uTorrent, Asus router och extern Hd. Hur göra?

Permalänk
Medlem

uTorrent, Asus router och extern Hd. Hur göra?

Ursäkta om jag frågar nått som redan finns beskrivet. Men jag har haft en tuff vecka, nu vill jag bara städa upp alla kablar och verktyg innan sambon kommer hem.
Fick fiber förr en vecka sen. Satt modem och router högt i trapphuset mitt i huset (1,5 plan) för täckningens skull. Fick ut 97Mbps, rma på routern, fick ny idag och får nu runt 800-900, på en 1000-lina.
Behövde sätta dit ett vägguttag, och kablarna till dosan var som pulver. Håller på att dra nya elkablar från källaren och upp, vem vet var det slutar.
Ska även dra ethernetkablar, fast jag sa i förra veckan att det blir trådlöst, för vi ska nog flytta snart. Så jävla svårt att få de små jävlarna rätt innan man klämmer ihop.

Men så länge vill jag kunna använda min Asus AC68U med en usb-hd för att lagra mina nerladdade serier och filmer.

Och hur gör jag då för att få utorrent att spara filerna där samt att jag ska kunna hämta åt dem överallt i huset?

Snälla hjälp mig, det börjar bli för mycket.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Vila i frid

Att använda sig av en konsumentrouter för fillagring/NAS är självplågeri, undvik. Köp istället en synology eller qnap NAS.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Istället för att ladda ner till min stationära, sedan lägga på extern-hd eller usb så vill jag ladda ner filerna nånstans där jag kan streama dem till min mediaspelare i källaren. Jag vill också kunna ladda ner via min stationära så jag kan kolla på serier på min bärbara i uppe sovrummet. Det är jobbigt att ligga i sängen och let på det man ska ladda ner.
Jag tror inte jag behöver en dedikerad NAS till det, men jag vet inte.
Jag kan iofs fortsätta använda min stationära som "NAS", filserver eller vad man nu ska kalla det. Nu när nätverket är snabbare.
Tack för din input, men en dedikerad NAS tror jag är overkill.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Vila i frid

Min NAS (byggd av en HP N54L) drar lite ström, väsnas inte, kör XPenology (synology dsm) dvs tankar på egen hand hem filer och har plugins för det mesta man kan tänka sig t.ex. plex. https://www.synology.com/en-us/dsm/5.2/features

Utrustad med 4x3TB + 4x500GB disk används den för backup, torrent-tankare, NFS (för vmware-klustret), kameraövervakning, plex media server, cloud server och vpn-server.

https://www.dustinhome.se/product/5010884322/disk-station-ds2...

Det är skönt att ha en NAS man kan gömma undan och nästan glömma (den mailar om något går snett) som alltid finns tillgänglig för hopers arbete.

Så länge man bara har 100 Mbit i väggen från sin ISP hade man kunnat nöjt sig med en lite billigare router och lagt pengarna på nåt kul istället. ymmv fwiw

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Min NAS (byggd av en HP N54L) drar lite ström, väsnas inte, kör XPenology (synology dsm) dvs tankar på egen hand hem filer och har plugins för det mesta man kan tänka sig t.ex. plex. https://www.synology.com/en-us/dsm/5.2/features

Utrustad med 4x3TB + 4x500GB disk används den för backup, torrent-tankare, NFS (för vmware-klustret), kameraövervakning, plex media server, cloud server och vpn-server.

https://www.dustinhome.se/product/5010884322/disk-station-ds2...

Det är skönt att ha en NAS man kan gömma undan och nästan glömma (den mailar om något går snett) som alltid finns tillgänglig för hopers arbete.

Så länge man bara har 100 Mbit i väggen från sin ISP hade man kunnat nöjt sig med en lite billigare router och lagt pengarna på nåt kul istället. ymmv fwiw

Det du skriver ovan är ju inget som tillför något till mina problem.
Själv ska jag bara streama hemma nån gång i veckan.

"Så länge man bara har 100 Mbit i väggen från sin ISP hade man kunnat nöjt sig med en lite billigare router och lagt pengarna på nåt kul istället. ymmv fwiw" Var det riktat till mig? Iså fall läs igen.

Jag har egentligen inget behov av 1000 Mbps-linan, men eftersom det är halva priset i 6 månader så varför inte.
Men har du inget svar på hur jag använder routern som nas så får jag väl fortsätta att streama från min stationära.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@f@boy:

http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-2059475/set-asus-ac66u-r...

Läste inte hela (knappt något), men sannolikt laddar du inte ner torrents via utorrent till routern. Skulle nog gissa på att en deluge eller Transmission lösning finns!

Edit: Eller ännu bättre! Installera Asuswrt-Merlin och följ sedan Guiden här. Sätt sen på cloud funtionen i routern, och på det sättet borde du kunna tanka ned till din enhet

Att det ska vara så svårt att hjälpa folk

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mur av text nedan, hoppas det ger något svar/lösning.

Som tidigare nämnt så är det ingen vidare ide att använda en router för filserver/NAS då dom ofta inte har någon särskilt snabb CPU och snålt med RAM.

Hade jag varit du så hade jag installerat Utorrent på en Windows-burk som kan stå på 24/7, t.ex. någon laptop eller äldre stationär som ändå står och skräpar. Något tystare och strömsnålare alternativ vore ju en Raspberry Pi som finns att köpa för ett par hundra spänn (finns Torrent-program för Linux med). Det du gör sen om du kör med Windows-varianten (lättast) är att dela ut den externa hårddisken som du kopplat til datorn på hemmanätverket som en resurs (nätverkshårddisk) och konfigurera Uttorent att spara filerna på den disken, då kommer du åt dom 24/7 så länge datorn är på och du är på samma nätverk.

Annars om du kör med Linuxmetoden på en Raspberry Pi så gör du samma som ovan fast med en Linux-bittorrent som Deluge och installerar SAMBA så att du kan dela ut disken på nätverket så att Wiindows-klienterna även kan komma åt den.

Vill du komma åt filerna från torrent-disken utanför nätverket så får du installera någon FTP-server som Filezilla (finns både till Windows och Linux) och konfiguerar den i routern (öppna upp rätt portar för ut/ingående FTP och sätta statisk IP på torrent/FTP servern).

Annars om du vill köra den lätta vägen så kan du bara köpa en färdig NAS som nämnts ovan (finns även gratis NAS som Freenas)

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Ursäkta om jag frågar nått som redan finns beskrivet. Men jag har haft en tuff vecka, nu vill jag bara städa upp alla kablar och verktyg innan sambon kommer hem.
Fick fiber förr en vecka sen. Satt modem och router högt i trapphuset mitt i huset (1,5 plan) för täckningens skull. Fick ut 97Mbps, rma på routern, fick ny idag och får nu runt 800-900, på en 1000-lina.
Behövde sätta dit ett vägguttag, och kablarna till dosan var som pulver. Håller på att dra nya elkablar från källaren och upp, vem vet var det slutar.
Ska även dra ethernetkablar, fast jag sa i förra veckan att det blir trådlöst, för vi ska nog flytta snart. Så jävla svårt att få de små jävlarna rätt innan man klämmer ihop.

Men så länge vill jag kunna använda min Asus AC68U med en usb-hd för att lagra mina nerladdade serier och filmer.

Och hur gör jag då för att få utorrent att spara filerna där samt att jag ska kunna hämta åt dem överallt i huset?

Snälla hjälp mig, det börjar bli för mycket.

Intressant att folk här verkar helt ignorera frågan och drar på med överdimensionerade dyra lösningar..
För just det syfte han efterfrågar har jag svårt att se att det inte skulle fungera med en extern hårddisk kopplad till routern.

Till frågan, Har du kollat i windows "Network" (Nätverk) om routern visas där? Om den visas där som en enhet borde hårddisken dyka upp om du dubbelklickar på routern.

Därifrån borde du då kunna montera hårddisken som en enhet i Windows så att den automatiskt kommer att kopplas till en enhetsbokstav varje gång du startar datorn.

Då du väl har hårddisken monterad i Windows är det bara att lägga den som nedladdningskatalog i µtorrent.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Tack för det Typen. Nu börjar det likna nått.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Typen_200:

För just det syfte han efterfrågar har jag svårt att se att det inte skulle fungera med en extern hårddisk kopplad till routern.

Det finns de som testat den typen av lösning och inte blivit speciellt nöjd, bl.a. jag - och andra som försökt. Läs- och skriv-prestanda kan röra sig allt mellan 1- 20 MB/s och svarstider från fil/biliotekslistning irriterande långsam. I nuvarande skede är det ju bara att ansluta en USB-disk och se om man står ut med egenheterna - kostar ju inget extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det finns de som testat den typen av lösning och inte blivit speciellt nöjd, bl.a. jag - och andra som försökt. Läs- och skriv-prestanda kan röra sig allt mellan 1- 20 MB/s och svarstider från fil/biliotekslistning irriterande långsam. I nuvarande skede är det ju bara att ansluta en USB-disk och se om man står ut med egenheterna - kostar ju inget extra.

Usb 3.0 HD finns ju hemma. Så den är inkopplad och ska om en stund prova att streama till hemmabion. Dock fortfarande igenom homeplug, eftersom jag inte blivit klar med kabeldragningen.

Om du läser min kravspec en gång till, då förstår du att jag behöver bara en enkel lösning. Men ibland verkar det som du inte kan förstå det.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@Xeraton: Det är så jag kört de sista 10 åren. Jag har en 24/7 stationär som "nas". Jag har även raspberry, en stationär till samt 2 bärbara och en Pine 64 på väg hem.
Jag vill rensa i datorrummet och ha router, usb-hd och skrivare samlat där fibern kommer in, dvs. i trapphuset.
Jag vill slippa ha min stationära igång 24/7.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det finns de som testat den typen av lösning och inte blivit speciellt nöjd, bl.a. jag - och andra som försökt. Läs- och skriv-prestanda kan röra sig allt mellan 1- 20 MB/s och svarstider från fil/biliotekslistning irriterande långsam. I nuvarande skede är det ju bara att ansluta en USB-disk och se om man står ut med egenheterna - kostar ju inget extra.

Du har helt rätt, jag hör även till dem som skaffat en riktig NAS efter att ha testat med annat
Men just den routern han använder borde ha prestanda som räcker för att strömma filmer (utan transcoding förstås)

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen_200:

Du har helt rätt, jag hör även till dem som skaffat en riktig NAS efter att ha testat med annat
Men just den routern han använder borde ha prestanda som räcker för att strömma filmer (utan transcoding förstås)

Jo för att strömma bör det räcka, nackdelen med lösningen är att man kan inte i närheten utnyttja linan vid nertankning då router/USB kopplad extern hårddisk är så långsam.

Det som kan gå på minuter tar timmar istället.

Ställer mig till skaran som anser att det är avancerat självplågeri enbart det hela....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jo för att strömma bör det räcka, nackdelen med lösningen är att man kan inte i närheten utnyttja linan vid nertankning då router/USB kopplad extern hårddisk är så långsam.

Det som kan gå på minuter tar timmar istället.

Ställer mig till skaran som anser att det är avancerat självplågeri enbart det hela....

Så det handlar om min lina???
Efter att mitt halva priset 1000 Mbps har upphört (275:-/mån), när jag kör på 250 Mbps, vad tycker du/ni är bäst då??
Vad är då bäst??

"Det som kan gå på minuter tar timmar istället." Timmar?? Vad då? Det gör det ju inte nu i alla fall.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av f@boy:

behöver bara en enkel lösning. Men ibland verkar det som du inte kan förstå det.

Jag har provat det du frågar om (dvs att använda en snabb router som "NAS") och delar bara med mig av mina egna (och andras) erfarenheter. Det är svårt att lägga nivån på diskussionen när man inte vet vad frågeställaren har för bakgrund. Ursäkta att jag försöker hjälpa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag har provat det du frågar om (dvs att använda en snabb router som "NAS") och delar bara med mig av mina egna (och andras) erfarenheter. Det är svårt att lägga nivån på diskussionen när man inte vet vad frågeställaren har för bakgrund. Ursäkta att jag försöker hjälpa till.

Jag tar upp den här tråden igen, efter att försökt med att streama blu-ray till min hembio både från stationär-pc och router utan att få till det. Det går fan i mig ff inte utan att få problem med buffer.

Vad ska göra nu?
Tror inte att en nas hjälper mig eftersom det inte ens går att köra från min stationära.
Eller?
Jag har bärbara som ligger och skräpar, jag har en raspberry, en Pine 64 och en stationär över som ligger där.

- Nätverk: Asus Rt 68 u. 1000Mb/s lina. Ligger på 800-900 enligt bredbandskollen.
- Mediastreamer: H96 Pro plus. Enligt bredbandskollen 89 Mb/s på wifi.

Sen sist uppdaterat min huvud-pc enligt en nedan.

Jag vill slippa lägga över till extern hd och släpa med mig ner i grottan. Jag vill också kunna köra Duckietv eller annat nedladdningsprogram direkt till "Nas" eller router som jag kommer åt från alla datorerna och mediaspelare.

Ja, nu lyssnar jag...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag tar upp den här tråden igen, efter att försökt med att streama blu-ray till min hembio både från stationär-pc och router utan att få till det. Det går fan i mig ff inte utan att få problem med buffer.

Vad ska göra nu?
Tror inte att en nas hjälper mig eftersom det inte ens går att köra från min stationära.
Eller?
Jag har bärbara som ligger och skräpar, jag har en raspberry, en Pine 64 och en stationär över som ligger där.

- Nätverk: Asus Rt 68 u. 1000Mb/s lina. Ligger på 800-900 enligt bredbandskollen.
- Mediastreamer: H96 Pro plus. Enligt bredbandskollen 89 Mb/s på wifi.

Sen sist uppdaterat min huvud-pc enligt en nedan.

Jag vill slippa lägga över till extern hd och släpa med mig ner i grottan. Jag vill också kunna köra Duckietv eller annat nedladdningsprogram direkt till "Nas" eller router som jag kommer åt från alla datorerna och mediaspelare.

Ja, nu lyssnar jag...

En dedikerad NAS med nätverksanslutning via vanlig nätverkskabel är den enklaste och bästa lösningen som man även får minst huvudvärk av. Enda nackdelen är att det kostar lite mer.

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Jag tar upp den här tråden igen, efter att försökt med att streama blu-ray till min hembio både från stationär-pc och router utan att få till det. Det går fan i mig ff inte utan att få problem med buffer.

Vad ska göra nu?
Tror inte att en nas hjälper mig eftersom det inte ens går att köra från min stationära.
Eller?
Jag har bärbara som ligger och skräpar, jag har en raspberry, en Pine 64 och en stationär över som ligger där.

- Nätverk: Asus Rt 68 u. 1000Mb/s lina. Ligger på 800-900 enligt bredbandskollen.
- Mediastreamer: H96 Pro plus. Enligt bredbandskollen 89 Mb/s på wifi.

Sen sist uppdaterat min huvud-pc enligt en nedan.

Jag vill slippa lägga över till extern hd och släpa med mig ner i grottan. Jag vill också kunna köra Duckietv eller annat nedladdningsprogram direkt till "Nas" eller router som jag kommer åt från alla datorerna och mediaspelare.

Ja, nu lyssnar jag...

Om du fortfarande har filmerna på HDD som är kopplad till routern så är det med största säkerhet där problemet ligger, prova att flytta över några av dom filmerna du vill titta på till din stationära dator och prova strömma därifrån så går det säkert bättre.
Om det funkar är en kraftfull NAS din enda lösning om du inte vill ha din stationära som mediaserver.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimreaper:

Om du fortfarande har filmerna på HDD som är kopplad till routern så är det med största säkerhet där problemet ligger, prova att flytta över några av dom filmerna du vill titta på till din stationära dator och prova strömma därifrån så går det säkert bättre.
Om det funkar är en kraftfull NAS din enda lösning om du inte vill ha din stationära som mediaserver.

Mvh

Nope, det hjälper inte. Då är det ju inte lönt att köpa en NAS heller. Ska testa i morgon med att dra en kabel direkt från routern till mediaspelaren.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

@f@boy: Då är det något annat problem, ev med Wifi hastigheten, prova med kabel och återkom så får vi se om det löser sig.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kör en seagate 4TB i min router (Asus 68U). Delar den till min shield. Kodi och Plex fungerar suveränt. Men jag kan inte ladda hem från utorrent och välja denna nätverkshårddisk. Efter ett tag kommer ”write error” upp. Vad ska jag göra?

Skickades från m.sweclockers.com