Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Att skapa en volym partition från en SDD hårddisk där operativsystemet ligger?

Permalänk

Att skapa en volym partition från en SDD hårddisk där operativsystemet ligger?

Jag har nyligen införskaffat en ny Dell XPS15 laptop. Denna har en PCIe SSD-hårddisk på 1TB och jag skulle vilja skapa en till volym (partition) från denna då den bara har en C: volym. Jag har kommit fram till att det inte går att göra detta från Windows eftersom det är systemdisken där operativsystemet ligger. Jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde ge ett bra förslag på hur jag ska göra och samt om det finns några nackdelar med att göra detta (om det går att göra). Min avsikt är att jag vill ha en egen volym (D:) att ha som arbetsvolym i företaget och vill då skilja på detta och systemdisken. Jag skulle också uppskatta om någon kunde ge mig ett bra förslag på partitionerings verktyg (program) för detta.

Lite info om systemet:
Hårddisk: 1 TB PCIe SSD
Modell: NVMe PM951
Partitionstyp: GPT (GUID Partition Table)
Kapacitet 1TB
Volym: OS (C:)
Filsystem: NTFS
OS: Windows 10 Pro (64-bitars)
Disk: Disk 0 är en standarddisk med endast en volym C: och samt partitionerna: EFI-systempartition och 2 Återställningspartitioner.

/Staffan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stallion010:

Jag har nyligen införskaffat en ny Dell XPS15 laptop. Denna har en PCIe SSD-hårddisk på 1TB och jag skulle vilja skapa en till volym (partition) från denna då den bara har en C: volym. Jag har kommit fram till att det inte går att göra detta från Windows eftersom det är systemdisken där operativsystemet ligger. Jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde ge ett bra förslag på hur jag ska göra och samt om det finns några nackdelar med att göra detta (om det går att göra). Min avsikt är att jag vill ha en egen volym (D:) att ha som arbetsvolym i företaget och vill då skilja på detta och systemdisken. Jag skulle också uppskatta om någon kunde ge mig ett bra förslag på partitionerings verktyg (program) för detta.

Lite info om systemet:
Hårddisk: 1 TB PCIe SSD
Modell: NVMe PM951
Partitionstyp: GPT (GUID Partition Table)
Kapacitet 1TB
Volym: OS (C:)
Filsystem: NTFS
OS: Windows 10 Pro (64-bitars)
Disk: Disk 0 är en standarddisk med endast en volym C: och samt partitionerna: EFI-systempartition och 2 Återställningspartitioner.

/Staffan

Du kommer i min vetskap behöva ominstallera Windows och i installationsflödet välja detta under partitioneringen. Det är första steget efter att du godkänt avtalet. Då kan du partitionera C: (system) till t.ex. 80gb och resten kan köra på de resterande "920" gb.

Alternativet, starta en Linux-live, partitionera om den därifrån. Den kommer visa Windows-partitionen och fråga vad den ska göra med resten. Där kan du välja att partitionera upp det.

Återkom om du behöver mer hjälp med detta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

@Stallion010 http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Minska C: partitionen till den storlek du önskar, skapa en ny partition på den platsen som gjordes fri. Rör inte återställning eller EFI partitionen bara. Den rebootar och fixat allt åt dig.

Tänk dock på att saker kan gå fel vid sådana operationer, så backup är att föredra. Dock är det mest strömavbrott eller diskfel som kan ske, och laptop har batteri och du har en ny frisk disk, så oddsen är bra att det ska gå smärtfritt.

Programmet är gratis för privatanvändare och har fullt Windows 10 stöd.

Permalänk

Tack för hjälpen

@Paddanx: Det fungerade smärtfritt. Jag använde partitioneringsverktyget som du föreslog och det var inga problem. Tusen Tack....

/Staffan

Permalänk
Medlem

@Stallion010 så bra

Var svårare förr men det finns en del program som gör detta bra idag.