Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Erfarenheter av Xbox-spel på Xbox 360?

Permalänk
Medlem

Erfarenheter av Xbox-spel på Xbox 360?

Har blivit lite sugen på att spela några av mina gamla konsolspel, inkl. flera gamla xbox-spel.
Problemet är dock att den optiska läsaren på gamla Xbox:et redan börjat ge upp innan den hamnade i källaren, och några år där lär inte ha gjort den bättre iaf (den är flashad, så sista åren innan källaren användes den mest som mediacenter och för spel installerade på HDDn).
Funderar därför på att koppla in mitt 360 för att spela lite via den. Den mest omfattande kompatibilitetslistan jag hittat verkar antyda att de flesta, kanske alla, av mina spel som jag har för avsikt att spela igen fungerar, men alla dom har också kommentarer som antyder att de kan vara riktigt buggiga:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Xbox_games_compatible_w...

Har någon av er erfarenheter av att spela xbox-xpel på en 360? Fungerar det smärtfritt eller är det väldigt buggigt?

Skapar en omröstning för att sammanfatta, men kommentera gärna era erfarenheter.

Permalänk
Skrivet av mudde:

Har blivit lite sugen på att spela några av mina gamla konsolspel, inkl. flera gamla xbox-spel.
Problemet är dock att den optiska läsaren på gamla Xbox:et redan börjat ge upp innan den hamnade i källaren, och några år där lär inte ha gjort den bättre iaf (den är flashad, så sista åren innan källaren användes den mest som mediacenter och för spel installerade på HDDn).
Funderar därför på att koppla in mitt 360 för att spela lite via den. Den mest omfattande kompatibilitetslistan jag hittat verkar antyda att de flesta, kanske alla, av mina spel som jag har för avsikt att spela igen fungerar, men alla dom har också kommentarer som antyder att de kan vara riktigt buggiga:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Xbox_games_compatible_w...

Har någon av er erfarenheter av att spela xbox-xpel på en 360? Fungerar det smärtfritt eller är det väldigt buggigt?

Skapar en omröstning för att sammanfatta, men kommentera gärna era erfarenheter.

Har spelat ett par gamla xbox spel på min 360, då var det Halo 2 och Battlefront (1) framförallt.
vad jag minns fungerade de hyggligt, inget som märkbart förstörde upplevelsen iallafall!

Men om du har en 360 är det väl bara att koppla in och börja testa?

Permalänk
Medlem

Det jag framförallt tycker varit skitigt med Xbox-spel är alla galna uppdateringar. När jag inte spelat på ett tag och sedan ska lira med polarna har jag tvingats sitta och uppdatera istället. Microsoft älskar ju att fundamentalt ändra hela grundkänslan av saker. Och när den majora uppdateringen gått klart så joinar jag in på mina vänners partychat och tvingas sitta passiv och höra allt kul i chatten medan jag väntar på att spelet också ska uppdatera. Någon pilsner senare och ev. att någon utav oss behövt gå så kommer jag äntligen in, men möts kanske av ännu en prompt för då är det väl förstås DLC:et som behöver uppdatera dessutom... Och varje klick jag gör, varje "OK" jag trycker på, tänker jag bara mer och mer frustrerat över att Xbox-UI ("OS") måste vara något utav de långsammaste och mest tröganvända plattformar någonsin utvecklade.

Men väl när du installerat ett spel så är det inte så mycket upp till spelet när det inte funkar längre, där tror jag mest att det är en skitmaskin i botten som inte borde försöka ge sig an krävande beräkningar. Det som kan hända in-game är att du får fryst bild efter ett tag. Framförallt vanligt (att räkna med!) på 'Elder Scrolls IV - Oblivion' och förekommer ibland (enstaka gånger) på 'GTA IV'. Jag vill också minnas att det hänt vid 'Red Dead Redemption'. Men att det fryser vid vissa spel oftare än andra spel tror jag huvudsakligen rör att det är en skitmaskin i grund, tyvärr är det den senaste konsoll jag själv har. Ibland inbillar jag mig att det är lättare att starta ett spel på konsollen än på datorn, men jag glömmer så lätt bort att Xbox är ilskedrivande långsamt att navigera i och varje spel kommer med serier av olika splash, som inte går att avböja, med en samlad "speltid" att jag skulle säga man måste genomlida en kortare spelfilm av logotyper, copyrightvarningar och laddningssekvens innan du kan så mycket som att titta på spelets huvudmeny. Undantaget frysningar som tvingar till hard-reset känner jag inte till så mycket "buggar" som påverkar i spel...

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Har spelat ett par gamla xbox spel på min 360, då var det Halo 2 och Battlefront (1) framförallt.
vad jag minns fungerade de hyggligt, inget som märkbart förstörde upplevelsen iallafall!

Men om du har en 360 är det väl bara att koppla in och börja testa?

Tänkte göra det när jag haft tid med kabeldragningarna för 360:n i en ganska trång TV-bänk fylld med andra apparater.

Tyckte det var lika bra att ta reda på först om det är en idé med gamla xbox-spel eller om jag redan nu bör se över att skaffa mig en fungerande xbox. Det senare kräver dock en del utrymme i TV-bänken (synd att det aldrik kom en slimmad krysslåda) och det börjar bli ont om ingångar på receivern (har ju redan, dator, Blu Ray, TV (ogillar hur ARC "tar över" receivern så kör med optisk), PS3, PS2 och 360).

Vissa buggar, och i vissa speltyper är ju också mycket lättare att acceptera än andra.
Det är ju inte så kul att t.ex. lägga många timmar på ett RPG-spel för att sen fastna i en bugg som gör resten ospelbart (det verkar finnas risk för det i KotOR). Vissa grafikbuggar i enklare spel som fightingspel är inga större problem, men där är flytet istället riktigt viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Det jag framförallt tycker varit skitigt med Xbox-spel är alla galna uppdateringar. När jag inte spelat på ett tag och sedan ska lira med polarna har jag tvingats sitta och uppdatera för Microsoft älskar att fundamentalt ändra hela basplattformen och när den majora uppdateringen gått klart joinar jag polarnas partychat och tvingas sitta passiv och höra allt kul i chatten medan jag väntar på att spelet också ska uppdatera. Någon pilsner senare och ev. att någon utav oss behövt gå då kommer jag äntligen in, och möts av ännu en prompt för då är det förstås DLC:et som behöver uppdatera istället... Och varje klick jag gör, varje "OK" jag trycker på, tänker jag bara mer och mer frustrerat över att Xbox-UI ("OS") måste vara något utav de långsammaste och mest tröganvända plattformar någonsin utvecklade.

Men väl när du installerat ett spel så är det inte så mycket upp till spelet när det inte funkar längre, där tror jag mest att det är en skitmaskin i botten som inte borde försöka ge sig an krävande beräkningar. Det som kan hända in-game är att du får fryst bild efter ett tag. Framförallt vanligt (att räkna med!) på 'Elder Scrolls IV - Oblivion' och förekommer ibland (enstaka gånger) på 'GTA IV'. Jag vill också minnas att det hänt vid 'Red Dead Redemption'. Men att det fryser vid vissa spel oftare än andra spel tror jag huvudsakligen rör att det är en skitmaskin i grund, tyvärr är det den senaste konsoll jag själv har. Ibland inbillar jag mig att det är lättare att starta ett spel på konsollen än på datorn, men jag glömmer så lätt bort att Xbox är ilskedrivande långsamt att navigera i och varje spel kommer med serier av olika splash, som inte går att avböja, med en samlad "speltid" att jag skulle säga man måste genomlida en kortare spelfilm av logotyper, copyrightvarningar och laddningssekvens innan du kan så mycket som att titta på spelets huvudmeny. Undantaget frysningar som tvingar till hard-reset känner jag inte till så mycket "buggar" som påverkar i spel...

Märkte själv hur onödigt krångligt UI:t var på 360 s-varianten, i.a.f. jämfört med mitt tidigare gamla (inköpt billigt som live-bannat så därmed aldrig uppdaterad). Förr var det tydligen meningen att den skulle användas för spel och eventuellt lite annat.
Den nyare var snarare en reklamplattform för MS egna appar och småspel samt deras kontosystem ock liknande med en ganska dold bi-funktion att faktiskt även kunna spela spel.

Permalänk
Medlem

Hann koppla in 360:n och testa lite Dead or Alive 3 igår.
Sammanfattningsvis är det lite blandad känsla över bakåtkompatibiliteten. Spelet startade utan problem och de modes jag testade fungerade. Det hängde sig aldrig under lite över en timmes spelande.
Oftast var flytet bra under matcher, men ibland under matcherna kunde det börja hacka lite, och FMVs och ögonblicken efter matcherna hackade rejält.

Det var alltså kul att det går att spela, men synd när ett köpt konsolspel, två faktorer som ska innebära en smärtfri upplevelse, inte går riktigt som det ska. Det kändes snarare som om jag spelade ett piratkopierat, fulhackat, spel med dåligt hårdvarustöd.

Får nog testa nåt spel till, men är det liknande upplevelse där blir det nog till att tillfälligt lägga detta på is (har många andra spel till andra konsoler ändå att spela) och senare skaffa en "ny" original-xbox. Synd bara att xbox aldrig kom i superslimmat format som de sista PS2-varianterna.

Permalänk
Medlem

Xbox 360 softmod

Hej,är helt ny här och har ingen aning om vart man ska skriva.. men jag har ett xbox 360 som är moddat, och på en usbsticka så ska de finnas en fil som heter META-INF. så min frågaa är vart kan man få tag på den och hur gör man. Någon som kanske vet hur man gör med sånd, verkar ha någonting med minecraft att göra, och de försvann från xboxet. vänligen hjälå mig eller rätta mig till en tråd som har nått med sånt att göra!