Permalänk
Medlem

@Slarre: Personligen tycker jag att det där medlet är skit. Köpte det med förhoppningar om att ha en genomskinlig vätska (vatten) Inte fan vill jag ha überblå färg i loopen. Provade det för snart två år sen, köpte från Aquatuning (Är deras produkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Slarre: Personligen tycker jag att det där medlet är skit. Köpte det med förhoppningar om att ha en genomskinlig vätska (vatten) Inte fan vill jag ha überblå färg i loopen. Provade det för snart två år sen, köpte från Aquatuning (Är deras produkt)

Håller fullständigt med. Det är ju otroligt irriterande att köpa bara bio/korrosionshämmande och få färg på köpet när man inte vet någonting om det. Det borde absolut stå på deras hemsida att det kan ändra färg beroende på PH-värde. Just nu är jag glad att dom garanterar att det är säkert bara. Nästa gång blir det annat medel eller silvercoil.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

är det bara för mig bilderna ej fungerar?

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

är det bara för mig bilderna ej fungerar?

Bilderna jag lagt upp, ligger på PhotoBucket. Jag postar bara länkar här, för att inte slita på server utrymmet på SC.
Alla borde se dem. Eller?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse:
Bilderna syns inga problem här.

Permalänk
Medlem

Så är det inte mjukgörare i plasten som har lösts ut och kleggat igen? Jag har svårt att tro att en ph indikator skulle kunna orsaka klegget.

Jag ska snart själv rengöra mitt system efter ha kört det nästan ett år, fast vattnet i reservoaren ser bra ut fortfarande. Hela mitt system rymmer 2-2,5 liter så det går åt en del vätskor.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

@Bakwetu: Det kändes precis som plast rester, och färgen kom säkert från antialgmedlet.
Stort system? Mitt med två 280 rads rymmer ca 1.1 liter.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag har en stor extern radiator Mo-Ra3 (9x140mm fläktar per sida) och sen en rätt stor reservoar (dubbla 5,25 platser). Jag har snabbfästen för reservoaren så den kan jag tömma separat.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Kontrolltestet jag gjorde, där jag blandade en blandning med medlet från coolerkit i två behållare, en i ett glas och en i en radiator som jag förslöt och lät ligga några dagar har gett lite resultat.

I glasbehållaren som bara innehåller destillerat vatten från apoteket och antikorrosionsmedlet gav inga som helst utslag och är lika transparent som vatten.
Vätskeblandningen i radiatorn, som är exakt samma blandning, ändrade däremot färg till blå. Jag kollade inte igår, men det har stått i två dagar i alla fall. Garanterat att det reagerar med någon metall i radiatorn.
Radiatorn jag använde som behållare är en no name utan några som helst märkningar, men jag är nästan säker på att det är koppar i den, då det ser ut som det. Kan vara så att medlet inte reagerar på bättre koppar, men i min loop jag har i datorn så har jag en XSPC EX420 och en Alphacool NexXxoS UT60.

Detta tyder då på att färgändringen ("PH-indikatorn") inte bör ha varit problemet med slagget i ditt cpu-block, @Turbonisse , men står med största sannolikhet för missfärgningen. Kan nog vara så att vanlig slang från classe är ett dåligt val eller att den reagerat med just den slangen.

Ska du byta slang så rekommenderar jag att du inte köper masterkleer, då den missfärgades i min loop på under en månad (brunaktig färg). Har hört bättre om primochill, vilket jag använder nu och inte har märkt någonting dåligt med so far.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Detta tyder då på att färgändringen ("PH-indikatorn") inte bör ha varit problemet med slagget i ditt cpu-block, @Turbonisse , men står med största sannolikhet för missfärgningen. Kan nog vara så att vanlig slang från classe är ett dåligt val eller att den reagerat med just den slangen.

Ska du byta slang så rekommenderar jag att du inte köper masterkleer, då den missfärgades i min loop på under en månad (brunaktig färg). Har hört bättre om primochill, vilket jag använder nu och inte har märkt någonting dåligt med so far.

Trevligt att veta var färgen kommer ifrån, skulle dock, som troligen de flesta, föredragit att få veta om denna effekt på säljarens info.
Slang! Jag skall gå på industriella produkter istället. Blir en Festo slang, men innan jag byter vill jag hitta nått filter, för jag misstänker att där åker omkring partiklar med vattnet, som sakta sliter ut den bästa slang. Slang är inget problem, jag måste bara hitta rätt anslutningar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag har kört på Mayhems Biocide Extreme några dagar nu och den ger ingen som helst färgning av vattnet. Man blandar den enligt en droppe/liter och det följer med en bunt lackmuspapper för att testa vattnets pH. För att kunna uttala mig om den är effektiv så måste jag nog köra den i några månader först men den färgar i alla fall inte vattnet

Permalänk
Medlem

Nu har systemet fått gå en dryg månad efter rengörning. Tänkte det är dags att byta vätska.
Skall jag ändå dränera systemet, tänkte jag passa på att göra en "delid". Dvs. lyfta av locket på processorn och byta kylpastan under. Frågan är vad skall man ha under?
Jag har läst om nått super medel av flytande metall, men den måste tydligen bytas var fjärde månad? Om det stämmer, så låter det inte så intressant för min del.
Jag tänker mej en årlig storstädning. Meka dator är iofs kul, men inte så kul.

Ni som gjort delid, vad har ni andvänt? Hur länge har ni kört efter det? Blev resultatet bra och framför allt håller resultatet sig?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!