Sista kollen innan beställning! :)

Permalänk
Medlem

Sista kollen innan beställning! :)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9125847/2016-01-27

Permalänk
Medlem

Frågan är ju varför du inte valt t.ex. 4690k istället?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9125869/2016-02-07

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Han kanske vill spara den tusenlappen?

Kul med ett AMD bygge! Försökte colla CPU Boss hur FX8350 står sig mot Intels senaste ej K modeller från Intel men de hittade jag inte. Är väll 500 kr upp med oöverklockbart I7 och någon hundralapp på moderkortet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@Lockies: Tänkte bara påpeka att det redan finns kylarpasta på kylaren du valde, så att köpa annan är inte nödvändigt och kommer nog inte göra enorm skillnad.

Permalänk
Medlem

Har helt ärligt inte enorm koll på hur FX 8350 står sig mot 4690k. Körde AMD med AMD bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Han kanske vill spara den tusenlappen?

Kul med ett AMD bygge! Försökte colla CPU Boss hur FX8350 står sig mot Intels senaste ej K modeller från Intel men de hittade jag inte. Är väll 500 kr upp med oöverklockbart I7 och någon hundralapp på moderkortet.

Jämför man så står sig Intel CPU lite bättre på vissa saker medan AMD CPU´n tar in på annat om man jämför FX 8350 vs 4690K. Allt beror ju på vad man vill ha ut av den CPU man köper. Man kan ju ta en titt i länkarna nedan och sen själv bilda sig en uppfattning om man vill eller inte vill lägga dom extra pengarna på en Intel.

http://www.sweclockers.com/test/15973-amd-fx-8350-vishera/1#c...
och
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Vist Intel 4690k är nog lite snabbare sitter själv med AMD och Intel har mer krångel med Intel varför vet jag inte.

Men AMD cpu är billiga till priset står dom sig bra i många lägen om man inte ska vara värst
en bra traktor cpu.

Ditt bygge ser bra ut men som en del påpekar kylkroppen har pasta på sig från början så du behöver inte köpa till de.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Vist Intel 4690k är nog lite snabbare sitter själv med AMD och Intel har mer krångel med Intel varför vet jag inte.

Men AMD cpu är billiga till priset står dom sig bra i många lägen om man inte ska vara värst
en bra traktor cpu.

Ditt bygge ser bra ut men som en del påpekar kylkroppen har pasta på sig från början så du behöver inte köpa till de.

Vilka krångel har intel CPUer?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kul med datorbygge ^^

Mina tankar i lite halvlånga drag är dessa.

1. Kul att se att du valt en hel del riktigt trevliga kvalitetsdelar, vilket man ofta tjänar på i längden.

2. Du har valt ett riktigt trevligt grafikkort. Fan-boysen kommer säga att det ena är bättre än det andra, men den korta versionen är att motsvarande kort från Nvidia är GTX 970. För samma pris får du just nu med Rise of the tomb raiders, för samma peng. Korten presterar väldigt lika och har båda sina för och nackdelar mot varandra. Skillnaderna är så pass små så att välj det kort du tror passar dig bäst. Vad jag kan se på Inet så får man inget spel med på köpet av R9 390 så det kan ju vara en faktor att väga in.
En sak som är lätt att "tänka fel" på är att R9 390n har 8 GB minne, mot 4 GB på GTX 970:n. För de spel som dessa kort klarar av så har jag personligen svårt att se att något av korten kommer använda mer än 3-4 GB minne under sina livstider. Det finns spel och inställningar idag som absolut kan dra 5,5-6 GB minne, men dessa spel vid dessa inställningar klarar inget av dessa kort att driva i vilket fall, om du vill hålla en normal 60 FPS vilket man bör satsa på i alla spel. Summa sumarum. Båda är bra kort, båda presterar till största del väldigt lika och båda har små för och nackdelar som i slutändan tar ut varandra.

En notering: Om du har funderingar på att i framtiden skaffa dig en lite bättre gamingskärm så kommer de flesta gaming-skärmar med Freesync ( fungerar med AMD) eller G-sync ( Nivida) idag. Kortfattat så syncar de skärmarna med ditt grafikkort så du får en trevligare spelupplevelse. Här ska noteras att G-synd skärmar ofta är 1000-1500 kr dyrare än motsvarande free-sync skärm. Så även att grafikkorten är lika, kostar lika så kan skärmarna göra att Nvidia blir dyrare i slutändan. Men detta är ju självfallet bara relevant ifall man köper en sådan skärm

3. Processorn du valt fungerar bra med det grafikkort du valt, idag. Dock generellt är det en underpresterande processor mot alternativen när det kommer till gaming. Den är en av amds bättre modeller, men fortfarande en bra bit under Intels. Risken jag ser, är att om du tycker datorns spelprestanda börjar bli dålig om en 3-4 år och vill fräscha upp den så kommer du nog behöva byta både processor, moderkort, ramminnen och grafikkortet för att få en jämn bra prestanda. Satsar du istället på en snäppet vassare processor idag är det nog stor chans att om 3-4 år kan du bara byta grafikkortet för att processorn fortfarande presterar tillräckligt bra. Precis så här har det varit för mig. Jag köpte min dator för ca 5,5 år sedan och bytte upp grafikkortet efter ca 3,5 år. Processorn har jag fortfarande inte hittat några spel den inte orkar hantera utan problem, även när jag kör den fabriksklockad. Det är svårt att "lova" något här, men hade jag gjort köpet till mig själv hade jag valt en Intel i5 6600 eller 6600K istället för den du valt ut.

Totalt sett blir det inte så pass mycket extra. I ditt förslag betalar du ca 4300:- för CPU, moderkort, ram och kylare. Kikar du in http://www.inet.se/produkt/v100535/uppgraderingspaket-msi-int... så har du det paket jag pratar om här ovan för 4500:- Lägg märke till att processorn i det paketet inte är en K modell så den går inte att överklocka i framtiden samt att du får 8 GB ram istället för 16 GB som du hade i ditt paket. Självfallet kan du snickra ihop det med andra delar än de i paketet och jag har svårt att se dig hamna på mer än ca 500-800 kr extra för att köra på Intels Skylake istället för AMD.

När vi pratade grafikort tidigare så sa jag att AMD och Nvidia har varianter som presterar ungefär lika och att det finns små för och nackdelar för båda lagen. När det kommet till AMD och Intel ang CPU så råder det ingen tvekan om att Intel är vägen att gå för prestanda processorer idag. Du har både FX-8350 samt i5 6600K i detta test av sweclockers Länk till Sweclockers test av processorer - och testerna pratar för sig själva. I testerna körde med ett grymt bra grafikkort, för at det inte ska vara en begränsande faktor, så alla skillnader du ser har bara med processorn att göra.

Snabb notering. Du kan även satsa på Intels 2 år gamla I5 4690K (Haswell) , men jag skulle rekommendera emot det. Det blir ett par hundra billigare, men fördelen med Intel 6600K(Skylake) är att du kommer köra på DDR4 minnen vilket har börjat ersätta DDR3 som kommer fasas ut under de närmsta åren. Skylake moderkort kommer även lite oftare med nya finesser som USB 3.1, flera CPU-fläkt platser, ifall man vill köra All-in-one vatten kylning vilket börjar bli väldigt populärt, samt andra småsaker här och där. Kostar kanske 200 kr mer för ett moderkort, 200:- mer för DDR4 istället för DDR3, men har bara fördelar därefter.

Lycka till och vill du ha en längre förklaring citera gärna eller PMa!

/Chris

Permalänk
Medlem

Rekommenderar kardborreband istället för buntband. Lite dyrare men lättare att hantera tycker jag själv.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptr...

Processorn AMD FX-8350 presterar ungefär som en 5 år gammal i7-2600K men har avsevärt högre strömförbrukning.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Tack för din kommentar, den var verkligen hjälpsam. Jag tänkte på det där med uppgraderingar som du snackade om och kom fram med detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9126557/2016-02-07. Det blev en tusenlapp dyrare men tror du att det kan vara värt det i längden?

Tack igen för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockies:

@Chrisism8: Tack för din kommentar, den var verkligen hjälpsam. Jag tänkte på det där med uppgraderingar som du snackade om och kom fram med detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9126557/2016-02-07. Det blev en tusenlapp dyrare men tror du att det kan vara värt det i längden?

Tack igen för hjälpen!

Tycker att du definitivt skall ta en 6600K istället för den 6600 du nu valt, det skiljer 200kr och du har möjlighet att överklocka i framtiden med K modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockies:

@Chrisism8: Tack för din kommentar, den var verkligen hjälpsam. Jag tänkte på det där med uppgraderingar som du snackade om och kom fram med detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9126557/2016-02-07. Det blev en tusenlapp dyrare men tror du att det kan vara värt det i längden?

Tack igen för hjälpen!

Kul att kunna hjälpa till!

- Ska vi vara helt ärliga blev det bara 800 kr dyrare

- Jag tycker absolut att det är värt det. I slutändan tror jag de 800 kr du lägger extra idag, kommer spara dig 4000 kr längre ned längst vägen.

Det kan vara värt att fundera över det som ovanstående skrivare sa, och satsa på 6600K. Skillnaden är ju att 6600K går att överklocka, och 6600 inte kan överklockas. När jag byggde ihop min dator för 5,5 år sedan så fick jag hjälp av mitt exs bror som jobbar på Dustin. Han byggde ihop paketet åt mig efter mina önskemål. Hade ingen anledning att överklocka då (och faktiskt inte nu heller) men för ett par år sedan fick jag ett ryck och tyckte det lät roligt. Köpte en ny kylare för att jag ville testa en All-in-one vattenkylare och började överklocka. Total tid för mig att lära mig överklocka var nog ca 1h, det är inte svårare än så om man följer en okej guide. Skillnaden var att min i5:a på 2,6 ghz plötsligt gjorde 4,2 ghz

Samtidigt måste man dra gränser någonstans. Det är väldigt lätt att hitta anledningar till att köpa 200 kr dyrare minnen, eller 200 kr dyrare chassi. Och till slut kostar datorn 20.000 kr istället för 13.000 Känn efter själv vad du tycker och känner. Ska jag vara helt ärligt så kör jag nästan aldrig ens med min processor överklockad längre. Problemet för mig var att jag utnyttjade inte den extra kraften och rummet blir typ 3-5 grader varmare vilket är sjukt jobbigt på sommaren Mitt jobb är att ge dig så bra information som jag kan, sen är beslutet ditt att fatta. Men hur du än väljer så ska du vara nöjd med att veta att du har byggt ihop en grym speldator med hög kvalitet!

Återigen, några frågor så quota eller pma bara

Permalänk
Medlem

@Lockies, billigare å med 6600k cpun å ett finfint atx z170 moderkort.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9126934/2016-02-08

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx