Håller jag på att få något typ av intrång?

Permalänk
Medlem

Håller jag på att få något typ av intrång?

Hej sweclockers,

Jag satte på min dator idag och dessa meddelanden började poppa upp.

Ibland så står det även på plats "Mail.anon.se" istället för IP adressen som är min privata mail tjänst.

För ca. 1 månad sen så lyckades nån komma in på min mail och jag var tvungen att byta lösenord på den tjänsten samt alla andra internet tjänster med samma lösen. Sen dess har jag inte haft problem, tills idag.

Bör jag vara orolig?

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Skrivet av Beobwulf:

Bör jag vara orolig?

Njae. Du har utväxlat mail med mailservern på 31.216.35.52, som verkar hantera mail för (edit:...bland annat...) domänerna figos.se, killingtimeapp.se och vinhandlarn.se. Ingen av sidorna ser ut att ha särskilt stor budget, så jag gissar att administratören på adressen helt enkelt missat/ignorerat att certifikatet för mailservern gått ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Hej sweclockers,

Jag satte på min dator idag och dessa meddelanden började poppa upp.
http://puu.sh/osCJd/43b7a07e07.jpg

Ibland så står det även på plats "Mail.anon.se" istället för IP adressen som är min privata mail tjänst.

För ca. 1 månad sen så lyckades nån komma in på min mail och jag var tvungen att byta lösenord på den tjänsten samt alla andra internet tjänster med samma lösen. Sen dess har jag inte haft problem, tills idag.

Bör jag vara orolig?

Inte orolig men irriterad. Din leverantör har missat att förnya ett certifikat. Det går ju ut idag. Det kanske fungerar att kontakta deras support och påminna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Njae. Du har utväxlat mail med mailservern på 31.216.35.52, som verkar hantera mail för domänerna figos.se, killingtimeapp.se och vinhandlarn.se. Ingen av sidorna ser ut att ha särskilt stor budget, så jag gissar att administratören på adressen helt enkelt missat/ignorerat att certifikatet för mailservern gått ut.

Men jag har ingen mail tjänst installerad på datorn, så som outlook mm. Jag använder bara min mail via webben. Figos.se, killingtimeapp.se & vinhandlarn.se är ingen som jag har mailat till.

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som att ipadressen tillhör leveranten "ipeer" som har en delad virtuell miljö för sina kunder, så det är inte så konstigt att flera olika domäner dyker upp. Personligen skulle jag vara försiktig gällande främmande certifikat, men det är väl bara att neka undantaget och se ifall någon av det du använder blir påverkat