Adblock på SweClockers

Permalänk
Medlem

@Aser: Det är mycket möjligt att mitt förslag inte funkar eller rent av är dåligt, själv sitter jag inte på den expertisen men att bara slänga runt skit och säga vad man tycker utan att åtminstånde försöka bidra till en lösning är enligt mig ganska dåligt beteende. Och som jag skrev så hoppade jag över många posts och förståeligt så har väl folk skrivit liknande ord som jag, du får gärna istället för att påpeka detta som jag ändå påpekade själv länka till en post som förklarar varför det inte skulle funka.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakke87:

@Aser: Det är mycket möjligt att mitt förslag inte funkar eller rent av är dåligt, själv sitter jag inte på den expertisen men att bara slänga runt skit och säga vad man tycker utan att åtminstånde försöka bidra till en lösning är enligt mig ganska dåligt beteende. Och som jag skrev så hoppade jag över många posts och förståeligt så har väl folk skrivit liknande ord som jag, du får gärna istället för att påpeka detta som jag ändå påpekade själv länka till en post som förklarar varför det inte skulle funka.

Eventuella nedvärderande undertoner som du tycks läsa ur mitt svar är din egen konstruktion. Mitt svar ger faktiskt en kort summering av problematiken även om det, såklart, kanske kan vara svårt att följa resonemanget fullt ut. Självklart bör, i min ringa mening, tänkbara förslag analyseras, diskuteras och bedömas om målet är att lösa problemet. Att jag sedan inte kan lösa ett problem som många, säkert mer begåvade, sinnen säkerligen lagt åtskillig möda på att lösa kan rimligen inte hållas mig emot.
En lösning vore ju om vi whitelistar sidor vi vill stödja som ger oss nytta, men nu vandrar vi in i det normativa vilket jag inte haft för avsikt att trycka på i denna tråd.

Enligt önskemål: #16042140

Edit: det här är ju lite önsketänkande från min sida men om man kunde utforma ett system där användare betalade för en Adblocker-tjänst (as is, dvs. utan att göra olika versioner av hemsidor) där sedan dessa betalningar överförs till de (tänker främst hemsidor här men tanken kan ev. utvidgas) som generat nytta för läsarna. Dvs. istället för att varje sida ska skapa ett kostsamt system för reklamfri version så används en mer standardiserad lösning utan support från de specifika sidorna.
Detta skulle potentiellt kunna vara en 'extra' inkomstkälla för många mediaaktörer (även de i mindre skala där problemet med en egen lösning förmodligen är större framförallt pga. fasta kostnader för systemen) på nätet, men då blir 10 000-kronorsfrågan hur man lyckas implementera en sådan tjänst! Är det vad vi brukar kalla incentive compatible? Kan man tvinga igenom detta genom att blockera alla andra liknande tjänster? Kanske måste man inse att skalan på detta blir begränsad till de som väljer att bidra trots gratisalternativ osv. men detta borde vara möjligt, om än svårt!, i varje fall (eller missar jag något?) och då kan man lika gärna bara öppna en 'donations'möjlighet för Adblocker-användare (och andra?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Eventuella nedvärderande undertoner som du tycks läsa ur mitt svar är din egen konstruktion. Mitt svar ger faktiskt en kort summering av problematiken även om det, såklart, kanske kan vara svårt att följa resonemanget fullt ut. Självklart bör, i min ringa mening, tänkbara förslag analyseras, diskuteras och bedömas om målet är att lösa problemet. Att jag sedan inte kan lösa ett problem som många, säkert mer begåvade, sinnen säkerligen lagt åtskillig möda på att lösa kan rimligen inte hållas mig emot.
En lösning vore ju om vi whitelistar sidor vi vill stödja som ger oss nytta, men nu vandrar vi in i det normativa vilket jag inte haft för avsikt att trycka på i denna tråd.

Enligt önskemål: #16042140

Edit: det här är ju lite önsketänkande från min sida men om man kunde utforma ett system där användare betalade för en Adblocker-tjänst (as is, dvs. utan att göra olika versioner av hemsidor) där sedan dessa betalningar överförs till de (tänker främst hemsidor här men tanken kan ev. utvidgas) som generat nytta för läsarna. Dvs. istället för att varje sida ska skapa ett kostsamt system för reklamfri version så används en mer standardiserad lösning utan support från de specifika sidorna.
Detta skulle potentiellt kunna vara en 'extra' inkomstkälla för många mediaaktörer (även de i mindre skala där problemet med en egen lösning förmodligen är större framförallt pga. fasta kostnader för systemen) på nätet, men då blir 10 000-kronorsfrågan hur man lyckas implementera en sådan tjänst! Är det vad vi brukar kalla incentive compatible? Kan man tvinga igenom detta genom att blockera alla andra liknande tjänster? Kanske måste man inse att skalan på detta blir begränsad till de som väljer att bidra trots gratisalternativ osv. men detta borde vara möjligt, om än svårt!, i varje fall (eller missar jag något?) och då kan man lika gärna bara öppna en 'donations'möjlighet för Adblocker-användare (och andra?).

Har tänkt tanken många gånger, i princip ett Spotify för hemsidor, typ. Skulle vara kanon. Problemet är väl att få med webbplatserna på tåget men det kanske man på något sätt skulle kunna lösa med att sätta opt-in som standard, liksom spårningen på annonsplattformarna, så de som inte vill att deras sida omfattas får opt-out manuellt via ett halvkrångligt gränssnitt. Skulle väl dock bara vara en tidsfråga innan "(bevingat ord) annonser" letar sig in även i ett sådant system...

Edit: Sorry, såg att det fanns en risk att vad jag skrev kanske lät lite halvspydigt. Får skylla på att jag jobbat som en häst idag och endast ätit en liten sallad på hela dagen. Maten är snart klar så jag blir og snart på bättre humör.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

@Aser: Ingen underton tolkad ifrån min sida, bara smått irriterad och diskussionsvillig. Att jag skriver om att man bör försöka hitta en lösning är skrivet om mig själv då jag som jag skrev dålig expertis inom detta men ska jag delta i samtalet åt ett negativt håll så för att låta bli att låta som ett troll så kan jag åtminstånde försöka hitta en lösning också. Som jag skrev så har jag inte läst igenom allt i tråden och har således ingen koll alls på vad just du skrivit eller inte skrivit och kastar inga toner emot ditt håll.

till swec. kudos att ni till den mån jag läst här inne iaf ställer upp på diskussion och svarar. Jag förstår att ni har ju antagligen gått igenom det mesta som kommer upp här som man ju bör när man ändrar någonting, därför känns det ändå så viktigt att ni tar till er feedback, negativ som positiv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zicsoen:

Har tänkt tanken många gånger, i princip ett Spotify för hemsidor, typ. Skulle vara kanon. Problemet är väl att få med webbplatserna på tåget men det kanske man på något sätt skulle kunna lösa med att sätta opt-in som standard, liksom spårningen på annonsplattformarna, så de som inte vill att deras sida omfattas får opt-out manuellt via ett halvkrångligt gränssnitt. Skulle väl dock bara vara en tidsfråga innan "(bevingat ord) annonser" letar sig in även i ett sådant system...

Edit: Sorry, såg att det fanns en risk att vad jag skrev kanske lät lite halvspydigt. Får skylla på att jag jobbat som en häst idag och endast ätit en liten sallad på hela dagen. Maten är snart klar så jag blir og snart på bättre humör.

Ja, frågan är om alla sidor kan fås med men har iaf ett modifierat förslag som kanske kan fungera nedan.

Skrivet av hakke87:

@Aser: Ingen underton tolkad ifrån min sida, bara smått irriterad och diskussionsvillig. Att jag skriver om att man bör försöka hitta en lösning är skrivet om mig själv då jag som jag skrev dålig expertis inom detta men ska jag delta i samtalet åt ett negativt håll så för att låta bli att låta som ett troll så kan jag åtminstånde försöka hitta en lösning också. Som jag skrev så har jag inte läst igenom allt i tråden och har således ingen koll alls på vad just du skrivit eller inte skrivit och kastar inga toner emot ditt håll.

till swec. kudos att ni till den mån jag läst här inne iaf ställer upp på diskussion och svarar. Jag förstår att ni har ju antagligen gått igenom det mesta som kommer upp här som man ju bör när man ändrar någonting, därför känns det ändå så viktigt att ni tar till er feedback, negativ som positiv.

Då ber jag om ursäkt.

@biberu @dimestam - Kan man tänka sig en lösning där man blockerar Adblock-användare förutom för inloggade medlemmar som har betalat. Visst det blir initialt en liten kostnad (men i och med marknaden kanske ~tillräcklig backend finns?) men då borde det erbjudas 'as is' så att swec inte tar ansvar för hur sidan fungerar med Adblock påslaget? Kan det vara ett alternativ? Går det att villkora sidblockering på det sättet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

@biberu @dimestam - Kan man tänka sig en lösning där man blockerar Adblock-användare förutom för inloggade medlemmar som har betalat. Visst det blir initialt en liten kostnad (men i och med marknaden kanske ~tillräcklig backend finns?) men då borde det erbjudas 'as is' så att swec inte tar ansvar för hur sidan fungerar med Adblock påslaget? Kan det vara ett alternativ? Går det att villkora sidblockering på det sättet?

De som kör anti-adblock killer (när de uppdaterats för sidan) eller lagt in en egen regel kommer inte se varningen ens den de testat nu som hänvisar till tråden. Är det inte så att det ska tolkas som ett tillfälligt inslag för att samla in feedback. Effekten av att folk tänker "då undantar jag Sweclockers då" avtar ju när folk börjar gå runt tillbudet att de stoppar reklamblockerarna att läsa vissa artiklar.

Återigen hur mycket är folk beredd att betala för att slippa reklamen mot prenumeration?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

De som kör anti-adblock killer (när de uppdaterats för sidan) eller lagt in en egen regel kommer inte se varningen ens den de testat nu som hänvisar till tråden. Är det inte så att det ska tolkas som ett tillfälligt inslag för att samla in feedback. Effekten av att folk tänker "då undantar jag Sweclockers då" avtar ju när folk börjar gå runt tillbudet att de stoppar reklamblockerarna att läsa vissa artiklar.

Återigen hur mycket är folk beredd att betala för att slippa reklamen mot prenumeration?

Ja det kommer förmodligen alltid finnas vägar runt, men ovan förslag är det bästa jag kan komma på för att skapa en förhoppningsvis hanterbar 'prenunerationstjänst'. Om nu de som påstår sig vara villiga att betala för att slippa reklam faktiskt skulle göra det är nästa fråga.

Edit: Anti-adblock killers kommer ju drivas på även utan Sweclockers agerande i takt med att adblock-blockers (herregud vilka begrepp ) blir vanligare och även om swecs agerande påverkar dirket på målgruppen så har dessa användare isf gjort ett aktivt val att inte bidra till sidans finansiering.

Edit2: Lättast vore väl att helt enkelt be de som använder adblock att sätta in en slant per månad eller liknande, och frågan är om inte det skulle inbringa ungefär lika mycket som om man implementerar någon form av permanent villkorad sidblockering, men med mindre administrationskostnader.

Edit3: Det bästa som kan göras kanske är just att be sina användare att undanta sin sida i Adblock. Jag är fortfarande tvekssm till om betalsystem kan inbringa signifikanta intäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Ja det kommer förmodligen alltid finnas vägar runt, men ovan förslag är det bästa jag kan komma på för att skapa en förhoppningsvis hanterbar 'prenunerationstjänst'. Om nu de som påstår sig vara villiga att betala för att slippa reklam faktiskt skulle göra det är nästa fråga.

Edit: Anti-adblock killers kommer ju drivas på även utan Sweclockers agerande i takt med att adblock-blockers (herregud vilka begrepp ) blir vanligare och även om swecs agerande påverkar dirket på målgruppen så har dessa användare isf gjort ett aktivt val att inte bidra till sidans finansiering.

Edit2: Lättast vore väl att helt enkelt be de som använder adblock att sätta in en slant per månad eller liknande, och frågan är om inte det skulle inbringa ungefär lika mycket som om man implementerar någon form av permanent villkorad sidblockering, men med mindre administrationskostnader.

Edit3: Det bästa som kan göras kanske är just att be sina användare att undanta sin sida i Adblock. Jag är fortfarande tvekssm till om betalsystem kan inbringa signifikanta intäkter.

Hur stor ska slanten vara? Just supportersystem har de försökt med tidigare hos FZ och har inte bra erfarenheter av det. De nämner att de inte vill låsa ut användare. En användare som väljer att betala för att slippa reklam kanske ser tio eller tjugo annonser om dagen idag, vilket blir många hundratals i månaden. Framsidan har exempelvis 5 annonser och på forumet 3 (den nedersta kanske man inte ser). Det bör alltså bli motsvarande flera kronor om dagen i reklamintäkter för någon som besöker sidan i stort sett varje dag. Hur mycket arbete ska du lägga ner för att göra sidan mindre attraktiv för annonsörerna? Det är ändå väldigt lite pengar det handlar om när en del väljer att betala och de flesta (många är mer infrekventa läsare) väljer att inte göra det, utan att se reklam (de som inte blockerar sidan då).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Hur stor ska slanten vara? Just supportersystem har de försökt med tidigare hos FZ och har inte bra erfarenheter av det. De nämner att de inte vill låsa ut användare. En användare som väljer att betala för att slippa reklam kanske ser tio eller tjugo annonser om dagen idag, vilket blir många hundratals i månaden. Framsidan har exempelvis 5 annonser och på forumet 3 (den nedersta kanske man inte ser). Det bör alltså bli motsvarande flera kronor om dagen i reklamintäkter för någon som besöker sidan i stort sett varje dag. Hur mycket arbete ska du lägga ner för att göra sidan mindre attraktiv för annonsörerna? Det är ändå väldigt lite pengar det handlar om när en del väljer att betala och de flesta (många är mer infrekventa läsare) väljer att inte göra det, utan att se reklam (de som inte blockerar sidan då).

Jag säger inte emot dig. Jag tror inte att ett sådant system skulle fungera. Frågan jag försökte belysa var hur ett ev. system skulle kunna konstrueras så bra som möjligt. Om det sedan inte räcker så kan jag dock bara återgå till att säga att detta inte verkar kunna lösas med annat än att användare väljer att stödja sidan genom att whitelista den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur stor ska slanten vara? Just supportersystem har de försökt med tidigare hos FZ och har inte bra erfarenheter av det. De nämner att de inte vill låsa ut användare. En användare som väljer att betala för att slippa reklam kanske ser tio eller tjugo annonser om dagen idag, vilket blir många hundratals i månaden. Framsidan har exempelvis 5 annonser och på forumet 3 (den nedersta kanske man inte ser). Det bör alltså bli motsvarande flera kronor om dagen i reklamintäkter för någon som besöker sidan i stort sett varje dag. Hur mycket arbete ska du lägga ner för att göra sidan mindre attraktiv för annonsörerna? Det är ändå väldigt lite pengar det handlar om när en del väljer att betala och de flesta (många är mer infrekventa läsare) väljer att inte göra det, utan att se reklam (de som inte blockerar sidan då).

Alltså, frågar man en kund vad denne vill betala kommer man ju i princip alltid få ett svar med en så låg summa som möjligt. De flesta här, mig själv inkluderat, har ingen som helst aning om vad de kan tänkas tjäna på annonseringen för ens användande. Så det blir ju lite som att att fråga hur många riskorn det finns i en påse ris - man skulle nog kunna komma med en mer kvalificerad gissning om visste påsens volym och genomsnittliga storleken på ett riskorn. Men för att veta exakt får man ju räkna riskornen.

Trenden att blockera annonser har uppenbarligen ökat i en takt som nu hotar deras nuvarande inkomstmodell och kommer nog dröja ett tag innan det stabiliserar sig. Som några andra redan varit inne på så istället för att anpassa sig efter marknadens landskap försöker man hålla kvar vid det gamla och trygga genom att vädja till folk medkänsla och sätta finkläder på annonserna. Något som historiskt sett nästan bara fungerat för de som är ekonomiskt trygga från första början.

Det hamnar i slutändan inte på kundens ansvar att se till att ett företag (för de är väl ändå ett företag?) fixar sin ekonomi och överlever. När kunderna där jag jobbar inte längre vill köpa vår produkt är vi tvungna att ta fram en ny mer tilltalande sådan samt se till att vi är relevanta för kunden och ser till dennes behov.
Produktinnovationen i detta fallet tycks gå ut på att associera positivt tingade ord med "annons". Vi får ju dock se hur det går, för vissa tycks ju faktiskt köpa konceptet medan andra tydligt ser att det är precis samma produkt som tidigare, fast med en annan färg. Så hur länge det håller i sig återstår att se.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Om samma innehåll eller bättre finns att tillgå gratis på andra sajter så måste ju de sajterna ha en fungerande affärsmodell medan Swec tydligen inte har det. Det är så marknaden fungerar.

Vilka andra sajter tänker du på då? Om du tänker på engelskspråkiga så är det ju en rejält missvisande jämförelse eftersom den potentiella läsarbasen är extremt mycket större än för en svensk sida, vilket lätt täcker upp för den stora bristen då någon enstaka procent som bringar inkomst ändå är många fler personer än den totala läsarskaran här.

Eftersom Swecs USP är att det är en svensk dator/teknik-sida så kan man i jämförelsen inte riktigt prata om olika affärsmodeller eftersom det är samma modell, bara för en mindre målgrupp. Tycker man dock att Swec inte står sig så väl i konkurrensen blir det dock ett ickeproblem eftersom man då rimligtvis inte bryr sig nämnvärt om sidan finns kvar, då det ändå finns det bättre materialet att tillgå. Enligt hur marknaden fungerar så borde Swec konkurreras bort även om den är helt gratis och reklamfri om det finns bättre sidor.

För de som tycker Swec fyller en viktig funktion, vilket det bevisligen finns folk som gör, så blir det dock den tidigare nämnda mentaliteten om de inte vill göra något öht för att det ska gå runt men ändå kräver att innehållet ska finnas där för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mephiston:

Känns inte längre om placering av reklam utan Swec´s ansende, från en gilla site till en site med dålig eftersmak. Synd...

För att de försöker hitta en lösning där de kan gå runt med finansieringen av innehållet? Då tycker jag nog det med dålig eftersmak lätt kan vändas åt andra hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Alltså, frågar man en kund vad denne vill betala kommer man ju i princip alltid få ett svar med en så låg summa som möjligt. De flesta här, mig själv inkluderat, har ingen som helst aning om vad de kan tänkas tjäna på annonseringen för ens användande. Så det blir ju lite som att att fråga hur många riskorn det finns i en påse ris - man skulle nog kunna komma med en mer kvalificerad gissning om visste påsens volym och genomsnittliga storleken på ett riskorn. Men för att veta exakt får man ju räkna riskornen.

Trenden att blockera annonser har uppenbarligen ökat i en takt som nu hotar deras nuvarande inkomstmodell och kommer nog dröja ett tag innan det stabiliserar sig. Som några andra redan varit inne på så istället för att anpassa sig efter marknadens landskap försöker man hålla kvar vid det gamla och trygga genom att vädja till folk medkänsla och sätta finkläder på annonserna. Något som historiskt sett nästan bara fungerat för de som är ekonomiskt trygga från första början.

Det hamnar i slutändan inte på kundens ansvar att se till att ett företag (för de är väl ändå ett företag?) fixar sin ekonomi och överlever. När kunderna där jag jobbar inte längre vill köpa vår produkt är vi tvungna att ta fram en ny mer tilltalande sådan samt se till att vi är relevanta för kunden och ser till dennes behov.
Produktinnovationen i detta fallet tycks gå ut på att associera positivt tingade ord med "annons". Vi får ju dock se hur det går, för vissa tycks ju faktiskt köpa konceptet medan andra tydligt ser att det är precis samma produkt som tidigare, fast med en annan färg. Så hur länge det håller i sig återstår att se.

Alltså vi kan ju ta summan en datortidning (eller andra teknikprylar) kostar att prenumerera på, PC för Alla kostar 895 kr för 12 nummer, Datormagazin kostar 799 kr för 12 nummer, mobil kostar 649 kr för 12 nummer, svenska PC Gamer kostar 695 kr för 12 nummer, Wired kostar på exempelvis tidningskungen 761 kr (US) för 12 nummer eller 1015 kr (UK) för 12 nummer. Är ni beredd att ge åtminstone i den storleksordningen? Om inte varför förväntar ni er då något mervärde alls? De som vill blockera annonserna får väl göra det, de kommer inte se några varningar när anti-adblock killers har uppdaterats eller de lagt in egen regel i filtret för det. Den effekten är tillfälligt och jag ser det som något som också gjorts tillfälligt för att ta in feedback snarare än att hålla på och gnälla på allmänheten. Det är ingen som kommer vilja ge er annonsfritt för att ni betalar säg 10 kr i månaden eller tjäna något på det.

Summan är intressant även om ingen verkar vilja ge en sådan, och ingen självbevarande verksamhet kommer göra det ni efterfrågar för den nivån folk frivilligt verkar vara beredd att ge, 2-4.5 dollar i snitt är exempelvis vanligt på amerikanska Patreon. När kunden själv får välja hur mycket de vill bidra med då, som många crowdfunidng och mikrobetalningslösningar går ut på. Sen går det inte att säga att Geeks Publishing med sina 17 anställda blöder pengar, det senaste årets resultat vet vi inget om och jag tror man snarare ska ta deras budskap som att de blickar framåt.

De som gör mikrobetalningsförsök med supportrar och liknande blickar snarare bakåt, till tiden när ett fåtal tusen prenumeranter skulle dra hela lasset. Senaste åren har Sweclockers gjort flera miljoner i vinst flera år i rad utan att ha delat ut alla pengar sedan starten är det bara 2006 som gått minus, så att de skulle bränt alla pengar på att köpa FZ (nu är inte köpesumman offentlig) behöver du nog inte spekulera i, och hade de sett intäkterna svikit hade de avskedat folk och fokuserat verksamheten.

Folk har hur mycket åsikter som helst om vad tjänster som Spotify och Netflix borde kosta helt utan att veta vad allt de får kostar. De tjänsterna har också en stor fördel, de har mycket större målgrupp än nischmedier.

Permalänk
Avstängd

Det är bara att lägga ner att läsa Swecklockers på en surfplatta med Google Chrome. Tack för det Swecklockers!

Skrivet av Mephiston:

Känns inte längre om placering av reklam utan Swec´s ansende, från en gilla site till en site med dålig eftersmak. Synd...

Om man inte gillar läget är enda sättet att påverka är att alla som inte gillar upplägget loggar ut i kväll och bojkottar Swecklockers en vecka. Jag tror det kommer märkas överlag.

Vi ses på: NH http://www.nordichardware.se/forum/allmant/vi-som-loggat-ut-f... och dags för mig att logga ut nu... om nu någon bryr sig

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag avskyr reklam, det gör vi nog alla. Har t.om slutat kolla på TV utav den anledningen... Streamar nu allt som är av intresse och i mån av tid.

Något jag undrar över är, vart behövs alla dessa pengar (annonsintäkter)? Är det enbart till lönerna, eller är det andra större, märkbara kostnader?

Får man sen fråga hur många det är som tar ut lön? Vad jag vet är det väl Jonas, Emil och 2-3 till som man vet existerar. Någon ovan nämnde siffran 17, vart är resterande 10-12 stycken, vad är deras tjänst i Sweclockers?

En betalmodell skulle aldrig fungera. Krävs på tok för mycket pengar för att betala folks löner med ett mindre bidrag/avgift varje månad. För så mycket får jag inte ut av SC att jag skulle betala för det. Använder enbart forumet och marknaden främst. Startsidan uppdateras ju inte tillräckligt frekvent, men absolut inte med innehåll som iaf jag, skulle betala för? Samma innehåll, fast ej översatt, finns på Bit Tech men framförallt på typ det största forumet utav de alla - Overclockers.

Hur gör NHW? Hur ser deras modell ut? Att jobba som nyhetsankare på ett mindre datorforum kanske är ett döende yrke?

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av stormense:

Det är bara att lägga ner att läsa Swecklockers på en surfplatta med Google Chrome. Tack för det Swecklockers!

Om man inte gillar läget är enda sättet att påverka är att alla som inte gillar upplägget loggar ut i kväll och bojkottar Swecklockers en vecka. Jag tror det kommer märkas överlag.

Så där ska det ju inte se ut, ber om ursäkt för det och har kontaktat @Emil så att han kan titta närmare på det också. Vi försöker testa annonser så gott vi kan, men ibland kan det vara något som slinker igenom och då uppskattar vi feedback så att vi kan avhjälpa problemet, i all ödmjukhet föreslår jag att man gör så istället för att (eller i varje fall innan) man bojkottar.

Det finns en tråd för syftet klistrad här: Samlingstråd: Banners, reklam etc..

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Geeks
Säljchef
Skrivet av stormense:

http://s26.postimg.org/msve56j0p/IMG_20160311_175706.jpg

Det är bara att lägga ner att läsa Swecklockers på en surfplatta med Google Chrome. Tack för det Swecklockers!

Om man inte gillar läget är enda sättet att påverka är att alla som inte gillar upplägget loggar ut i kväll och bojkottar Swecklockers en vecka. Jag tror det kommer märkas överlag.

Vi ses på: NH http://www.nordichardware.se/forum/allmant/vi-som-loggat-ut-f... och dags för mig att logga ut nu... om nu någon bryr sig

Detta är självfallet en bugg i annonsen och inget som skall finnas hos oss. Tack för infon. Har styrt bort annonsen från Android nu. Hoppas att det fungerar som det skall.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Petterk:

[...] jag ser det som något som också gjorts tillfälligt för att ta in feedback snarare än att hålla på och gnälla på allmänheten. [...] jag tror man snarare ska ta deras budskap som att de blickar framåt. [...]

This.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Får man sen fråga hur många det är som tar ut lön? Vad jag vet är det väl Jonas, Emil och 2-3 till som man vet existerar. Någon ovan nämnde siffran 17, vart är resterande 10-12 stycken, vad är deras tjänst i Sweclockers?

Jonas, Jacob, Kenneth, Andreas Eklöv och Thomas är det som jobbar för och brukar skriva för Sweclockers, Andreas Dimestam brukar hoppa in med något på nyhetssidan ibland också. De driver också 99mac och FZ, samt gemensamt VRGeeks, en del personer hoppar mellan de olika sidorna, Emil är någon form av chef numera. Se på deras hemsida http://www.geekspublishing.com/medarbetare/. Har du lyssnat på fulkultur och de olika podd-programmen har du kunnat bekanta dig med i stort sett alla redaktörer/skribenter. Sweclockers har väl egentligen bara växt med Kenneth Lindqvist och Andreas Eklöv plus att Thomas Ytterberg blivit ett stående inslag, men du har ju förlorat Emil Åkered som skribent också. Resten är ju webbutvecklare, webbdesigner, säljare och ägaren. Det är alltså ett tiotal skribenter fördelat på 3 sidor. Sen behövs ju resten för att driva hela verksamheten. Nästan alla verkar jobba från deras kontor nu. Sweclockers är den av sidorna med störst trafik, men de vill säkert utveckla alla sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alltså vi kan ju ta summan en datortidning (eller andra teknikprylar) kostar att prenumerera på, PC för Alla kostar 895 kr för 12 nummer, Datormagazin kostar 799 kr för 12 nummer, mobil kostar 649 kr för 12 nummer, svenska PC Gamer kostar 695 kr för 12 nummer, Wired kostar på exempelvis tidningskungen 761 kr (US) för 12 nummer eller 1015 kr (UK) för 12 nummer. Är ni beredd att ge åtminstone i den storleksordningen? Om inte varför förväntar ni er då något mervärde alls? De som vill blockera annonserna får väl göra det, de kommer inte se några varningar när anti-adblock killers har uppdaterats eller de lagt in egen regel i filtret för det. Den effekten är tillfälligt och jag ser det som något som också gjorts tillfälligt för att ta in feedback snarare än att hålla på och gnälla på allmänheten. Det är ingen som kommer vilja ge er annonsfritt för att ni betalar säg 10 kr i månaden eller tjäna något på det.

Summan är intressant även om ingen verkar vilja ge en sådan, och ingen självbevarande verksamhet kommer göra det ni efterfrågar för den nivån folk frivilligt verkar vara beredd att ge, 2-4.5 dollar i snitt är exempelvis vanligt på amerikanska Patreon. När kunden själv får välja hur mycket de vill bidra med då, som många crowdfunidng och mikrobetalningslösningar går ut på. Sen går det inte att säga att Geeks Publishing med sina 17 anställda blöder pengar, det senaste årets resultat vet vi inget om och jag tror man snarare ska ta deras budskap som att de blickar framåt.

De som gör mikrobetalningsförsök med supportrar och liknande blickar snarare bakåt, till tiden när ett fåtal tusen prenumeranter skulle dra hela lasset. Senaste åren har Sweclockers gjort flera miljoner i vinst flera år i rad utan att ha delat ut alla pengar sedan starten är det bara 2006 som gått minus, så att de skulle bränt alla pengar på att köpa FZ (nu är inte köpesumman offentlig) behöver du nog inte spekulera i, och hade de sett intäkterna svikit hade de avskedat folk och fokuserat verksamheten.

Som sagt, vissa mer kvalitativa gissningar än andra och jag ger dig medhåll i det att jag tror att få är beredda att punga ut uppåt tusenlappen eller till och med över femhundringen tyvärr. Ska jag bara tala för mig själv skulle det inte vara en omöjlighet för en årsprenumeration eller vad det nu är tänkt att motsvara. Men givetvis vill man ju se en reell prislapp i ett första skede och om man utgår från att dina spekulationer är korrekt kan jag förstå att de är försiktiga att vilja sätta en sådan. Och visst det är förmodligen inte lönt om det bara visar sig vara de få i denna tråden som sagt sig vara villiga att betala.
Alltså ramlar vi tillbaka på ruta ett. Folk upplever webbplatserna som knepiga och bakåtsträvande medan användarna fortsätter vara envisa. Givetvis tycker jag att jag har en poäng med att använda adblock. Väl ute i samhället kan jag visst ingå i konsumentspelet men i mitt hem anser jag det fullt rättfärdigat att låsa dörren så jag får vara ifred. Det är förstås inte helt lätt ens där men efter att ha dragit ur antennkabeln, skickat lite mail och ringt några samtal till diverse företag och organisationer är det rätt lugnt och skönt här idag.
Att det sedan handlar om att ta in feedback är jag helt med på och något jag tror mig påpekade som positivt tidigare i tråden - såg också till att svara på enfrågeenkäten.

Vet inte vart du fick att jag skulle tro att de bränt alla sina pengar på FZ ifrån men om det var något jag verkade insinuera så var så inte fallet. Tror heller inte de står på ruinens brant utan det var mer allmänt menat. Jag undrar dock hur länge det håller. Som jag ser det är hela idén bakom annonsfinansierade webbplatser i framförallt nyhetsförmedlande sammanhang trasig från början. Aftonbladet är väl det svenska typexemplet som de flesta känner till och än om det visst finns en del läsvärt även där så behöver jag nog inte gå in på djupet med vad jag menar.
En bättre lösning behövs och vad det skulle vara får nog någon som kan tänka utanför lådan komma med för jag tror inte någon här har svaret.

Citat:

Folk har hur mycket åsikter som helst om vad tjänster som Spotify och Netflix borde kosta helt utan att veta vad allt de får kostar. De tjänsterna har också en stor fördel, de har mycket större målgrupp än nischmedier.

Just de tjänsterna du nämner tror jag dock, oavsett hur stor målgruppen är, hade kunnat ta ut nära det dubbla utan vidare problem förutsatt att de gjort så från början. Det har ju redan nämnts tidigare i tråden och en liknande tjänst för kvalitativt innehåll på nätet är kanske inte helt dumt med ett brett utbud men hur realistiskt det är... Ptja, orkar någon plöja ner ordentligt med tid och därmed pengar i projektet kanske det finns en chans. Men ser man på Spotify och musikbranschen skulle jag inte påstå att det stabiliserat sig riktigt än och lär väl så inte göra heller förrän om ytterligare några år.
Så nä, jag väntar mig knappast se en vettig lösning på detta problemet i en nära framtid.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man inte längre får ta del av artiklar som ad-block användare. Får söka mig vidare till andra källor för tester m.m.

Permalänk
Medlem

@Zicsoen

Det är ju ändå betalväggar som håller på att döda tidningsbranschen till viss del. AB går jättebra och inte är intäkterna från plus, som jag inte vet om man kan kalla premiumartiklar. SvD som ägs av samma koncern går jättedåligt, de går betydligt hårdare ut med att man ska prenumerera för 185 kr/mån och få tillgång till deras premiumartiklar. Som dels är mycket högre än AB tar för "digital-tidning" och plus. De kan helt enkelt inte få över kunderna till att betala. En plattform för att med en inloggning få tillgång till allt bakom betalväggar låter kanske bra, men för att säg en prenumerationsmodell där du fritt får välja vad du läser för sidor ska fungera måste de ju också spåra vad du sysslar med, och sånt som adblockers är ju delvis till för att aktörer ska samla in mindre information om dig. När det gäller mer traditionella magasin/digitaltidningar finns ju redan detta i form av sånt som Readly och Ztory. Även om varenda hushåll i landet skulle ha Readly så skulle de omsätta i storleksordningen av SVTs budget. Det blir inte så värst mycket att fördela till varje tidning. För musikbranschen som inte levde på reklam är däremot Spotify vad som räddade industrin och det som idag tagit över och står för nya och mer inkomster än tidigare. Du kan ju inte skicka journalisterna till nattklubbar heller.

Netflix valde att börja med samma pris som tjänsten de valde att ersätta, och erbjöd ett mycket lägre utbud, så nej de hade inte kunnat ta ut ett högre pris. Förutom att förhålla sig till postorderbaserad uthyrning av videofilmer så var de också tvungen att konkurrera med betaltv-kanaler och därav ha ungefär samma prissättning. Här menar jag att man i princip måste ha samma prisnivå som papperstidningarna man ersätter när man bedriver internetförlag och ska ha det bakom betalvägg, annars försvinner ju kanske 95%+ av omsättningen redan där om folk betalar det de tycker det är värt. Sen fungerar ju inte en betalvägg som en papperstidning du har gratis på biblioteket, fikarummet med flera eller är lätt att låna ut till en person du möter. Eller man kanske skulle förmå folk att betala även utan betalvägg?

Blir som sagt fortfarande väldigt små inkomster utan många prenumeranter som betalar högt pris. En del pratar eller har i forumet pratat som om lösningar redan fanns exempelvis crowdfundingmodellen, det bästa och minst bakåtsträvande exemplen att följa på området med "nya medier" är ändå att ha en öppen webbplats med annonsfinansiering. Det är det enklaste om man är så pass liten, och hur mycket är en webbplats värd om man inte ens kan länka till den för att den är bakom en betalvägg? Är man mån om att ha många läsare så går det inte att införa saker som låser ut dem. Det är svårt att driva något utan både inkomster och läsare, sen brukar ju inte paywalls ta bort annonser. De finns ju de som lyckas med betalväggar i någon form, men det är kanske erfarenheter som är svåra att översätta hit och de flesta betalväggar går med lite arbete att gå runt, det är svårt att införa mikrobetalningar för att man ska komma åt en enstaka artikel eller åtminstone svårt att få folk betala för det, tröskeln rent tekniskt/praktiskt är ofta väldigt hög som att man behöver registrera sig med alla tänkbara uppgifter och skriva in kortnummer till ens betal/kredit-kort för att få tillgång att läsa i något dygn eller så.

Lovefilm som hade dvd/bd-uthyrning över nätet/postorder i Sverige hade större filmutbud än alla streamingtjänster tillgängliga (tillsammans) i Sverige idag. Just att det blivit som en betaltv-kanal med tv-serier är nog anledningen till att tjänsterna har lyckats. Eller ja, här är det väl bara en av dem som tjänar några pengar. Samtidigt har möjligheten att hyra film över postorder upphört i Sverige och de illegala alternativen florerar som aldrig förr. Att ta betalt är inte lätt.

Permalänk
Medlem

Tack för denna tiden Sweclockers! Jag går över till PC Perspective istället. Jag blir hellre Patreon hos PC Perspective än att bli cockblockad från era artiklar pga Adblock.

RIP!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

http://s26.postimg.org/msve56j0p/IMG_20160311_175706.jpg

Det är bara att lägga ner att läsa Swecklockers på en surfplatta med Google Chrome. Tack för det Swecklockers!

Om man inte gillar läget är enda sättet att påverka är att alla som inte gillar upplägget loggar ut i kväll och bojkottar Swecklockers en vecka. Jag tror det kommer märkas överlag.

Vi ses på: NH http://www.nordichardware.se/forum/allmant/vi-som-loggat-ut-f... och dags för mig att logga ut nu... om nu någon bryr sig

Skrivet av Biberu:

Så där ska det ju inte se ut, ber om ursäkt för det och har kontaktat @Emil så att han kan titta närmare på det också. Vi försöker testa annonser så gott vi kan, men ibland kan det vara något som slinker igenom och då uppskattar vi feedback så att vi kan avhjälpa problemet, i all ödmjukhet föreslår jag att man gör så istället för att (eller i varje fall innan) man bojkottar.

Det finns en tråd för syftet klistrad här: Samlingstråd: Banners, reklam etc..

Självklart kan man ändra sig. Går det läsa artiklar på surfplatta igen kan jag dra till korset. Var ändå inte någon som var intresserade av mitt upprop.

Men problemet med att många sidor struntar i sina läsare och har reklam över hela mobil eller surfplatte-skärmen kvarstår. Och problemet med adblcokers på mobil och surfplattor är att specifika sidor inte går att avblocka vad jag har kommit fram till. Och det vet många här att det finns tonvis med reklambyråer som gör ens surfupplevelse på handhållna enheter till en sur upplevelse.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Sällar mig till dem som kommer byta site. Extremt hård moderering och plötsligt borttagna inlägg blandas nu med blockning av tillgång till artiklar. Tack för tipsen ovan (även om anti-adblock filter, kände inte till begreppet innan, men har lagt in nu) och tipsar även själv om nhw.se som alltid funkat bra. Ciao!

Permalänk
Avstängd

@random1234: Problemet är bara att community plötsligt dog för några år sedan på NH och 64 bit. Det går fort i IT-världen och tror många drog till Sweclockers som bara växte och växte tack vare en stabil plattform vilket de andra inte hade. Tack vare en egen utvecklad stabil hemsida tror jag inte detta kommer drabba Swecklockers även om de i ren panik inför adblock-blockerare... men man vet aldrig. Det kan gå väldigt fort utför och de som förlorar är vi teknikintresserade.

Men tills nu om man räknar privat-annonser före och efter adblock-historien så har inte någon stiltje visat sig och tur är det.

17 st Lördag 20/2
20 st Söndag 21/2
23 st Lördag 5/3
26 st Söndag 6/3

20 st idag 12/3 16:30

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av stormense:

Men problemet med att många sidor struntar i sina läsare och har reklam över hela mobil eller surfplatte-skärmen kvarstår. Och problemet med adblcokers på mobil och surfplattor är att specifika sidor inte går att avblocka vad jag har kommit fram till. Och det vet många här att det finns tonvis med reklambyråer som gör ens surfupplevelse på handhållna enheter till en sur upplevelse.

Det finns absolut en skillnad i hur olika siter hanterar annonsering och det är tyvärr inte alla som bryr sig om användaruppelvelsen — något som i längden drabbar alla. Som användare är det lätt att installera en adblocker för att slippa alltihop, men samtidigt är det lätt att man på samma gång blockerar siter som försöker sköta sig och man kanske hade velat stödja bara man märker om annonseringen är acceptabel (eller inte, alla har olika gränser och idéer) samt tar steget till att whitelista, och det är till viktig del av vad vi vill undersöka med det här testet.

Det har blivit en intressant diskussion både i den här tråden och från alla som hjälper till med att svara i formuläret, så återigen tack till alla som tar sig tid att dela med sig av sina åsikter och förslag.

Skrivet av stormense:

Tack vare en egen utvecklad stabil hemsida tror jag inte detta kommer drabba Swecklockers...

Tack! Tycker det är kul att vi har möjligheten att göra något sådant för communityt, hoppas att det är något vi kan fortsätta med även i framtiden, och personligen är det givetvis trevligt att andra uppskattar arbetet som lagts ner i det också

Skrivet av stormense:

... även om de i ren panik inför adblock-blockerare

Inte i panik. För diskussion och att försöka samla in information inför framtiden.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Annonsörerna betalar inte för dom som har adblocker och inte kan se deras budskap. Att ni ska tvinga era användare/besökare att acceptera reklam är helt åt skogen tycker jag. Ni KOMMER förlora besökare vilket kommer göra att ni får ännu mindre betalat av annonsörerna då deras annonser får mindre visningar/klick. Samtidigt förstår jag varför ni gör såhär, ni är inte ensamma om att ha det här problemet. Det finns ingen bra lösningen på det idag för er publicisterna men det som är viktigast för er är era UNIKA besökare. Förlora inte dom.

Visa signatur

uber3000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

@random1234: Problemet är bara att community plötsligt dog för några år sedan på NH och 64 bit. Det går fort i IT-världen och tror många drog till Sweclockers som bara växte och växte tack vare en stabil plattform vilket de andra inte hade. Tack vare en egen utvecklad stabil hemsida tror jag inte detta kommer drabba Swecklockers även om de i ren panik inför adblock-blockerare... men man vet aldrig. Det kan gå väldigt fort utför och de som förlorar är vi teknikintresserade.

Men tills nu om man räknar privat-annonser före och efter adblock-historien så har inte någon stiltje visat sig och tur är det.

17 st Lördag 20/2
20 st Söndag 21/2
23 st Lördag 5/3
26 st Söndag 6/3

20 st idag 12/3 16:30

7 st Lördag 20/2
20 st Söndag 21/2
23 st Lördag 5/3
26 st Söndag 6/3
36 st igår Lördagen 12/3

Utan att det just nu är fri annonsering så var gårdagen något av ett rekord under senaste veckorna. 50% ökning. Kanske är det att vi är ett fåtal som bryr sig om att Swecklockers använder D.E.A.L?
1. Detect ad blocking, in order to initiate a conversation
2. Explain the value exchange that advertising enables
3. Ask for changed behavior in order to maintain an equitable exchange
4. Lift restrictions or Limit access in response to consumer choice

Nu är ju inte att räkna annonser varje helg en bra statistik men den enda som jag som läsare kan göra. Vore kul om redaktionen kunde publicera sin egna statistik under provperioden.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)