Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mjukvara för att "dela" dokument, typ "Google sheet"? (kalkylark)

Permalänk
Medlem

Mjukvara för att "dela" dokument, typ "Google sheet"? (kalkylark)

Jag misstänker att "rätt" lösning är en rätt besvärlig historia, men jag tänkte kolla med den kollektiva kunskapsbanken här i alla fall.

Jag skulle behöva ett sätt att dela en "lista" på samma sätt som Google låter en göra genom att ge flera tillgång till ett kalkylark i deras tjänst. Jag vill undvika att lägga det på just Googles tjänst, av ett par olika anledningar, men jag misstänker att det blir deras tjänst i alla fall. Tips på lösningar som inte inkluderar Google, eller någon annan tjänsteleverantör, vore tacksamt.

Det ska primärt kommas åt från ett lokalt nätverk, men om det är möjligt att komma åt och uppdatera information från utsidan är det en bonus. Fast IP, och och Windows Server 2012 Essentials R2 maskin finnes.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag misstänker att "rätt" lösning är en rätt besvärlig historia, men jag tänkte kolla med den kollektiva kunskapsbanken här i alla fall.

Jag skulle behöva ett sätt att dela en "lista" på samma sätt som Google låter en göra genom att ge flera tillgång till ett kalkylark i deras tjänst. Jag vill undvika att lägga det på just Googles tjänst, av ett par olika anledningar, men jag misstänker att det blir deras tjänst i alla fall. Tips på lösningar som inte inkluderar Google, eller någon annan tjänsteleverantör, vore tacksamt.

Det ska primärt kommas åt från ett lokalt nätverk, men om det är möjligt att komma åt och uppdatera information från utsidan är det en bonus. Fast IP, och och Windows Server 2012 Essentials R2 maskin finnes.
B!

Hej,
du vill alltså att den ska gå att komma åt från flera håll för editering, inte för vanlig delning? Ja, Google/Google Drive gör ju sånt bra. Men jag tror Onenote gör samma sak, med ett insticksprogram (Docs).
Jag har inte kört detta själv, så jag kanske har fel

Permalänk
Medlem

smygkollade när tjejen höll på med ett arbete på universitetet med hennes polare. och dom använde "word online" så jag antar att "excel online" också finns att använda?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Microsofts OneNote, och Office Online skulle göra jobbet. På ungefär samma sätt som Google's kalkylark, fast med sina egna olika nackdelar och begränsningar. Främst är de alla beroende av tjänsteleverantören. Jag skulle vilja ha motsvarande funktion på en egen server.
I jämförelsen OneNote - Office online - Google apps, "vinner" Google i dagsläget eftersom deras version är kraftfullare än OneNote, och till skillnad från Office online, gratis.

Problemet är ju just att jag vill att alla ska kunna titta i, och uppdatera dokumentet. med alla de här lösningarna så uppdateras alla öppna kopior när någon gör en ändring, vilket är nödvändigt för att inte folk ska skriva över varandras ändringar.
Som jag skrev från början, jag misstänker att det slutar med att jag får köra på just Googles "sheet" för det här, men jag tänkte höra mig för och se om någon kände till något jag missat...
Ni ska ha ett stort tack för visat intresse.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:

Owncloud? Vare sig färdig host eller en egen.

Kan vara intressant: https://owncloud.org/blog/libreoffice-online-has-arrived-in-o...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tror att dropbox och Word på datorn fungerar tillsammans. Inte helt säker men har sett några tendenser på de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tror att dropbox och Word på datorn fungerar tillsammans. Inte helt säker men har sett några tendenser på de.

Dela ut en mapp kan jag göra på vilken dator som helst. Problemet är att om både du och jag har listan öppen, så skriver jag "mjölk" och sparar, strax efteråt skriver du "leverpastej" och sparar. Nu är det BARA leverpastej i listan. "Min" uppdatering har gått förlorad.

Skrivet av Commander:

Owncloud? Vare sig färdig host eller en egen.

Fast det är om jag förstår det rätt bara "dropbox" biten, det smarta med Googles kalkylark är ju att de uppdaterar med andras ändringar medan de ligger öppna i din browser.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Dela ut en mapp kan jag göra på vilken dator som helst. Problemet är att om både du och jag har listan öppen, så skriver jag "mjölk" och sparar, strax efteråt skriver du "leverpastej" och sparar. Nu är det BARA leverpastej i listan. "Min" uppdatering har gått förlorad.

Är du säker på det?

Vet att i min utbildning (vi använder dropbox för att dela dokumentet osv) så får jag upp "<namn> kollar också på dokumentet" när vi öppnar det med word genom dropbox. Fick mig att tro att det var syncad redigering såsom Office och google drive.

Permalänk
Medlem

Säker? Säker är jag inte på något, men rimligt övertygad, visst. Jag öppnade "samma" fil via Office Word, som av naturliga anledningar inte hade en aning om att någon annan hade öppnat samma fil. Naturligt eftersom office bara öppnar lokala filer, och (åtminstone varianterna jag har tillgång till) inte jobbar mot molntjänster. Word Online, jobbar glatt mot både Dropbox, och OneDrive, men är en betaltjänst jag inte har något "annat" behov av i dagsläget. Då blir det Googles fria variant i stället. Jag hittar ingen möjlighet att få "vanliga" office att göra jobbet i heller, annars hade ju det varit en lösning, eftersom det finns löpande "prenumeration" på Office 365.

Jaja, det hade varit skönt att kunna göra det på Win2K12 servern, men går det inte, så går det inte. Det blir Google's tjänst, tills jag hittar något bättre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Dela ut en mapp kan jag göra på vilken dator som helst. Problemet är att om både du och jag har listan öppen, så skriver jag "mjölk" och sparar, strax efteråt skriver du "leverpastej" och sparar. Nu är det BARA leverpastej i listan. "Min" uppdatering har gått förlorad.

Fast det är om jag förstår det rätt bara "dropbox" biten, det smarta med Googles kalkylark är ju att de uppdaterar med andras ändringar medan de ligger öppna i din browser.
B!

Med owncloud kan du installera libreoffice samt ett plugin som gör att du kan editera dokumentet precis som på google docs.
Ta en titt: https://owncloud.org/blog/libreoffice-online-has-arrived-in-o...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.