Permalänk

Liten speldator till kontoret!

Hej. Behöver hjälp med att fundera ut en lösning till min nuvarande spelsituation. Bor och jobbar just nu i samma byggnad med några kollegor. Vi har bara tillgång till iMacsen vi använder i jobbet och kan inte installera något på dem. Har inte plats för något annat heller. Dock så kliar det i fingrarna nu och jag tänkte bygga ihop något jag kan sätta upp på skrivbordet i slutet av dagen.

Planen är altså en liten låda och att använda iMacen som skärm!

Denna lådan är ganska lagom i storlek:
https://www.inet.se/produkt/6901901/cooler-master-elite-110-s...

Budgeten ligger runt 4-6000 kr.. Tänkte inte spela de senaste spelen.
Enda kravet är att grafikkortet har miniDisplayPort för jag tror det krävs för att koppla upp sig mot iMacen.

Nån som har en bra build för en mini-gaming-rigg?
Uppskattar all hjälp och råd om lösningar till detta "problem".

Funkar det bra för mig blir det nog att alla bygger likadant så vi kan lana lite på helgerna!
Befinner mig i USA så alla delarna är nog lite billigare här också!
Tack!

Permalänk
Medlem

Har du en nyare iMac så krävs det en Mac som stödjer Target Display-läge för att du ska kunna använda den som extern skärm. Apple har en supportartikel om detta. Det går alltså inte att koppla in vad som helst till den.

Jag har för mig att äldre iMac-modeller hade en vanlig ingång, men jag är inte säker.

En lösning kanske kan vara att köra Windows via USB, det verkar som att det ska vara möjligt med Windows 10: http://apple.stackexchange.com/a/193526/142775.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Har du en nyare iMac så krävs det en Mac som stödjer Target Display-läge för att du ska kunna använda den som extern skärm. Apple har en supportartikel om detta. Det går alltså inte att koppla in vad som helst till den.

Jag har för mig att äldre iMac-modeller hade en vanlig ingång, men jag är inte säker.

En lösning kanske kan vara att köra Windows via USB, det verkar som att det ska vara möjligt med Windows 10: http://apple.stackexchange.com/a/193526/142775.

Ouch.. Du har så rätt.. Verkar som Apple helt sonika tog bort stödet för detta 2015, och därav inte all möjligt på min mac. Usb lösningen verkar ju kunna funka, frågan är om man kan få ut nån prestanda av det eller om det blir för långsamt för spelande?

Hade ju definitivt varit lätt med en extern hårddisk, ska kolla om det går runt kravet om att inte modifiera något

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svennisen:

Hej. Behöver hjälp med att fundera ut en lösning till min nuvarande spelsituation. Bor och jobbar just nu i samma byggnad med några kollegor. Vi har bara tillgång till iMacsen vi använder i jobbet och kan inte installera något på dem. Har inte plats för något annat heller. Dock så kliar det i fingrarna nu och jag tänkte bygga ihop något jag kan sätta upp på skrivbordet i slutet av dagen.

Planen är altså en liten låda och att använda iMacen som skärm!

Denna lådan är ganska lagom i storlek:
https://www.inet.se/produkt/6901901/cooler-master-elite-110-s...

Budgeten ligger runt 4-6000 kr.. Tänkte inte spela de senaste spelen.
Enda kravet är att grafikkortet har miniDisplayPort för jag tror det krävs för att koppla upp sig mot iMacen.

Nån som har en bra build för en mini-gaming-rigg?
Uppskattar all hjälp och råd om lösningar till detta "problem".

Funkar det bra för mig blir det nog att alla bygger likadant så vi kan lana lite på helgerna!
Befinner mig i USA så alla delarna är nog lite billigare här också!
Tack!

Kolla på en Zotac Z box om storleken har betydelse, borde motsvara en mac mini storleksmässigt. Sen köper du en billig bildskärm i passande storlek.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennisen:

Ouch.. Du har så rätt.. Verkar som Apple helt sonika tog bort stödet för detta 2015, och därav inte all möjligt på min mac. Usb lösningen verkar ju kunna funka, frågan är om man kan få ut nån prestanda av det eller om det blir för långsamt för spelande?

Hade ju definitivt varit lätt med en extern hårddisk, ska kolla om det går runt kravet om att inte modifiera något

Om du har en extern disk är det ju inte alltför svårt att prova, har du modellen från 2015 eller 2014 har du ju både USB 3 och ThunderBolt, så köper du en liten SSD och kör externt så är det nog inga problem alls med prestandan.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennisen:

Planen är altså en liten låda och att använda iMacen som skärm!

Denna lådan är ganska lagom i storlek:
https://www.inet.se/produkt/6901901/cooler-master-elite-110-s...

Lådan är väldigt liten.
Trots det eller just därför vill jag inte rekommendera den.
Jag har satt ihop en dator med Cooler Master Elite 110.
Det blev mycket trångt och pillrigt, även om det gick.

Det finns mITX chassin som är lite större. Skulle rekommendera dem.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4