EVGA G2 SuperNova 750W - hur mycket ska det låta från fläkten?

Permalänk
Medlem

EVGA G2 SuperNova 750W - hur mycket ska det låta från fläkten?

Hej alla,

Jag har precis skaffat ny dator:

  • I7 6700

  • Noctua D15 fläkt

  • Sapphire R9 390

  • Samsung EVO SSD

  • WD Black HDD

  • EVGA Supernova G2 750W

När jag drar igån datorn tycker jag att det låter ganska mycket från fläkten i nätagget även vid idle. Mycket mer än de andra fläkter (Noctua: 2 stk och R5: 2stk).
Grafikkortet drar inte igång sina fläkter vid idle.

Häromdagen upplevde jag även att fläkten i nätagget gick amok och snurrade upp i så höga varv att jag nästan trodde att datorn skulle börja lyfta sig från bordet. Fäkten höll på sådär i ungefär 10-15 sek och sen varvade ner lite.

Någon av er som har nån bild av hur mycket ljud det får komma från nättagget? Behöver ni veta mer om datorn?

Stort tack på förhand

\kcdc80

Permalänk
Medlem

Jag har ett likadant PSU men jag upplever det inte alls som högljutt. Men jag brukar iofs inte lasta det så hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kcdc80:

Hej alla,

Jag har precis skaffat ny dator:

  • I7 6700

  • Noctua D15 fläkt

  • Sapphire R9 390

  • Samsung EVO SSD

  • WD Black HDD

  • EVGA Supernova G2 750W

När jag drar igån datorn tycker jag att det låter ganska mycket från fläkten i nätagget även vid idle. Mycket mer än de andra fläkter (Noctua: 2 stk och R5: 2stk).
Grafikkortet drar inte igång sina fläkter vid idle.

Häromdagen upplevde jag även att fläkten i nätagget gick amok och snurrade upp i så höga varv att jag nästan trodde att datorn skulle börja lyfta sig från bordet. Fäkten höll på sådär i ungefär 10-15 sek och sen varvade ner lite.

Någon av er som har nån bild av hur mycket ljud det får komma från nättagget? Behöver ni veta mer om datorn?

Stort tack på förhand

\kcdc80

Låter det hela tiden eller är det bara när du startar datorn?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Antar att du inte kör med eco mode på PSU?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktiv

Jag hör inte mitt överhuvudtaget, oavsett om jag använder ECO-mode eller inte. Det överröstas helt av min CPU-kylare (H70) och mina hårddiskar (gamla mekaniska diskar som jag har till masslagring).

Permalänk
Medlem

Jag bytte från ett gnisslande Corsair Ax750w till ett G2 750w och blev väldigt förvånad hur pass högljudd fläkten på G2 är. Mörkt brummande ljud hela tiden. Kör eco mode rekommenderar jag så blir det semi-passivt.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kcdc80:

Hej alla,

Jag har precis skaffat ny dator:

  • I7 6700

  • Noctua D15 fläkt

  • Sapphire R9 390

  • Samsung EVO SSD

  • WD Black HDD

  • EVGA Supernova G2 750W

När jag drar igån datorn tycker jag att det låter ganska mycket från fläkten i nätagget även vid idle. Mycket mer än de andra fläkter (Noctua: 2 stk och R5: 2stk).
Grafikkortet drar inte igång sina fläkter vid idle.

Häromdagen upplevde jag även att fläkten i nätagget gick amok och snurrade upp i så höga varv att jag nästan trodde att datorn skulle börja lyfta sig från bordet. Fäkten höll på sådär i ungefär 10-15 sek och sen varvade ner lite.

Någon av er som har nån bild av hur mycket ljud det får komma från nättagget? Behöver ni veta mer om datorn?

Stort tack på förhand

\kcdc80

Har inte direkt lagt örat mot burken men tror inte jag hör PSU fläkten överhuvudtaget. Dom som jag hör är fläktarna ifrån Corsair's H80i och EVGA hybrid kylarens fläkt, och då under tung belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pibben:

Jag har ett likadant PSU men jag upplever det inte alls som högljutt. Men jag brukar iofs inte lasta det så hårt.

Jag hör fläkten tydligare än de andra 4 styck fläkter i chassin.

Skrivet av FlashTec:

Låter det hela tiden eller är det bara när du startar datorn?

Det låter mer strax när jag drar igång datorn (2-3 sek) sen varvar den ner lite, men som sagt den låter mycket mer än jag trodde den skulle göra när jag köpte den.

Skrivet av 220volt:

Antar att du inte kör med eco mode på PSU?

Jo - jag har testat båda ECO-mode och utan. Har kört på ECO-mode mest, men fortfarande tycker jag att det låter från fläkten. Kan det stämma att vid ECO mode borde fläkten inte dra igång förän den behöver mer än 400W?

Jag vet inte hur mycket min dator drar, men har inte installerad spel än, fläkten är igång när jag bara startar Windows.

Bonusinfo: Jag hör ibland också några väldigt tydlliga "klick-ljud", inte när jag startar eller stänger av datorn. Misstänker att det kommer ifrån nätagget, men har inte verificerad detta än.

Vad kan jag göra?

\kcdc80

Permalänk
Skrivet av kcdc80:

Jag hör fläkten tydligare än de andra 4 styck fläkter i chassin.

Det låter mer strax när jag drar igång datorn (2-3 sek) sen varvar den ner lite, men som sagt den låter mycket mer än jag trodde den skulle göra när jag köpte den.

Jo - jag har testat båda ECO-mode och utan. Har kört på ECO-mode mest, men fortfarande tycker jag att det låter från fläkten. Kan det stämma att vid ECO mode borde fläkten inte dra igång förän den behöver mer än 400W?

Jag vet inte hur mycket min dator drar, men har inte installerad spel än, fläkten är igång när jag bara startar Windows.

Bonusinfo: Jag hör ibland också några väldigt tydlliga "klick-ljud", inte när jag startar eller stänger av datorn. Misstänker att det kommer ifrån nätagget, men har inte verificerad detta än.

Vad kan jag göra?

\kcdc80

Kan tänka mig att din dator drar runt 400 w vid belastning och under 100w när du inte belastar. Sweclockers testade ju ett R9 390x med en ganska överklockad X99 processor och den datorn drog ganska exakt 500w vid belastning från väggen.

I min dator upplever jag nätaggregatet tyst dock har jag inte så tysta chassifläktar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Den låter faktiskt en hel del om man inte kör på eco mode. Sen beror det självklart på hur mycket eller hur lite resten av fläktarna hörs, om man har den på skrivbordet, eller under skrivbordet, hur känslig man är osv.

Jag har min dator på skrivbordet, så jag har den på Eco när jag är i windows eller när jag kör spel som belastar Gpun upp till ca 80-85%. Kör jag nå tungt spel så slår jag bara av Eco. Sitter man med hörlurar så hörs den inte, gpu fläktarna överröstastar den hursomhelst.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Avstängd

Jag kan ej höra fläkten på mitt evga 850.(Med eller utan eco)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan tänka mig att din dator drar runt 400 w vid belastning och under 100w när du inte belastar. Sweclockers testade ju ett R9 390x med en ganska överklockad X99 processor och den datorn drog ganska exakt 500w vid belastning från väggen.

I min dator upplever jag nätaggregatet tyst dock har jag inte så tysta chassifläktar.

Hmmm...då borde fläkten ju inte dra igång förrän jag börjar spela?

Skrivet av Oneirogen:

Den låter faktiskt en hel del om man inte kör på eco mode. Sen beror det självklart på hur mycket eller hur lite resten av fläktarna hörs, om man har den på skrivbordet, eller under skrivbordet, hur känslig man är osv.

Jag har min dator på skrivbordet, så jag har den på Eco när jag är i windows eller när jag kör spel som belastar Gpun upp till ca 80-85%. Kör jag nå tungt spel så slår jag bara av Eco. Sitter man med hörlurar så hörs den inte, gpu fläktarna överröstastar den hursomhelst.

Jag är ganska känslig - har datorn på skrivbordet. Hade dock förväntat att det var tystare. Eller kan det vara något fel på mitt agg?

Jag upplever att det är lite tystare med ECO-mode påslagen, men inte mycket. Och som sagt jag har inte börjat belasta servern än. Jag hör att fläkten är på hela tiden.

Skrivet av Mange43:

Jag kan ej höra fläkten på mitt evga 850.(Med eller utan eco)

Som sagt - det är skillnad, men inte mycket på ECO on/off.

Frågan är nu - tror ni att det blir bättre om jag gör en reklamation (köpt på Webhallen) eller om jag ska nyttja mig av ångerrätten (om det går när jag har öppnat och testat agget?

Hur som helst - kan det vara meningen att nätagg-fläkten är på även när jag inte belastar datorn?

Tacksam för allas hjälp:-)

\kcdc80

for meget citat
Permalänk
Medlem

Går alltså fläkten i ECO-mode i idle? Då är det ju något fel.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av kcdc80:

Hmmm...då borde fläkten ju inte dra igång förrän jag börjar spela?

Jag är ganska känslig - har datorn på skrivbordet. Hade dock förväntat att det var tystare. Eller kan det vara något fel på mitt agg?

Jag upplever att det är lite tystare med ECO-mode påslagen, men inte mycket. Och som sagt jag har inte börjat belasta servern än. Jag hör att fläkten är på hela tiden.

Som sagt - det är skillnad, men inte mycket på ECO on/off.

Frågan är nu - tror ni att det blir bättre om jag gör en reklamation (köpt på Webhallen) eller om jag ska nyttja mig av ångerrätten (om det går när jag har öppnat och testat agget?

Hur som helst - kan det vara meningen att nätagg-fläkten är på även när jag inte belastar datorn?

Tacksam för allas hjälp:-)

\kcdc80

Det är inte så att det går väldigt varmt av någon anledning? För det kanske är typ 400w eller 45 grader innan fläkten går igång.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag har ett 750w och det låter i princip ingenting. Vad har du för chassi, Eco-mode?

Jag läste väldigt mycket om nätdelen när jag kollade vad jag skulle köpa och det var endel trådar här och där med folk som hade problem med att fläktarna kördes i idle trots eco-mode, har tyvärr inte kvar länkarna.
Men även utan eco-mode är det väldigt tyst.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Går alltså fläkten i ECO-mode i idle? Då är det ju något fel.

Ja, den är på...och den är tydligare än de andra fläktarna. När jag rör agget (om jag tar av sidan) märker jag också at aggets fläkt snurrar...vet inte helt hur jag ska beskriva det...

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är inte så att det går väldigt varmt av någon anledning? För det kanske är typ 400w eller 45 grader innan fläkten går igång.

Nej - inte vad jag vet! Kan dubbelkolla när jag kommer hem och återkomma med temp. Vilka värden bör jag kolla upp och hur högt bör det vara (45 C i chassin eller i agget?)

Jag dubbelkollar också att klick-ljudet jag hör rent faktisk kommer från agget...

\kcdc80

Permalänk
Skrivet av kcdc80:

Ja, den är på...och den är tydligare än de andra fläktarna. När jag rör agget (om jag tar av sidan) märker jag också at aggets fläkt snurrar...vet inte helt hur jag ska beskriva det...

Nej - inte vad jag vet! Kan dubbelkolla när jag kommer hem och återkomma med temp. Vilka värden bör jag kolla upp och hur högt bör det vara (45 C i chassin eller i agget?)

Jag dubbelkollar också att klick-ljudet jag hör rent faktisk kommer från agget...

\kcdc80

Alltså jag vet inte om det går på temp eller belastning det var bara en tanke som slog mig. Vet inte hur man bäst kontrollerar temp på nätaggregat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Jag har ett 750w och det låter i princip ingenting. Vad har du för chassi, Eco-mode?

Jag läste väldigt mycket om nätdelen när jag kollade vad jag skulle köpa och det var endel trådar här och där med folk som hade problem med att fläktarna kördes i idle trots eco-mode, har tyvärr inte kvar länkarna.
Men även utan eco-mode är det väldigt tyst.

Jag har Define R5:an - fläkten är på vid ECO-mode och utan ECO-mode hör jag den även mer så klart... Det låter som sagt en del mer än alla andra fläkter i chassin.

\kcdc80

Permalänk

Runt 300w ska fläkten dra igång, vissa kommer inte ens upp i det och hör således aldrig någonting. Jag har inte mätt vad min dator drar

Kolla vad förbrukningen ligger på din dator

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

stoppade in en sån här i farsans senaste bygge, med r4 chassi, noctua cpu fläkt + chassifläktar på 7v är den näst intil ljudlös

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Det låter skit märkligt att du hör den även på Eco mode, antingen är det något fel på ditt exemplar eller så har du super hörsel. Min är knäpptyst under Eco, vet inte om fläkten är helt av, eller om den snurrar på typ 200-300rpm.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kcdc80:

Jag har Define R5:an - fläkten är på vid ECO-mode och utan ECO-mode hör jag den även mer så klart... Det låter som sagt en del mer än alla andra fläkter i chassin.

\kcdc80

Jag vet inte vad diskussionen fortsätter för, fläkten ska stå still vid idle med eco mode. Ditt system drar inte mycket ström... Knappt så du ska nå upp i den effekt där fläkten ska gå igång även vid load.

(Edit: G2 verkar köra tempstyrt, ej load, vilket iofs är vettigt. Samma princip dock.)

Snurrar fläkten i idle så är ditt agg defekt och det är bara att kontakta butiken där du köpt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kcdc80:

Hej alla,

Jag har precis skaffat ny dator:

  • I7 6700

  • Noctua D15 fläkt

  • Sapphire R9 390

  • Samsung EVO SSD

  • WD Black HDD

  • EVGA Supernova G2 750W

När jag drar igån datorn tycker jag att det låter ganska mycket från fläkten i nätagget även vid idle. Mycket mer än de andra fläkter (Noctua: 2 stk och R5: 2stk).
Grafikkortet drar inte igång sina fläkter vid idle.

Häromdagen upplevde jag även att fläkten i nätagget gick amok och snurrade upp i så höga varv att jag nästan trodde att datorn skulle börja lyfta sig från bordet. Fäkten höll på sådär i ungefär 10-15 sek och sen varvade ner lite.

Någon av er som har nån bild av hur mycket ljud det får komma från nättagget? Behöver ni veta mer om datorn?

Stort tack på förhand

\kcdc80

Jag tycker det låter som reklamation med omedelbar verkan.(Måste ju va nåt helt galet med det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av kcdc80:

Jag har Define R5:an - fläkten är på vid ECO-mode och utan ECO-mode hör jag den även mer så klart... Det låter som sagt en del mer än alla andra fläkter i chassin.

\kcdc80

Ska inte gå när du inte har last på moderkortet. Då är något fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar