Permalänk
Medlem

Teamspeak funkar inte via pfsense?

Tjenare, jag försöker få igång en virtualiserad pfsense och det gick jättebra tills jag försökte få igång min teamspeak server. Jag har öppnat port 9987 vilket är porten jag behöver öppna, men det verkar inte fungera, öppnar jag t.ex port 80 så kan jag se att den är öppen men inte 9987. Det funferade bra med felias router för en stund sedan. Jag testade även häromdan och då blev det samma fel, och efter att jag bytte tillbaka till felias router så funkade det inte resten av den dagen. Kan det vara så att jag bara behöver vänta?

Mitt nätverk just nu består av att kabeln från cpe kommer in i uttag 1 på min Hyper V kärra där pfsense är assignat til uttag 1, sen är uttag 2 LAN sidan på pfsense ut till en switch och till alla andra Hyper V maskiner. Och från switchen till resten av maskinerna.

Allt annat funkar och jag har internet på alla maskinerna så jag vet inte vad jag ska göra riktigt. Jag tycker att min port forward ser rätt ut och den funkar på port 80 om jag gör lika dant fast ändrar TCP/UDP. Har ni några tips? Ursäktar om det blev rörigt men det är det i mitt huvud med just nu

EDIT: Om jag kopplar upp mig mot TS-servern lokalt så kommer jag in och det funkar helt okej, och det fungerade ju med telia routern så då måste det ju vara i routern det sitter eller?

Permalänk
Vila i frid

pfSense har inga direkta begränsningar annat än de du säger åt den att ha. Från början är allt stängt och du måste berätta vad som skall passera samt i vilken riktning.

Använder du Firewall->NAT och låter pfSense automatiskt lägga till motsvarande filter-regel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

pfSense har inga direkta begränsningar annat än de du säger åt den att ha. Från början är allt stängt och du måste berätta vad som skall passera samt i vilken riktning.

Använder du Firewall->NAT och låter pfSense automatiskt lägga till motsvarande filter-regel?

Jag tror att jag gör det, det har i alla fall kommit upp en sak där på Rules efter att jag lade in den på NAT. Och det fungerar när jag öppnar port 80 på samma dator... Men port 9987 vill inte öppnas eller om det är något annat som blockerar, men har ingen brandvägg på på någon dator så det borde inte blockera. Kan det ha med att jag har pfsense virtualiserat, att något blockerar någon annan stans som jag inte vet? Men som sagt så är brandväggen av på både den fysiska burken och på TS hosten, den kör för övrigt linux mint.

Permalänk

Jag har tcp/udp port 9987, 10011, 30033 öppna för teamspeak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Jag har tcp/udp port 9987, 10011, 30033 öppna för teamspeak.

Ja, det är standard portarna för alla funktioner, men det borde räcka med UDP 9987 för att kunna ansluta till servern och prata. Men saken är den att jag kan varken ansluta till ts eller se att porten är öppnad via canyouseeme när jag har servern igång...

Permalänk
Vila i frid

För att förtydliga, pfsense gör det du säger åt den att göra. pfSense har INTE uPnP automatiskt aktiverad.

Så här ser min rad ut i pfsense konfig för "User specified permissions 1":

allow 8192-65535 192.168.1.0/24 8192-65535

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

För att förtydliga, pfsense gör det du säger åt den att göra. pfSense har INTE uPnP automatiskt aktiverad.

Så här ser min rad ut i pfsense konfig för "User specified permissions 1":

allow 8192-65535 192.168.1.0/24 8192-65535

Jag har testat med upnp både på och av, och inget verkar direkt hjälpa...

EDIT: Testade att lägga in den raden du har där, och den verkar inte göra något heller. Eller tar det en stund innan configen sätter sig? Men den borde ju vara ganska direkt antar jag.

Permalänk
Medlem

Har du något på den datorn som lyssnar på port 80? Annars är det nog något annat som svarar när du kollar om porten är öppen, typ pfsense admin-gränssnitt. Gissar att du inte lyckas öppna porten på rät sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du något på den datorn som lyssnar på port 80? Annars är det nog något annat som svarar när du kollar om porten är öppen, typ pfsense admin-gränssnitt. Gissar att du inte lyckas öppna porten på rät sätt.

Jag kastade upp en XAMPP server för att koll att det fungerade då jag hade en webserver liggandes på datorn redan som inte används. Jag har även för mig att jag öppnade minecraft portar förut fungerande men är inte helt hundra på det. Men jag kan fixa ett par bilder på min a settings på port forwarden.

Edit: vet inte hur man länkar bilder men ni vet hur ni får fram dom ändå

Permalänk
Vila i frid

För att få det att funka är det bara att bita i det sura och ta reda på varför, vad och hur man ställer in det i en router.

Permalänk

Jag har exakt samma problem. Portforwardar jag 1337 till 9987 så fungerar det utan problem. Men att köra 9987 till 9987 vägrar att fungera. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

För att få det att funka är det bara att bita i det sura och ta reda på varför, vad och hur man ställer in det i en router.

Det är just det jag försöker med... jag har öppnat portar förut på pfsense som har funkat och jag testade ju med port 80 och det funkade klockrent... Men jag får väl sova på saken och försöka mer i morgon. Det har redan tagit mig över 100 timmar och massa hårslitandeatt få internet virtualiserat innan det helt plötsligt fungerade efter ett långt uppehåll i försöken. Men jag ska ha igång det, tänkte bara om någon av er visste något jag har missat någon stans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagerqvisten:

Jag har exakt samma problem. Portforwardar jag 1337 till 9987 så fungerar det utan problem. Men att köra 9987 till 9987 vägrar att fungera. :/

Då är jag alltså inte ensam och det kanske inte är jag som gjort något fel. Blir så frustrerad när det fungerar med andra portar och så. Men då kanske jag ska testa att ändra portarna då, vet du om det fungerar att göra tvärs emot som du har gjort(om jag uppfattade det rätt). Att man har port 1337 på servern och 9987 som extern port?(tog din elit-port som exempel )

Permalänk
Vila i frid

Vad händer med port 10011 TCP och 30033 TCP utöver 9987 UDP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad händer med port 10011 TCP och 30033 TCP utöver 9987 UDP?

Har inte gjort något åt dem ännu, har för mig att det funkade utan dem på gamla routern. Men jag kan testa det i morgon så fort jag kan, har redan blivit några timmar för mycket... Men jag testar i morgon och kommer med svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Vad händer med port 10011 TCP och 30033 TCP utöver 9987 UDP?

Port 10011 TCP och 30033 TCP fungerar utan problem. Problemet gäller bara 9987 UDP.

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Då är jag alltså inte ensam och det kanske inte är jag som gjort något fel. Blir så frustrerad när det fungerar med andra portar och så. Men då kanske jag ska testa att ändra portarna då, vet du om det fungerar att göra tvärs emot som du har gjort(om jag uppfattade det rätt). Att man har port 1337 på servern och 9987 som extern port?(tog din elit-port som exempel )

Har inte testat det. Testa gärna och återkom med resultat!

Permalänk
Medlem

Jag kör så här.

Mahport är ett alias med alla portar som skickas vidare till en server.
Minns ej om firewall regeln behövs, men är inget jag tänker prova ändra atm

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av lagerqvisten:

Problemet gäller bara 9987 UDP.

Det är inte så att du har något "intelligent" anslutet före pfsense som "hjälper/stjäl" UDP-trafiken?
Vad säger PCAP-filerna som pfsense kan skapa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad händer med port 10011 TCP och 30033 TCP utöver 9987 UDP?

Testar att öppna dem nu och det funkar utan problem verkar det som.

Skrivet av lagerqvisten:

Har inte testat det. Testa gärna och återkom med resultat!

Verkar inte fungera för mig. Vet inte om jag gjort något fel dock..

Skrivet av BergEr:

Jag kör så här.
http://i.imgur.com/AutKB8K.png

Mahport är ett alias med alla portar som skickas vidare till en server.
Minns ej om firewall regeln behövs, men är inget jag tänker prova ändra atm

Jag har ju i princip samma som dig, kan ha ändrat sen jag la upp bilderna men isf, blev det mer liknande din. För man behöver väl inte alias? det går ju med andra portar.

Skrivet av hasenfrasen:

Det är inte så att du har något "intelligent" anslutet före pfsense som "hjälper/stjäl" UDP-trafiken?
Vad säger PCAP-filerna som pfsense kan skapa?

Jag har första porten in på pfsense som går via enbart pfsense som går ut på port 2, där jag har en switch till alla andra datorer och sen testade jag att koppla lite snabbt från switchen till port 3 och lät min linux vm ta upp trafiken där istället för trafiken från port 2. därav kommer den efter den fysiska switchen vilket inte borde göra någon skillnad. men jag testade ifall att Sen antar jag att det inte är något annat på vägen, men trafiken kanske inte går den vägen jag tror?

Permalänk
Medlem

Ja, nu kan jag i alla fall se team speak servern i server listan, så nu kanske det fungerar. Är det så att jag inte kan ansluta med extern ip lokalt? Det gick förut med andra routern. Ska i alla fall låta en kompis testa så fort som möjligt att ansluta när han har tid så får vi se om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Ja, nu kan jag i alla fall se team speak servern i server listan, så nu kanske det fungerar. Är det så att jag inte kan ansluta med extern ip lokalt? Det gick förut med andra routern. Ska i alla fall låta en kompis testa så fort som möjligt att ansluta när han har tid så får vi se om det går.

Tror du ska gå in i (System/Advanced/Firewall/NAT) och starta NAT Reflection mode for port forwards

För att du ska komma åt saker internt via externa ipt. Är dock inte helt säker.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Tror du ska gå in i (System/Advanced/Firewall/NAT) och starta NAT Reflection mode for port forwards

För att du ska komma åt saker internt via externa ipt. Är dock inte helt säker.

Ska jag ha nat+proxy eller bara nat? Men ska testa att slå på det, tackar för tipset och att det var så utförligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Ska jag ha nat+proxy eller bara nat? Men ska testa att slå på det, tackar för tipset och att det var så utförligt

Jag testade lite själv nu, tar jag nat+proxy så kommer jag åt ftp, lite spelservrar med externa ipt. Men inte TS3 servern av någon anledning.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag testade lite själv nu, tar jag nat+proxy så kommer jag åt ftp, lite spelservrar med externa ipt. Men inte TS3 servern av någon anledning.

Jag försökte också men kom inte åt den från någon av dem. F*n, jag vill inte sätta tillbaka teliaroutern Men jag måste ju va dum som inte får det att fungera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Jag försökte också men kom inte åt den från någon av dem. F*n, jag vill inte sätta tillbaka teliaroutern Men jag måste ju va dum som inte får det att fungera...

Jag har bara 9987 öppet, och alla ansluter via det externa utan problem förutom jag. Men jag har alltid kört på LAN ip ändå.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag har bara 9987 öppet, och alla ansluter via det externa utan problem förutom jag. Men jag har alltid kört på LAN ip ändå.

jag tycker att jag har 9987 öppet med, men det märks inte.. Anledningen till varför jag vill ansluta med det externa är att jag ibland måste flytta datorn ganska ofta(morsan/farsan/lan och min egen lägenhet) och då är det skönt att bara tryck anslut istället för att ändra ip hela tiden. Dock så kommer inte min kompis in men han sitter just nu på ett låst skolnätverk, så det kan ju vara haken. Men vi ska testa när han kommer hem med, för jag tycker att om man kan se servern i serverlistan så borde man kunna komma in på den

EDIT: Kompisen kom in på ett annat skolnät som inte är så nerlåst och han kom faktiskt in nu. Då är det bara jag som inte kan ansluta med extern ip nu då. Men det ska jag nog kunna lista ut eller klara mig utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

jag tycker att jag har 9987 öppet med, men det märks inte.. Anledningen till varför jag vill ansluta med det externa är att jag ibland måste flytta datorn ganska ofta(morsan/farsan/lan och min egen lägenhet) och då är det skönt att bara tryck anslut istället för att ändra ip hela tiden. Dock så kommer inte min kompis in men han sitter just nu på ett låst skolnätverk, så det kan ju vara haken. Men vi ska testa när han kommer hem med, för jag tycker att om man kan se servern i serverlistan så borde man kunna komma in på den

Ett simpelt sätt att lösa det på är att ha två bokmärken i teamspeak, ett med den interna och ett med den externa.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Fungerar fint för mig med att ansluta på extern ip och att bara öppna 9987 UDP.
Interface: WAN
protocol: UDP
DST port 9987-9987
redirect ip [MIN server IP]
redirect port 9987

Som NAT kör jag "NAT Reflection mode for port forwards" = Enable (Pure NAT)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

Nej du kan inte automatiskt använda dig av ditt externa ip för att ansluta. Trafiken går inte ut och vänder på ditt wan interface.

https://doc.pfsense.org/index.php/Why_can't_I_access_forwarde...

Skrivet av jakob55:

Ja, nu kan jag i alla fall se team speak servern i server listan, så nu kanske det fungerar. Är det så att jag inte kan ansluta med extern ip lokalt? Det gick förut med andra routern. Ska i alla fall låta en kompis testa så fort som möjligt att ansluta när han har tid så får vi se om det går.