Problem med Samsung 850 evo 500GB

Permalänk
Medlem

Problem med Samsung 850 evo 500GB

Hej, jag köpte en ny Samsung 850 evo 500GB men har lite problem med den. Mitt problem är att jag inte kan installera windows 10 på den men det går utmärkt att göra det på min andra 840 evo 120GB. Jag startade en tråd om varför det inte gick att installera men inga av de tipsen fungerade men det är inte sådana tips som jag är ute efter nu. Den nya SSDn går utmärkt att lagra data på dock. När jag öppnar samsung magician så ser min gamla disk ut såhär:

och min nya ser ut så här:

Min nya SSD dyker alltså upp som 2(!) 500GB diskar:

Jag gissar på att det är något med detta som är anledningen till varför det inte går att installera Windows 10 på den.
Varför gör den såhär och hur fixar jag så att den beter sig som en vanlig SSD?

Är tacksam för svar.

Specs
OS:Windows 10
MOBO: MSI Z97i AC m-ITX
CPU: 4770k
GPU: R9 390
RAM: 2x8GB Crucial ballistix DDR3 1600mhz
PSU: EVGA 650w G2
SSD (gammal): Samsung 840 evo 120GB
SSD (ny): Samsung 850 evo 500GB

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag ser tre separata enheter. Om du kopplar bort 500GB'arn, försvinner också MS Storage device?

Exakt vad har du prövat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag ser tre separata enheter. Om du kopplar bort 500GB'arn, försvinner också MS Storage device?

Exakt vad har du prövat?

Japp, min nya 850evo 500GB är samma som MS storage device och den som heter 850 evp 500gb.
Jag har testat att formatera om den och byta till MBR och skrivit in windows på den säkert 10 gånger med olika UEFI-inställningar samt hårddiskinställningar främst via diskpart. Jag har inte testat uppdatera den då jag inte hittar några mjukvaruuppdateringar.

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ser att Evo 850 varken har AHCI eller Sata interface aktiverat i Samsung Magician. Har du kopplat ur den gamla 840 an och kopplat in 850 på samma sata port som 840. Eller har du valt en annan sata port för 850 när du försökte att installera windows på 850?

Om inte så koppla ur 840 och koppla in den nya på den sata porten och försök att installera om. Nåt är ju fel när magician inte visar nåt på varken ahci eller Sata interfacet. Min gissning.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Den borde inte dyka upp som storage spaces kan jag tycka, har du storage spaces igång?
Hur ser disk manager ut?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Läste din första tråd nu lite snabbt. tänkte bara höra med dig om du valt rätt USB sticka i boot menyn när windows ska installeras? Själv hade jag problem med detta för ca 2 veckor sedan när jag installerade win 10 från usb-stickan för första gången. Har annars gjort det via dvd-n.

Började installera men efter ett stund så sa den att den saknade rätt boot device precis som du skrev i tråden. Kom på det till slut, genom att trycka på F8 vid uppstart, så man kommer till boot-menyn. Där såg jag att usb-minnet fanns listat på 2 ställen- Den ena vill jag minnas hette UEFI Sandisk. Den andra hette bara Sandisk eller nåt. Var tvungen att välja den som det bara står Sandisk på. Valde jag UEFI- sandisk som boot ordning så gick det ej. Har du testa detta? Det funkade för mig. Kom bara ihåg att göra samma sak efter en stund när windows installationen startar om. Du får trycka på F8 och välja rätt USB igen. Dvs den som INTE är UEFI

Knepigt att det funkar på 840 men inte på den nya. Men detta är det enda jag kan komma på som kanske skulle kunna hjälpa dig.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Orelaterat till dina problem, men jag ser att din 840 EVO använder firmware EXT0BB6Q som har de välkända prestandaproblemen. Du bör uppdatera till den nyaste firmwaren EXT0DB6Q, annars finns det risk att den SSDn dör helt (rätt ovanligt, men det har hänt). Troligtvis så har du en gammal version av Samsung Magician eftersom den inte visar att det finns nyare firmware, så testa att ladda ner den nyaste versionen av Magician.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Den borde inte dyka upp som storage spaces kan jag tycka, har du storage spaces igång?
Hur ser disk manager ut?

TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Boven i dramat var MS storage spaces som hade skapat en liten partition på SSDn vilket hindrade den från att starta. Tack igen!

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Boven i dramat var MS storage spaces som hade skapat en liten partition på SSDn vilket hindrade den från att starta. Tack igen!

Bra info.

Trodde fan inte det skulle sabotera diskar så, men å andra sidan så tömmer jag alltid diskar innan jag installerar på dem.
Skönt att det löste sig dock

(Trodde personligen att disken var trasig, där ser man hur fel man kan ha)