Permalänk
Inaktiv

Ny build startar inte (alls)

Hej,

Som en del kanske har sett så bygger jag ihop ett gäng datorer för att skänka till välgörenhet. Det går sakta men säkert framåt. Två är helt klara men en strular lite och jag kan inte räkna ut vad som kan vara problemet.

Build:
CPU: AMD A8 7670K
GPU: Gigabyte Radeon R9 380 2GB
Moderkort: ASRock FM2A78M-ITX+
Chassi: Corsair Carbide 100R
HDD: 500 Gb systemdisk
Nätagg: Corsair CX750M
Minne: Corsair Vengeance 8GB (2x4GB) / 2133MHz

Testkörde moderkortet i ett annat chassi innan det monterades, allt bootade som det skulle. Tog på mig ESD-armband och skruvade loss kortet och monterade i ett Corsair Carbide 100R. Alla distanser på plats, inga skruvar sitter snett osv. När allt var monterat och klart så får jag inte igång maskinen. Dubbelkollade 4-pin CPU och den sitter som den ska. Dock är det en variant från mitt eget EVGA-agg som jag fick använda då CX750M endast hade en 8-pin till CPU. Är det som kan vara issuet? Det står "CPU" på nätagget där jag kopplar in kabeln så rimligtvis bör det finnas stöd för det. Har testat med 2 likadana nätagg och samma grej där.

Givet ESD-armband, distanser och allmän lugn hantering så är jag väldigt skeptisk till att själva moderkortet har åkt på någon skada.
Grafikkort osv är också inkopplade rätt.

Min enda teori är att jag behöver skaffa en 8-pin till 4-pin och använda "den riktiga" CPU-kabeln från nätagget. Men utan CPU-kabeln så borde väl maskinen ändå boota bara att den inte postar?

Härke detta... Tack på förhand för all eventuell hjälp!

Permalänk
Medlem

@anon193054: om jag har förstått dig rätt så har du bytt ut cpu-kabeln då den som var till nätagget var 8pin? Jag byggde en burk precis och reagerade på samma, kabeln var 8pin och moderkortet har 4 pin. Jag delade bara på 8pin-kabeln eller helt enkelt satte i halva den. Så testa med den ursprungliga kabeln.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Som både jag och andra skrivit upprepade gånger i forumet så finns det ingen gemensam standard för modulära kablar!

Alltså kan man inte blanda kablar mellan olika märken och ofta inte ens inom samma märke. Spänningarna riskerar hamna fel och då är risken mycket stor att anslutna delar brinner upp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Creutz:

@dix_xib: om jag har förstått dig rätt så har du bytt ut cpu-kabeln då den som var till nätagget var 8pin? Jag byggde en burk precis och reagerade på samma, kabeln var 8pin och moderkortet har 4 pin. Jag delade bara på 8pin-kabeln eller helt enkelt satte i halva den. Så testa med den ursprungliga kabeln.

Exakt, jag får köpa en 8-pin till 4-pin helt enkelt, kabeln går inte att dela.

Skrivet av MultiMan:

Som både jag och andra skrivit upprepade gånger i forumet så finns det ingen gemensam standard för modulära kablar!

Alltså kan man inte blanda kablar mellan olika märken och ofta inte ens inom samma märke. Spänningarna riskerar hamna fel och då är risken mycket stor att anslutna delar brinner upp.

Oj, tack för detta! Hade ingen aning om det. Ska kolla upp alla burkar direkt så kablarna kommer från samma. Stort tack!

Permalänk
Medlem

Helt off topic:
Vad deprimerad jag blir då jag inser att min dator är så kass att folk ger bort saker som är bättre än vad jag har.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Exakt, jag får köpa en 8-pin till 4-pin helt enkelt, kabeln går inte att dela.

Oj, tack för detta! Hade ingen aning om det. Ska kolla upp alla burkar direkt så kablarna kommer från samma. Stort tack!

Den borde gå att dela, tror inte jag har sett en fast 8-pin cpu power på evigheter.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lowngcawt:

Den borde gå att dela, tror inte jag har sett en fast 8-pin cpu power på evigheter.

Antagligen blandar trådskaparen ihop EPS/EATX12V och PCIE, med ytterligare risk för brand med tanke på att dessa två är polvända gentemot varandra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

@lowngcawt:

Får dubbelkolla helt enkelt! Tack igen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Antagligen blandar trådskaparen ihop EPS/EATX12V och PCIE, med ytterligare risk för brand med tanke på att dessa två är polvända gentemot varandra.

Står CPU på kabeln jag har använt och kopplat in, likaså står det CPU i uttaget på nätagget. Kabeln som sitter fast i nätagget är den som jag menar inte går att dela, men som sagt, ska dubbelkolla.