Obegränsat antal 3.5" 160GB diskar

Permalänk
Medlem

Obegränsat antal 3.5" 160GB diskar

Hej,

Jag har tillgång till obegränsat (näst intill, minst 3k+) 3.5" 160GB SATA-diskar. Finns det något skoj man kan göra med dom istället för att låta dom gå till tippen? Bör tilläggas att samtliga har tillhörande SATA-kablar.

Vad hade ni gjort?

/Ziwe

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha, 3000+ 160gb diskar ?
Hur många gamla datorer har ni bytt till SSD'er på?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Bygg en onödigt stor NAS kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Inaktiv

Om du inte vet hur man gör kan du ju träna på att sätta upp och underhålla någon RAID lösning.

Personligen tycker jag bara det blivit besvärligt med så många diskar och onödigt så jag ser tyvärr ingen användning alls för dem Köper hellre 2 st 4 TB diskar och stoppar i servern. Lite lättare än att köra en server med 50 diskar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Hej,

Jag har tillgång till obegränsat (näst intill, minst 3k+) 3.5" 160GB SATA-diskar. Finns det något skoj man kan göra med dom istället för att låta dom gå till tippen? Bör tilläggas att samtliga har tillhörande SATA-kablar.

Vad hade ni gjort?

/Ziwe

Sälj dom styck för en pillig peng, femtio kronor kanske
Mycket folk som vill ha små och billiga diskar till sina HTPC som enbart ska hålla OS

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Bygg en onödigt stor NAS kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, bygg ett stort nas. Kör in Owncloud på det, lagra resterande diskar för att byta ut de som går sönder över tid.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@Ziwe: plocka isär dem och häng upp skivorna i stans alla träd

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Utmana folk på "hårddiskrace". Vem sa att SSD var snabbare
https://www.dropbox.com/s/q9ki97sev6e2jn4/2015-10-02%2012.59....

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Hade nästan varit skoj och se vilken läs/skriv prestanda man hade kunnat få med 100+ diskar, men det kräver ju hårdvara :=/

Hade nog också slängt upp de friska diskarna på tradera för låg summa. De diskar som har skadade sektorer eller så kan du göra dessa knäppa projekt med magneter, "hårddiskrace" mm

Permalänk
Medlem

Bygg ett hus.

Permalänk
Medlem

Hahah 3000st? det här måste vi få se bild på!
Gör tavlor av skivan i disken och sälj (ganska säker på att det finns några gallerier här på SC där folk gjort så, ser rätt fränt ut imo)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Haha, 3000+ 160gb diskar ?
Hur många gamla datorer har ni bytt till SSD'er på?

Inte en enda! Vi har återkallat utrustning från dina hemtrakter, dock inte pga att hårddiskarna var kassa..

Skrivet av propellerhatt:

Bygg en onödigt stor NAS kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl detta som är mest intressant. Frågan är hur man går tillväga och om det är lönt gentemot att köpa en färdig?

Skrivet av anon81912:

Om du inte vet hur man gör kan du ju träna på att sätta upp och underhålla någon RAID lösning.

Personligen tycker jag bara det blivit besvärligt med så många diskar och onödigt så jag ser tyvärr ingen användning alls för dem Köper hellre 2 st 4 TB diskar och stoppar i servern. Lite lättare än att köra en server med 50 diskar i.

Håller med, men kan man fixa någon relativt billig lösning så vore det kul!

Skrivet av hakd:

Sälj dom styck för en pillig peng, femtio kronor kanske
Mycket folk som vill ha små och billiga diskar till sina HTPC som enbart ska hålla OS

Nja.. kanske!

Skrivet av BrottOchStraff:

Håller med, bygg ett stort nas. Kör in Owncloud på det, lagra resterande diskar för att byta ut de som går sönder över tid.

HUR?

Skrivet av LudvigLindell:

@Ziwe: plocka isär dem och häng upp skivorna i stans alla träd

"Hårddiskmannen" är i farten igen!

Skrivet av Xeraton:

Utmana folk på "hårddiskrace". Vem sa att SSD var snabbare
https://www.dropbox.com/s/q9ki97sev6e2jn4/2015-10-02%2012.59....

Klockrent!

Skrivet av Paddanx:

Hade nästan varit skoj och se vilken läs/skriv prestanda man hade kunnat få med 100+ diskar, men det kräver ju hårdvara :=/

Hade nog också slängt upp de friska diskarna på tradera för låg summa. De diskar som har skadade sektorer eller så kan du göra dessa knäppa projekt med magneter, "hårddiskrace" mm

Låter dyrt dessutom, vet inte alls hur jag ska gå tillväga för att koppla in så många hårddiskar.

Skrivet av Yorgo_:

Bygg ett hus.

Skrivet av popn:

Hahah 3000st? det här måste vi få se bild på!
Gör tavlor av skivan i disken och sälj (ganska säker på att det finns några gallerier här på SC där folk gjort så, ser rätt fränt ut imo)

Är varken konstnärlig eller händig, tyvärr! ^^

Permalänk
Medlem

@ziwe
Beror på hur mycket plats ni har så klart. Men det är bara att köpa in rack och rackmonterade nas, sen börja ploppa in diskar Beror på hur mkt erfarenhet ni har. Men det blir rätt dyrt att köpa in så många NAS. Säg 25 diskar per nas, plus all strömförbrukning kontrollers med mera stort projekt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

skulle sålt 5 för 100kr så blir du av med skiten.. säljer du de för 50kr/st lär du få hålla på i resten av ditt liv...

Permalänk
Medlem

@Ziwe:

Konstfack kanske vill komma och hämta? Skulle ju kunna bli en ball gubbe gjord av hårddiskar om man satte några konstnärsstudenter på det. Så kan du få bli "sponsor" av konstverket eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Ziwe:

Konstfack kanske vill komma och hämta? Skulle ju kunna bli en ball gubbe gjord av hårddiskar om man satte några konstnärsstudenter på det. Så kan du få bli "sponsor" av konstverket eller nått

Nja, vet inte vad Copyswde tycker om det, menar nån kan ju sno en disk från konstverket i syfte för privatkopiering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd

@Xeraton:

kanske kopieras konstverket ???

Permalänk
Medlem

Smält ner dem och sälj det som blir kvar

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

ja vettefan vad man skulle göra med det... känns inte värt pengarna att börja köpa massa controllers för 160GB diskar, då blire billigare att köpa 2-4TB diskar direkt om man är ute efter kapacitet

Permalänk
Medlem

Bra fråga.

Spontant skulle jag säga att det i den mängden alltid kommer finnas någon komponent inuti som är intressant i stort antal.

Tex bygga en hylla av en stack med läsarmar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

som många andra sagt känns det inte värt att bygga en NAS, då det skulle vara både billigare och betydligt smidigare att bara köpa en eller två normalstora diskar istället.

bästa är nog att sälja dom riktigt billigt bara.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Dra dåliga skämt om att du har fått "diskstock" eller "Inte alla GB på en och samma disk"

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bemöda mig med att bygga en NAS såvida du inte har låga lagringskrav. Hårdvaran för att kunna koppla in tillräckligt med diskar för att få någon vettig lagringskapacitet kommer att kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Bra fråga.

Spontant skulle jag säga att det i den mängden alltid kommer finnas någon komponent inuti som är intressant i stort antal.

Tex bygga en hylla av en stack med läsarmar.

neodymium magneter

Permalänk
Medlem

Följde dessa auktioner igår:
http://www.tradera.com/item/301837/251884278/11-st-2-5-tum-50...
http://www.tradera.com/item/301835/251883940/storpack-15-st-s...-

Hittar du inget användningsområde för dem så lägg ut dem på Tradera och bli öh... förmögen

Eller sälj dem till mig, så jag kan bli förmögen

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Följde dessa auktioner igår:
http://www.tradera.com/item/301837/251884278/11-st-2-5-tum-50...
http://www.tradera.com/item/301835/251883940/storpack-15-st-s...-

Hittar du inget användningsområde för dem så lägg ut dem på Tradera och bli öh... förmögen

Eller sälj dem till mig, så jag kan bli förmögen

Finns en anledning till varför jag sa lägg ut de friska diskarna på tradera

Du borde i teorin tom kunna sälja 1000 diskar, och med pengarna få nog för att köpa alla delar /HDD osv du lär behöva för en stor NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Följde dessa auktioner igår:
http://www.tradera.com/item/301837/251884278/11-st-2-5-tum-50...
http://www.tradera.com/item/301835/251883940/storpack-15-st-s...-

Hittar du inget användningsområde för dem så lägg ut dem på Tradera och bli öh... förmögen

Eller sälj dem till mig, så jag kan bli förmögen

Vill bara flika in att 2,5" känns mer eftertraktat.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Är nog många som letar billig OS disk för nas eller server,så att sälja dom billigt är nog det bästa.
Är det "nya" diskar eller har dom gått länge ?

Har du 3000 så sälj 2980st o spara 20 för ev egna servrar. (2 diskar i raid1 per server till OS)
Sedan för pengarna du får in köper du tex wd red diskar för lagring.

Men,är det jättegamla 7200rpm diskar så kanske det blir svårt att sälja,då iaf mina gamla as vibrerar som satan,men det kanske varierar beroende på tillverkare.

Jag har själv suttit o letat billiga alternativ till mina servrar och ht-pc:s, känns overkill o köpa en 500 eller 1tb för att köra ubuntu server på tex, allt över 20gb är ju bara överflödigt,ännu värre om man ska köra raid1.