Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Windows kraschar

Hej. Jag har sen igår problem Windows 8.1. Inom 1min från att jag loggar in till skrivbordet bli skärmen ljusbrun och allt stannar upp. Då jag inte lyckas lösa vad som är fel vill jag ominstallera Windows, men måste jag inte då formatera min C-hårddisk eller gör windowsinstallationen det åt mig?

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

I ominstallationsprogrammet kan du ta bort allt som finns på disken för att sedan installera om Windows.

Permalänk

@tiieempu: Som gaaka skriver, du tar bort alla partitioner när du installerar. Du ska alltså inte formatera något, även om man i folkmun säger att man "formaterar om datorn". Windows-installationen gör alla partitioner som behövs själv.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Se till att ta backup på allt viktigt först, samt kan du även ta hem drivrutiner innan du blåser rent burken.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

I ominstallationsprogrammet kan du ta bort allt som finns på disken för att sedan installera om Windows.

Med "ominstallationsprogrammet" syftar du då på installationsskivan (USB i mitt fall) eller menar du ett valbart alternativt inne i windows?

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk

@tiieempu: Ja det är helt korrekt, när du installerar. Och när du ändå ska ominstallera kan du ju lika gärna öadda ner Windows 10 tycker jag. Det gör man som vanligt med Media Creation Tool. Du använder samma nyckel som till din Windows 8.1.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag får tacka får hjälpen, det blir att fixa detta när jag kommer hem

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Hej. Jag har sen igår problem Windows 8.1. Inom 1min från att jag loggar in till skrivbordet bli skärmen ljusbrun och allt stannar upp. Då jag inte lyckas lösa vad som är fel vill jag ominstallera Windows, men måste jag inte då formatera min C-hårddisk eller gör windowsinstallationen det åt mig?

Det du beskriver låter inte som någon typisk Windows-krasch. Såklart kan du ju alltid installera om, men du kan ju testa att skapa en USB-Linux och sedan köra datorn via den en liten stund och göra diverse tester för att se så att det inte är något i din dators hårdvara som pajat.. Men men.