Permalänk
Skrivet av anon160366:

Jo så här är det,

Jag köpte en bil, bilen skulle vara fortsatt i trafik, alltså påställd. Vi gjorde en digital ägarbyte, via telefon, medan vi gjorde en kontroll av bilen hos en auktoriserad verkstad. Kort efter jag kör ut från verkstaden så krockar jag med en bil som kört mot rött.

Nu till huvudvärken, säljan lovade att bilen är fortsatt i trafik, men det stämmer inte, han har ställt av bilen under ägarbytet och han lovar och svär att han tyckte fel.

Trots att jag har helförsäkring så gäller det bara bil i trafik.

Så jag har kört med en avställd bil och krockat, vad fan blir följden av det hela och har jag rätt till nån ersättning via försäkring.

Sen om jag kört i trafik med avställd bil, kan min körkort rycka?

Tacksam för konkret svar, utan påhopp och dummförklaringar

nu har ja inget körkort men är det säljarens uppgift att göra så din bil är påställd efter att du köpt den ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160366:

faktist det finns avtalat på papper att bilen skulle vara fortsatt i trafik.

och återigen för folk som skriver utan att läsa, bilen kostar en bit över 300k, den är helförsäkrad, enda jävla problemet är att när vi gjorde ägarbyte så har han ställt av bil jäveln av misstag, pengarna tillfaller mig oavsett. från det att ägarbytet var klar och jag körde ut bilen och blev påkörd var det inte ens 10 min i mellan, så spara mig snacket att jag måste kolla att bilen är påställd. det är fan ingen som sitter och kollar att bilen är påställd direkt efter du gjort en affär.

jag har pratat med är försäkringsbolaget. fick till svar att det är en gråzon som de skulle kolla upp. för att jag har helförsäkring på bilen. enligt skaderegleraren har man försäkringar till för att täcka misstag och fel som blir.

"enligt skaderegleraren har man försäkringar till för att täcka misstag och fel som blir."
Inte de som beror på att du har kört en avställd bil, vilket gör att du inte har en giltig försäkring om du inte tecknat en "garageförsäkring" vilket är för att ha bilen i ett garage eller liknande under ex vintern/sommaren då den inte används.

Skrivet av anon160366:

du har helt rätt, jag fick det glada beskedet runt 20-tiden att ställer man av bilen så gäller den dygnet ut, för att transportstyrelsen debiterar per påbörjad dygn så att säga, det är först efter 23:59 som bilen inte får användas. Försäkringen täcker och farbror blå behöver jag inte oroa mig för mer. Bara det är en stor lättnad.

tacksam för alla svar, även de lite mer off road, och hetsiga.

" för att transportstyrelsen debiterar per påbörjad dygn så att säga"
Nej, där har du fel. Transportstyrelsen debiterar fordonskatt månadsvis på bilar som har en årsskatt under 4800 kr, har man över 4800 kr så är det dagsvis debitering vid påställning/avställning.
Och det är att uppgifterna inte syns i e-tjänsterna direkt, utan först efter ett dygn ca, men avställningen/påställning sker direkt.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Om TS har försäkring eller inte har ingen betydelse i sammanhanget om han inte är vållande.

Det har stor betydelse om man kört ett oförsäkrat fordon (och dessutom avställt) ute i trafiken, för det är dels brott, och dels så är inte försäkringarna aktiva på fordonet när det är avställt.

Men i detta fallet så kanske Polisen ändå inte bryr sig om det hela, och det bara blir ett ärende mellan försäkringsbolagen, vilka ska utreda det hela och komma fram till vem som gjort vad, om alla fordon varit besiktade, påställda och korrekt försäkrade.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det har stor betydelse om man kört ett oförsäkrat fordon (och dessutom avställt) ute i trafiken, för det är dels brott, och dels så är inte försäkringarna aktiva på fordonet när det är avställt.

På vilket sätt står det i strid med vad jag skriver? FB utreder inte lagbrott, det är polisens jobb. FB har som uppgift att hjälpa försäkringstagaren om olyckan är framme. Är försäkringstagaren vållande upphör inte ansvaret om motparten är oförsäkrad, någon sådan friskrivning finns inte i svensk lag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

"enligt skaderegleraren har man försäkringar till för att täcka misstag och fel som blir."
Inte de som beror på att du har kört en avställd bil, vilket gör att du inte har en giltig försäkring om du inte tecknat en "garageförsäkring" vilket är för att ha bilen i ett garage eller liknande under ex vintern/sommaren då den inte används.

" för att transportstyrelsen debiterar per påbörjad dygn så att säga"
Nej, där har du fel. Transportstyrelsen debiterar fordonskatt månadsvis på bilar som har en årsskatt under 4800 kr, har man över 4800 kr så är det dagsvis debitering vid påställning/avställning.
Och det är att uppgifterna inte syns i e-tjänsterna direkt, utan först efter ett dygn ca, men avställningen/påställning sker direkt.
Det har stor betydelse om man kört ett oförsäkrat fordon (och dessutom avställt) ute i trafiken, för det är dels brott, och dels så är inte försäkringarna aktiva på fordonet när det är avställt.

Men i detta fallet så kanske Polisen ändå inte bryr sig om det hela, och det bara blir ett ärende mellan försäkringsbolagen, vilka ska utreda det hela och komma fram till vem som gjort vad, om alla fordon varit besiktade, påställda och korrekt försäkrade.

Återigen, fordonet var försäkrat, saken är avgjord och bilen skrotas.
Avställningen gäller dagen ut, detta enligt min FB och transportstyrelsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon160366:

Återigen, fordonet var försäkrat, saken är avgjord och bilen skrotas.
Avställningen gäller dagen ut, detta enligt min FB och transportstyrelsen.

Du skrev tidigare att bilen kostade över 300'. Bilen måste varit totalt mosad för att skrotas (200'+ i skador). Blev någon allvarligt skadad? Glöm då inte bort att få alla personskador dokumenterade för inför framtida eventuella men.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du skrev tidigare att bilen kostade över 300'. Bilen måste varit totalt mosad för att skrotas (200'+ i skador). Blev någon allvarligt skadad? Glöm då inte bort att få alla personskador dokumenterade för inför framtida eventuella men.

Räcker med en liten krock på "rätt ställe". En jag känner fick skrota sin bmw värd ca: 200 tusen plus för att han vart påkörd i sidan, syndes inte mycket utåt men räknades som ramsne och bilen vart skrot. Tydligen så går det inte rikta den karossen på just det stället det tog.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Du skrev tidigare att bilen kostade över 300'. Bilen måste varit totalt mosad för att skrotas (200'+ i skador). Blev någon allvarligt skadad? Glöm då inte bort att få alla personskador dokumenterade för inför framtida eventuella men.

Själva karossen hat böjas tydligen. Bilen är gammal från 1987 en samlar bil så den är inte lika stark som nya bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

Återigen, fordonet var försäkrat, saken är avgjord och bilen skrotas.
Avställningen gäller dagen ut, detta enligt min FB och transportstyrelsen.

'
Snacka om otur. Får man fråga vad det var för bil?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LaoLao:

'
Snacka om otur. Får man fråga vad det var för bil?

En cab Porsche, inget stark motor, men snygg som fan

Permalänk
Skrivet av anon160366:

En cab Porsche, inget stark motor, men snygg som fan

EDIT; Att du kontrollerar en "samlarbil" för 300k på vianor...
Jag hade personligen åkt till ett porsche center.

§1/nedlåtande text /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Fy faaasiken, vilken jäkla tråd!!!! Alldrig förr har jag blivit så glad för någon annans skull! Började läsa i tråden och tänkte: Neeeeej vilket jävla mörker för TS!!!!!

Man lär sig något nytt varje dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Det är ditt ansvar att se till att bilen är skattad och försäkrad från det att ägarbytet sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

Återigen, fordonet var försäkrat, saken är avgjord och bilen skrotas.
Avställningen gäller dagen ut, detta enligt min FB och transportstyrelsen.

Får du ut full ersättning av FB?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Fyfan vad jag skulle gråta om min nya samlarposche blev kvaddad av en PRO-gumma som borde tappat körkortet för 10 årsedan

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

nu har ja inget körkort men är det säljarens uppgift att göra så din bil är påställd efter att du köpt den ?

Ägarbytet ska säljare göra (gärna ihop med köpare så alla har koll på att det är gjort och vad som händer och varför) i samband med ägarbytet kan du välja att ställa av eller på bilen och där ställde av någon anledning förre ägaren av bilen vad jag har förstått.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Ägarbytet ska säljare göra (gärna ihop med köpare så alla har koll på att det är gjort och vad som händer och varför) i samband med ägarbytet kan du välja att ställa av eller på bilen och där ställde av någon anledning förre ägaren av bilen vad jag har förstått.

så lite som att köpa en Iphone som fortfarande är kopplad till ett icloud konto och säljaren ska ta bort kontot senare?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

så lite som att köpa en Iphone som fortfarande är kopplad till ett icloud konto och säljaren ska ta bort kontot senare?

min erfarenhet av att köpa / sälja bilar är att bägge parter är med och fyller i ägarbytespapper, nya ägaren betalar och tar med sig papperna och får själv posta dem.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Laggzor:

min erfarenhet av att köpa / sälja bilar är att bägge parter är med och fyller i ägarbytespapper, nya ägaren betalar och tar med sig papperna och får själv posta dem.

Står ju till och med på regbeviset att säljaren ska skicka in papprena. Kul att sälja bil om någon skiter i att göra ägarbytet och sedan samlar på sig en massa böter och man står där utan papper på bilen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

du har helt rätt, jag fick det glada beskedet runt 20-tiden att ställer man av bilen så gäller den dygnet ut, för att transportstyrelsen debiterar per påbörjad dygn så att säga, det är först efter 23:59 som bilen inte får användas. Försäkringen täcker och farbror blå behöver jag inte oroa mig för mer. Bara det är en stor lättnad.

tacksam för alla svar, även de lite mer off road, och hetsiga.

Är ju trevligt att ingen läste det i min post ovan #16101182 med att det är per dags basis. (Vet detta för jag har som sagt kollat upp detta med TS och Polis i eget ärende tidigare)

"Du kan ställa på bilen retroaktivt från "00:00" på morgonen, men om du ställer av den så är den påställd till 23:59. Du kan även ställa på bilen i "framtiden", tex om 3 dagar, om du så vill, när den är avställd."

Oavsett, bra att det löste sig. Jag antar att du får jaga en ny bil dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

min erfarenhet av att köpa / sälja bilar är att bägge parter är med och fyller i ägarbytespapper, nya ägaren betalar och tar med sig papperna och får själv posta dem.

Det är ju lättare att göra det via mobilappen, tillsammans efter betalning skett.
Då sker det direkt, och eftersom det sker i samsyn behöver ingen oroa sig över att det blir fel uppgifter som lämnas.

Kräver bara mobilt bank-id så vitt jag minns.

Jag vill minnas att man blir avrådd att lämna ifrån sig ägarbevis vid försäljning på trafikverkets hemsida. Troligen för att det kan missbrukas på något vis.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1 (nedlåtande/ohjälpsamt) och §11*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Står ju till och med på regbeviset att säljaren ska skicka in papprena. Kul att sälja bil om någon skiter i att göra ägarbytet och sedan samlar på sig en massa böter och man står där utan papper på bilen.

Denna någon är ju i så fall du som säljer bilen. Det är ju helt logiskt. Säljaren har inget att tjäna på att låta bli att skicka in papperna, han kan endast förlora på det och får således skylla sig själv om han struntar i det. Hade det däremot varit köparen som ska registrera ägarbytet kan det finnas incitament för honom att strunta i det.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det gick som det gjorde för bilen!!!
Men skönt att det löste sig till slut.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv

vill bara återkoppla lite, ja FB ger full ersättning, men i och med att bilen är samlarbil Porsche 911 Targa, har jag begärt att de ser över och försöker laga den istället.
@Paddanx av stress och oro missade jag ditt inlägg, du hade rätt hela tiden, tacksam för svar och verkligen ledsen att jag missade ditt svar.