Permalänk

Aston Origin

Hejsan,

Jag funtar på att köpa en mikrofon för att kunna spela in röst, saxofon, gitarr m.m.
Aston är ett ganska nytt företag på marknaden och har en modell som heter Origin.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3460265

Av de recensioner som finns så har den fått väldigt bra betyg:
http://studio.idg.se/2.1078/1.649956/test-aston-origin--snygg...
http://www.soundonsound.com/sos/jan16/articles/aston-origin.h...
http://www.musictech.net/2015/11/aston-microphones-origin-rev...

Dessutom har den en snygg design.
Köper man innan 30 april får man dessutom med ett shockmount.

Är det någon som har erfarenhet av denna? Kan den passa mina behov på en mångsidig mik?
Jag har egentligen ingen mer studioutrustning just nu så vad kommer jag behöva mer förutom en mikrofon?

Permalänk

Det är nog lite fel forum att fråga i när det är en så pass ny mikrofon.

Men för att svara på din fråga så är det bra ljud i de flesta mikrofoner över 1500. De har lite olika karaktär såklart men de låter inte dåligt, det handlar mer om vad man själv gillar. Är man dock nybörjare så är det dock ändå svårt att höra någon skillnad.

Det du behöver i övrigt är ljudkort med mikrofon-preamp, någon form av mjukvara samt något att lyssna med, helt studiomonitorer. Hemska datorhögtalare så som Creative osv ska man absolut inte ha till sin studio. Visst hör man vad man spelat in men de är så långt ifrån neutrala i sitt ljud man bara kan komma.

Till röst och gitarr fungerar en sån mikrofon utmärkt, men till saxofon skulle jag dock valt en dynamisk mikrofon. När man när-mickar ett blåsinstrument med en kondensator-mikrofon är det lätt att ljudet blir vasst och skarpt, jobbigt att lyssna på. En dynamisk är lite mjukare i ljudet och brukar passa bättre till blåsinstrument.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av beyondthemind:

Det är nog lite fel forum att fråga i när det är en så pass ny mikrofon.

Men för att svara på din fråga så är det bra ljud i de flesta mikrofoner över 1500. De har lite olika karaktär såklart men de låter inte dåligt, det handlar mer om vad man själv gillar. Är man dock nybörjare så är det dock ändå svårt att höra någon skillnad.

Det du behöver i övrigt är ljudkort med mikrofon-preamp, någon form av mjukvara samt något att lyssna med, helt studiomonitorer. Hemska datorhögtalare så som Creative osv ska man absolut inte ha till sin studio. Visst hör man vad man spelat in men de är så långt ifrån neutrala i sitt ljud man bara kan komma.

Till röst och gitarr fungerar en sån mikrofon utmärkt, men till saxofon skulle jag dock valt en dynamisk mikrofon. När man när-mickar ett blåsinstrument med en kondensator-mikrofon är det lätt att ljudet blir vasst och skarpt, jobbigt att lyssna på. En dynamisk är lite mjukare i ljudet och brukar passa bättre till blåsinstrument.

Tack för svar,

Jag måste nog tillägga att gitarr även inkluderar elgitarr.
Jag känner att jag kanske borde köpa något i lite lägre prisklass men tycker samtidigt att denna verkar bra.
Vad har du annars för tips på en allsidig mikrofon som kan passa men som är lite billigare?

Permalänk

@NybbTronio: Som sagt, kolla inte bara på mikrofon. Du behöver ljudkort och program också, och sen någon form av medhörning.

Som nybörjare behöver man inte satsa på så fina mikrofoner, man behöver helt naturligt ha råd med det andra också.

Vart vill du lägga nivån, hur pass avancerat kommer det vara? Är det bara för att leka runt lite eller vill du ha din musik på Spotify? Kommer du försöka spela in lite och sen tröttna, eller kommer du sitta med det här varje ledig stund för att få till det ljud du vill ha? Har du någon ide redan nu om vad du vill spela in? Jag tror det är mycket bättre att du verkligen funderar ut allt i förväg vad du behöver och har för mål, annars blir det lätt att man slänger pengarna i sjön.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av beyondthemind:

@NybbTronio: Som sagt, kolla inte bara på mikrofon. Du behöver ljudkort och program också, och sen någon form av medhörning.

Som nybörjare behöver man inte satsa på så fina mikrofoner, man behöver helt naturligt ha råd med det andra också.

Vart vill du lägga nivån, hur pass avancerat kommer det vara? Är det bara för att leka runt lite eller vill du ha din musik på Spotify? Kommer du försöka spela in lite och sen tröttna, eller kommer du sitta med det här varje ledig stund för att få till det ljud du vill ha? Har du någon ide redan nu om vad du vill spela in? Jag tror det är mycket bättre att du verkligen funderar ut allt i förväg vad du behöver och har för mål, annars blir det lätt att man slänger pengarna i sjön.

Klokt och sunt. Jag ska lägga nivån lägre för att ha råd med allt. Sen kommer jag kanske uppgradera till något bättre i framtiden allt eftersom. Jag är ju trots allt bara novis.

Permalänk

Här är ett väldigt vettigt paket där man lagt ner pengarna i rätt förhållande till varandra:
http://www.thomann.de/se/thomann_homrecording_bundle_1.htm

Det är i min mening det man verkligen behöver för att komma igång och mycket billigare undan kommer man tyvärr inte. Det enda man kan dra ner på är monitorerna men i det här fallet är det inte att rekommendera. Okej studiomonitorer får man inte för under 2000, bra får man inte för under 5000. Men de är fullt tillräckliga att börja med. Ljudkortet är i bra klass, den enda gång du kan behöva byta ut det är om du vill spela in flera källor samtidigt. Mikrofonen är också ett bra köp. Den slår såklart inte mikrofoner som kostar 1500 och uppåt, men för pengarna får man riktigt mycket. Har själv använt den på främst röst och akustisk gitarr och den har gjort mycket bra ifrån sig. Det medföljer också ett program, Ableton, som är förhållande vis lätt att arbeta med. Jag rekommenderar dock starkt ProTools First som är helt gratis. ProTools används av professionella studios över hela värden, och deras version First är en enklare variant där man inte kan spela in lika många kanaler plus lite andra grejer. Men det är fullt tillräckligt för vad man pysslar med hemma.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!