Permalänk
Medlem

Göra egen micro usb-förlängningssladd

Hej allesammans.

Jag håller på med ett litet projekt och i det behöver jag en liten micro usb-förlängningssladd, alltså bara att ström ska gå igenom sladden, inte nödvändigtvis någon data då den ska användas för att ladda saker.
Jag har följande komponenter att jobba med:
* En slaktad adapter modell micro usb hona -> full stor usb hane
* En klippt och skalad micro usb sladd hane

Så här ser bägge prylarna ut just nu:

Vad jag behöver hjälp med är att veta vilken sladd som är vad (den ena är koppar och den andra är röd metalltråd), och vart bägge dessa ska lödas fast på kontakten för att få det att fungera

Tack på förhand för svar ^^

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Det finns för många olika sladdar för att säga vilken ledare som ska lödas vart. Du får helt enkelt mäta (köp en multimeter och använd pip-funktionen).
Pinouten för micro USB kan du hitta på följande sida:
http://www.moddiy.com/pages/USB-2.0-%7B47%7D-3.0-Connectors-%...
Om du även mäter på kontakten så bör det inte vara några problem för dig att hitta rätt lödpunkt på den.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Det finns för många olika sladdar för att säga vilken ledare som ska lödas vart. Du får helt enkelt mäta (köp en multimeter och använd pip-funktionen).
Pinouten för micro USB kan du hitta på följande sida:
http://www.moddiy.com/pages/USB-2.0-%7B47%7D-3.0-Connectors-%...
Om du även mäter på kontakten så bör det inte vara några problem för dig att hitta rätt lödpunkt på den.

Tänkte mest vad koppar-kabeln och den röda kabeln användes för i sladden och vart de ska kopplas på hon-kontakten men ja jag ska mäta för att dubbelkolla

EDIT: Vad exakt är det jag ska mäta? Kablarna i hanen eller kontakterna på honan eller vad? Dessutom vet jag ju vad lödkontakterna på hon-kontakten är (bara att kolla på ett datasheet), det är mest vad kablarna i hanen (röda och koppar) är kopplade till från början... Om det är gnd och vcc eller något annat och sen vilken som är vilken.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Om du tar det försiktigt kan du göra följande. Ta en vanlig mobil-laddare och stoppa in den i honan. Sen tar du en multimeter och mäter mellan vilka du har ström på honan.

Är 99% säker på att det är i dom 2 på kanten. Det du får kolla är vilken som är Jord.

Var säker på att du inte kortsluter nåt när du stoppat in laddaren i honan bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Om du tar det försiktigt kan du göra följande. Ta en vanlig mobil-laddare och stoppa in den i honan. Sen tar du en multimeter och mäter mellan vilka du har ström på honan.

Är 99% säker på att det är i dom 2 på kanten. Det du får kolla är vilken som är Jord.

Var säker på att du inte kortsluter nåt när du stoppat in laddaren i honan bara

Enligt datasheet för micro usb så har du troligen rätt, de ute på kanterna är gnd och vcc medan de inre är id och data+ och data-, så ja. Din idé borde fungera

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

@vompen:

I allmänhet är rödlackad ledare pluspol och transparentlackad ledare minuspol, men det finns inget som säger att det måste vara så. Hade ledarna haft standardfärgerna på isoleringen hade man kanske våga gambla, men inte som det ser ut där.

Som föreslaget är det lättaste att ringa upp ledarna med multimeter. Vad du är ute efter är att ta reda på vilken ledare som hör i hop med vilket bleck i kontaktdonet, när du vet det vet du ju också vilken av dem som är plus och vilken som är minus.

En sak till, om du tänkt använda en USB-port på datorn som strömkälla när du laddar, så vill du koppla samtliga fyra ledare, annars kommer bara porten ge 100 mA.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

@vompen:

I allmänhet är rödlackad ledare pluspol och transparentlackad ledare minuspol, men det finns inget som säger att det måste vara så. Hade ledarna haft standardfärgerna på isoleringen hade man kanske våga gambla, men inte som det ser ut där.

Som föreslaget är det lättaste att ringa upp ledarna med multimeter. Vad du är ute efter är att ta reda på vilken ledare som hör i hop med vilket bleck i kontaktdonet, när du vet det vet du ju också vilken av dem som är plus och vilken som är minus.

En sak till, om du tänkt använda en USB-port på datorn som strömkälla när du laddar, så vill du koppla samtliga fyra ledare, annars kommer bara porten ge 100 mA.

Alright, testade precis att mäta med multimeter på lödkontakterna i hon-kontakten med sladden ikopplad och kunde utmäta några värden, precis desamma som datasheet visar.

Och nej jag tänker inte ansluta till usb-port på datorn utan till en vanlig mobilladdare i väggen, så no probs där antar jag

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av vompen:

Alright, testade precis att mäta med multimeter på lödkontakterna i hon-kontakten med sladden ikopplad och kunde utmäta några värden, precis desamma som datasheet visar.

Och nej jag tänker inte ansluta till usb-port på datorn utan till en vanlig mobilladdare i väggen, så no probs där antar jag

beroende på laddare så kan du lika gärna få laddaren att brinna... inte alla laddare är direkt legit och många "kina"laddare är rent livsfarliga även utan kortis/felkoppling.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu har jag tagit reda på att röd sladd är positiv och koppar är negativ, precis som @kaput skrev. Ny fråga: Jag misstänker att på hon-kontakten så är vcc positiv och gnd är negativ...? Eller är det så att negativ sitter på ett annat bleck och att gnd måste grenas till den?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

@vompen:

Nepp, kör du med mobilladdare är det chill, den ger alltid fullt ös. Det är specifikt om du använder en USB-port på datorn som dataledarna behövs för att enheten ska kunna förhandla till sig mer ström än 100 mA

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

beroende på laddare så kan du lika gärna få laddaren att brinna... inte alla laddare är direkt legit och många "kina"laddare är rent livsfarliga även utan kortis/felkoppling.

Det är en Samsung Adaptive Fast Charger som skickades med min S6, så så länge jag kopplar rätt så är det väl inga problem

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Nu har jag tagit reda på att röd sladd är positiv och koppar är negativ, precis som @kaput skrev. Ny fråga: Jag misstänker att på hon-kontakten så är vcc positiv och gnd är negativ...? Eller är det så att negativ sitter på ett annat bleck och att gnd måste grenas till den?

Ja, VCC = pluspol, gnd = minuspol.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, VCC = pluspol, gnd = minuspol.

Sweet då återkommer jag med resultat om en stund

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Jag var visst lite sent ute...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Fixat och klart, och den lever! Bild på min trådlösa laddare som är kopplad genom den, fungerar utmärkt

Tack allihopa för hjälpen

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Kul att det blev bra för dig!

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Märker först nu att det laddas väldigt långsamt... 2% på ca 10-15min. Jag misstänker att skarvs-sladden jag knåpade ihop inte ger tillräckligt hög A-styrka, så är det något jag kan göra med sladden för att ge det lite umff? Byta kabel till en med fler kablar på insidan eller räcker det med att bygla någon av data-sladdarna tro?

EDIT:
Nvm, testade precis lite olika scenarion och det var likvärdiga siffror rakt igenom.
5min med snabbladdare direkt i plattan = 1-2% ökning
5min med snabbladdare direkt i plattan med 2 lager papperskartong mellan plattan och mobilen = 1-2% ökning
5min med snabbladdare in i egna sladden och sen in i plattan med 2 fanerskivor + 1 lager papperskartong mellan plattan och mobilen = 1-2% ökning.

Detta på en batterinivå strax över 70%.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+