Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

PCI-e kontakterna är en 6+2 variant dvs man kan köra den som en ren 8:a eller dela den till en 6 pins.

Permalänk
Medlem

6-pin adapter kan lösa problemet

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponen...

Man bör koppla 4-pins från två olika kablar från nätagget för att fördela strömmen till adaptern.

Jag tror 430W ändå bör räcka, de brukar överdriva systemkraven för att vara på säkra sidan.

Edit: Eller så var det så enkelt som thomson skrev ovan...

Permalänk
Medlem

Det skall finnas en PCI-E kabel enligt corsair http://www.corsair.com/en-us/cx-series-cx430m-modular-atx-pow...

Men står det 500W så får du nog skaffa en 500W

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeruf:

2 sista grejer.. allt är nästan klart men det finns ingen till 6pin till gpun. Sen innan jag köpte datorn stod det att 430w skulle räcka men står på kartongen till gpun 500w plus här har ni bilder. http://imgur.com/a/H0h5z

Sweclockers testsystem, där de testade R9 380 drog vid max 300w. Så du teoretiskt kan man ha ett 350w nätagg och klara sig fint.
Så du kan vara lugn, ditt nätagg räcker gott och fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

6-pin adapter kan lösa problemet

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponen...

Man bör koppla 4-pins från två olika kablar från nätagget för att fördela strömmen till adaptern.

Jag tror 430W ändå bör räcka, de brukar överdriva systemkraven för att vara på säkra sidan.

Edit: Eller så var det så enkelt som thomson skrev ovan...

Det är en sån här adapter du behöver. Effekten i nätagget ska vara tillräckligt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,8GHz - MSI Tomahawk b350 - Sapphire Radeon 7870 2Gb - 16Gb Corsair LPX @ 2800MHz

Permalänk
Avstängd

En fråga bara.. ska inte den kuggen på plats i moderkortet? http://imgur.com/iUS1Z0n

Permalänk
Avstängd

Kan någon svara ifall det ska vara så?

Permalänk
Medlem

Vad är det för kugge som du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeruf:

En fråga bara.. ska inte den kuggen på plats i moderkortet? http://imgur.com/iUS1Z0n

Vissa moderkort har en låsgrej som håller fast grafikkortet i PCIe slotten, den låser fast i den där "kuggen" på grafikkortet. I övrigt har den ingen funktion.

Permalänk
Avstängd

Någon annan som har någon susning varför det ser ut såhär? http://imgur.com/9hupjuU dubbelkollat så cpun är inkopplad rätt och inga pins är skadade.. står bara en röd lampa sen cpu ( ni ser bild )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeruf:

Någon annan som har någon susning varför det ser ut såhär? http://imgur.com/9hupjuU dubbelkollat så cpun är inkopplad rätt och inga pins är skadade.. står bara en röd lampa sen cpu ( ni ser bild )

Kolla manualen

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk

Ledsen att säga det här men snälla Xeruf, jobba aldrig med datorer, skriva eller fotografera. Hoppas det ordnar sig med datorn!

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem

Prova en "clear CMOS" om du inte gjort det redan. Läsa manualer är en bra idé. Lugnt och metodiskt är oftast snabbast i längden. Jobbigt att det skulle krångla så mycket ditt datorbygge...

Permalänk
Medlem

Enligt manualen: CPU - indicates CPU is not detected or fail.

Permalänk
Medlem

Läste i en annan tråd om någon som hade problem med sina nätagg. Då fick han CPU fail att lysa med ett nätagg men allt funkade med ett annat nätagg. Fast det krånglande nätagget fungerade bra i en annan dator konstigt nog.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1413131-mysterium-med-n...

Konstiga saker kan hända...

Permalänk
Avstängd

@Steinmarkh: hahaha gjorde min dag! Ta det lungt mannen ingen risk

Permalänk
Avstängd

@ronnylov: räcker det att koppla ut 24 pins sladden då eller ska usb, audio, cpu osv ut också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeruf:

@ronnylov: räcker det att koppla ut 24 pins sladden då eller ska usb, audio, cpu osv ut också?

Om du menar vid clear cmos brukar jag nöja mig med att koppla ur sladden från vägguttaget till nätaggregatet, trycka på datorns startknapp ett par gånger för att ladda ur den tills allt slocknar, vänta typ en halvminut. Ta något som leder ström, typ skruvmejsel och kortslut de två pinnarna "clear CMOS" några sekunder. Ta bort kortslutningen och starta upp datorn igen. Den kommer kanske pipa och säga att man ska in i bios för att återställa sina inställningar. Välj "optimized defaults" eller vad det kan heta i BIOS och spara avsluta så den startar om sig igen.

Visst man kan dra ut 24-pins sladden också förutom nätsladden men det känns nästan överkurs (dessutom brukar det vara så jäkla trögt att få ur och i de där 24-pins sladdarna från moderkortet). Dessutom kan det väl vara någon 12 V CPU Power anslutning till vissa moderkort förutom den där 24-pins sladden. Jag har inte kollat din manual så noga, gör det så du inte missar något.

Permalänk
Medlem

Oj oj, vilket kaos. Tror nästan du borde plocka isär allt och se många filmer och läsa flera guider på hur man gör sen lungt och metodiskt börja från noll igen.

Hoppas det löser sig i vilket fall. Lycka till. Du får ju gott om hjälp här iaf, kul att se!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Om du menar vid clear cmos brukar jag nöja mig med att koppla ur sladden från vägguttaget till nätaggregatet, trycka på datorns startknapp ett par gånger för att ladda ur den tills allt slocknar, vänta typ en halvminut. Ta något som leder ström, typ skruvmejsel och kortslut de två pinnarna "clear CMOS" några sekunder. Ta bort kortslutningen och starta upp datorn igen. Den kommer kanske pipa och säga att man ska in i bios för att återställa sina inställningar. Välj "optimized defaults" eller vad det kan heta i BIOS och spara avsluta så den startar om sig igen.

Visst man kan dra ut 24-pins sladden också förutom nätsladden men det känns nästan överkurs (dessutom brukar det vara så jäkla trögt att få ur och i de där 24-pins sladdarna från moderkortet). Dessutom kan det väl vara någon 12 V CPU Power anslutning till vissa moderkort förutom den där 24-pins sladden. Jag har inte kollat din manual så noga, gör det så du inte missar något.

@Xeruf

Som ovan säger kan du ha missat 4-pin till CPUn, har du kontrollerat det?
Har byggt en del datorer men missar den där titt som tätt.

Permalänk
Avstängd

Ringde inet de bad mog skicka tillbaks moderkort och cpu då de säger att många andra haft samma problem med just skylake modekort och cpu :s

Permalänk
Medlem

Du bör fixa distanser och sånt innan du monterar nästa moderkort.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeruf:

Ringde inet de bad mog skicka tillbaks moderkort och cpu då de säger att många andra haft samma problem med just skylake modekort och cpu :s

Ta hjälp ifrån någon nästa gång! så slipper du dessa problem!

Permalänk
Medlem

@Xeruf Om Inet får syn på denna tråd kan du ju glömma att du får returnera det.

Varför inte bara göra lite research innan du börjar bygga? När jag byggde min första dator (var väl 16 år då) gjorde jag research på dels vilka delar jag skulle köpa och dels hur jag skulle gå tillväga. Det tog i runda slängar 6 månader från första tanken till att den stod klar (sparade samtidigt ihop pengar).

Och att du inte ens använder dig av manualen är ju bara tragiskt.

Jag föreslår att du tar hjälp av någon som kan datorer och ser och lär. Det är kul att bygga datorer, så jag tycker inte du ska ge upp hoppet som någon här nämnde. Se bara till att göra saker i rätt ordning och stressa inte fram bygget. Du kommer bara få problem i längden om inte allt är korrekt installerat från början. Det du förlorar i tid vid byggandet, tjänar du på i längden när du slipper felsöka.

Lycka till i framtiden.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Avstängd

Jag stressade och var mer sjävsäker på jag skulle fixa detta utan manualer osv.. byggt en dator för många år sedan gick hur lätt till som helst. Men moderkortet var trasigt från början inet service killen sa att det var defekt så får ett nytt inom kort

Permalänk
Medlem

Inte konstigt då att du aldrig fick det att fungera. Hoppas det löser sig med ett nytt moderkort!

Permalänk
Medlem

Kollade på anslutningar som är aktiva på moderkortet, och då va en av SATA platserna döda, flyttade om dem till annan SATA port och då funkar den, fick en defekt vara :/