Permalänk

Anonine vs OVPN

Hej,

Jag har dem senaste veckorna analyserat vad för vpn man bör skaffa. Står för tillfället mellan Anonine och OVPN.

Det enda som är viktigt för mig är att det ska vara säkert och fungera i relativt hög hastighet. Jag laddade ner ovpn för att testa deras tjänst och var lite besviken.

Utan vpn har jag från bredbandskollen: 85Mbit/s ner och 13 Mbit/s upp.
Med ovpn har jag från bredbandskollen: 40 Mbit/s ner och 12 Mbit/s upp.

Var lite besviken på hastigheten jag fick ut från ovpn. Kan man förvänta sig bättre från Anonine? Kan tyvärr inte testa deras tjänst. Vad har ni för hastigheter utan och med vpn?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

att få 40/12 genom en vpn tycker jag är riktigt bra hastigheter. normalt är de mycket lägre

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

att få 40/12 genom en vpn tycker jag är riktigt bra hastigheter. normalt är de mycket lägre

Ok, jag hade förväntat mig att jag skulle kunna få ut en större procent av hastigheten ner. Upp är bra hastighet procentuellt!

Permalänk

Jag har haft Anonine i snart två år och har aldrig haft några problem. Har nedladdningshastigheter på ca 95Mbit/s med Anonine just nu, jämfört med 102Mbit/s utan att vara ansluten till Anonine. I svarstid skiljer det även enbart 1ms med Anonine aktiverat.

Visa signatur

Fractal Design R5 (White, Windowed) | Asus Z170-Deluxe
Intel I7-6700k | Trident Z 3600Mhz DDR4 CL15
Asus Strix GTX1080 8GB | Samsung SM951 256GB
EVGA Supernova G2 850W | Acer Predator x34

Permalänk
Medlem

Anonine har riktigt bra hastigheter och LPGA svarstider, testade senast för drygt 10mån sedan, antagligen har inte speciellt mycket förändrats.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk

Jag använder själv OVPN och är supernöjd med deras vpn-tjänst.

Själv har jag: Utan vpn stabila ~ 97 Mbit/s u/n
Med OVPN ~ 93 Mbit/s u/n
med samma ping på ~ 13

Dina resultat ser inte direkt optimala ut utifrån min erfarenhet, Har du testat alla deras klientkonfigurationer?
Om du inte testat alla klienter så ligger problemet troligtvis där, själv bor jag i Umeå och använder därmed deras "Hela Sverige"-konfiguration.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K @ 3.4Ghz || Motherboard: Asus P8Z68 DELUXE || GPU: MSI GTX 970 || Memory: Corsair Vengeance 16GB @ 1600Mhz || SSD(C): 250GB Crucial BX100 SSD(D): 120GB Kingston HyperX 3K HDD(F): 1TB WD Black || PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold || Chassi: Corsair Obsidian 650D || OS: Windows 10 x64 Pro

Permalänk
Avstängd

Är inte OVPN-SE för säkert. Jag menar att hur stor är risken att man stödjer en anonymitetstjänst, som ger personer jag hatar, stora chanser att vara osynliga?

Har frågat dem men fick inget svar så avstod tjänsten. Kanske löjligt men inbillar mig att det finns andra VPN leverantörer som drar en gräns över vad man får göra med deras tjänst.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av Thunderbolts:

Jag har haft Anonine i snart två år och har aldrig haft några problem. Har nedladdningshastigheter på ca 95Mbit/s med Anonine just nu, jämfört med 102Mbit/s utan att vara ansluten till Anonine. I svarstid skiljer det även enbart 1ms med Anonine aktiverat.

Skrivet av Danmyr:

Anonine har riktigt bra hastigheter och LPGA svarstider, testade senast för drygt 10mån sedan, antagligen har inte speciellt mycket förändrats.

Läst gamla trådar (2012ich) om Anonine där det fanns relativt mycket klagomål på deras tjänst. Ni har inte haft några erfarenheter av det eller? Vidare finns det någon skillnad i säkerhet mellan dessa två lösningar? Dem låter förhållandevis lika bra (skiljer sig dock på vad användarna vill uttrycka för åsikter).

Skrivet av jonashakansson:

Jag använder själv OVPN och är supernöjd med deras vpn-tjänst.

Själv har jag: Utan vpn stabila ~ 97 Mbit/s u/n
Med OVPN ~ 93 Mbit/s u/n
med samma ping på ~ 13

Dina resultat ser inte direkt optimala ut utifrån min erfarenhet, Har du testat alla deras klientkonfigurationer?
Om du inte testat alla klienter så ligger problemet troligtvis där, själv bor jag i Umeå och använder därmed deras "Hela Sverige"-konfiguration.

Skrivet av stormense:

Är inte OVPN-SE för säkert. Jag menar att hur stor är risken att man stödjer en anonymitetstjänst, som ger personer jag hatar, stora chanser att vara osynliga?

Har frågat dem men fick inget svar så avstod tjänsten. Kanske löjligt men inbillar mig att det finns andra VPN leverantörer som drar en gräns över vad man får göra med deras tjänst.

Angående OVPN har jag bara valt "välj bäst server automatiskt". @stormense vad med du med risken du nämner? Svårt att följa ditt första stycka

Permalänk
Medlem

Har kört med OVPN i ett år ungefär, den enda VPN operatören jag litar på, de är väldigt transparenta. Hastigheten är okej, men har hög ping och ganska stor packet loss med dem tyvärr.
ADSL
Utan VPN: 23/3 Mbit/s ca 25 ping i spel.
Med VPN: 19/2 Mbit/s ca 150 ping i spel.

Så att spela med tunneln på är bara att glömma, sen får man tänka på att de är ganska dyra också.

Permalänk
Medlem

@SuperiorMan:

får ut 95/95 igenom banhofs VPN
Du får vad du betalar för inom VPN nu för tiden, Anonine svajar enormt i hastighet

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Har kört med OVPN i ett år ungefär, den enda VPN operatören jag litar på, de är väldigt transparenta. Hastigheten är okej, men har hög ping och ganska stor packet loss med dem tyvärr.
ADSL
Utan VPN: 23/3 Mbit/s ca 25 ping i spel.
Med VPN: 19/2 Mbit/s ca 150 ping i spel.

Så att spela med tunneln på är bara att glömma, sen får man tänka på att de är ganska dyra också.

Vad baserar du på att du inte på någon annan VPN leverantör? Någon erfarenhet? Specifikt till någon leverantör?

Permalänk
Skrivet av hakd:

@SuperiorMan:

får ut 95/95 igenom banhofs VPN
Du får vad du betalar för inom VPN nu för tiden, Anonine svajar enormt i hastighet

Har hört talas om dem, måste man inte ha dem som internetleverantör isf också? Jag har tyvärr inte möjlighet att byta internetleverantör.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperiorMan:

Har hört talas om dem, måste man inte ha dem som internetleverantör isf också? Jag har tyvärr inte möjlighet att byta internetleverantör.

jo tyvärr, hade ipredator innan och det fungerade okej.. fick la ut 80% av min lina på det

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av aragon:

Vad får ni ut för hastighet med ipredator jämfört med utan?

Skrivet av hakd:

jo tyvärr, hade ipredator innan och det fungerade okej.. fick la ut 80% av min lina på det

Va det något som inte fungerade eller var "okej" pga 80%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperiorMan:

Vad får ni ut för hastighet med ipredator jämfört med utan?

Va det något som inte fungerade eller var "okej" pga 80%?

Menade alltså att det fungerade bra, fick ut 80/80 ...
Tror du kan önska en trial och få testa det i någon dag gratis

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Testade precis hastigheten med Anonine och fick resultat helt i linje med vad jag brukar få med min 100/10 lina.

Dold text
Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

något som är värt att notera med anonine är att deras support är totalt jävla värdelös och svarar i princip aldrig på support saker.. Det har exempelvis förekommit att tjänsten har varit nere i flera dagar i sträck ibland utan att dem svarat någon alls och givetvis får man inte ut någon kompensation alls av dem... noterbart är även att anonines ip addresser är spärrade på flera ställen på internet
dessutom har tjänsten bytt ägare vid ett flertal tillfällen och ägs numera av ett bolag på Seychellerna som ingen vet vem som står bakom och tidigare har även folk från både Sverige, England, Ryssland samt Ukraina ägt dem och vem vet hur mycket dessa ägare använt datan till saker mm

anonines fördelar är dock att dem ger bättre hastighet, ping samt är billigare dessutom får man egen extern ip utan kostnad (åtminstone fick man det tidigare) man får även ip addresser från flera olika länder ..

jämför man då med ovpn så är dem en aning dyrare men har betydligt bättre support. Deras kryptering är starkare med Sedan så är tjänsten betydligt mer transparent där man är publika med allt man gör exempelvis finns det bilder på all deras utrusning på bloggen och deras datorer har ingen lagring alls så inget kan loggas av misstag på datorerna och för att förhindra problem med inkräktare så har man exempelvis lött bort alla usb portar mm
värt att notera är att pingen ofta är halvtaskig med ovpn så att spela med det påslaget är ofta inte att tänka på..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Aldrig haft tur med någon VPN.
Prövad ganska många, även anonine och OVPN.
Får ALLTID riktigt dålig hastighet, rent av helt värdelös hastighet. Har aldrig fått ut mer än 30-40% av min lina via någon VPN jag har prövat.
Detta var dock ca. ett år sedan, men redan då gick alla runt och sa att det fungerade perfekt och man inte tappade någon hastighet alls. Men jag fick aldrig till så att det fungerade vettigt och struntade helt enkelt i det efter ett tag.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Är inte OVPN-SE för säkert. Jag menar att hur stor är risken att man stödjer en anonymitetstjänst, som ger personer jag hatar, stora chanser att vara osynliga?

Har frågat dem men fick inget svar så avstod tjänsten. Kanske löjligt men inbillar mig att det finns andra VPN leverantörer som drar en gräns över vad man får göra med deras tjänst.

Jag förstår det du skriver här men förstår ändå verkligen inte någonting.. Vad snackar du om? Kan du utveckla mer det du försöker säga här ihop med vad din poäng isåfall är och varför man då inte skulle använda en VPN-tjänst för att den är "för säker" .

Ursäkta om det låter kritiserande, det är det inte. Bara aldrig hört nåt sånt slags argument och skulle vilja förstå det mer. Du behöver givetvis inte utveckla något för att jag frågar dig. Bara nyfiken.

Hej

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

testa min ipredatorn nu och får drygt 100/100 mot min vanliga hastighet som ligger runt 120/120
pingen är ca 20 (med wlan) jag brukar glömma avaktivera min vpn så det är ofta jag spelar med den (bf4 bfh)
Har aldrig strulat med uppkopplingen, helt klart värt pengarna

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kör på mullvads vpn tjänst, https://mullvad.net/sv/

Fungerar riktigt bra och får bra hastigheter, kan installerad på fem enheter.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperiorMan:

Vad baserar du på att du inte på någon annan VPN leverantör? Någon erfarenhet? Specifikt till någon leverantör?

Nej, bara att OVPN går ut med allting. Vissa "svenska" vpn operatörer har ju bara sidan på engelska, sitter i andra länder osv.
https://www.ovpn.se/sv/blog/bilder-pa-rackskapet-i-stockholm/

Här är lite bilder på hur några av stockholms servrarna ser ut tex-

Permalänk
Avstängd

Vad använder ni Anonym Svensk VPN till? Torrent kan man tanka med Tourgard-Proxy, vilket går fortare, och brukar man inte använda foliehatt så ser jag ingen vits med VPN. Tunnel kan man sätta upp själv om det är nödvändigt.

Själv kör jag VPN med servrar i hela världen så jag kan kolla på USA TV, NRK och BBC samt köpa billigare spel på Origin och Steam från Ryssland, Mexico mm.

Skrivet av SuperiorMan:

@stormense vad med du med risken du nämner? Svårt att följa ditt första stycka

Tvärtom, ovpn.se har sådan krafig kryptering att det kräver rätt krafig dator för att få god fart. Istället menar jag att det verkar som om ovpn.se inte släpper något till myndigheten vilket i det hela är okej men vore bra om de hade någon form av övervakning själva och stängde av vissa suspekta och sjuka personer som kallas något på P och också bedragare som utnyttjar vanligt folk. Kanske gör ovpn.se detta men det har de aldrig gått ut med. Den vpn-provider jag använder påstår på Twitter att de gör allt detta samt att man måste följa lagarna i det land servern står.

Inget moraltänkande från min sida. Bara en liten dealbreaker för mig personligen. Vi har ju friheten att välja som vi vill.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)