Vilka vitvaror är bästa märket?

Permalänk
Medlem

@zAjben: Har lagat så jävla många boschmaskiner att jag spyr på dem, men å andra sidan var samtliga inköpta på 90talet. i princip bara drivremmar som behövt fixas, och en knappsats på en diskmaskin. enkelt med en lödkolv dock.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

@zAjben: Har lagat så jävla många boschmaskiner att jag spyr på dem, men å andra sidan var samtliga inköpta på 90talet. i princip bara drivremmar som behövt fixas, och en knappsats på en diskmaskin. enkelt med en lödkolv dock.

Det är ju precis detta som är problemet med folks preferenser vade gäller märken generellt. Bara för att nått var bra dåligt för mer än fem år sen betyder det ju inte att det är samma nu

Se till Exempel gamla [Lucky] Goldstar som var sämst av alla... Men som gjort en resa till LG som jag aldrig haft problem med efter 2009.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Ska snart köpa nya vitvaror till huset, blir hela paketet med tvättmaskin, torktumlare, spis, kyl, frys, diskmaskin och köksfläkt. Har suttit och försökt läsa på men det känns som en riktig djungel med mycket blandade omdömen. Generellt verkar det som att Miele anses vara bra av de flesta, men är man inte gjord av pengar så är Miele tyvärr väldigt dyra, särskilt om man helt ska köpa ny maskinpark. Vänder mig därför till er kloka sweclockare. Vad har ni för råd, tips och erfarenheter? Vilka märken är bra? Vad ska man undvika? Tacksam för all vägledning jag kan få.

Har 2st. Whirlpool som varat i +5år nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut alla vitvaror i mitt kök 2009. Allt Electrolux, och allt relativt "high end"

Men f*n vilket skräp!!

Min självavfrostande frys... jag har aldrig haft så mycket frost i en frys som den. Enligt vitvarureparatören var detta "ganska normalt för den här modellen". Både kyl och frys slängdes ut för två år sedan och byttes till Samsung. Skillnaden är enorm!

Diskmaskinen... Suck. Förutsatt att man fördiskar väldigt noggrant så gör den ett jättebra jobb, annars är resultatet katastrofalt dåligt. Hjulen till nedre korgen hoppar av varje gång den nedre korgen dras ut, vilket blir lite tröttsamt i längden. Byttes ganska nyligen mot en Siemens. Vilken skillnad!!

Spis och ugn är jag faktiskt ganska nöjd med, förutom att värmen två plattor (säger man så om en häll?) inte går att finjustera, på eller av är det som gäller. Jag antar att utbyte är överhängande.

Blir det något mer köp av vitvaror från Electrolux? Nope.

Sen måste jag väl lägga till att tvättmaskin och torktumlare fungerar utmärkt. Men dessa är bara ett år gamla.

Nu har jag spytt tillräckligt med galla

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

För att reda ut tillverkare/ägare och varumärken ser det ut såhär:

Electrolux - Electrolux, Husqvarna, AEG, Elektro Helios m.fl.
BSH Home Appliances - Bosh, Siemens, Gaggenau, Neff m.fl.
Gorenje - Gorenje, Asko, Cylinda
Miele - Miele
Samsung - Samsung
LG - LG

Säger inte särskilt mycket om produkternas kvalitet utan handlar snarare om vad tillverkarna vill kommunicera. För att ta ett exempel riktar BSH varumärket Bosch till den breda massan, Siemens är nästintill identiska maskiner med mer påkostad design och fler finesser medan Gaggenau är till för lyxmarknaden.

Electrolux segmentering är Elektro Helios -> Electrolux -> Husqvarna.

Nästan helt rätt...

Dock, Cylinda ägs inte av Gorenje utan av ElektroSkandia (elgrossist) men köper några (långt ifrån alla alltså) tvättar, torkar och diskar från Asko (som ägs av Gorenje).

Electrolux segmentering är mer Elektro Helios -> Electrolux/Husqvarna då i princip alla prestigemodeller finns under bägge varumärkena. Bosch/Siemens är i princip samma, lyxmodellerna finns under bägge varumärkena men de profileras lite annorlunda i marknadsföringen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Mina erfarentheter är följande:

Tvättmaskiner
Har kört Cylinda för tvätt och torktumlare i många år (inklusive hela min uppväxt). Nu är det iofs en 8 år sen jag senast körde en Cylinda. På den tiden funkade och höll dom bra. Kommer faktiskt ihåg att vitvaruhandlaren sa att "Miele är bättre, men försök övertyga en Cylindaägare om det". Idag är jag tveksam om jag skulle ge mig på en Cylinda då dom inte testar speciellt bra i Råd och Röns tester.

Senast inköpta tvättmaskin och torktumlare är Samsung (ville ha nåt billigt till hyresrätten jag bor i för tillfället). Min bedömning är att dom är ok, men inte mer. Tvättmaskinen kan få för sig att "banka i nåt" när den ska starta centrifugering, låter som huset ska rasa eller nåt. Torktumlaren lossnade isoleringen i efter en månad och det tog nästan fyra veckor att få den reparerad. Så servicen är inte ok. Dessutom luktar det svagt av kattpiss eller nåt varje gång jag kör torktumlaren efter den blev reparerad.

Diskmaskiner
Hade Cylinda i många år. Funkade bra och de få gånger det var service så funkade det smidigt. Senast inköpta diskmaskin var en Bosch (Råd & Rön testvinnare) som jag var mycket nöjd med. Funkade bra, diskade rent, var riktigt tyst, lätt att lasta och krånglade aldrig (dvs under de fem år jag körde den tills jag flyttade).

Just nu har jag en Electrolux som hyresvärden envisades med att stoppa in. En ganska dyr maskin 7-8 tusen på prisjakt har jag för mig. Fullkomligt värdelös! Den diskar iofs rent (oftast), men är bänglig som fan att lasta, låter en del och den förbannade nedre korgen spårar ur titt som tätt och ramlar ner i maskinen när man skjuter in den.

Dessutom är den ologiskt uppbyggd, man slår på och av den på ovankant, men alla andra knappar och displayen sitter på framsidan och eftersom standardprogrammet är uselt så ska man pilla på en 3-4 knappar för att få rätt program varje gång man kör den. Mao, man ska lasta den, svära en ramsa, lyfta den förbannade korgen, slå på den, men inte stänga luckan (för då drar den igång det usla standardprogrammet), utan med luckan på glänt ska man välja program på framsidan och till sist slå igen luckan.

TL:DR
Cylinda tvätt, tork och diskmaskin har varit bra, men om dom är det idag vet jag inte. Samsung tvätt & tork funkar om man har en tight budget, men servicen lämnar en del att önska. Electrolux diskmaskiner är skräp medan Bosch diskmaskiner är ett bra val, skulle inte tveka en sekund om att köpa en ny sån.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det jag har läst mig till är att Miele verkar vara i topp när det kommer till det mesta.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oobum:

Det jag har läst mig till är att Miele verkar vara i topp när det kommer till det mesta.

De gör bra tvättmaskiner men köksprylarna är nog bland det värsta som finns på marknaden, fruktansvärda att manövrera och definitivt inget som motsvarar priset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör på Asko diskmaskin som fungerar riktigt bra. Dessutom väldigt ren design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Är man besatt av att ha saker som är tillverkade av Electrolux kan man för övrigt köpa IKEAs sortiment. De aktuella serierna är tillverkade av Electrolux. Till halva priset av en produkt med Electroluxloggan på.

Ja, och nej. Ungefär halva sortimentet kommer från Whirlpool, så det gäller att kolla innan man köper, men det övre segmentet var nästan bara Electrolux när jag kollade senast.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Cylinda har mig veterligen väldigt dåligt ryklte bland reparatörer. Det har varit "billigt men bra" men används numer som lågpris för att locka in folk i butiker via reklamblad. Och kan sättas på i princip vadsomhelst. På samma sätt som "Kronan" cykeln mer ett sätt få in folk som tycker "det var bra grejjer för 30 år sen".

Råd och rön är riktigt bra!

Är man besatt av att ha saker som är tillverkade av Electrolux kan man för övrigt köpa IKEAs sortiment. De aktuella serierna är tillverkade av Electrolux. Till halva priset av en produkt med Electroluxloggan på.

Jag tänkte med på IKEA. Det är väl Electrolux och Wirlpool some gör IKEAs, tror jag.
http://www.ikea.com/gb/en/catalog/categories/departments/kitc...

Permalänk
Inaktiv

Kyl/frysar - lätt LG faktiskt, minst problem med dem när jag arbetade hos ELON.

Tvätt - Cylinda sverigetvätten, om den säljs fortfarande?

Spis - Gorenjes maskiner var faktiskt riktigt bra, blev en sådan hemma för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Det är ju precis detta som är problemet med folks preferenser vade gäller märken generellt. Bara för att nått var bra dåligt för mer än fem år sen betyder det ju inte att det är samma nu

Se till Exempel gamla [Lucky] Goldstar som var sämst av alla... Men som gjort en resa till LG som jag aldrig haft problem med efter 2009.

Just så, oavsett vad folk rekommenderar så är det vitvaror som designades två år innan de såldes, baserat på lärdomat och beslut taget ytterligare ett år innan dess, plus varornas livstid som någon rekommenderar dem på.

Ungefär som de där jävla skoställen till torktumlare. Eller de extra energieffektiva kombinerade tvätt-torktumlarna som tar 3h på sig att köra en maskin...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Cylinda har mig veterligen väldigt dåligt ryklte bland reparatörer. Det har varit "billigt men bra" men används numer som lågpris för att locka in folk i butiker via reklamblad. Och kan sättas på i princip vadsomhelst. På samma sätt som "Kronan" cykeln mer ett sätt få in folk som tycker "det var bra grejjer för 30 år sen".

Råd och rön är riktigt bra!

Är man besatt av att ha saker som är tillverkade av Electrolux kan man för övrigt köpa IKEAs sortiment. De aktuella serierna är tillverkade av Electrolux. Till halva priset av en produkt med Electroluxloggan på.

Förstår reparatörerna, i stockholms utkant (nacka kommun) är cylindas "utryckningstid" straxt över en månad och man får inte under några omständigheter ta in utomstående reparatör för garantiärende på en tvättmaskin köpt i somras som börjat läcka vatten spontant lite varstans.

Reklamerade 4/1 och imorgon kommer äntligen reparatören, känns sådär halvbra då vi har en 5mån son vilket ökat tvättbehovet en del..

Avråder dig starkt från att skaffa något från Cylinda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Siemens kommer med lite fränare funktioner ett par år innan de släpper dem till Bosch. Men det är enda skillnaden.

Skrivet av Dimestam:

För att ta ett exempel riktar BSH varumärket Bosch till den breda massan, Siemens är nästintill identiska maskiner med mer påkostad design och fler finesser

Ursäkta lite halvt off-topic, men gäller det alla produktkategorier? Jag hade fått för mig att det var precis tvärtom (alltså att Siemens skulle vara en billigare variant av Bosch). Åtminstone verkar det gälla just espressomaskiner som jag nämnde tidigare. Här är ett exempel där det är extra lätt att jämföra (notera likheten i beteckningarna):

Siemens TK53009 för ca 3000:- (och har varit billigare under hela sin livstid)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1471009

Bosch TCA5309 för ca 3500:- (och har varit dyrare under hela sin livstid)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1471026

Båda verkar ha kommit ut på markanden exakt samtidigt också, och det enda jag kan se som skiljer är designen på utsläppet (båda är dock höj/sänkbara, så funktionsmässigt verkar det identiskt).

Jag kanske bara har råkat pricka in det enda undantaget?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Apropå Electrolux (tänker då kylskåp) så är vissa enheter gjorda utomlands = lägre kvalité.
I sverige har dom högre krav på sig själva, ett högre hållbarhetsår, samt har lite extra finesser inbyggt. Men den svenska fabriken var nära på att behöva stängas för något halvårsedan så det går inte sådär jättebra för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ursäkta lite halvt off-topic, men gäller det alla produktkategorier? Jag hade fått för mig att det var precis tvärtom (alltså att Siemens skulle vara en billigare variant av Bosch). Åtminstone verkar det gälla just espressomaskiner som jag nämnde tidigare. Här är ett exempel där det är extra lätt att jämföra (notera likheten i beteckningarna):

Siemens TK53009 för ca 3000:- (och har varit billigare under hela sin livstid)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1471009

Bosch TCA5309 för ca 3500:- (och har varit dyrare under hela sin livstid)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1471026

Båda verkar ha kommit ut på markanden exakt samtidigt också, och det enda jag kan se som skiljer är designen på utsläppet (båda är dock höj/sänkbara, så funktionsmässigt verkar det identiskt).

Jag kanske bara har råkat pricka in det enda undantaget?

Det är mycket möjligt att det gället bara Espressomaskiner (Som kallas för småvitt i branschen. Och inte alls räknas in i vitvarusegmentet egentligen om det inte är inbyggnad). När jag köpte kylfrys, disk och häll var det 25% skillnad med Bosch för Siemens. Jagade dock inte exakt samma specar.

När det blev Espressomaskin blev det en Siemens EQ.5 på svartfredag som kostade 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Apropå Electrolux (tänker då kylskåp) så är vissa enheter gjorda utomlands = lägre kvalité.
I sverige har dom högre krav på sig själva, ett högre hållbarhetsår, samt har lite extra finesser inbyggt. Men den svenska fabriken var nära på att behöva stängas för något halvårsedan så det går inte sådär jättebra för dom.

Jag har häört tvärtom. Att det varit problem med kvaliteten i Sverige.

I Sverige/Europa bygger de de senaste produkterna för att minska risken att konkurrenter ser vad de gör (risken när man delar fabrik/legotillverkare annars).

Men monotona och tråkiga jobb som vitvaror och dylikt har många gånger kineser mer kvalitetskänsla än svenskar som vill ha fritid och ett givande jobb

Permalänk
Medlem

Tveklöst så gör Bosch/Siemens bra diskmaskiner. I Råd & Röns tester är de i topp de senaste fem åren eller nåt sånt. I senaste testet dominerar dom totalt. På resultatlistan toppar Bosch & Siemens, följt av en Miele och sen är det Bosch/Siemens fram till 20 plats dit en Husqvarna förirrat sig. Mao, på Topp-20-listan är inte mindre än 18 maskiner antingen Bosch eller Siemens.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag köpte en bosch diskmaskin 1993. Den fungerar fortfarande perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De gör bra tvättmaskiner men köksprylarna är nog bland det värsta som finns på marknaden, fruktansvärda att manövrera och definitivt inget som motsvarar priset.

Kan du mer precisera vad som gör "köksprylarna" till det värsta som finns på marknaden?

Jag har nämligen aldrig hört talas om något fabrikat som skulle vara så dåligt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NidoKing:

Kan du mer precisera vad som gör "köksprylarna" till det värsta som finns på marknaden?

Jag har nämligen aldrig hört talas om något fabrikat som skulle vara så dåligt.

Reglagen är usla, framförallt så fungerar de inte alls om du har blöta händer, det räcker med nån vattendroppe så kan du inte manövrera dem, blöta händer eller minsta stänk från en kastrull kan slå ut kontrollerna och lite mer stänk gör att hällen "nödstoppar" jag pratar alltså inte om att det kokar över rejält utan det kan räcka med att det droppar kondens från ett lock eller liknande, det är väldig irriterande att hällen flippar ut pga att man lyfter av ett lock på en gryta eller lägger av ett lock som har kondens på sig på en oanvänd del av den.

Ugnarna har en underlig latens i manövreringen som gör att man trycker många gånger eller så får man vänta typ 1 sekund mellan varje tryck, man vrider på den mekaniska ratten och sedan ska man bekräfta "ok" via en touchkontroll och man kan alltså inte trycka direkt utan måste vänta efter att man vridit in önskad funktion på ratten, när man bekräftat så måste man vänta igen innan man kan trycka en andra gång för att starta ugnen, interfacet är mycket jobbigt att använda i praktiken och upplevs som extremt segt och oresponsivt, har aldrig upplevt så dåliga reglage på några andra köksmaskiner som de Miele har. Man måste förresten ha torra händer även för att manövrera ugnarna.

De har en mycket dålig känsla och funktion på reglagen som gör att de knappt fungerar och de är så extremt känsliga för vatten att man måste ha en handduk tillgänglig hela tiden så man kan torka av reglage och händer så man kan manövrera dem och torka torrt så att hällen inte stänger av sig om det droppar på den.
Men även med helt torra händer och reglage är ugnarna alltså otroligt sega att manövrera, det är definitivt ingen premiumkänsla utan nått som med nöd och näppe fungerar i ett kök.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bosch är bäst på vitvaror, undvik dom billigaste udda märkena. Sen är ju tex. design & utformning på hyllor & lådor mm i en kyl ganska intressant, kanske intressantare än vilket tillverkar namn som på fronten. Sen köp från en butik med fungerande kundtjänst. Har det inte gått sönder under garanti tiden så håller det tills det blir omodernt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ericobarco:

Att tänka på är frågan; vill man att vitvarorna ska hålla i upp till 25 år? Hinner hända rätt mycket teknikmässigt också under den tiden. En kyl/frys idag är rätt mycket bättre (energisnålare, avfrostningsfunktioner etc) jämfört med en som kommer från början av 90-talet. Så att köpa en kyl/frys som "bara" håller i 15 år och är billigare kanske inte så dumt ändå. Sedan har jag tyvärr hört negativa saker om Electrolux från flera bekanta. Synd då det är ett svenskt märke.

Dagens kylar är inte i närheten så mycket mer effektiva att det är värt att slänga en fungerande för en ny. Det tar väldigt mycket energi och råvaror att göra nya saker medan det tar väldigt lite (i jämförelse) att köra med gamla. Det är därför det vara så absurt när alla bytte sina gamla freon saker mot nya. Bättre att använda gamla tills de går sönder då man sparar in energi och freon kommer ut hur som helst så lika bra att sprida ut den i tiden.

Det ända som man bör byta är från gammal spis till induktion (om man inte har problem med magnet fält det vill säga) då det sparar en hel del energi och är ett stort hopp i användarvänlighet.

PS: mina föräldrar har en kyl som är 40 år nu och den fungerar perfekt än idag.

Permalänk
Medlem

Har ett 35 år gammalt Electrolux kylskåp som fortfarande är tyst och kyler på bra. Samtidigt köpte min granne ett nytt skåp för fem år sedan med samma märke som redan krånglar. Dess led lampor har slutat fungera, listen börjat glappa och ismaskinen gick sönder efter 2 år.
Har även en Electrolux frys i källaren som är runt 25 år, fungerar utan problem, annat än att kabeln till lampan har börjat glappa, men det är ju lätt att laga.

Visst, hans nya skåp drar antagligen mycket mindre än mitt, men det kostar rätt mycket resurser att bygga ett nytt som ska skeppas över halva världen för att sedan hamna på en sophög någonstans i afrika där det lär ligga några hundra år och förgifta jorden.

Permalänk
Medlem

Jobbade som vitvarusäljare för runt 7 år sedan men då upplevde jag det i varje fall såhär:

Tvätt/tork: Miele överlägset men dyrast, electrolux och bosch/siemens om man vill ha lite billigare. Whirlpool betraktades ofta som pesten då de hade klart mer problem.

Disk: Miele på topp igen, Asko/UPO/Cylinda eller bättre bosch/siemens är också trevliga.

Spis/Ugn: Electrolux, lätt att göra rent och fullgod prestanda om man inte köper det absolut billigaste. Hade unvikit Miele för jag kan inte se något mervärde för det påslaget i pris. Bosch/siemens är också ett alternativ till electrolux.

Kyl/frys: Bosch/siemens verkar hålla hög kvalitet, likaså Miele men man får mindre funktionalitet för pengarna. Har gillat electrolux grejer här men har hört mer klagomål än för Bosch/siemens. Kan å andra sidan bero på att electrolux är så stora här.

Permalänk
Medlem

Köpte en Bosch diskmaskin som fungerade utmärkt och var mycket tyst och bra men, den det blev problem med något läckage efter runt två år, felkod E25. Löstes enkelt efter lite googlande genom att dra ut maskinen och "tömma" den genom att tippa den framåt. Efter detta fungerade den bra i två månader, samma visa igen. Intervallerna blev allt tätare och när jag behövde fixa maskinen varje gång den skulle användas åkte den ut, strax över tre år gammal. Synd på en i förövrigt utmärkt maskin.
Boschmaskinen ersattes av en Husqvarna som gör det den ska, men korgarna är inte samma kvailtet, de dra snett och kärvar/hoppar ur.

Permalänk
Medlem

Gick "all in på Siemens" när vi byggde hus för 8 år sedan. Allt fungerar fortfarande finfint och jag är super nöjd.
Mina kriterier var eftersom vi har en öppen planlösning i anslutning till köket att grejerna skulle vara tysta. Spisfläkten är underbar och diskmaskinen hörs ej.
Saker som jag är lycklig över är den självrengörande ugnen (gåva från högre makter) samt tvättmaskinen med fläckborttagningsprogramm som fungerar !!!
Kan hända att det hänger en plastpåse från någon kompis på dörren innehålandes kläder nersölade med rödvin. Inga bekymmer.

Felaktig mening
Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Köp en fullstor diskmaskin. Köp en fullstor tvättmaskin. Köp en fullstor torktumlare. Köp en fullstor frys och en fullstor kyl. Köp allt i det större formatet. Det kommer att fungera mycket effektivare och tystare, oavsett märke.

I övrigt, gå på råden hittills och blanda lite hur som helst. Men köp fullstora maskiner!

Permalänk
Medlem

Just det, kom på en sak angående tvättmaskin, satsa på en 12kg, dom flesta klarar 7-8kg tvätt. Jag köpte en som klarar upp till 12kg. Väldigt bra att ha ibland och eftersom maskinen är dynamisk så väger den tvätten innan tvätten påbörjas och anpassar mängden vatten etc efter hur mycket man fyllt den.