Rykte: Nvidia Geforce GTX 1080 får GDDR5X – GTX 1070 stannar vid GDDR5

Permalänk
Medlem

Kommer detta verkligen att påverka prestandan negativt? Möjligtvis om GTX 1070 orkar driva 4K - annars kan jag inte tänka mig att bandbredden i GDDR5 skulle vara en flaskhals för den här modellen

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

@Tumnus:
Haha, jag vet! Originalkälla var wccftech men det finns inte kvar där...

Permalänk
Medlem

rykten, rykten och åter rykten. När får man något konkret egentligen?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är ju för att folk förväntar sig en revolution vid varje släpp. De vill se 200% mer prestanda och icke avtäckt ny teknik varje gång. Till typ 300:- per kort. I verkligheten så är det inte genomförbart och framförallt inte ekonomiskt försvarbart. Det är så mycket som måste fungera så som kylning, ekonomisk avkastning, teknik måste finnas tillgänglig etc. Visst kunde de slänga upp en enorm krets på ett kort med HBM2 minnen till ett pris på 300:- men då skulle deras siffror bli blodröda. I grund och botten så är det folks förväntningar det är fel på och inte händelsevis produkten.

saken är väl snarare att skillnaden mellan olika generationer inte är tillräckligt stor för att punga ut 3000-6000 per år för en ökning om några procent.
för att en konsument ska kunna känna en anledning att byta måste det finnas en anledning. om man använder gamla tekniker för en ökning på 5% är det ungefär lika värt som att uppgradera från 4790k till 6700k.
du köper inte en ny mikrovågsugn varje år för att den är 5% effektivare eller hur?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas GTX 1080 får HBM2.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Eller så görs det av ekonomiska skäl? Nej. Konspirationsteorier måste ju vara svaret.

Mjölkar gör man oftasts av ekonomiska skäl

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=_U8c1_yWS10

Mest troligt är det för att GDDR5X inte blev klart i tid. Rekommenderar fler videos från den där killen. Väldigt påläst. Rolig att lyssna på också även om det tar en stund innan man vänjer sig vid hans skotska.

Permalänk
Medlem

@DeFeCT79: Ja visst känns det lite surt att det kortet inte orkar längre än 1 år, skulle också vilja uppgradera men det är så mycket annat som får gå före...

Ska ändå bli spännande och se vilka priser båda lagens kort hamnar på om de nu har olika sorters minnen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Entusiast

Struntar blankt i vad för minnen som sitter på. Prestandan och det jag ser på skärmen är det intressanta. Har stora förhoppningar på x80

Permalänk
Avstängd
Skrivet av altair4:

https://www.youtube.com/watch?v=_U8c1_yWS10

Mest troligt är det för att GDDR5X inte blev klart i tid. Rekommenderar fler videos från den där killen. Väldigt påläst. Rolig att lyssna på också även om det tar en stund innan man vänjer sig vid hans skotska.

Ingen ny information dock, han bara sammanställer alla rykten som dykt upp.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

saken är väl snarare att skillnaden mellan olika generationer inte är tillräckligt stor för att punga ut 3000-6000 per år för en ökning om några procent.
för att en konsument ska kunna känna en anledning att byta måste det finnas en anledning. om man använder gamla tekniker för en ökning på 5% är det ungefär lika värt som att uppgradera från 4790k till 6700k.
du köper inte en ny mikrovågsugn varje år för att den är 5% effektivare eller hur?

Tror du företagen ens funderar på att någon skulle köpa nya saker varje år?
Visst det är säkert deras dröm, men de vet att folk väntar över fyra år innan de byter.

Tror du tillverkarna håller tillbaka saker med flit eller?

Ökningen på GPUs är ofta ganska stor också, bara senast det varit lite sämre för att de inte kunde krympa tillverkningsteknik.
Perf/w ökar fint, mitt byte från 580 till 980 kommer nästan betala sig själv genom elräkningen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jasså minsann! GDDR5X som inte är dyrare än GDDR5 skall ändå bara användas i "vissa" kort. Tråkigt och snålt av Nvidia om det stämmer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror du företagen ens funderar på att någon skulle köpa nya saker varje år?
Visst det är säkert deras dröm, men de vet att folk väntar över fyra år innan de byter.

Tror du tillverkarna håller tillbaka saker med flit eller?

Ökningen på GPUs är ofta ganska stor också, bara senast det varit lite sämre för att de inte kunde krympa tillverkningsteknik.
Perf/w ökar fint, mitt byte från 580 till 980 kommer nästan betala sig själv genom elräkningen.

ja, klar 580 till 980 är skillnad. det är 3 generationer mellan.
nu kan man byta teknik dock. som det ser ut nu så kommer dom släppa 3 tekniker samtidigt. mellansegmentet kommer ta en stor smäll för nvidia om amd går ut med segmentet i GDDR5X eller HBM(2)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara speciellt chockerande. GTX 980 har visat sig klara sig relativt bra med GDDR5 och frågan är väl om där finns några tydliga exempel på när minnesbandbredden inte räcker till i spel.

Förutsatt att GTX 1070 kommer prestera i närheten av ett GTX 980 idag fast till ett lägre pris&watt då möjligtvis så finns det väl ingen anledning att trycka in en minnesteknik som inte behövs och som bara drar upp priset?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

ja, klar 580 till 980 är skillnad. det är 3 generationer mellan.
nu kan man byta teknik dock. som det ser ut nu så kommer dom släppa 3 tekniker samtidigt. mellansegmentet kommer ta en stor smäll för nvidia om amd går ut med segmentet i GDDR5X eller HBM(2)

Nja, det där kommer inte hända. En överväldigande majoritet kommer köpa mellanklasskorten utan att bry sig överhuvudtaget om vad som sitter på kortet. Nvidias starka marknadsnärvaro kommer göra den punkten nullifierad.

Återigen, HBM/HBM2 kommer inte komma till mellanklasskort på oerhört lång tid.
HBM är mycket, mycket dyrare på grund av behovet av en interposer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jasså minsann! GDDR5X som inte är dyrare än GDDR5 skall ändå bara användas i "vissa" kort. Tråkigt och snålt av Nvidia om det stämmer.

Snålt är det ju inte om det är samma pris.

Skulle minnena kosta lika mycket och GTX 1070 dessutom begränsas av att använda den äldre tekniken så är det väldigt konstigt. Då förstör Nvidia för sig själva eftersom det blir tuffare för just den modellen att konkurrera med AMD.

Jag tror antingen behövs inte de snabbare minnena eller så är det något annat som är orsaken. Som t.ex. högre pris eller dålig tillgång. Det är ändå ett kort som kommer förväntas finnas i stor volym.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@xpanterx: Allt är ju relativt Kortet orkar säkert ett par år till om man inte är så kräsen på FPS / Grafik, kör man 1080p så orkar kortet utan problem, jag gillar dock när det ser som bäst ut, och med 1440p så är det lite på gränsen i dagsläget, men det är pga att jag är oerhört kräsen av mig. Men det var ju på gränsen för ett år sedan också hehe.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Lite kul att läsa kommentarer som "det blir nog att vänta på nästa kort då", det sägs ju vid VARJE nytt kort, så det här "nästa" kortet alla väntar på har ju kommit för länge sedan flera gånger om.

Njae, jag förstår dock varför tanken kommer dit.

Nästa gen "igen" kommer ju ha billigare HBM2 och snabbare GDDR5X versioner, kommer vara förfinade tekniker istället för helt nytt chip på helt ny nod. Det var länge sedan vi hade 2 nya minnestekniker OCH ny nod, samtidigt. (Senaste var typ GDDR3 till GDDR5, där GDDR4 fanns en kort tid, eller?). Bristen på dessa nya minneskretsar kommer också driva upp priser, vilket är en anledning till att vänta lite.

Det är mao inte så dum ide, egentligen. Men om nu bara kretsarna fungerar bra i denna kommande gen, och är prisvärda, så är det nog inte så fel att köpa något ändå. Beror ju helt på vad du får för pengarna dock, och vad man sitter på nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ja, klar 580 till 980 är skillnad. det är 3 generationer mellan.
nu kan man byta teknik dock. som det ser ut nu så kommer dom släppa 3 tekniker samtidigt. mellansegmentet kommer ta en stor smäll för nvidia om amd går ut med segmentet i GDDR5X eller HBM(2)

För mig spelar det ingen roll om de nu använder GDDR5, GDDR5X eller HBM2, det är resultatet som räknas. Hade redan tidigare siktet inställt på GTX 1070 och att det kanske skulle använda GDDR5 fortfarande påverkar inte mitt anspråk på detta, det är när prestandaresultaten, TDP, priset och överklockningsresultaten blir känt som jag gör slutgiltiga beslutet. Inte sagt att 1070 kräver snabbare minnen för prestandasegmentet det hamnar i, då är det onödigt att kosta på sig dyrare minnen bara för "e-penis" skull.

Anledningen varför nu jag tror Nvidia skulle använda GDDR5 i 1070 och GDDR5X i 1080 om det stämmer är troligtvis för att inte göra samma misstag som förra gången, göra GTX 970 alldeles för nära GTX 980 så de sålde inte tillräckligt mycket av GTX 980 då prestandan var ändå såpass nära och priset såpass stort så det försöker väl bättre skilja åt dem denna gång så de ska få flera sålda 1080 denna gång.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

För mig spelar det ingen roll om de nu använder GDDR5, GDDR5X eller HBM2, det är resultatet som räknas. Hade redan tidigare siktet inställt på GTX 1070 och att det kanske skulle använda GDDR5 fortfarande påverkar inte mitt anspråk på detta, det är när prestandaresultaten, TDP, priset och överklockningsresultaten blir känt som jag gör slutgiltiga beslutet. Inte sagt att 1070 kräver snabbare minnen för prestandasegmentet det hamnar i, då är det onödigt att kosta på sig dyrare minen bara för "e-penis" skull.

Precis så jag tänker. Finns ingen anledning att gå i taket över detta om det visar sig att kortet klarar sig fint med GDDR5. Det är först om minnet blir en flaskhals som jag ställer mig i samma kör som tycker detta är dåligt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Lite skoj denna plötsliga hysteri mot ddr5 minnen. Påminner lite om 970 med 3.5gb skandalen, fastän alla visste att 970 är ett "3.5gb" kort och bästa bang for buck fören 980ti och 390 kom så fick den mycket hat. Fastän den levererade i 1080p och 1440p.

Verkar lite samma med ddr5 nu. Man vet att den kommer i korten och man vet att den levererar så verkar folk redan titta åt andra hållet. Inte begränsas bandbredden på titan x eller?

Tror själv medelkorten på pascal är bang for the buck. För när nvidia sedan lanserar "the big pascal, with the revolutionary HBM2, it can all be yours for a small loan of a million dollars."
Jaah, tror denna generations titan med mycket ny teknik kommer att slå pris rekord.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett HBM...mest för att pusha för mindre formfaktorer. En prestandadator behöver inte va 1 kubikmeter stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Snålt är det ju inte om det är samma pris.

Skulle minnena kosta lika mycket och GTX 1070 dessutom begränsas av att använda den äldre tekniken så är det väldigt konstigt. Då förstör Nvidia för sig själva eftersom det blir tuffare för just den modellen att konkurrera med AMD.

Jag tror antingen behövs inte de snabbare minnena eller så är det något annat som är orsaken. Som t.ex. högre pris eller dålig tillgång. Det är ändå ett kort som kommer förväntas finnas i stor volym.

Snålt mot kunderna menar jag, eftersom de skulle kunna använda snabbare minnen utan en ökad kostnad för dem.

Förmodligen är det väl profilering... Att de vill ha ett större gap mellan mellanklass och prestanda

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RPGWiZaRD:

För mig spelar det ingen roll om de nu använder GDDR5, GDDR5X eller HBM2, det är resultatet som räknas. Hade redan tidigare siktet inställt på GTX 1070 och att det kanske skulle använda GDDR5 fortfarande påverkar inte mitt anspråk på detta, det är när prestandaresultaten, TDP, priset och överklockningsresultaten blir känt som jag gör slutgiltiga beslutet. Inte sagt att 1070 kräver snabbare minnen för prestandasegmentet det hamnar i, då är det onödigt att kosta på sig dyrare minen bara för "e-penis" skull.

GDDR5X är inte dyrare om du läst om minnet, det va väl tom billigare att tillverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju totalt ointressant om kommande kort har HBM2, GDDR5X, GDDR5 eller gammal hederlig EDO DRAM, sålänge minnet inte begränsar prestandan. Innan vi har båda lags nya kort ute är det svårt att säga speciellt mycket.

Att prompt hävda att kortet måste ha HBM2 för att man ska köpa det är ju ganska korkat om prestandan inte påverkas eller om man inte är ute efter ett väldigt litet kort. Personligen föredrar jag den billigaste tekniken som ger samma prestanda, oavsett vem som står för den, vad den heter, eller hur gammal den är.

Permalänk
Medlem

@DeFeCT79: Sant, är också rätt kräsen antar jag

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snålt mot kunderna menar jag, eftersom de skulle kunna använda snabbare minnen utan en ökad kostnad för dem.

Förmodligen är det väl profilering... Att de vill ha ett större gap mellan mellanklass och prestanda

Om priset är samma, tillgången bra och implementeringen egentligen inte gör kortet dyrare så håller jag med. Då känns det som de försöker skapa ett större köpargument för storebrorskortet.

Edit: liten ändring

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

GDDR5X är inte dyrare om du läst om minnet, det va väl tom billigare att tillverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, detta har jag inte läst, isåfall förutom större separering bland de två kortena skulle det tyda på att minnestillverkaren vill bli av med sina GDDR5 chip och givit Nvidia förhållandevis bra pris på dessa ifall de använder sig utav GDDR5 ännu. På det sättet kan jag tycka det är lite snålt ja från kundens synvinkel.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att inte HBM2 kommer in i korten i år. Eventuellt på nå Titan eller Fury-kort i slutet av året.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Spelar roll vad som finns inuti. Det är benchmark kontra pris som räknas.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3