Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köp av mic med arm och tillbehör för streaming/broadcasting.

Permalänk
Medlem

Köp av mic med arm och tillbehör för streaming/broadcasting.

Hej! Som rubriken lyder så är jag på jakt efter en mic med tillbehör för mitt streamande.

Jag är väldigt novis på detta och vänder mig därför hit för hjälp och jag letade efter liknande tråd men hittade ingen så jag gjorde en.

Jag är lite av en perfektionist när det kommer till hur saker och ting ska låta och se ut och därför kände jag att då jag tänkt satsa mer på mitt streamande att jag då ville satsa lite mer pengar på ett bra ljud och hade tänkt mig att lägga max 5 tusen kronor på hela paketet när det kommer till mikrofonen.

Det jag vet att jag behöver är:
Mikrofon
Arm till mikrofonen
Två olika sorters mixerbord?

Som sagt jag vet inte något om detta så rätta mig gärna om jag har fel och kom gärna med förslag.

Jag har en bra dator med skylake i7 och ett gtx 980ti sådan bör klara av en bra mic?

Jag vill att min röst ska vara tydlig trots spelljud och dylikt utan att plocka upp mycket alls från bakgrunden.

Tacksam för svar.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hej,

Om jag skulle fixa en ordentlig broadcasting situation med en budget på max 5k så skulle det nog se ut ungefär såhär:

* Røde Procaster (Dynamisk)
* Røde PSA1 (Arm)
* Røde PSM1 (Shockmount)
* Mackie 402VLZ4 (Mixer, eventuellt 802 om du vill ha fler kanaler)
* XLR Fe / Ha
* Y-cable 2x6,3mm Ma MO > 3,5mm Ma

Det där bör landa strax över 4k skulle jag gissa, beroende på var/hur du köper grejorna.

En dynamisk mic är att föredra, det är de proffsen använder vid broadcasting/radio/podcasting scenarion. De dynamiska micarna är så extremt mycket bättre på att endast ta upp det ljud som kommer direkt mot micen. Dvs du själv och inte din hund som drar in en vedklabb från vardagsrummet i bakrunden.

Procastern är en bra, men ändå inte överdrivet dyr, dynamisk mic och Røde är ett fantastiskt märke när det gäller proffsig ljudutrustning. Det kommer säkert att komma någon i denna tråd och föreslå någon annan mic. Det finns oerhört många bra micar och alla föredrar olika saker, grejorna jag skrev ovan är bara ett exempel på vad jag möjligtvis skulle köpa om jag satt i din sits.

Det enda du behöver är en ljud/mic-ingång. Om du har en 980ti eller en GTS 250 spelar ingen roll alls.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Hej,

Om jag skulle fixa en ordentlig broadcasting situation med en budget på max 5k så skulle det nog se ut ungefär såhär:

* Røde Procaster (Dynamisk)
* Røde PSA1 (Arm)
* Røde PSM1 (Shockmount)
* Mackie 402VLZ4 (Mixer, eventuellt 802 om du vill ha fler kanaler)
* XLR Fe / Ha
* Y-cable 2x6,3mm Ma MO > 3,5mm Ma

Det där bör landa strax över 4k skulle jag gissa, beroende på var/hur du köper grejorna.

En dynamisk mic är att föredra, det är de proffsen använder vid broadcasting/radio/podcasting scenarion. De dynamiska micarna är så extremt mycket bättre på att endast ta upp det ljud som kommer direkt mot micen. Dvs du själv och inte din hund som drar in en vedklabb från vardagsrummet i bakrunden.

Procastern är en bra, men ändå inte överdrivet dyr, dynamisk mic och Røde är ett fantastiskt märke när det gäller proffsig ljudutrustning. Det kommer säkert att komma någon i denna tråd och föreslå någon annan mic. Det finns oerhört många bra micar och alla föredrar olika saker, grejorna jag skrev ovan är bara ett exempel på vad jag möjligtvis skulle köpa om jag satt i din sits.

Det enda du behöver är en ljud/mic-ingång. Om du har en 980ti eller en GTS 250 spelar ingen roll alls.

Tack som fan för svaret! Undrar bara en sak och det är vad jag skulle göra med fler kanaler? Som du förstår så vet jag inte så mycket...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

om det är en saxarm du söker så finns det på ebay för typ 100-150:- nånting från uk.

jag har den här riktigt nöjd med den håller en analog stormembranare utan problem hos mig och sett samma säljas rebrandade från svenska butiker och kostar då 400-500:-.

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=351076802715&glo...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Hej,

Om jag skulle fixa en ordentlig broadcasting situation med en budget på max 5k så skulle det nog se ut ungefär såhär:

* Røde Procaster (Dynamisk)
* Røde PSA1 (Arm)
* Røde PSM1 (Shockmount)
* Mackie 402VLZ4 (Mixer, eventuellt 802 om du vill ha fler kanaler)
* XLR Fe / Ha
* Y-cable 2x6,3mm Ma MO > 3,5mm Ma

Det där bör landa strax över 4k skulle jag gissa, beroende på var/hur du köper grejorna.

En dynamisk mic är att föredra, det är de proffsen använder vid broadcasting/radio/podcasting scenarion. De dynamiska micarna är så extremt mycket bättre på att endast ta upp det ljud som kommer direkt mot micen. Dvs du själv och inte din hund som drar in en vedklabb från vardagsrummet i bakrunden.

Procastern är en bra, men ändå inte överdrivet dyr, dynamisk mic och Røde är ett fantastiskt märke när det gäller proffsig ljudutrustning. Det kommer säkert att komma någon i denna tråd och föreslå någon annan mic. Det finns oerhört många bra micar och alla föredrar olika saker, grejorna jag skrev ovan är bara ett exempel på vad jag möjligtvis skulle köpa om jag satt i din sits.

Det enda du behöver är en ljud/mic-ingång. Om du har en 980ti eller en GTS 250 spelar ingen roll alls.

Är det här rätt kabel?https://m.thomann.de/se/cordial_cfy_09_wpp.htm?o=8&ref=mal_a_8&search=1454791052

Och behöver jag ingen preamp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig med svar på min fråga om jag inte måste ha en preamp, om https://m.thomann.de/se/cordial_cfy_09_wpp.htm?o=8&ref=mal_a_... är rätt kabel och vad jag skulle kunna göra med fler kanaler?

Tacksam för svar.
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En preamp är till för att styrka, förbereda och reducera "noise" på in-signalen. Är svårt att säga om just du behöver en preamp, det är helt upp till var och en, hur din utrustning ser ut, m,m. Kan/vill du även köpa med en preamp, he ba göre!

Fler kanaler är till för om du vill koppla in fler ljudkällor helt enkelt. T.ex fler micar, instrument, etc. Beror helt på vad du har för planer om framtida uppgraderingar osv.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

En preamp är till för att styrka, förbereda och reducera "noise" på in-signalen. Är svårt att säga om just du behöver en preamp, det är helt upp till var och en, hur din utrustning ser ut, m,m. Kan/vill du även köpa med en preamp, he ba göre!

Fler kanaler är till för om du vill koppla in fler ljudkällor helt enkelt. T.ex fler micar, instrument, etc. Beror helt på vad du har för planer om framtida uppgraderingar osv.

Aah okej tack som fan. Kan du länka en y-kabel som funkar? Jag har lite problem att hitta på internet..... Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmolin:

Aah okej tack som fan. Kan du länka en y-kabel som funkar? Jag har lite problem att hitta på internet..... Haha
Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte det är nog bäst att du lär dig själv vilka kablar som behövs, det hör liksom till området litegrann. Det är ju ganska lätt att fundera ut dock, tänk att den ska gå ur 'main out' L / R, dvs två mono 6,35mm / 1/4(ofta röd och vit). Sen ska den ju in i datorn på något vis, inte sant? Den låter jag dig klura ut själv.

Sätt dig ner och titta på bilder på ditt valda mixerbord, försök föreställa dig hur allting kommer att se ut och vad som går in var. Det är en enkel men nyttig övning. Det är ofta lättare att se än att läsa, det tycker iaf jag.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Jag tänkte det är nog bäst att du lär dig själv vilka kablar som behövs, det hör liksom till området litegrann. Det är ju ganska lätt att fundera ut dock, tänk att den ska gå ur 'main out' L / R, dvs två mono 6,35mm / 1/4(ofta röd och vit). Sen ska den ju in i datorn på något vis, inte sant? Den låter jag dig klura ut själv.

Sätt dig ner och titta på bilder på ditt valda mixerbord, försök föreställa dig hur allting kommer att se ut och vad som går in var. Det är en enkel men nyttig övning. Det är ofta lättare att se än att läsa, det tycker iaf jag.

Ok det är sant, lika bra att bara dyka in i den djupa delen av poolen.
Tack som fan för hjälpen iaf!

Skickades från m.sweclockers.com