Permalänk
Medlem

PCI-E lanes

fråga mest av nyfikenhet inte direkt planerat att skaffa dessa saker

men vill få ut

2 x grafikkort nvidia sli (som inte funkar ifall ett kort går i x4 läge som alla vet, inte officiellt iaf men några mobos har klartat det)
1 x ljudkort
2 x m.2 ssd

och vad jag förstår så tar m.2 x4 lanes

så detta är inte möjligt på en 6700k med 16 lanes? utan måste gå upp till 5820k med sina 28?

och i ett vanligt senario i x99 så skulle sakerna om man kör allt i max ligga på

graffe x32
ljud x1
m.2 x8 vilket inte skulle funka med 5960x eller?

och en 5820k skulle väll lägga sig på

graffe x16
ljud x1
m.2 x8 i ett optimalt läge? men då är mitt problem att jag inte hittar ett moderkort med en rimlig layout för vad jag vill ha :S

iaf så har jag hittat ett mobo som ev skulle klara av det jag vill med den spacingen jag vill

http://www.inet.se/produkt/1902890/msi-z170a-gaming-m9-ack#/s...

för ljud i x1 överst grafikkort x16 överst och underst vilka kan jobba i x8 hastighet för ett riktigt fint space mellan korten och har 2 st m.2 platser men går detta då på 6700k med sina 16 lanes?

detta är konceptet (minnet är bara för jag inte visste x99/z170)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9145772/2016-02-11

tack för hjälpen // QnoX

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

De 16 PCIe-linorna som t.ex. 6700K har är reserverade för grafikkort. Sedan har t.ex. Z170 styrkretsen ytterligare 20 linor som används till M.2, ytterligare PCIe-platser, o.s.v. Se t.ex. detta diagram. Så de flesta Z170-moderkorten låter dig använda två grafikkort i x8-läge, och fortfarande ha M.2 och annat.

Skylake kör för övrigt med dual channel, så med endast en minnessticka får du bara ut halva bandbredden jämfört med två eller fyra stickor. Så välj 2x8 GB istället om du vill ha 16 GB.

Permalänk
Medlem

@perost:

Okej så m.2 diskarna går i x4 och ljudkortet skulle gå i x1 på de integrerade 20 lanesen? Har jag fattat rätt då och grafiken på de 16 i cpu?

Jag vet att de har 2 minnes kanaler och x99 har 4 det var därför jag skrev att minnet bara är inlagt som ref för jag inte visste om det skulle bli x99 eller z170

Tackar för svar o klargörande

// QnoX

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Okej så m.2 diskarna går i x4 och ljudkortet skulle gå i x1 på de integrerade 20 lanesen? Har jag fattat rätt då och grafiken på de 16 i cpu?

Ja

Permalänk
Medlem

@perost:

Okej awesome tackar:)

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m