Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft tvingar användare att använda Defender?

Permalänk
Medlem

Microsoft tvingar användare att använda Defender?

Tjabba!

Sitter med nya Insider Preview (1511) och tänkte se ifall någon mer har samma problem (?).

Har ingen som helst möjlighet att inaktivera Windows Defender.
Om det görs via kontrollpanelen eller vanliga Settings så kommer den bara att fortsätta vara aktiverad trots att man inaktiverar den.

Detta gäller även om man inaktiverar det i Regedit, det enda som faktiskt löste problemet och gjorde att det la av helt var via gpedit.msc.

Är jag själv och gäller det helt enkelt en bugg eller stöter andra på samma problem?

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tjabba!

Sitter med nya Insider Preview (1511) och tänkte se ifall någon mer har samma problem (?).

Har ingen som helst möjlighet att inaktivera Windows Defender.
Om det görs via kontrollpanelen eller vanliga Settings så kommer den bara att fortsätta vara aktiverad trots att man inaktiverar den.

Detta gäller även om man inaktiverar det i Regedit, det enda som faktiskt löste problemet och gjorde att det la av helt var via gpedit.msc.

Är jag själv och gäller det helt enkelt en bugg eller stöter andra på samma problem?

Mvh

Så länge du inte har något annat virusskydd så är det på. Men om du installerat ett annat så ska det stängas av automatiskt, vilket det har gjort på min enhet iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så länge du inte har något annat virusskydd så är det på. Men om du installerat ett annat så ska det stängas av automatiskt, vilket det har gjort på min enhet iallafall

Aha, fokuserade på att försöka stänga av det innan jag installerade det vanliga skyddet

Tacksam för snabbt svar!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Aha, fokuserade på att försöka stänga av det innan jag installerade det vanliga skyddet

Tacksam för snabbt svar!

Tänkte väl på fan, det lät lite skumt faktiskt. Varför Microsoft ser till att det per tvång aktiveras, och ej går att stänga av förrän man installerar något annat, är väl för att en massa nötter inte skall sitta utan skydd.
Btw, vem är krusidullen?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tänkte väl på fan, det lät lite skumt faktiskt. Varför Microsoft ser till att det per tvång aktiveras, och ej går att stänga av förrän man installerar något annat, är väl för att en massa nötter inte skall sitta utan skydd.
Btw, vem är krusidullen?

/Lifooz

Antar väl att det är bra i sig, men jag blev lite misstänksam

Vet inte riktigt hur Defender står sig nu för tiden dock? Alltid hört att det ska vara skräp, men med tanke på att Edge faktiskt är riktigt bra kanske man har gjort iordning Defender likaså?

Krusidullen är alla, Krusidullen är ingen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SuperSverker:

Antar väl att det är bra i sig, men jag blev lite misstänksam

Vet inte riktigt hur Defender står sig nu för tiden dock? Alltid hört att det ska vara skräp, men med tanke på att Edge faktiskt är riktigt bra kanske man har gjort iordning Defender likaså?

Krusidullen är alla, Krusidullen är ingen

Nej, det ligger kvar i bottenskiktet som alltid.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder:
Det må ligga i bottenskiktet men det är ljusår bättre än att vara utan.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Wyver:

@DunderKlumpen:
Det må ligga i bottenskiktet men det är ljusår bättre än att vara utan.

Ja, det får man väl verkligen hoppas

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@DunderKlumpen:
Det må ligga i bottenskiktet men det är ljusår bättre än att vara utan.

Absolut.

Tyvärr är jag mer eller mindre tvingad att använda just Windows Defender nu. Då inget av de "vanliga" antivirusprogrammen fungerar som de ska på Windows 10.

Måttligt förbannad kan man bli när man betalat för ett par program och sedan fungerar de inte. Hade man bara använt gratisversionerna kunde jag haft överseende med strulet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Absolut.

Tyvärr är jag mer eller mindre tvingad att använda just Windows Defender nu. Då inget av de "vanliga" antivirusprogrammen fungerar som de ska på Windows 10.

Måttligt förbannad kan man bli när man betalat för ett par program och sedan fungerar de inte. Hade man bara använt gratisversionerna kunde jag haft överseende med strulet.

Vad menar du med inget av de vanliga? Jag har provat Kaspersky och F-Secure utan problem och de tillhör de vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tjabba!

Sitter med nya Insider Preview (1511) och tänkte se ifall någon mer har samma problem (?).

Har ingen som helst möjlighet att inaktivera Windows Defender.
Om det görs via kontrollpanelen eller vanliga Settings så kommer den bara att fortsätta vara aktiverad trots att man inaktiverar den.

Detta gäller även om man inaktiverar det i Regedit, det enda som faktiskt löste problemet och gjorde att det la av helt var via gpedit.msc.

Är jag själv och gäller det helt enkelt en bugg eller stöter andra på samma problem?

Mvh

Det går jätte bra att avaktivera defender permanent
man gör det på följande sätt:

Tryck windows knapp och sök: group policy

starta det, välj administration och sedan windows defender.

Tryck inte vidare i menyn till vänster, kolla i högra spalten.
Där finns det en inställning som heter i stil med: inaktivera defender, öppna den policyn och välj AKTIVERA. (lite bakåtsträvande men ni fattar).
Då inaktiveras defender och återaktiveras inte.

för övrigt så fungerar (intel)mcafee som vanligt i windows 10. de finns som betal eller gratis versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Absolut.

Tyvärr är jag mer eller mindre tvingad att använda just Windows Defender nu. Då inget av de "vanliga" antivirusprogrammen fungerar som de ska på Windows 10.

Måttligt förbannad kan man bli när man betalat för ett par program och sedan fungerar de inte. Hade man bara använt gratisversionerna kunde jag haft överseende med strulet.

Då har du säkerligen laddat hem någon smutsig variant av Windows 10, eller så är det din dator som krånglar apa! Här funkar den senaste versionen av Kaspersky Internet Security helt jäkla underbart bra!

Jag kan för övrigt inte inaktivera Windows Defender, och det är aktiverat, trots att Kaspersky är aktiverat och igång (som ni ser på bilden ovan). Till och med Windows-brandväggen är omöjlig att slå av! Så man kan ju säga att jag är "överskyddad" nu, haha!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vad menar du med inget av de vanliga? Jag har provat Kaspersky och F-Secure utan problem och de tillhör de vanliga.

Bitdefender, NOD32, Kaspersky Internet Security, AVG, Avira, Avast och F-Secure.

Skrivet av Airikr:

Då har du säkerligen laddat hem någon smutsig variant av Windows 10, eller så är det din dator som krånglar apa! Här funkar den senaste versionen av Kaspersky Internet Security helt jäkla underbart bra!

http://i.imgur.com/PwW7gCa.jpg

Jag kan för övrigt inte inaktivera Windows Defender, och det är aktiverat, trots att Kaspersky är aktiverat och igång (som ni ser på bilden ovan). Till och med Windows-brandväggen är omöjlig att slå av! Så man kan ju säga att jag är "överskyddad" nu, haha!

Mjo, direkt ifrån Microsofts egna hemsida, installerad med en produktnyckel ifrån en MSDN-Windows 7 Pro.

Nu är det dock ett par månader sedan jag provade dem senast. Så kanske flera fel har rättats till nu.

Största problemet var BitDefender tillsammans med Nvidia Shield. Streamingtjänsten blockerades totalt så fort man hade BitDefender installerat.

Minecraft (modifierad version) tillsammans med diverse antivirus ställer till problem med en fil som heter "multipart.dat".

Har inte haft något som helst problem nu på senaste tiden, så det lockar inte att prova något antivirus igen. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Mjo, direkt ifrån Microsofts egna hemsida, installerad med en produktnyckel ifrån en MSDN-Windows 7 Pro.

Nu är det dock ett par månader sedan jag provade dem senast. Så kanske flera fel har rättats till nu.

Största problemet var BitDefender tillsammans med Nvidia Shield. Streamingtjänsten blockerades totalt så fort man hade BitDefender installerat.

Minecraft (modifierad version) tillsammans med diverse antivirus ställer till problem med en fil som heter "multipart.dat".

Har inte haft något som helst problem nu på senaste tiden, så det lockar inte att prova något antivirus igen. xD

Då är det din dator som krånglar apa

Stora datorsäkerhetslösningar som till exempel Kaspersky och Bitdefender, erbjuder oftast en avancerad och mycket ingående brandvägg, som låter en att hantera inkommande och utgående trafik. Om något program eller någon tjänst har blivit spärrad, så ska det gå att ändra den regeln.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Bitdefender har aldrig fungerat bra på min dator, får slowdowns o crap.

Men jag gillar inte det programmet ändå. Alltid gillar Nod så kör det

Eset nod32 AV9 fungerar 100% felfritt i windows 10 iaf.
Kör inte smart security suites osv, då det bara är massa extra skräp som körs som jag inte vill ha.
Basic AV räcker mer än väl för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Då är det din dator som krånglar apa

Stora datorsäkerhetslösningar som till exempel Kaspersky och Bitdefender, erbjuder oftast en avancerad och mycket ingående brandvägg, som låter en att hantera inkommande och utgående trafik. Om något program eller någon tjänst har blivit spärrad, så ska det gå att ändra den regeln.

http://i.imgur.com/ycxxmOY.png

Japp, alla datorerna här gör det tyvärr.

Problemet med BitDefender kvarstår om man så inaktiverar brandväggen totalt. Men jag använder STEAM Link i vardagsrummet nu och använder Nvidia Shield i sovrummet endast till film/serie-tittande.

Har avaktiverat Windows-tjänsterna för Defender och Windows Brandvägg också. Routern är också helt öppen nu, så den inte ska kunna påverka något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Japp, alla datorerna här gör det tyvärr.

Problemet med BitDefender kvarstår om man så inaktiverar brandväggen totalt. Men jag använder STEAM Link i vardagsrummet nu och använder Nvidia Shield i sovrummet endast till film/serie-tittande.

Har avaktiverat Windows-tjänsterna för Defender och Windows Brandvägg också. Routern är också helt öppen nu, så den inte ska kunna påverka något.

Det hade varit mycket intressant och se om jag får samma problem med både Steam Link och NVIDIA Shield Dock äger jag inte någon av de, men någon i närheten kanske gör det? Skicka ett PM till mig i sådana fall, så kan ni bor i närheten av mig, få vara med medan jag testar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag kan för övrigt inte inaktivera Windows Defender, och det är aktiverat, trots att Kaspersky är aktiverat och igång (som ni ser på bilden ovan). Till och med Windows-brandväggen är omöjlig att slå av! Så man kan ju säga att jag är "överskyddad" nu, haha!

Tjänsten för Windows brandvägg är ej heller stoppad på mitt system (Win 10 build 10586). Men däremot så kan jag inte hantera brandväggens inställningar då dessa hanteras av ESET Smart Security enligt en fast upplysning inom Windows brandvägg.
Inom Windows Säkerhet och underhåll står det också att ''appen'' Windows brandvägg är av.
Är det samma för dig med Kaspersky?

Tjänsten för Windows Defender har dock stoppats automatiskt och Windows Defender är inaktiverat om man försöker att starta programmet.

Varför det är två olika versioner redovisade av ESET Smart Security inom Windows Säkerhet och underhåll vet jag ej.