3D skrivare - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Vad är det för saker du ska skriva ut? Jag har inte hört talas om en sådan stor skrivare som inte antingen är egendesignad eller orimligt dyr (50-100k?.

Edit: Det är nog billigare med en CNC-fräs i den storleken. Hade det varit ett alternativ?

CNC har jag varit inne på. Men då måste man köpa en stor bit dyrt material och i princip fräsa bort det mesta. En 3D-skrivare skulle kunna skriva ut dessa med ett minimum av material, istället

Förstår inte varför bottenplattan inte kan vara lite större och de där två armarna som själva skrivhuvudet rör sig längs med kan vara lite längre, utan att det blir så förbaskat dyrt...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jaa.. joo. Men just den där maskinen letar jag efter: Det är ju inget gigantiskt skåp/låda. Finns det ingen som tillverkar sådana?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Bottenplattan är uppvärmd, det krävs enorma mängder el att värma en så stor platta. Plus att utskriftskvaliten/hastigheten minskar avsevärt på en stor skrivare pga vikten/styvheten på rörliga delar.

Så ännu en gång, se över om det verkligen inte går att göra mindre delar som sedan kombineras till en stor. Flera mindre skrivare är avsevärt snabbare och billigare än en jättestor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Bottenplattan är uppvärmd, det krävs enorma mängder el att värma en så stor platta. Plus att utskriftskvaliten/hastigheten minskar avsevärt på en stor skrivare pga vikten/styvheten på rörliga delar.

Så ännu en gång, se över om det verkligen inte går att göra mindre delar som sedan kombineras till en stor. Flera mindre skrivare är avsevärt snabbare och billigare än en jättestor.

OK... tack skall du ha

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

En väldigt bred plan utskrift är svår att göra även på 300x300, se om ni hittar en printer/printare som kan skriva ut en nedskalad variant och se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Dum fråga, om man inte har tillgång till en 3D-printer och skulle vilja få något utskrivet och bor i Stockholm, hur gör man då? Finns det grupper på facebook där folk tar sig an sådana saker?

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Dum fråga, om man inte har tillgång till en 3D-printer och skulle vilja få något utskrivet och bor i Stockholm, hur gör man då? Finns det grupper på facebook där folk tar sig an sådana saker?

Det finns/fanns "pooler" med folk som annonserade om att de kan printa ut saker. Det har även funnits annonser på sweclockers marknaden om utskrifttjänster.

Permalänk
Avstängd

Hade jag kunnat få ordning på min j*a maskin, så hade jag kunnat printa lite åt folk, men det blir bara skit av alla utskrifter att den står på köksbordet och har fått samla damm i nåt år.

Permalänk
Medlem

Har gjord en uppgradering idag på min Ender 3. den hade vanliga 1.1.4 moderkortet. det är en icke tyst moderkort.
Nu har jag installerat en 4.2.7 moderkort som är en tyst moderkort och GUD vilken skillnade det blev.
Nu är det mer eller mindra bara fläktarna som hörs när den är igång och skriva ut nåt.
Har även installerat en touch screen och Marlin 2.0.1. touch screenen mest för att det var lite kul och själva interfacen se mycket trevligare ut på den än vanliga skärmen med Marlin 1.0.
kvar att uppgradera fortfarande är en CR Touch, men kommer göra detta senare.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag står i startgropen att göra ett inköp av en 3d skrivare, jag funderar mellan dessa:

  • Ender 3 v2

  • CREALITY CR-200B

  • FLASHFORGE ADVENTURER3

  • FLASHFORGE CREATOR PRO

Vet ej vilken av dessa som man ska satsa på.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hej.

Jag står i startgropen att göra ett inköp av en 3d skrivare, jag funderar mellan dessa:

  • Ender 3 v2

  • CREALITY CR-200B

  • FLASHFORGE ADVENTURER3

  • FLASHFORGE CREATOR PRO

Vet ej vilken av dessa som man ska satsa på.

Jag har både creality och Flashforge skrivare (många av dom även), och jag vill säga det finns två distinkta fördelar och nackdelar vid båda brands.

Creality fördelar:

- Billiga, lätta att samla ihop.
- Ganska robusta för priset.
- Väldigt uppgraderbara.
- Open Source.

Nackdelar:

- Lågt servicenivå hos Creality / förhandlare. Nåt går sönder, räkna med en massor av fram-o-tillbaka snackis, och i praktiken ingen stöd.
- Låg kvalité på nozzles/skrivhuvud/hotends och transport hjul. (Blir ofta platta vid längre stillastående och måste bytas).
Men detta kan du lätt byta ut själv.

Flashforge:

Fördelar:

- Ofta trådlösa (du kan koppla upp dom i nätverk, smidigt!)
- Färgskärm och touch menyer och inbyggd minne (kommer ihåg det du har printat), väldig smidigt.
- Solid konstruktion, färdigbyggd, lite mekande.
- Extremt nybörjar vänlig.
- God trogen arbetshäst, funkar i årtal.
- Lätt att sätta nivå / levelling.
- Bra service från Flashforge, har underbar kontakt med kunderna, nåt som går fel? Skickar gärna komponenter.
- Flashprint funkar på Linux Och Windows.
- Extremt precisa prints, redan från start.
- Olika modeller har ofta en platta som går an att dra ur direkt, så du inte behöver lossna printen direkt från plattan i maskinen, gör att du inte behöver att nivellera ofta.
- Extremt lågt ljudnivå. Väldig tyst operation.

Nackdelar:

- Lite dyrare.
- Proprietär mjukvara (inte open source).
- När filament fastnar I printhuvudet/hotend är det lite svårt för nybörjare att plocka isär och rena, finns dock väldig bra videos på youtube hur man fixar detta, men det är nåt du som nybörjare måste räkna med att göra åtminstone EN gång tills du fattar hur snabbt du måste dra filametet ur hotend utan att det fastnar i huvudet.
- Flera modeller har ingen uppvärmning på byggplattan.

Permalänk
Medlem

Lutar mest åt FLASHFORGE CREATOR PRO modellen

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Lutar mest åt FLASHFORGE CREATOR PRO modellen

Har du även kollat på Prusa Mini?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Har du även kollat på Prusa Mini?

Kollade men hittade ingen svenk återförsäljare samt läste att den hade lång leverans tid

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av stgr:

Hade jag kunnat få ordning på min j*a maskin, så hade jag kunnat printa lite åt folk, men det blir bara skit av alla utskrifter att den står på köksbordet och har fått samla damm i nåt år.

har exakt samma känsla, körde dåligt filament som klumpade sig och kekkade igen hela munstycket, bytte munstycket och skrapade rent men blowerfläkten till att kyla det man printar verkar gått åt skogen, nu står maskinen bara för jag inte pallar leta reda på felet :/

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Medlem

För de som vill se lite nyare grejer inom FDM printers bör kolla på vad Ratrig och Voron har, och framför allt söka på google på benchy speedboat race , det är i princip de här entusiasterna som nu driver på utvecklingen på 3d printers
https://www.youtube.com/watch?v=a6XRs-g6ngw

Det här är ju förstås inget man printar vid daglig användning, men de har rätt extrema hastigheter där också jämfört med en Ender 3 eller liknande

Kan också erkänna att jag är en fluktare.. jag stirrar mig också stel på mina prints ibland, numera kör jag octoprint och kamera så jag behöver inte göra det annat än första 2 lagren ^^

De som söker råd om vad man ska köpa, Creality är något många rekommenderar, men deras kvalitekontroll är hemsk och ofta håller deras delar också en mycket varierande kvalite

Jag bytte ut i princip alla mina extruders med tiden till Bondtech, dyra grejer men aldrig svikit mig hittills
Dessutom rekommenderar jag att man går med i grupper på FB om just den printer man är intresserad av, jösses vad duktigt folk det finns där

Nåja, bara lite allmän rambling här..var nog bara lite sugen att skriva här egentligen ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkeypwner:

har exakt samma känsla, körde dåligt filament som klumpade sig och kekkade igen hela munstycket, bytte munstycket och skrapade rent men blowerfläkten till att kyla det man printar verkar gått åt skogen, nu står maskinen bara för jag inte pallar leta reda på felet :/

Det är mycket elände med dåligt filament, jag köper mycket 3dprima och 3djake och jag här nästan aldrig problem
Crealitys egna, som de skickar med, är erkänt usla, och därför slutar många att försöka printa

Plus.. kvaliten på många maskiner gör att man inte orkar, för det är verkligen sällan en "set it and forget it" pryl, framför allt svårare med att få bädden bra kalibrerad mot munstucket och har man då också en ojämnt bädd vilket creality är absolut i världsklass sämst på, så får man ofta väldigt svårt som nybörjare att klura ut vad som är fel
Likaså många bowden setups har problem med cloggar, pga det inte sitter ihop ordentligt som det ska

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Det är mycket elände med dåligt filament, jag köper mycket 3dprima och 3djake och jag här nästan aldrig problem
Crealitys egna, som de skickar med, är erkänt usla, och därför slutar många att försöka printa

Plus.. kvaliten på många maskiner gör att man inte orkar, för det är verkligen sällan en "set it and forget it" pryl, framför allt svårare med att få bädden bra kalibrerad mot munstucket och har man då också en ojämnt bädd vilket creality är absolut i världsklass sämst på, så får man ofta väldigt svårt som nybörjare att klura ut vad som är fel
Likaså många bowden setups har problem med cloggar, pga det inte sitter ihop ordentligt som det ska

3djake filament som strulade för mig, funkade alldeles utmärkt med det pla't jag beställde från banggood i samband med skrivaren efter att jag fick till allt med bädden

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monkeypwner:

har exakt samma känsla, körde dåligt filament som klumpade sig och kekkade igen hela munstycket, bytte munstycket och skrapade rent men blowerfläkten till att kyla det man printar verkar gått åt skogen, nu står maskinen bara för jag inte pallar leta reda på felet :/

Jag köpte AddNorth på kjell.com, men det är plattan som inte blir bra, oavsett hur många kalibreringar jag gör.
Och jag har gett upp att ens bry mig om brevpressen för 11000kr eller vad den kostade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkeypwner:

3djake filament som strulade för mig, funkade alldeles utmärkt med det pla't jag beställde från banggood i samband med skrivaren efter att jag fick till allt med bädden

Åh sjutton, tror inte jag haft en enda rulle som inte funkat från dom, men jag har iofs sedan mycket länge kört direct drive från bondtech, har bara 1 bowden printer och den har jag inte använt mycket då den är på annan ort sen ett år ungefär
Får jag hem den igen, så lär jag prova och se hur det beter sig

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag köpte AddNorth på kjell.com, men det är plattan som inte blir bra, oavsett hur många kalibreringar jag gör.
Och jag har gett upp att ens bry mig om brevpressen för 11000kr eller vad den kostade..

Aha, addnorth har jag inte kört mer än 1 rulle som följde med första printern jag köpte, sen dess har jag inte köpt en rulle ytterligare

Får man vara nyfiken och fråga vad för dyr brevpress du har?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Kollade men hittade ingen svenk återförsäljare samt läste att den hade lång leverans tid

Korrekt, de köps lättast från Prusas hemsida. Skickas från Tjeckien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

För de som vill se lite nyare grejer inom FDM printers bör kolla på vad Ratrig och Voron har, och framför allt söka på google på benchy speedboat race , det är i princip de här entusiasterna som nu driver på utvecklingen på 3d printers
https://www.youtube.com/watch?v=a6XRs-g6ngw

Det här är ju förstås inget man printar vid daglig användning, men de har rätt extrema hastigheter där också jämfört med en Ender 3 eller liknande

Kan också erkänna att jag är en fluktare.. jag stirrar mig också stel på mina prints ibland, numera kör jag octoprint och kamera så jag behöver inte göra det annat än första 2 lagren ^^

De som söker råd om vad man ska köpa, Creality är något många rekommenderar, men deras kvalitekontroll är hemsk och ofta håller deras delar också en mycket varierande kvalite

Jag bytte ut i princip alla mina extruders med tiden till Bondtech, dyra grejer men aldrig svikit mig hittills
Dessutom rekommenderar jag att man går med i grupper på FB om just den printer man är intresserad av, jösses vad duktigt folk det finns där

Nåja, bara lite allmän rambling här..var nog bara lite sugen att skriva här egentligen ^^

Man måste ju nästan ha en printer redan för att kunna göra något vettigt av kit printers. Men jag förstår begäret av fler delar och fler printers

Jag valde creality som första printer, inte för att de är så väldigt bra utan för att de är dokumenterade online in i minsta detalj om man har en populär modell. Jag skulle söka online mycket efter forum/discords etc som behandlar det märket jag var intresserad av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Aha, addnorth har jag inte kört mer än 1 rulle som följde med första printern jag köpte, sen dess har jag inte köpt en rulle ytterligare

Får man vara nyfiken och fråga vad för dyr brevpress du har?

denna
https://www.creality.com/goods-detail/cr-10-max-3d-printer

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att hålla utkik efter begagnade proffsmaskiner. Köpte en Stratasys Fortus 250mc för 7500 kr på Blocket. Min tidigare Sapphire pro som jag visserligen gillar känns ju bara som leksaker nu.

Den här har en innesluten kammare där tempen är 80C och skriver ABS med separat munstycke för stödmaterial.

Original förbrukningsmaterial kostar skjortan, men går att fylla kassetterna med standardmaterial och skriva om eeprom-chippen. Då slipper man köpa originalproduktet till 10ggr priset.

Det sköna med denna är att man kan starta en utskrift och veta att första lagret blir bra, och att utskriften inte failar eller att det är en brandfara :). Trevligt med ABS också istället för PLA.

Enda nackdelen är att communitystödet är obefintligt. Tog ett tag att förstå hur man ska justera och göra vissa serviceprocedurer. Folk har inte såna här maskiner hemma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Rekommenderar att hålla utkik efter begagnade proffsmaskiner. Köpte en Stratasys Fortus 250mc för 7500 kr på Blocket. Min tidigare Sapphire pro som jag visserligen gillar känns ju bara som leksaker nu.

Den här har en innesluten kammare där tempen är 80C och skriver ABS med separat munstycke för stödmaterial.

Original förbrukningsmaterial kostar skjortan, men går att fylla kassetterna med standardmaterial och skriva om eeprom-chippen. Då slipper man köpa originalproduktet till 10ggr priset.

Det sköna med denna är att man kan starta en utskrift och veta att första lagret blir bra, och att utskriften inte failar eller att det är en brandfara :). Trevligt med ABS också istället för PLA.

Enda nackdelen är att communitystödet är obefintligt. Tog ett tag att förstå hur man ska justera och göra vissa serviceprocedurer. Folk har inte såna här maskiner hemma!

https://i.imgur.com/Qa6gdzM.jpeg

https://i.imgur.com/0tMmgyp.jpeg

Hur pass mycket konfiguration erbjuder de- kan du använda tredjeparts splicers osv? Kollade deras hemsida för Fortus 450mc där en av deras "features" är att kunna välja mellan fyra olika lagertjocklek vilket känns rätt meh om det är allt.

Nu är jag inte EGENTLIGEN ute efter fler printers med vad är fem om man redan har fyra liksom...

Är på sistone väldigt förtjust i cura för hur sjukt mycket djup man kan gå in på för att verkligen optimera allt.

Nedan två drev specifikt botten på båda- inget av dem är perfekt då jag fick strul med toppen på andra sidan av det "fina" men var nog mer en freak accident än något annat. Det stora "fula" drevet är printat med en generic PETG profil med de temps som rullen specde inlagda, medan det andra drevet är efter jag justerade allt ifrån flowrates, höjd, bredd värme och fläkt för topp och bottenlager, lagerhöjd första lägret, line width överlappning mellan walls, gap filters och annat jag inte i skrivande stund minns- man kan ju inte klaga på resultatet, printat i 0.1mm på en Ender 5, stock förutom all-metal hotend.
(stora är printat i 0.2mm)

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Nej,

Det är mycket mindre du kan konfigurera på det sättet. Du kan bara använda Stratasys Insight som slicer, men det är på många sätt riktigt bra.

Nackdelarna är som du säger enbart ett fåtal lagertjocklekar. Mindre inställningar än Cura.

Fördelarna är konsekvent bra resultat. Eftersom den har separata stödmaterial finns det bra inställningar för hur supportstruktur ska användas. Du genererar och ser exakta toolpaths. Du kan manuellt editera toolpaths vid behov.

Du slicear part efter part, sen använder du Stratasys control center där du packar byggplattan. Jag kan packa byggplattan (254x254mm) full med massor av olika grejer utan att vara orolig att det ska gå åt helvete. Med ett uppvärmt utrymme med 80C grader och rejäla fläktar som cirkulerar denna varmluft behöver man inte vara särskilt rädd för warping. Stora platta delar kan man välja att göra extra stor raft med stödmaterial under delen vilket alltid hjälper.

Till sist så skriver den ut med 310C temp på nozzlen. Det innebär att lagren bondar väldigt bra vilket ger starka delar. Huvudsyftet med en maskin som denna är att göra funktionella, starka delar och kunna återupprepa jobbet gång på gång med samma resultat/precision.

Gör du dekorativa saker kan t.o.m. konsumentgrejer vara en fördel med mindre munstycken och mer inställningar. Jag tycker det sköna är att jag laddar byggplattan, ställer på wait for part och auto shutdown, sen skickar jag en jobb över nätverket. Sen hämtar jag resultatet när jag vill, och det är i regel som förväntat.

En annan skön grej är att skrivhuvudet tiltar så att den inaktiva nozzlen är högre än aktiv. Dessutom åker den regelbundet och borstar av nozzlarna på en stålborste/skrapa. Mycket genomtänkt :).

Kan nämna också att ABS är riktigt billigt att skriva med. Köper du ett storpack från Sunlu eller Esun blir det 16-17€ per kg. Rätt kul att refilla kassetterna, original kostar de ju 3000 spänn st.

Permalänk
Medlem

Blir en Flashforge Creator Pro för 54xx/sek från 3dprima. Hoppas medföljande filament är 1 PLA och en ABS.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Blir en Flashforge Creator Pro för 54xx/sek från 3dprima. Hoppas medföljande filament är 1 PLA och en ABS.

Säkert ett vettigt val. Har inte så stor koll på mekaniken i dem? Är de bra? Det som jag anser är viktigast att man får i en skrivare är

1. Robust mekanik (allt som rullar på hjul är bajs om du frågar mig, jämfört med linjärstång eller skena). Mekaniken är vad som avgör vilken potential skrivaren har
2. Plan bädd
3. Styv ram
4. 32 bit controller med Marlin 2.0 eller nyare
5. Vettig hotend (lätt att uppgradera annars)