AMD nästa arkitekturer är Vega och Navi – Polaris hoppar över HBM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Står i artiklen, den inleder med 2016. Googleöversatt "Production is scheduled to start in late summer 2016: SK Hynix plans HBM2 with 4 GB from the third and with 8 GB from the fourth quarter." eller på tyska "Die Serienfertigung soll im Spätsommer 2016 starten: SK Hynix plant HBM2 mit 4 GByte ab dem dritten und mit 8 GByte ab dem vierten Quartal.".

Artikeln publicerades 5 mars 2016.

Jag kan tyska. Det står sensommar börjar Hynix med HBM2 4GB moduler eller på en krets max 16 GB kort enl. specifikationen från Jedec, 4 moduler per krets med gällande interposer. Vad det så svårt och säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Vet du jag gillar Samsung och vad de gör och har Samsung produkter. Men man måste ha fötterna på jorden, eller som man säger huvudet upp och ....-huvudet ner. Ni har fortfarande inte förstått hur företag funkar i de branscher vi talar om.

Samsung Semiconductor är ett helt annat företag än Electronics du får dina konsumentprodukter ifrån.

Samsung Semiconductor är större än SK Hynix och Micron på DRAM och har haft forskning och utveckling sedan 1983. De utvecklar och tillverkar inte minnen vid deras foundrys som är öppna för externa kunder.

SK Group är själv ett konglomerat med över 70 000 anställda, bara 17 000 av dessa jobbar i SK Hynix med minnen (DRAM, NAND och viss logik, SSD-kontroller osv). Gruppen sysslar mest med olja, kemikalier och telekom.

Så vad är det som är så svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Samsung Semiconductor är ett helt annat företag än Electronics du får dina konsumentprodukter ifrån.

Samsung Semiconductor är större än SK Hynix och Micron på DRAM och har haft forskning och utveckling sedan 1983. De utvecklar och tillverkar inte minnen vid deras foundrys som är öppna för externa kunder.

SK Group är själv ett konglomerat med över 70 000 anställda, bara 17 000 av dessa jobbar i SK Hynix med minnen (DRAM, NAND och viss logik, SSD-kontroller osv). Gruppen sysslar mest med olja, kemikalier och telekom.

Så vad är det som är så svårt.

Har de lyckats sätta specifikation i nägon instans som har hand om standarder.i de branscher vi talar om. Bryr mig inte om hur stora eller små de är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

Har de lyckats sätta specifikation i nägon instans som har hand om standarder.i de branscher vi talar om. Bryr mig inte om hur stora eller små de är.

Dom har varit med på eMMC, UFS, och LPDDR. Säkerligen väldigt många flera, precis som SK Hynix.
JEDEC samarbetar med industriledare från alla möjliga företag.

http://www.reuters.com/article/va-jedec-idUSnBw125784a+100+BS...
https://www.jedec.org/news/pressreleases/samsung-executive-re...

Åter igen, hur är detta relevant?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Har de lyckats sätta specifikation i nägon instans som har hand om standarder.i de branscher vi talar om.

Osammanhängande.

Det är inte offentligt vem som bidrar med vad till JEDEC, men menar du att de skulle varit helt "icke inblandad" i SDRAM, DDR SDRAM, DDR2, DDR3, DDR4, osv osv? Det har du inga belägg för. Vad tror du deras ingenjörer gör egentligen? De bidrar gott till standarder inom i stort sett alla teknikområden. De var först ut med DDR4 senast och pratade om DDR4 flera år innan specifikationerna exempelvis. De jobbar med halvledare av flera olika slag med radio, med LCD/OLED-paneler, med CMOS-sensorer, osv osv. Minnen och flash-minnen (NAND) tillverkas inte av deras foundryverksamhet alls. Det låter som grova förutfattade meningar, där du inte kan se att de är mer än ett försäkringsbolag exempelvis. Deras foundryverksamhet är relativt nytt inslag och det finns ingen i branschen som skulle vänta på färdiga JEDEC-specifikationer, de är medlemmar så de får specifikationer tidigare och bidrar till dessa, samt att en specifikation är väldigt långt ifrån ett fungerande halvledarkrets som du måste utveckla också, specifikationerna handlar om protokoll och liknande inte hur du bygger minnen.

När DDR4 tillkännagavs av JEDEC nämndes exempelvis bara Samsung, som också råkade ha visat upp DDR4-kretsar långt innan standarden tillkännagavs. Det är inte som du får noll träffar om du söker på "Samsung develops", de visade i det här fallet DDR4-kretsar något år innan SK Hynix och Micron. När du utvecklar framtida produkter kommer du också bidra till olika standarder. Det finns inget belägg för att de skulle vänta på färdiga specifikationer för att sen vänta ett par år för att få ut en produkt.

HBM-specifikationerna har som sagt dessutom funnits sedan oktober 2013, inte mindre än ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Osammanhängande.

Det är inte offentligt vem som bidrar med vad till JEDEC, men menar du att de skulle varit helt "icke inblandad" i SDRAM, DDR SDRAM, DDR2, DDR3, DDR4, osv osv? Det har du inga belägg för. Vad tror du deras ingenjörer gör egentligen? De bidrar gott till standarder inom i stort sett alla teknikområden. De var först ut med DDR4 senast och pratade om DDR4 flera år innan specifikationerna exempelvis. De jobbar med halvledare av flera olika slag med radio, med LCD/OLED-paneler, med CMOS-sensorer, osv osv. Minnen och flash-minnen (NAND) tillverkas inte av deras foundryverksamhet alls. Det låter som grova förutfattade meningar, där du inte kan se att de är mer än ett försäkringsbolag exempelvis. Deras foundryverksamhet är relativt nytt inslag och det finns ingen i branschen som skulle vänta på färdiga JEDEC-specifikationer, de är medlemmar så de får specifikationer tidigare och bidrar till dessa, samt att en specifikation är väldigt långt ifrån ett fungerande halvledarkrets som du måste utveckla också, specifikationerna handlar om protokoll och liknande inte hur du bygger minnen.

Vem gör utvecklingen och sen skickar till gällande instanser för standarder. Självklart frågas det överallt om det finns intresse och välvilja att det genomförs eller skapas standard inom bransch. Du kommer inte en meter om det finns teknik för att göra det, teknik att sammanföra det eller en grund att bygga på.

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

Vem gör utvecklingen och sen skickar till gällande instanser för standarder. Självklart frågas det överallt om det finns intresse och välvilja att det genomförs eller skapas standard inom bransch. Du kommer inte en meter om det finns teknik för att göra det, teknik att sammanföra det eller en grund att bygga på.

Men seriöst? Den enda som har fel och är osammanhängande av oss är du.

Du pratar om andra grejer bara för att vifta bort att du hade fel.

Jag väntar fortfarande på dina länkar till källor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Men seriöst? Den enda som har fel och är osammanhängande av oss är du.

Du pratar om andra grejer bara för att vifta bort att du hade fel.

Jag väntar fortfarande på dina länkar till källor.

Vill du ha länk på att Hynix och AMD skapade HBM/HBM2. Skall jag länka ...nästan oändligt. Du måste förstå att om JEDEC fick specifikationer vid en viss tidpunkt, och plötsligt har Samsung full produktion men inte Hynix som utvecklade tekniken och produktionen. Vad i min flowerpower snack är fel. Det enda jag kan se är att du är en nvidia fanboy som önskar att nvidia får HBM2 före AMD? Enda ursäkten är att Samsung med Hynix och AMD är att de fick information av dem, vilket i sin tur innebär att Samsung måste hålla på sin produktion tills AMD har sitt klart med Hynix. Att sen att Samsung har ett gigantiskt lager av HBM2 spelar ingen roll. Du av någon måste förstå, det tar tid så in i .... tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

Vill du ha länk på att Hynix och AMD skapade HBM/HBM2. Skall jag länka ...nästan oändligt. Du måste förstå att om JEDEC fick specifikationer vid en viss tidpunkt, och plötsligt har Samsung full produktion men inte Hynix som utvecklade tekniken och produktionen. Vad i min flowerpower snack är fel. Det enda jag kan se är att du är en nvidia fanboy som önskar att nvidia får HBM2 före AMD? Enda ursäkten är att Samsung med Hynix och AMD är att de fick information av dem, vilket i sin tur innebär att Samsung måste hålla på sin produktion tills AMD har sitt klart med Hynix. Att sen att Samsung har ett gigantiskt lager av HBM2 spelar ingen roll. Du av någon måste förstå, det tar tid så in i .... tid.

Ja, gärna. Ge mig så bra länkar som du kan, för allt som du säger nu är antingen fel eller substanslöst.
Jag väntar med spänning på att bli motbevisad.

Nej, försök inte tolka fritt och stoppa ord i munnen mig nu.

Jag utgick från det faktum att AMD har ju lyckats skaffa sig prioritet hos SK Hynix av självklara skäl. Och om då Nvidia inte får tag i chip från ovanstående, vart riktar dom sig till då? Jo, den enda andra parten som tillverkar HBM2, det vill säga Samsung. Logiskt slutledningförmåga, vilket du tydligen verkar sakna och du återgår då till att kalla mig en fanboy.

Det finns absolut ingenting som hindrar Samsung från att hålla på produktionen bara för att dom enligt dig inte var med och skapade standarden. Samsung är medlem i JEDEC precis som SK Hynix och får självklart ta del av standarden långt innan den blir färdig. Det största felet i ditt resonemang är att JEDEC sätter ÖPPNA STANDARDER!

Det är du som inte förstår, det är du som har fel, du bara hittar på massa info.

Edit: Jag slår vad om att den kommer en länk till HBM(1), vilket inte ens är det vi snackar eller debaterar om. Det är väl ganska fastslaget vilka företag som öppet medget varit med vid skapandet?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, gärna. Ge mig så bra länkar som du kan, för allt som du säger nu är antingen fel eller substanslöst.
Jag väntar med spänning på att bli motbevisad.

Nej, försök inte tolka fritt och stoppa ord i munnen mig nu.

Jag utgick från det faktum att AMD har ju lyckats skaffa sig prioritet hos SK Hynix av självklara skäl. Och om då Nvidia inte får tag i chip från ovanstående, vart riktar dom sig till då? Jo, den enda andra parten som tillverkar HBM2, det vill säga Samsung. Logiskt slutledningförmåga, vilket du tydligen verkar sakna och du återgår då till att kalla mig en fanboy.

Det finns absolut ingenting som hindrar Samsung från att hålla på produktionen bara för att dom enligt dig inte var med och skapade standarden. Samsung är medlem i JEDEC precis som SK Hynix och får självklart ta del av standarden långt innan den blir färdig. Det största felet i ditt resonemang är att JEDEC sätter ÖPPNA STANDARDER!

Det är du som inte förstår, det är du som har fel, du bara hittar på massa info.

Edit: Jag slår vad om att den kommer en länk till HBM(1), vilket inte ens är det vi snackar eller debaterar om. Det är väl ganska fastslaget vilka företag som öppet medget varit med vid skapandet?

Nu får du sluta. Varför får nvidia inte HBM2 av Hynix förrän AMD med ett okänt kontrakt, har fått sitt. Så du menar Samsung fick specifikationen av JEDEC medans AMD och Hynix som skapade produkten och hur produktionen generellt (gäller HBM2) skall genomföras ligger efter. Gillar du att flumma eller gör du det för att verka smart. Det kanske blir så att AMD ligger med 100k kort redo medans nvidia har bara 10k kort redo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

Nu får du sluta. Varför får nvidia inte HBM2 av Hynix förrän AMD med ett okänt kontrakt, har fått sitt. Så du menar Samsung fick specifikationen av JEDEC medans AMD och Hynix som skapade produkten och hur produktionen generellt (gäller HBM2) skall genomföras ligger efter. Gillar du att flumma eller gör du det för att verka smart. Det kanske blir så att AMD ligger med 100k kort redo medans nvidia har bara 10k kort redo.

Ska jag sluta? lär dig komma med källor till dina påhitt innan du försöker på att argumentera dig mot något.

Det finns flertalet olika anledningar till varför SK Hynix är efter.

1. Dom har inte tekniken klar
2. Dom har inte produktionsutrustningen färdig
3. Tillverkningssvårigheter
4. Dom följer en bestämd tidsplan
5. Ombyggnation
6. Inte lika mycket resurser dedikerade åt HBM
7. Väntan på underleverantörer
8. Personalproblem (saknar folk, letar folk, omplacering av folk)

En annan anledning skulle kunna vara att HBM2 tillverkas i samma del av fabriken i Icheon som HBM. Och därav kräver ny utrustning som ändrade om i tidsplanen. (Eller helt enligt planen för den delen, att dom siktade på Q3 från början). Och att Samsung hållt på sen länge med utrustning för tillverkning av just HBM2 och slipper det problemet helt och hållet.

Är det verkligen jag som ska sluta flumma? Jag väntar fortfarande på dom där källorna som inte kommer...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ska jag sluta? lär dig komma med källor till dina påhitt innan du försöker på att argumentera dig mot något.

Det finns flertalet olika anledningar till varför SK Hynix är efter.

1. Dom har inte tekniken klar
2. Dom har inte produktionsutrustningen färdig
3. Tillverkningssvårigheter
4. Dom följer en bestämd tidsplan
5. Ombyggnation
6. Inte lika mycket resurser dedikerade åt HBM
7. Väntan på underleverantörer
8. Personalproblem (saknar folk, letar folk, omplacering av folk)

En annan anledning skulle kunna vara att HBM2 tillverkas i samma del av fabriken i Icheon som HBM. Och därav kräver ny utrustning som ändrade om i tidsplanen. (Eller helt enligt planen för den delen, att dom siktade på Q3 från början). Och att Samsung hållt på sen länge med utrustning för tillverkning av just HBM2 och slipper det problemet helt och hållet.

Är det verkligen jag som ska sluta flumma? Jag väntar fortfarande på dom där källorna som inte kommer...

Så AMD (utvecklare/användare) och Hynix(utvecklare/byggare) skapade inte HBM/HBM2.(Fan gjorde de i 7 år)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

Så AMD och Hynix skapade inte HBM/HBM2.(Fan gjorde de i 7 år)

Dom var med och skapade HBM? Och? Vad har det med saken att göra?

Slutsatsen är fortfarande att Samsung visat att dom massproducerar HBM2.

Det har inte Hynix, utan siktar på Q3.

Det är allt. Att det ska vara ett så sjukt svårt koncept att fatta förstår jag inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Dom var med och skapade HBM? Och? Vad har det med saken att göra?

Slutsatsen är fortfarande att Samsung visat att dom massproducerar HBM2.

Det har inte Hynix, utan siktar på Q3.

Det är allt. Att det ska vara ett så sjukt svårt koncept att fatta förstår jag inte.

Förklara koncept, ingen fakta. @Typhoon sa att Hynix börjar produktion 2016 Q3 vilket är en lögn när han hävfar att jag skall visa källor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

Förklara koncept, ingen fakta. @Typhoon sa att Hynix börjar produktion 2016 Q3 vilket är en lögn när han hävfar att jag skall visa källor.

Koncept?

Det är du som tror grejer, att jag visar upp källor och backar upp mina påstående är en lögn!?

Vad i hela friden människa, vad du tror om SK Hynix är en sak. Men du kan ju inte säga att "det är så" utan att visa källor. Alltihop är ju ren spekulation från din sida.

Det kunde varit Jesus och de tre heliga andarna Knatte, Fnatte och Tjatte som var först med att vara produktionsredo för HBM2, det spelar ingen som helst roll. Nu är det bara så att allting tyder på att SK Hynix inte är tillverkningsredo för HBM2 förrän Q3 (annars hade det varit ett uttalande). Samsung är det.

Du har ingenting som motstrider dessa bevisen och du kommer bevisligen inte länka något som visar på något annat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Koncept?

Det är du som tror grejer, att jag visar upp källor och backar upp mina påstående är en lögn!?

Vad i hela friden människa, vad du tror om SK Hynix är en sak. Men du kan ju inte säga att "det är så" utan att visa källor. Alltihop är ju ren spekulation från din sida.

Det kunde varit Jesus och de tre heliga andarna Knatte, Fnatte och Tjatte som var först med att vara produktionsredo för HBM2, det spelar ingen som helst roll. Nu är det bara så att allting tyder på att SK Hynix inte är tillverkningsredo för HBM2 förrän Q3 (annars hade det varit ett uttalande). Samsung är det.

Du har ingenting som motstrider dessa bevisen och du kommer bevisligen inte länka något som visar på något annat.

Ignorerar koncept när tekniken redan finns.
Kan du visa källor mer än produktionsstart och specifikationer.
Fortfarande skapade AMD och Hynix produkt och produkttillverkning. Har du källor mer än produktion och produktionstart. Sluta säga att jag skall jaga källor. Vet du inte så, varför bryr du dig, snällt sagt. Det handlar om nivåer i kunskap och bredd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

Ignorerar koncept när tekniken redan finns.
Kan du visa källor mer än produktionsstart och specifikationer.
Fortfarande skapade AMD och Hynix produkt och produkttillverkning. Har du källor mer än produktion.
Sluta säga att jag skall jaga källor. Vet du inte så, varför bryr du dig, snällt sagt.

Varför ska jag anstränga mig att länka fler källor när du inte har gjort någonting i närheten åt andra hållet?

Du har mina länkar och källor att läsa, begrunda och forska. Din egna spekulationer får du gärna avvara.
Kan du inte styrka din påståenden så har du fel, då jag bevisat motsatsen.

Du är inte värd mer av min tid, maken till trångsynthet har jag sällan skådat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Vill du ha länk på att Hynix och AMD skapade HBM/HBM2. Skall jag länka ...nästan oändligt. Du måste förstå att om JEDEC fick specifikationer vid en viss tidpunkt, och plötsligt har Samsung full produktion men inte Hynix som utvecklade tekniken och produktionen. Vad i min flowerpower snack är fel. Det enda jag kan se är att du är en nvidia fanboy som önskar att nvidia får HBM2 före AMD? Enda ursäkten är att Samsung med Hynix och AMD är att de fick information av dem, vilket i sin tur innebär att Samsung måste hålla på sin produktion tills AMD har sitt klart med Hynix. Att sen att Samsung har ett gigantiskt lager av HBM2 spelar ingen roll. Du av någon måste förstå, det tar tid så in i .... tid.

JESD235 är daterad till oktober 2013. Dessutom har medlemmar i JEDEC tillgång till preliminära specifikationer innan de publiceras öppet. Samsung visade att de utvecklade HBM-minnen med högre kapacitet förra året på IDF2015, dessa har blivit HBM2. De tillkännagav redan då att de skulle börja massproducera andra generationens HBM-minnen, alltså innan JESD235 uppdaterades till JESD235a (HBM2).

AMD har inte utvecklat minnen (NAND) sedan de slutade vara inblandade i Spansion. De utvecklade en minneskontroller för att kunna använda dessa stackade minnen på 2.5D interposer. Stackade minnen används både på skrivbordsdatorer/servrar och i mobiler idag. HMC är en tänk konkurrent som Micron utvecklat/forskat på, och gjort samples av. De har en egen samarbetsorganisation vad det gäller HMC och lite annan målgrupp, där är Samsung också med och kan också delta i utvecklingen. 3D XPoint har inget med DRAM att göra då det är ett sätt att bygga NAND – och dessutom ingen specifikation. Samsung har egna sätt att bygga VNAND och så vidare, och har varit med och tagit fram mycket på området. Hur som helst har Samsung jobbat med HBM flera år bakåt – inte "mindre än ett år".

Att jag skrev osammanhängande i förra inlägget var inget påhopp, du måste nog vara lite självkritisk när du skriver en sådan mening/inlägg. Jag kan ju bara gissa vad du säger där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Koncept?

Det är du som tror grejer, att jag visar upp källor och backar upp mina påstående är en lögn!?

Vad i hela friden människa, vad du tror om SK Hynix är en sak. Men du kan ju inte säga att "det är så" utan att visa källor. Alltihop är ju ren spekulation från din sida.

Det kunde varit Jesus och de tre heliga andarna Knatte, Fnatte och Tjatte som var först med att vara produktionsredo för HBM2, det spelar ingen som helst roll. Nu är det bara så att allting tyder på att SK Hynix inte är tillverkningsredo för HBM2 förrän Q3 (annars hade det varit ett uttalande). Samsung är det.

Du har ingenting som motstrider dessa bevisen och du kommer bevisligen inte länka något som visar på något annat.

Ska man vara noga så ska man påpeka att det just är 4GB HBM2 som inte påbörjas fören Q3, vilket också råkar vara samma som Samsung startat tillverkningen av nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Ändå har du inte sagt något om hur utveckling och buisiness funkar. Vet du vad jag kan och vet. Om jag vet skulle du vara den första jag berättar till....eller hur.

Jisus. Samsung och hynix har redan gått ut med när dessa ska släppa hbm 2.

Samsung har redan erfarenhet av 3 nand och minnen för grafikkort ligger inte långt bort. Så inte otroligt att dessa hinner före, när dom redan är först med massproduktion på ssd med 3 nand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jisus. Samsung och hynix har redan gått ut med när dessa ska släppa hbm 2.

Samsung har redan erfarenhet av 3 nand och minnen för grafikkort ligger inte långt bort. Så inte otroligt att dessa hinner före, när dom redan är först med massproduktion på ssd med 3 nand.

Skickades från m.sweclockers.com

***bort/mod*** 3d V-nand för att vara exakt används till flash(nonvolitail) så om du nämner utveckling eller koncept! så mycket möjligt någon gång i framtiden RAM/VRAM kommer också ha 3D teknik i cellen min gode herre. Enda företaget som är i närheten av hastighet, hållbarhet och bandbredd för att vara volitail/nonvolitail är 3dxpoint med finfet ops de arbetar med intel.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

***bot/mod*** 3d V-nand för att vara exakt används till flash(nonvolitail) så om du nämner utveckling eller koncept! så mycket möjligt någon gång i framtiden RAM/VRAM kommer också ha 3D teknik i cellen min gode herre. Enda företaget som är i närheten av hastighet, hållbarhet och bandbredd för att vara volitail/nonvolitail är 3dxpoint med finfet ops de arbetar med intel.

Jo, men tror du inte dom använt kunskapen till 2,5 nand byggande för hbm?

Blir ju inte raketvetenskap när dessa vet hur man bygger kretsar på höjden. Sen att dessa kör ifrån ett helt år före konkurrenten är sjukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men tror du inte dom använt kunskapen till 2,5 nand byggande för hbm?

Blir ju inte raketvetenskap när dessa vet hur man bygger kretsar på höjden. Sen att dessa kör ifrån ett helt år före konkurrenten är sjukt.

Skickades från m.sweclockers.com

3d teknik är ett sätt att undvika krypströmmar när det närmar sig atom-nivå(typ 1 ångström-10 nm). Fördelen är att cellen/transistorn kan krympas på ytan. Därför är Intel/samsung/TSCM fortfarande på 20 nm planar. De har dock olika bredd på metal/gate pitch, där Intel är bäst. Nu börjar kvantum mekaniska efenskapers intåg. Man kan nyttja vissa egenskaper i dessa storleksnivåer, som spinntronik egenskaper. Därför är bland annat HP långt fram med memristorn och även IBM har långt gången forskning, finns fler institut och företag. Men dessa har ingen produktion i massa.eller antal. Fortfarande når inte Intel med Cannonlake 10 nm planar för cellen/transistorn när de kommer med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men tror du inte dom använt kunskapen till 2,5 nand byggande för hbm?

Blir ju inte raketvetenskap när dessa vet hur man bygger kretsar på höjden. Sen att dessa kör ifrån ett helt år före konkurrenten är sjukt.

Stackade kretsar har använts på vanligt DRAM till server/desktop och mobiler ett tag nu. Gemensamt med 3D TSV DRAM och HBM är att båda använder TSV. Det används också till HMC (också DRAM-minne) som Samsung också är med på (de och Micron är grundaren till HMC Consortium och utvecklar standarden tillsammans med ett gäng andra). Samsung har som sagt använd stackade minnen till DRAM, bland annat för det första 128GB DDR4-minnet (3D TSV) och ett par år tidigare för 64GB DDR4 (3D TSV) som också var det första DDR4-minnet med 3D TSV. Samsung har som sagt börjat massproducera 4GB HBM2 som just är det som Hynix ska börja producera Q3. JEDECs specifikationer säger inte hur man bygger allt detta, där detaljeras protokoll och pin-out exempelvis, inte hur man designar kretsar med through-silicon vias och du får absolut inte någon Verilog/VHDL för en minneskrets, så det är ingen som bara är "tillverkare", du måste utveckla dina egna kretsar och minnen produceras inte ens på några kommersiella processer du hittar hos foundrys utan alla tillverkare har för minnen egna processer och egna fabriker. HBM-specifikationen har de som sagt haft sedan oktober 2013 och säkert också preliminära specifikationer innan dess, plus att de har egen forskning och utveckling på samma spår sedan tidigare. Att SK Hynix inte startat produktion än visar nog ändå att det inte blir massor HBM2 på grafikkortet, inte på att de skulle vara inkompetenta eller slöa. Samsung behövde aldrig tillverka HBM gen 1 heller utan kunde istället under tiden utveckla gen 2.

Undantaget där är att Micron licensierar processen till Nanya som de tidigare hade samägda fabriker med (Micron har köpt upp de tidigare samägda), men Nanya får ju sen utveckla sina egna kretsar. T.o.m. Winbond har sin egen 300-mm fab och process. Minnen är liksom ingen standardprodukt även om han du pratar med har försökt påstått det. På vanliga foundrys kan du inte tillverka så mycket mer än SRAM, det är ju därför tidigare satsningar på sånt som eDRAM integrerat i samma kisel som ASICs förr har fallerat. Därför Intel kör med diskret eDRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Visst kan dom det om det finns ett avtal med Samsung. Samsung massproducerar redan HBM2 tillskillnad från Hynix som ska börja i Q3.

Däremot tror jag inte det gör någon skillnad, jag tror inte att varken AMD eller Nvidia kommer släppa de större kretsarna förrän nästa år. Steget till tillverkningsnoden på 14nm verkar vara för komplicerat för de större kretsarna för tillfället.

Min gissning är att vi kommer se en lansering i stil med GTX 680 från båda lagen.

Då hänger jag med, tack för infon!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Polaris 10 visades upp GDC. Verkar intressant. http://www.overclock3d.net/articles/gpu_displays/amd_polaris_...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av dahippo:

Riktigt spännande. Finns det möjlighet till att tillverka HBM för 8GB total minne eller innebär HBM1-tekniken att det blir 4GB igen?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Riktigt spännande. Finns det möjlighet till att tillverka HBM för 8GB total minne eller innebär HBM1-tekniken att det blir 4GB igen?

Det går med bredare buss men det är orimligt. 4GB borde räcka utmärkt i den klassen ändå dock.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aleshi:

Det går med bredare buss men det är orimligt. 4GB borde räcka utmärkt i den klassen ändå dock.

Inte om vi pratar om nästa flaggskepp. Alltså ersättaren till Fury X då kommer 4GB vara ett problem, eftersom det är ett problem i vissa titlar redan idag.

Jag har extremt svårt att tänka mig att AMD kommer släppa ett flaggskepp med 4GB VRAM, om dom inte gör någon magi med komprimering av något slag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Inte om vi pratar om nästa flaggskepp. Alltså ersättaren till Fury X då kommer 4GB vara ett problem, eftersom det är ett problem i vissa titlar redan idag.

Jag har extremt svårt att tänka mig att AMD kommer släppa ett flaggskepp med 4GB VRAM, om dom inte gör någon magi med komprimering av något slag.

Nej, men nästa flaggskepp kommer få HBM2. Polaris som detta gäller klarar sig med GDDR5 alternativt HBM. Som det ser ut nu så kör de på HBM på åtminstone Polaris 10. Folk inser inte vilket enormt generationsskifte vi står inför. Nästa generations mellanklass slår dagens flaggskepp på alla fronter.
Man ska ju dock inte förväxla Polaris eller GP104 som kommer nu närmast med flaggskeppen heller.