Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Frågor om VPN

Hej!
Jag har läst lite om VPN och förstått ungefär vad det innebär. Nu undrar jag:

  • *snip* annars gillar jag mest inte känslan av att vara övervakad - behöver jag VPN? Eller snarare - vad är argumenten för att inte skaffa VPN?

  • Försämrar VPN ens internethastighet? I så fall hur mycket?

  • Vad anser ni är den bästa VPN-tjänsten och varför?

  • Finns gratis VPN? Är den pålitlig i så fall?

Tack på förhand!

§7 (piratkopiering) /moderator
Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Nej inte direkt men övervakningen kan vara argument nog.
2. Ja, hur mycket är olika på leverantör och implementation.
3. Jag har använt anonine och intergrity.st, inte haft några större problem med någon av dem på flera år.
4. Finns men är det en tjänst så är ju frågan varför den isf är gratis och skulle inte tro att den är pålitlig, den som tillhandahåller VPN kan sniffa all din trafik m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Jag har inte stött på någon VPN tjänst som är gratis som känns seriös och som har vettig hastighet. Du kommer behöva betala för att vara nöjd o trygg. Jag körde OVPN i somras och de saktade inte ner min 60/10 lina. Har provat Mullvad också men tycker ovpn känns bäst eftersom man kan vara säker på att de inte sparar loggar. Många tjänster har en testperiod, ta o prova vetja!

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Marzupilami:
  • *snip* annars gillar jag mest inte känslan av att vara övervakad - behöver jag VPN? Eller snarare - vad är argumenten för att inte skaffa VPN?

  • Finns gratis VPN? Är den pålitlig i så fall?

Övervakad av vem? Vad är det du vill skydda dig från och är VPN den rätta, eller ens tillräckliga, lösningen? Även om du börjar använda en VPN-tjänst, eller annan proxy, för att dölja din egen anslutning så lämnar du över mycket information till de som driver den istället. Om du inte betalar för de resurserna med faktiska pengar så kanske du bör fråga dig vad som används istället. Idealism? Kan du lita på att de uppgifter du precis lämnat ut med (det för de kända) antagandet att de ska vara privata faktiskt är det? Vilka register över din aktivitet kan de tänkas lagra? Litar du på att data som skickas och tas emot via tjänsten passerar orörd?

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Hej igen!
Slänger iväg en liten bump här, då jag läst lite mer. Jag undrar: Kan man använda Tor istället för VPN? Tor är ju också till för anonymisering, tänkte jag. Jag funderade även på, kan inte de ingående noderna i Tornätverket ("volontärerna") avlyssna ens trafik? Vad är skillnaden på Tor och VPN, förutom att Tor går genom flera noder?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marzupilami:

Hej igen!
Slänger iväg en liten bump här, då jag läst lite mer. Jag undrar: Kan man använda Tor istället för VPN? Tor är ju också till för anonymisering, tänkte jag. Jag funderade även på, kan inte de ingående noderna i Tornätverket ("volontärerna") avlyssna ens trafik? Vad är skillnaden på Tor och VPN, förutom att Tor går genom flera noder?

Tor är en webbläsare och används huvudsakligen utav "ljusskygga" typer t.ex pedofiler och folk som köper varor via "darknet". VPN är perfekt om man behöver ändra sin location eller vill streama filmer ifrån amerikanske hemsidor som history.com

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Tor är en webbläsare och används huvudsakligen utav "ljusskygga" typer t.ex pedofiler och folk som köper varor via "darknet". VPN är perfekt om man behöver ändra sin location eller vill streama filmer ifrån amerikanske hemsidor som history.com

Sorry vet att detta är ett tag sedan men måste påpeka.
1. TOR är ett nätverk inte en webbläsaren, däremot släpper de en färdig configad version av firefox för användning med tor nätverket.
2. TOR används inte av "ljusskygga" typer i första hand utan är ett sätt för folk att kommunicera utan översikt, nätverket skapades för att skydda t.ex. fältagenter (USA's underrättelsetjänst var med och skapade det, samt betalar mycket för det) men används även flitigt av politiska oppositioner i länder där sådant är dödligt, folk som är utsatta m.m. det ljusskygga som du pratar om finns där ja men TOR är mycket mer än thesilkroad och liknande.

Att uttala sig om saker när ens kunskaper bygger på det man läst på Aftonbladet.se *face palm* Läs iaf wiki sidan innan du skriver....
TOR - wikipedia

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marsupilami:

Hej!
Jag har läst lite om VPN och förstått ungefär vad det innebär. Nu undrar jag:

  • *snip* annars gillar jag mest inte känslan av att vara övervakad - behöver jag VPN? Eller snarare - vad är argumenten för att inte skaffa VPN?

  • Försämrar VPN ens internethastighet? I så fall hur mycket?

  • Vad anser ni är den bästa VPN-tjänsten och varför?

  • Finns gratis VPN? Är den pålitlig i så fall?

Tack på förhand!

1. Alla ska ha rätt att kunna surfa hur man vill utan att någon snokar på vad man är intresserad av.

2. Beror på VPN tjänstens bandbredd och belastning på deras servrar. Många har betydligt större bandbredd än dom behöver, så då stryps inte hastigheten. Dock kan man få passa sig om man har sin ISP's egna router då den kan bli en flaskhals pga dålig processor.
3. OVPN, utan tvekan. God support, bra guider och bra hastigheter. Mullvad suger. Kunde inte ens ladda kundsidan när jag skulle köra deras 3h test paket. Deras klient laggar också fruktansvärt.

4. Gratis finns, men absolut inte pålåtligt. Dom måste få in pengar för att driva tjänsten och man vet inte alltid vad dom säljer vidare för att få in stålar. Eller vad för loggar dom sparar. dom stryper ofta också hastighet och bandbredden per period (Dag/vecka/månad).