Gamingdator - Hjälp mig pressa priset!

Permalänk
Medlem

Vilket av dessa Radeon R9 380 är bäst?

Kort och gott: Vilket är bäst?

https://www.inet.se/produkt/5410108/xfx-radeon-r9-380-double-dissipation-xxx-oc-4gb/#specs

https://www.inet.se/produkt/5411494/sapphire-radeon-r9-380-4gb-nitro/#specs

Rubrik justerad enl § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Jag hade kört på Sapphire, semi-passivdrift. Backplate. Sapphire gör bra kylare för AMD-kort generellt

Permalänk
Medlem

Ingen. Vänta på Polaris/Pascal.

Permalänk
Avstängd

Eller köp ett kort från marknaden, 380 är gamla Tahiti så köp hellre ett begagnat med den nyare Hawaii-kretsen, typ 290/290X/390

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Klubba:

Eller köp ett kort från marknaden, 380 är gamla Tahiti så köp hellre ett begagnat med den nyare Hawaii-kretsen, typ 290/290X/390

Nej, 380 är en nyare krets (Tonga), den har GCN 1.2, 290 och 380 har GCN 1.1.
Men som sagt vänta gärna det är nytt på gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Nej, 380 är en nyare krets (Tonga), den har GCN 1.2, 290 och 380 har GCN 1.1.
Men som sagt vänta gärna det är nytt på gång.

Ahh där ser man, oavsett är ett beggat mer bang for buck, eller som du skriver vänta nån månad på nyare kort

Permalänk
Medlem

Okej nu är jag nära köp men vill ändå bilda mig en uppfattning. Hur bra kommer denna dator prestera i tex BF3 och GTA5?

Jag har en 1080p 144hz-skärm. Jag vill ju så klart att det skall se så bra ut som möjligt, men fps > grafik.

Permalänk
Medlem

@izzie:

BF3 bör du kunna maxa allt, har tyvärr inte någon erfarenhet av 144hz skärm dock.

World Of Tanks med HD-skin och maxade inställningar ligger jag på 110-120 fps med ett 970-kort och en 6700k.
(Kanske inte går att jämföra, men det är det enda jag bidra med för tillfället då jag lirar varken BF3 eller GTA 5)

Väntar på nya generation grafikkort, tänkte slå till på en trevlig 1440p/144hz skärm och (antagligen) ett 1080 kort.
(Total War: Warhammer och kommande Dawn Of War 3 känner jag kan bli riktigt "mysigt" då )

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

@izzie:

BF3 bör du kunna maxa allt, har tyvärr inte någon erfarenhet av 144hz skärm dock.

World Of Tanks med HD-skin och maxade inställningar ligger jag på 110-120 fps med ett 970-kort och en 6700k.
(Kanske inte går att jämföra, men det är det enda jag bidra med för tillfället då jag lirar varken BF3 eller GTA 5)

Väntar på nya generation grafikkort, tänkte slå till på en trevlig 1440p/144hz skärm och (antagligen) ett 1080 kort.
(Total War: Warhammer och kommande Dawn Of War 3 känner jag kan bli riktigt "mysigt" då )

Grymt, det låter ju trevligt. 1070/80 kommer 10 juni va? Kanske värt att smaska in skatteåterbäringen på ett bättre kort också då.

Permalänk
Medlem

Sista koll innan köp

Lite osäker på hur bra moderkortet är. Samt om fläkten/allt får plats i chassit. Tankar?

Skall lägga till windows från annat håll.

Permalänk
Medlem

Gigabyte har generellt bra brädor, inga problem där.

Kan dock inte råda någon att köpa ett förra generationens grafikkort nu med både Pascal lanserad och Polaris snubblande nära. Kanske värt att satsa på ett beg 970 från marknaden här på Swec tills Polaris är lanserat och 1070/1060 landar i butikerna för den bästa prisjämförelsen?

Permalänk
Medlem

har du ett nätagg redan så är det säkert inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Gigabyte har generellt bra brädor, inga problem där.

Kan dock inte råda någon att köpa ett förra generationens grafikkort nu med både Pascal lanserad och Polaris snubblande nära. Kanske värt att satsa på ett beg 970 från marknaden här på Swec tills Polaris är lanserat och 1070/1060 landar i butikerna för den bästa prisjämförelsen?

Ja, jag är inne på det också. Problemet är att min nuvarande brakat ihop fullständigt och jag jobbar frilans med videoproduktion. Jag behöver alltså något hyfsat som klarar sig tills vidare...

Permalänk
Medlem

GTX970 Turbo har ett rykte som ett väldigt högljutt kort, kan vara värt en 500:- mer för ett nästintill ljudlöst kort? Alternativt gå för ett 380.

Permalänk
Hedersmedlem

@izzie *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Jag har sammanfogat dina trådar då vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne).

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

GTX970 Turbo har ett rykte som ett väldigt högljutt kort, kan vara värt en 500:- mer för ett nästintill ljudlöst kort?

Jag vill definitivt rekommendera att inte välja Asus sina "Turbo" kort då de inte alls är tysta.

Permalänk
Medlem

@izzie: Nu är det 1 vecka tills nvidias gtx 1070 släpps (pris lär ligga runt 3-4.5k), tror det var 29 Juni för AMDs RX380 (pris ska ligga på runt 2-2.5k). GTX 1080 har släppts men som det ser ut i dagsläget ligger det kortet på runt 7 500 - 8000SEK, och då kan det bli svårt att få ihop en tillhörande dator

Om du kan vänta borde du nog göra det. Annars skulle jag rekommendera att köpa till exempel ett begagnat 970 eller 780Ti.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar