Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dator problem med frysningar.

Tjenare..

Kan börja med komponenterna till datorn:

Windows 7 Ultimate 64bit.
Asus z170-a Moderkort
I7-6700k 4.0ghz Processor
Cooler Master Hyper 212 Evo Processor kylare
Crucial Ballistix 16GB DDR4 4x8 2400MH ram
Corsair AX 1200i, 1200W PSU nätagg
2x ASUS GeForce GTX970 STRIX DC2OC 4GB
Seagate Barracuda® 3TB hårdisk
Corsair SSD Force Series GS 240GB
240 GB SSD-disk med 450 MB/s

Det är så att när jag spelar spel t.ex Division eller Battlefield hardline så kan jag köra 3 dagar utan att datorn fryser fast.. Och vissa dagar så kan det frysar 3-6 ggr/dag utan ens jag vet vad felet är..
Kan även få memory management Bluescreen 1/månad.

Har stress testat ram, cpu & gpu var för sig och cpu och ram tillsammans utan något som helst fel. Har även kört memtest86, alla för sig sen 2x2 ,3 och till sist alla fyra men inga errors där heller.
Samt höjt volten på ramminnet lite grann åt gången. från 1.200 -1.350. men händer inget alls.

Så jag vet inte vad mer kan jag försöka att göra..

Permalänk
Medlem

@mikajoha:

Testa kör med 1x stick av ditt Ram, skulle problemet kvarstå även med en (testa med båda, en och en alltså) så kan du utesluta vilket om någon av dom nu skulle visa sig generera fel.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: SÅ jag testar med 1. och om det kraschar så testar jag med.. Men om det kraschar så testar jag dom andra 2 eller hur menade du där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikajoha:

@hakd: SÅ jag testar med 1. och om det kraschar så testar jag med.. Men om det kraschar så testar jag dom andra 2 eller hur menade du där?

Testa en, får du problem så kör den andra sticka själv med.. Kraschar det fortfarande så är det inte ram
Testa alltså köra med 8GB (1sticka).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: ok. då ska jag göra det.. och hoppas på att det inte tar 3 dagar som det brukar bli innan nästa frysning då...

Permalänk
Medlem

@hakd: ungefär hur länge ska jag testa att köra på varje stick. 1 timme eller.

Permalänk
Medlem

@mikajoha: Hej, har du uppdaterat biosen på ditt moderkort till den senaste.
Finns många updates på " Improve system stability"

Permalänk
Medlem

@thomson: jo jag har det där 1702 som jag fick flasha mitt moderkort med.

Permalänk
Medlem

har haft liknande problem att när jag startar min dator så kan den hänga sig efter 5min-1 timme och när man startar om den så fungerar den felfritt tills man stänger av den. har höjt spänningen med 0,1 volt för en vecka sen och sen dess har den inte hängt sig någon gång. så testa höj volten liten om du har klockat processorn

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

@mikajoha: Det kan inte vara något problem med din SSD disk?
Har du testat med Corsair SSD Toolbox

Permalänk
Medlem

@thomson: Programmet visar då bara gröna och blå prickar.. Och dom blåa är ju bara för information.

Permalänk
Medlem

@mikajoha: Där finns ingen firmwareupdate till din disk

Permalänk
Medlem

@thomson: jo hittade det nu. så nu har jag uppdaterat det igen.

Permalänk
Medlem

@mikajoha: Får hoppas att det löser ditt problem

Permalänk
Medlem

@twonkey: ok ska testa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikajoha:

@hakd: ungefär hur länge ska jag testa att köra på varje stick. 1 timme eller.

Använd datorn som vanligt, spela surfa vad du nu gör när det tar stop... Tar det inte stop så har du ju hittat felet (den minnesmodulen du inte har i datorn just då)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Värsta är ju att jag har testat alla separat och spelat mellan 2-3 timmar utan att det händer något.. men om jag her ihop dom 4 st så hakade den upp sig direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikajoha:

@hakd: Värsta är ju att jag har testat alla separat och spelat mellan 2-3 timmar utan att det händer något.. men om jag her ihop dom 4 st så hakade den upp sig direkt.

Alltså har du troligen en defekt minnessticka, frågan är ju bara vilken

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: ja det är ju det... Men när jag testar dom 1 & 1 och det fungerar... aja får väl reklamera då om jag inte hittar igen när jag testar igen

Permalänk
Medlem

Updatering på det hela. Har testat och testat med flera olika saker.. T.o.m formaterat om datorn.. då gick det felfritt 2 veckor men nu börjar jag få 0xC000000D error fel.. Hur åtgärdar man det.

Permalänk
Medlem

Kan då upplysa med lite mer uppdateringar..

Att krånglet är borta... När jag uppgraderade till windows 10 så försvann alla fel som har hänt datorn hela tiden.. Har inte krånglat nu sen 10 juni.