Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Om inte sagda P-vakt har en kvot att fylla om hen vill ha kvar sitt jobb.

Ohh, ännu en person utan insikt i sektorn som tvärsäkert uttalar sig om "kvoter".

Skrivet av DaBone:

Bodde några år i Linköping och parkeringsvakterna där är ju helt galna. Hörde att de hade provision på böterna, så det kan ju förklara en del...

Droppen var när p-vakten lappade min bil typ 4 minuter efter att min månadsbiljett hade gått ut.
Hade satt en påminnelse i telefonen och jag var ute och skulle köpa ny biljett 10 minuter senare, då jag hade blivit upptagen i ett telefonsamtal.

Många rykten om "provision", men när det kommer till kritan så är det ju månadslöner som gäller för personerna, alternativt timanställning. Hur många p-anmärkningar/kontrollavgifter som skrivs ut är sekundärt. Men sett till hur illa personer känner till regler avseende parkering så skulle vem som helst kunna utfärda rätt ordentligt antal p-anmärkningar/kontrollavgifter på otroligt kort tid.

Fast du hade ju gjort fel.

Skrivet av Crockett:

Om de verkligen har en kvot att gå efter så är väl det ganska sjukt i sig? Deras jobb går officiellt ut på att tjäna trafiksäkerhet och framkomlighet. Om systemet fungerade optimalt så skulle alla parkera helt rätt, vilket skulle göra parkeringsbolagen/vakterna helt onödiga. Deras inofficiella mål är att ha kvar jobbet samt dra in pengar.

Lite som med dieselpriset, som var betydligt lägre än bensin för många år sedan. När alla går över till diesel så höjde man priset i samma takt. Trots tjatet som fanns förut om att diesel ger mindre CO2.

Eller miljöbilspremier som blir jobbigt oekonomiska när alla helt plötsligt köper miljövänligt...

Eller elförbrukningen som går ner när alla kör led lampor och energisnåla kylar/frysar mm. Det elbolagen förlorar på förbrukning tar de igen på elskatt och nätavgifter i lika hög grad. Min kostnad för nätavgift och diverse andra påslag är numera nästan i nivå med själva elförbrukningskostnaden.

Fast nu har vi ju två skilda lagstiftningar, dels FelP men även LKOP som till viss del tjänar olika syften. Tyvärr är det ju så att folk generellt inte kan a) parkera b) känner till pareringsregler.

a+b => intäkter. Gör folk inte fle så är det ju inget problem. Sen om vi då rör oss på platser med stor parkeringsefterfrågan så får vi ju höjda avgifter istället för att minimera söktrafiken.

Skrivet av Igelkott:

Myndigheter är en annan femma. Men jag förstår samtidigt inte varför de skulle kräva betalning när det skett något fel. Dvs förutsatt att bestridande faktiskt har bäring. Det borde bli mindre administration att reda ut skulden först och straffet därefter.

Därför att lagtexten som behandlar det säger så? Sen är det inte så stor adminstration att återbetala när polisen sagt att det ska undanröjas betalningsansvar.

Det absolut enklaste är ju att inte parkera fel, eller? Vilket inte är särskilt svårt om man känner till TrF samt VMF. Men när man ser vilka frågor man får på jobbet så är det en utopi. Stanna/parkera i T-korsning, mot färdriktning, Terräng, det är alla för svåra saker för många som säger sig ha körkort.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Som någon som har arbetat med P-vakter under flera år så kan jag säga att:

1) Du får inte kicken för att du inte klarar din kvot då och då
2) Det är sällan speciellt svårt att fylla sagda kvot under 8 timmar

Och då arbetade jag för ett mycket illa omtyckt privat parkeringsbolag.

Självklart kan en P-vakt göra misstag i sin yrkesutövning, men att snacka om att man medvetet och systematiskt skulle utfärda kontrollavgifter på fordon som står korrekt parkerade är fan löjligt.

Skrivet av Henrik21:

Ohh, ännu en person utan insikt i sektorn som tvärsäkert uttalar sig om "kvoter".

Många rykten om "provision", men när det kommer till kritan så är det ju månadslöner som gäller för personerna, alternativt timanställning. Hur många p-anmärkningar/kontrollavgifter som skrivs ut är sekundärt. Men sett till hur illa personer känner till regler avseende parkering så skulle vem som helst kunna utfärda rätt ordentligt antal p-anmärkningar/kontrollavgifter på otroligt kort tid.

Fast du hade ju gjort fel.

Fast nu har vi ju två skilda lagstiftningar, dels FelP men även LKOP som till viss del tjänar olika syften. Tyvärr är det ju så att folk generellt inte kan a) parkera b) känner till pareringsregler.

a+b => intäkter. Gör folk inte fle så är det ju inget problem. Sen om vi då rör oss på platser med stor parkeringsefterfrågan så får vi ju höjda avgifter istället för att minimera söktrafiken.

Därför att lagtexten som behandlar det säger så? Sen är det inte så stor adminstration att återbetala när polisen sagt att det ska undanröjas betalningsansvar.

Det absolut enklaste är ju att inte parkera fel, eller? Vilket inte är särskilt svårt om man känner till TrF samt VMF. Men när man ser vilka frågor man får på jobbet så är det en utopi. Stanna/parkera i T-korsning, mot färdriktning, Terräng, det är alla för svåra saker för många som säger sig ha körkort.

Det finns förstås mer eller mindre seriösa bolag som sköter kontroll av felparkeringar. Jag fick exempelvis en bot för ett antal år sedan som jag ansåg vara felaktig och bestred på ett väldigt korrekt sätt varpå jag fick tillbaka ett handskrivet svar på katastrofal svenska nertryckt i typ ett B7-kuvert där personen svamlade på om de faktiska förutsättningarna som jag redan beskrivit i min överklagan utan att det framgick ifall min överklagan godkändes eller blev avslagen. Jag skrev tillbaka igen och framställde min klagan ytterligare en gång och att det tidigare brevet inte gav mig besked om min klagan godkändes eller ej varpå jag fick ett liknande brev dock med förtydligande om att jag måste betala. Jag ville driva det vidare men min farsa, som bilen i fråga stod på, tyckte det var bättre att betala och ta förlusten så vi gjorde det.

Sen frågade jag en "riktig" P-vakt på kommunen och enligt honom så hade jag helt rätt och skulle inte betalat utan fortsatt bestrida.

Jag är ganska säker på att det bolaget bestod av en person som hade ett fåtal P-platser som han åkte runt och kollade och där åtminstone delar av böterna gick direkt in i bolaget.

Situationen beskriven nedan:

Det var nyårsdagen och lite småbakfulla (dock inte så mycket att jag inte borde köra) åkte vi till den närmaste pizzerian där alla parkeringarna var upptagna. Men butiken bredvid hade en kundparkering där det inte stod ett ord om tidsbegränsning så jag gick in där och köpte något, typ en dosa snus, så att jag var kund och fick parkera sen satte jag mig på pizzerian och käkade min pizza. När jag kom ut satt boten där.

Hans förklaring (om man kan kalla det det) i brevet var typ: Gick in i affären, ingen där, inga kunder. Jag försökte förklara att eftersom de inte hade någon tidsbegränsning, typ Kundparkering max 10 minuter eller så så var jag ju kund i butiken och hade rätt att parkera där i princip hur länge jag ville efter jag hade handlat, åtminstone det dygnet, men det gick han inte med på. Det andra brevet jag fick sa i princip samma sak fast med stora arga bokstäver: Du ska betala. Ingen i butik ingen kund.

Dold text
Permalänk
Medlem

Uppdrag granskning gjorde ju ett reportage om det här tidigare och grävde. Är tydligen inte helt ovanligt med manipulerad bevisning för att få in mer böter när det handlade om de privata bolagen. Foton tagna i galna vinklar för att gömma biljetter och allt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Tjena..

Så, idag fick jag böter..
Och undrar hur jag ska gå tillväga.

Området jag fick böter på är ett industri område. Jag var där för att gymma och skyltar där säger då att P-tillstånd samt 3H P-skiva parkering.
Då detta enligt flera kunder är missvisande, så har t.o.m. gymmet skrivit detta på deras hemsida.

"Du får parkera på hela området runt Friskis&Svettis med undantag av blå zon (som ligger när du passerat förbi F&S och svänger höger ner för backen.) På hela området står du gratis under tre timmar, mot att du har p-skiva inställd på din ankomsttid."

Blå zon är då ifall man som sagt åker förbi gymmet och då genom ett par grindar till nästa "område" kan man väl säga.

http://s32.postimg.org/ytxsa7429/Parkering.jpg

Här är en bild på hur och var jag var parkerad. Jag är lila färgade pricken. De andra är andra bilar då. Just att jag endast fyllde i 2 bilar är för att visa att det finns bilar mellan mig och själva skylten. Alla gröna p-platser är då p-skiva platser.
På själva kontrollpappret står det fel kod 08 vilket står för "Ej godkänt parkeringstillstånd".
Jag hade P-skiva och det ös regna. Jag har tränat där i snart över 1 år och vet mycket väl vart jag får parkera.
Hade jag missat P-skiva eller om det inte synts hade han väl skrivit kod 13 istället vilket är "P-skiva saknas eller syns inte".
Dock som sagt, ifall han inte såg den, är det möjligt att vakten kanske tog första felet direkt som står vid p-platsen angående tillstånd..

Hur som helst.. Det kanske finns en chans att han missat det då det ös regna och det vart rätt så mycket imma vid fönstret. Hur som helst kunde man se att något låg på brädan. Eller jag vet inte vad jag ska säga. Rätt så förbannad..

Jag ringde dem och första personen som plockade upp telefonen var direkt inte så service inriktad. Han pratade helt enkelt som en bot och sa, efter att jag sa att jag besökte gymmet och kommer ut efter 25m då jag inte orkade gymma då jag mådde dåligt. Han i telefonen sa då att jag ska betala och la på.. i ansiktet på mig.

Ringer igen och en dam plockar upp och i mitten av samtalet börjar hon skrika, säger åt henne att hon inte behöver skrika. Med en arg ton säger hon, "Jag skriker inte, sitter i en kontor där jag inte kan skrika"... Jag brukar inte ta illa upp men fan kändes det som att dem prata ner mot mig, riktigt illa.

Sen sa denna dam, att jag tydligen sagt åt hennes kollega att jag gick in i en lägenhet och skulle tydligen hämta en p-skiva.
Det finns ingen jävla lägenhet i området. Och jag hade en p-skiva och snackade om tillstånd.

Jag har nu överklagad detta via deras webbtjänst, och tror knappast det kommer gå bra för mig. Frågan är, ifall dem nekar min överklagande och så. Jag kan överklaga deras beslut igen?

Vad är chansen att samtalen har spelats in och att dem delar med sig det? Dem säger inget om "inspelning" av samtal när man ringer dem.. det betyder väl att inget spelas in? Vet att när samtal spelas in så sägs det att det gör det innan man får prata med någon?

Nu har jag inte hunnit läsa igenom alla svar du fått än så länge men hur som haver! Jag har oxå åkt på böter där jag var "oskyldig". Jag provade ringa o vara trevlig men de som svarar på andra sidan är helt omöjliga o prata med.

Mitt tips är att gå in o prata med personalen på friskis o förklara hur det är! Om friskis äger parkeringen så är de P-bolagets kund och och de är nog mer villiga att lyssna på dem helt enkelt.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Såg ditt inlägg igår och idag när jag gymmade passade jag på att fråga om jag stod rätt och då fick jag svaret "Hyresgäster i området använder P tillstånd och Friskis och svettis gäster har rätt till P skiva 3 Timmar."

Svar från vem? Friskis eller företaget som förvaltar parkeringsplatserna? Ska bilen registreras hos Friskis? Hyr Friskis platserna? Hur vet P-vakten vem som är gäst och vem som är felparkerare?

Återigen:

Hur är det skyltat? Står det "Tillstånd" så måste du ha tilldelats ett tillstånd.

Skrivet av Crockett:

Om de verkligen har en kvot att gå efter så är väl det ganska sjukt i sig? Deras jobb går officiellt ut på att tjäna trafiksäkerhet och framkomlighet. Om systemet fungerade optimalt så skulle alla parkera helt rätt, vilket skulle göra parkeringsbolagen/vakterna helt onödiga. Deras inofficiella mål är att ha kvar jobbet samt dra in pengar.

Det är väl klart att man måste ha något form av styrmedel för att P-vakterna ska göra sitt jobb? Hur skulle världen se ut om alla företag inte bara utgick från att deras anställda gjorde sitt bästa, utan dessutom gav dem helt fria tyglar?

Kvoten är dock satt så pass lågt att det inte är några som helst problem att hinna med den. P-vakten behöver inte jobba övertid för att lyckas finna 20 (så såg det ut när jag jobbade med parkering åtminstone) felparkerade bilar.

Skrivet av Aktsu:

Uppdrag granskning gjorde ju ett reportage om det här tidigare och grävde. Är tydligen inte helt ovanligt med manipulerad bevisning för att få in mer böter när det handlade om de privata bolagen. Foton tagna i galna vinklar för att gömma biljetter och allt möjligt.

Det är ovanligt sett till antalet kontrollavgifter som utförs, det var dessutom ett reportage av sällan skådad vinkling där bittra tidigare anställda som avskedats gavs utrymme att oemotsagda komma med rena falsarier som att de skulle uppmuntrats att fellappa av företaget. Jag säger inte att felaktiga kontrollavgifter inte utförs, men det är inte ett resultat av systematiskt fusk eller något som sanktioneras av företagen.

Men vad vet jag, jag fick inte kicken för att jag var omöjlig att göra med, fuskade med körjournalen eller sov på arbetstid.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Som någon som har arbetat med P-vakter under flera år så kan jag säga att:

1) Du får inte kicken för att du inte klarar din kvot då och då
2) Det är sällan speciellt svårt att fylla sagda kvot under 8 timmar

Och då arbetade jag för ett mycket illa omtyckt privat parkeringsbolag.

Självklart kan en P-vakt göra misstag i sin yrkesutövning, men att snacka om att man medvetet och systematiskt skulle utfärda kontrollavgifter på fordon som står korrekt parkerade är fan löjligt.

Otippat att det var mycket illa omtyckt om alla p-lisor arbetar mot en kvot.
Det enda som vore ännu skevare är en bonus per bötfälld bil.

1) Att det över huvud taget finns en kvot är sjukt och ger bara massvis av skeva incitament.
2) Minsta motståndets lag. Bötfäll alla på en gata oklar skyltning eller på ett köpcenter med p-skiva sedan är skiftet klart.
Många kommer inte orka bestrida fakturan eftersom kundtjänsten hos samtliga p-bolag är det otrevligaste man kan stöta på och bolaget tjänar massvis av pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Otippat att det var mycket illa omtyckt om alla p-lisor arbetar mot en kvot.
Det enda som vore ännu skevare är en bonus per bötfälld bil.

1) Att det över huvud taget finns en kvot är sjukt och ger bara massvis av skeva incitament.
2) Minsta motståndets lag. Bötfäll alla på en gata oklar skyltning eller på ett köpcenter med p-skiva sedan är skiftet klart.
Många kommer inte orka bestrida fakturan eftersom kundtjänsten hos samtliga p-bolag är det otrevligaste man kan stöta på och bolaget tjänar massvis av pengar.

Man får ingen bonus för utförda kontrollavgifter
Det finns ingen provision

1) Nej, det är fullt rimligt att det finns en kvot och att en P-vakt missar kvoten då och då är inte skäl för avsked eller någon form av straff. Snack med chefen kanske och en genomgång av vart man patrullerat.
2) Det finns inte många gator i Sverige där skyltningen är "oklar". Det finns gator där skyltningen är felaktig, men när gemene man påstår att skyltningen är "oklar" så betyder det att personen inte vet hur man läser tilläggsskyltar.

Antalet felaktiga kontrollavgifter är en droppe i havet i jämförelse med antalet korrekt utfärdade kontrollavgifter och intäkter från parkeringsbiljetter på mark och i garage. Den som tror att det handlar om stora pengar för företagen har helt enkelt fel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Som någon som har arbetat med P-vakter under flera år så kan jag säga att:

1) Du får inte kicken för att du inte klarar din kvot då och då
2) Det är sällan speciellt svårt att fylla sagda kvot under 8 timmar

Och då arbetade jag för ett mycket illa omtyckt privat parkeringsbolag.

Självklart kan en P-vakt göra misstag i sin yrkesutövning, men att snacka om att man medvetet och systematiskt skulle utfärda kontrollavgifter på fordon som står korrekt parkerade är fan löjligt.

Att det bara finns en kvot är ju bara helt sjukt. Det visar också att det aktivt görs mätningar på hur många boter varje vakt delar ut, och nu är steget inte långt till en tävling om vem som skriver ut flest. Antingen inofficiell mellan kolleger i fikarummet eller officiell, dvs chefen "premierar" på något sätt de som delar ut flest. Väx upp!

Skrivet av Valiumballong:

1) Nej, det är fullt rimligt att det finns en kvot och att en P-vakt missar kvoten då och då är inte skäl för avsked eller någon form av straff. Snack med chefen kanske och en genomgång av vart man patrullerat.

Förklara gärna varför det skulle vara rimligt att en p-vakt har en kvot med felparkeringar som måste uppnås.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Att det bara finns en kvot är ju bara helt sjukt. Det visar också att det aktivt görs mätningar på hur många boter varje vakt delar ut, och nu är steget inte långt till en tävling om vem som skriver ut flest. Antingen inofficiell mellan kolleger i fikarummet eller officiell, dvs chefen "premierar" på något sätt de som delar ut flest. Väx upp!

Förklara gärna varför det skulle vara rimligt att en p-vakt har en kvot med felparkeringar som måste uppnås.

För att sagd vakt inte ska sitta och surfa på mobilen hela arbetsdagen? Är väl inge konstigt att förvänta sig ett resultat av sina anställda? Kom igen dude ^^ Folk parkerar kasst, det är enkelt att lappa bilar dagligen på de flesta ställena. Tror du att P-vakterna gillar att "sätta dit" andra människor? Måste man vara elak? Det är jobb som alla andra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Att det bara finns en kvot är ju bara helt sjukt. Det visar också att det aktivt görs mätningar på hur många boter varje vakt delar ut, och nu är steget inte långt till en tävling om vem som skriver ut flest. Antingen inofficiell mellan kolleger i fikarummet eller officiell, dvs chefen "premierar" på något sätt de som delar ut flest. Väx upp!

Det finns inga incitament att skriva ut fler än någon annan. Vad skulle motivet bakom tävlingen mellan kollegor vara? De har samma lön, de får ingen bonus. De roterar områden.

Skrivet av giplet:

Förklara gärna varför det skulle vara rimligt att en p-vakt har en kvot med felparkeringar som måste uppnås.

Annars sitter man och dricker en termos kaffe, äter en bulle och säger att det inte fanns några felparkerare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

1) Nej, det är fullt rimligt att det finns en kvot och att en P-vakt missar kvoten då och då är inte skäl för avsked eller någon form av straff. Snack med chefen kanske och en genomgång av vart man patrullerat.

Skrivet av giplet:

Att det bara finns en kvot är ju bara helt sjukt. Det visar också att det aktivt görs mätningar på hur många boter varje vakt delar ut, och nu är steget inte långt till en tävling om vem som skriver ut flest. Antingen inofficiell mellan kolleger i fikarummet eller officiell, dvs chefen "premierar" på något sätt de som delar ut flest. Väx upp!

Förklara gärna varför det skulle vara rimligt att en p-vakt har en kvot med felparkeringar som måste uppnås.

Håller med, helt orimligt att det ska vara en kvot på denna typen av arbete. Ska trafikpolisen ha kvot på hur många körkort man ska dra in per dag?

Försäljare och den typen av arbete kan väl rimligen ha kvoter som ska uppnås. Kvoter för p-vakter är bara för att dra in tillräckligt med pengar och för att de anställda inte ska slacka hela dagarna.

Att överklaga en bot är nästan omöjligt, då får det gå till rätten och de flesta fall döms till p-bolagens fördel. Då måste du själv stå för deras rättegångskostnader också, vilket gör att nästan ingen går så långt.
Så är det konstigt att detta skojarbolag lappar bilar lite hur som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är ovanligt sett till antalet kontrollavgifter som utförs, det var dessutom ett reportage av sällan skådad vinkling där bittra tidigare anställda som avskedats gavs utrymme att oemotsagda komma med rena falsarier som att de skulle uppmuntrats att fellappa av företaget. Jag säger inte att felaktiga kontrollavgifter inte utförs, men det är inte ett resultat av systematiskt fusk eller något som sanktioneras av företagen.

Men vad vet jag, jag fick inte kicken för att jag var omöjlig att göra med, fuskade med körjournalen eller sov på arbetstid.

Hur vet du att de enskilda personerna inte uppmuntrats till att fuska? Det är en grej att säga att det inte är generellt för branschen, det är en helt annan sak att som du säga att de ljuger i sina anklagelser i sina specifika fall.

Hela upplägget med kvoter skapar incitament att fuska. Att en kvot existerar visar de anställda att vad som följs upp är hur många bilar de lappar och sänder signaler att för få lappade bilar = dåligt. Vad som är mer vettigt att följa upp är snarare kontroller av hur många felparkerade bilar det finns som inte lappats och hur framkomligheten ser ut. Parkeringsvakters uppdrag är inte att lappa bilar utan det är bara ett av verktygen de kan använda för att göra sitt jobb så varför skall du mäta hur ofta de använt det verktyget istället för hur väl de gjort sitt jobb?

Om du pratar om incitament så lovar jag dig att det finns de inom bolagen som har incitament till att få fler lappade bilar. Om det inte är chefer som kan presentera lysande resultat uppåt är det VD eller ägare som har det incitamentet. Nu betyder ju inte närvaron av incitament att man gör någonting, men om man sätter upp skeva mätsystem som enbart syftar till att mäta antalet lappar och inte faktiskt arbetsprestation visar man ju vad man tycker är viktigt.

Permalänk
Medlem

Det är i stort sett helt omöjligt att vinna sådana här strider. Jag själv råkade ut för detta när jag flyttade in i min nya lägenhet. Vi hade lånat en pickup och körde dit soffan. Parkerade utanför trappen och bar upp soffan till 3dje våningen. Direkt efter gick jag ned för att hämta dynerna och då hade securitas varit där och satt lapp på bilen. 500 spänn. Ringde och försökte vänligt förklara att jag flyttar in...men fick svaret att tar det längre tid än 5 minuter blir det böter. Det gick inte att överhuvudtaget få denna människan att förstå att det kan ta längre tid att kånka ett soffåbäke upp för 3 våningar och att jag max var borta i 7-8 min eftersom det hade börjat smådugga och dynerna låg på flaket.
Jag blev i stort sett idiotförklarad och hon pratade med mig som ett litet barn. Jag betalade och det kändes verkligen som jag blivit rånad. Bostadsföreningen kunde inte göra någonting heller.
Resten av flytten hade jag vakt vid bilen och stor skylt i rutan "Jag flyttar in för helvete så sätt inga böter idiot!!"

Mitt råd är, betala och svälj detta. Prata med FS och förklara att Securitas sätter böter på bilarna utanför så dom kan kontakta dem och fixa detta (om det går).

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Man får ingen bonus för utförda kontrollavgifter
Det finns ingen provision

1) Nej, det är fullt rimligt att det finns en kvot och att en P-vakt missar kvoten då och då är inte skäl för avsked eller någon form av straff. Snack med chefen kanske och en genomgång av vart man patrullerat.
2) Det finns inte många gator i Sverige där skyltningen är "oklar". Det finns gator där skyltningen är felaktig, men när gemene man påstår att skyltningen är "oklar" så betyder det att personen inte vet hur man läser tilläggsskyltar.

Antalet felaktiga kontrollavgifter är en droppe i havet i jämförelse med antalet korrekt utfärdade kontrollavgifter och intäkter från parkeringsbiljetter på mark och i garage. Den som tror att det handlar om stora pengar för företagen har helt enkelt fel.

Kvoten bidrar till att fiska felinställda p-skivor vid köpcentrum istället för att sikta in sig på områden där enstaka bilar står mest ivägen.

Det har blivit så starkt inarbetat att p-lisor ignorerar bilar utanför parkeringsrutorna. Blicken går från p-skiva till p-skiva. Andra bilar finns inte.
Nyttan med p-lisor har ju helt försvunnit om bilar som står korrekt men med fel inställning år böter medan bilar som står uppenbart fel slipper undan.

Skrivet av Valiumballong:

Det finns inga incitament att skriva ut fler än någon annan. Vad skulle motivet bakom tävlingen mellan kollegor vara? De har samma lön, de får ingen bonus. De roterar områden.

Annars sitter man och dricker en termos kaffe, äter en bulle och säger att det inte fanns några felparkerare.

Men du menar att samma personer som saknar all form av arbetsmoral och bara dricker kaffe hela dagarna om inte piskan viner aldrig någonsin skulle få för sig att skarva i lappskrivandet för att fylla kvoten?
För där går gränsen? Slashasen blir paragrafryttare så fort kvoten kommer på tal?
Jag är mycket skeptisk...

Eftersom "böterna" är inkomst för företagen som patrullerar så är det självklart att det finns många incitament till att så många som möjligt skrivs ut.
Det spelar ju ingen roll om en stor del är felaktiga, för det är en tröskel att överklaga en bot.
Finns säkert någon som räknat på hur stor andel av alla felaktiga "böter" som betalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Nu har jag inte hunnit läsa igenom alla svar du fått än så länge men hur som haver! Jag har oxå åkt på böter där jag var "oskyldig". Jag provade ringa o vara trevlig men de som svarar på andra sidan är helt omöjliga o prata med.

Mitt tips är att gå in o prata med personalen på friskis o förklara hur det är! Om friskis äger parkeringen så är de P-bolagets kund och och de är nog mer villiga att lyssna på dem helt enkelt.

Jo, tänker nog låta dem prata med Sec. ifall överklagningen går åt helvete..

Det är inget stort belopp direkt, 450 kr, men vill helst inte ha en prick för något jag inte gjort. Speciellt då bilen inte ens är på mitt namn utan farsans.. Som aldrig i sitt liv fått några böter.

Skrivet av Valiumballong:

Hyr Friskis dessa P-platser?

Står det, i anslutning till den parkering du valde, att tillstånd krävs så krävs tillstånd. Antingen genom att regnummer anmälts eller med lapp i rutan från den som utfärdar dessa tillstånd. Har du inget p-tillstånd så spelar det ingen roll om du har P-skiva eller inte. Om Friskis hyr platserna så brukar det vara uppmärkt kundparkering.

Jag förstår f.ö. inte vad som är oklart i "P-tillstånd, 3h P-skiva", uppenbarligen så betyder det att du får stå där i 3h om du har tillstånd. Behöver du inte tillstånd så står det "P-skiva" och behöver du inte P-skiva, men tillstånd, så står det "P-tillstånd".

Det verkar onekligen som om Friskis och du har missat att det krävs tillstånd för dessa parkeringsplatser.

Så:

Vad står det i anslutning till parkeringen?
Har du fått ett P-tillstånd utfärdat?

Saken är den att gymmet dagligen får tiotal om inte hundratal besökare.
Och varje besökare har fått informationen att gäster till gymmet ska parkera med P-skiva.
I andra ord betyder det att dem hyrt parkeringen och gäster dit har då automatiskt tillstånd.
Om frågan dock är ifall jag gett gymmet något reg nr så mitt reg nr får ett tillstånd så är svaret NEJ.
Om detta är fallet då har väl gymmet skyldighet o betala.
Det står P-tillstånd sen under den skylten står det RÖD ZON,
Och sedan P-skiva 3h.

Blåa Zonen får vi inte parkera på.

Då jag var där första gången frågade jag om man skulle ansöka om tillstånd och då sa dem att det räcker med en skiva då du automatiskt får tillstånd när du är gäst hos oss.

Skylten är lätt o förstå, missförstå mig inte. Jag skapa tråden för att jag inte gjort något fel. Jag har ju följt instruktioner.
Har jag gjort fel enligt dig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Det finns inga incitament att skriva ut fler än någon annan. Vad skulle motivet bakom tävlingen mellan kollegor vara? De har samma lön, de får ingen bonus. De roterar områden.

Annars sitter man och dricker en termos kaffe, äter en bulle och säger att det inte fanns några felparkerare.

Eftersom du är medlem här så gissar jag att du spelar. Vad är motivet bakom att klättra i rankingen på CSGO? Själva motivet är att vara bättre än någon annan. Många människor triggas av att tävla. Så att det skulle tävlas mellan kolleger tror jag att vi kan utgå ifrån. Om sedan någon chef någonsin uttrycker sig positivt om att Valiumballong minsann skrev ut dubbelt så många boter som kvoten så kommer det att sitta kvar länge som en påminnelse om att detta "bra" beteende uppmärksammades av chefen.

Om man bara vill mäta att någon patrullerar sitt område så är det väl bättre att utrusta er med en GPS eller göra som vissa väktarfirmor att man ska scanna av streckkoder på vissa platser för att visa att man på en viss plats en viss tidpunkt.

Att mäta antalet P-boter som skrivs ut får ingen annan effekt än att just P-boter skrivs ut. Och jag är inte förvånad. Även om bolagen eller de anställda inte får provision så är det ju helt klart att deras vara eller inte vara beror på hur många boter som skrivs ut. Om inga boter skrivs ut för ett visst område så patrullerar ju P-vakterna där helt i onödan. Har man däremot ett område där det skrivs ut många boter så är det ju ett problemområde som kan vara intressant för uppdragsgivaren att öka närvaron av P-vakter i. Så bolaget tjänar oavsett på att det skrivs ut många boter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hagge:

Saken är den att gymmet dagligen får tiotal om inte hundratal besökare.
Och varje besökare har fått informationen att gäster till gymmet ska parkera med P-skiva.
I andra ord betyder det att dem hyrt parkeringen och gäster dit har då automatiskt tillstånd.
Om frågan dock är ifall jag gett gymmet något reg nr så mitt reg nr får ett tillstånd så är svaret NEJ.
Om detta är fallet då har väl gymmet skyldighet o betala.
Det står P-tillstånd sen under den skylten står det RÖD ZON,
Och sedan P-skiva 3h.

Blåa Zonen får vi inte parkera på.

Då jag var där första gången frågade jag om man skulle ansöka om tillstånd och då sa dem att det räcker med en skiva då du automatiskt får tillstånd när du är gäst hos oss.

Skylten är lätt o förstå, missförstå mig inte. Jag skapa tråden för att jag inte gjort något fel. Jag har ju följt instruktioner.
Har jag gjort fel enligt dig?

Jag tycker att du ska vända dig till Friskis med detta ärende. De har helt klart någon deal med ägaren av parkeringen som i sin tur är den som har anlitat parkeringsbolaget. Det brukar vara betydligt effektivare att den som faktiskt betalar kommer och gnäller. Sedan underlättar det så klart om du har lite foton osv att bidra med som bevisning så att du kan göra det troligt att det inte är du som gjort fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Håller med, helt orimligt att det ska vara en kvot på denna typen av arbete. Ska trafikpolisen ha kvot på hur många körkort man ska dra in per dag?

Försäljare och den typen av arbete kan väl rimligen ha kvoter som ska uppnås. Kvoter för p-vakter är bara för att dra in tillräckligt med pengar och för att de anställda inte ska slacka hela dagarna.

Att överklaga en bot är nästan omöjligt, då får det gå till rätten och de flesta fall döms till p-bolagens fördel. Då måste du själv stå för deras rättegångskostnader också, vilket gör att nästan ingen går så långt.
Så är det konstigt att detta skojarbolag lappar bilar lite hur som helst?

Trafikpoliser har en kvot på antalet utandningstester som ska utföras. Eftersom det inte riktigt går att föra statistik över antalet kontrollerade fordon så väljer man istället att ha en kvot över kontrollavgifter. Som man kan frångå om det skulle vara en dålig dag för p-vakten.

Rättegångskostnaden är en sak, tiden det tar att administrera en annan. En kontrollavgift som går till domstol = en förlustaffär för parkeringsbolaget.

Skrivet av Aktsu:

Hur vet du att de enskilda personerna inte uppmuntrats till att fuska? Det är en grej att säga att det inte är generellt för branschen, det är en helt annan sak att som du säga att de ljuger i sina anklagelser i sina specifika fall.

Hela upplägget med kvoter skapar incitament att fuska. Att en kvot existerar visar de anställda att vad som följs upp är hur många bilar de lappar och sänder signaler att för få lappade bilar = dåligt. Vad som är mer vettigt att följa upp är snarare kontroller av hur många felparkerade bilar det finns som inte lappats och hur framkomligheten ser ut. Parkeringsvakters uppdrag är inte att lappa bilar utan det är bara ett av verktygen de kan använda för att göra sitt jobb så varför skall du mäta hur ofta de använt det verktyget istället för hur väl de gjort sitt jobb?

Om du pratar om incitament så lovar jag dig att det finns de inom bolagen som har incitament till att få fler lappade bilar. Om det inte är chefer som kan presentera lysande resultat uppåt är det VD eller ägare som har det incitamentet. Nu betyder ju inte närvaron av incitament att man gör någonting, men om man sätter upp skeva mätsystem som enbart syftar till att mäta antalet lappar och inte faktiskt arbetsprestation visar man ju vad man tycker är viktigt.

Istället för att begära att jag ska bevisa det negativa påståendet att ingen uppmuntras att fuska, bevisa istället att p-vakter uppmuntras att fuska. Och nej, sparkade ex-anställda räknas inte som trovärdiga i frågan.

Skrivet av henkiii:

Kvoten bidrar till att fiska felinställda p-skivor vid köpcentrum istället för att sikta in sig på områden där enstaka bilar står mest ivägen.

Det har blivit så starkt inarbetat att p-lisor ignorerar bilar utanför parkeringsrutorna. Blicken går från p-skiva till p-skiva. Andra bilar finns inte.
Nyttan med p-lisor har ju helt försvunnit om bilar som står korrekt men med fel inställning år böter medan bilar som står uppenbart fel slipper undan.
Men du menar att samma personer som saknar all form av arbetsmoral och bara dricker kaffe hela dagarna om inte piskan viner aldrig någonsin skulle få för sig att skarva i lappskrivandet för att fylla kvoten?
För där går gränsen? Slashasen blir paragrafryttare så fort kvoten kommer på tal?
Jag är mycket skeptisk...

Eftersom "böterna" är inkomst för företagen som patrullerar så är det självklart att det finns många incitament till att så många som möjligt skrivs ut.
Det spelar ju ingen roll om en stor del är felaktiga, för det är en tröskel att överklaga en bot.
Finns säkert någon som räknat på hur stor andel av alla felaktiga "böter" som betalas.

En felinställd p-skiva = kontrollavgift. Ställ in p-skivan rätt så är problemet löst. Om ett köpcenter ligger inom en p-vakts område så kommer köpcentret givetvis att patrulleras. Eftersom du tror att felaktigt utförda kontrollavgifter uppmuntras så kan jag väl säga att så är det inte. Det tar tid att hantera felaktiga kontrollavgifter. Korrekt utförda kontrollavgifter leder sällan till tjaffs => pengar in snabbt => bra för företaget.

Du får gärna hitta någon som räknat på hur många felaktiga kontrollavgifter som betalats. Sedan kan du ställa den summan mot totala intäkter. Sen kan du säga att ägarna ger direktivet att utfärda så många kontrollavgifter som möjligt.

Skrivet av Hagge:

Saken är den att gymmet dagligen får tiotal om inte hundratal besökare.
Och varje besökare har fått informationen att gäster till gymmet ska parkera med P-skiva.
I andra ord betyder det att dem hyrt parkeringen och gäster dit har då automatiskt tillstånd.
Om frågan dock är ifall jag gett gymmet något reg nr så mitt reg nr får ett tillstånd så är svaret NEJ.
Om detta är fallet då har väl gymmet skyldighet o betala.
Det står P-tillstånd sen under den skylten står det RÖD ZON,
Och sedan P-skiva 3h.

Blåa Zonen får vi inte parkera på.

Då jag var där första gången frågade jag om man skulle ansöka om tillstånd och då sa dem att det räcker med en skiva då du automatiskt får tillstånd när du är gäst hos oss.

Skylten är lätt o förstå, missförstå mig inte. Jag skapa tråden för att jag inte gjort något fel. Jag har ju följt instruktioner.
Har jag gjort fel enligt dig?

Nu gör du ett rejält hopp i logiken här. Att Friskis säger att ni får stå där utan tillstånd betyder inte att Friskis hyr P-platserna.

Du har inte fått tillstånd utfärdat för att stå på en P-plats där tillstånd krävs. Ett tillstånd är en lapp eller ett registrerat nummer, P-vakten som dyker upp vet som sagt inte om du är kund hos Friskis eller en felparkerare. Begär ersättning för din kontrollavgift av gymmet och be om att få ett riktigt tillstånd utfärdat.

Skrivet av giplet:

Eftersom du är medlem här så gissar jag att du spelar. Vad är motivet bakom att klättra i rankingen på CSGO? Själva motivet är att vara bättre än någon annan. Många människor triggas av att tävla. Så att det skulle tävlas mellan kolleger tror jag att vi kan utgå ifrån. Om sedan någon chef någonsin uttrycker sig positivt om att Valiumballong minsann skrev ut dubbelt så många boter som kvoten så kommer det att sitta kvar länge som en påminnelse om att detta "bra" beteende uppmärksammades av chefen.

Om man bara vill mäta att någon patrullerar sitt område så är det väl bättre att utrusta er med en GPS eller göra som vissa väktarfirmor att man ska scanna av streckkoder på vissa platser för att visa att man på en viss plats en viss tidpunkt.

Att mäta antalet P-boter som skrivs ut får ingen annan effekt än att just P-boter skrivs ut. Och jag är inte förvånad. Även om bolagen eller de anställda inte får provision så är det ju helt klart att deras vara eller inte vara beror på hur många boter som skrivs ut. Om inga boter skrivs ut för ett visst område så patrullerar ju P-vakterna där helt i onödan. Har man däremot ett område där det skrivs ut många boter så är det ju ett problemområde som kan vara intressant för uppdragsgivaren att öka närvaron av P-vakter i. Så bolaget tjänar oavsett på att det skrivs ut många boter.

Jag är inte 15 år längre, så jag bryr mig inte om "ranking" i datorspel. Sedan är jämförelsen mycket haltande till att börja med då ett spel är ett faktiskt tävlingsmoment medan ett arbete är ett arbete. Jag tävlar inte med mina kollegor i snabbast reglerventilbyte eller störst antal meter ventilationskanal monterat på en arbetsdag.

P-vakter roterar områden. Vissa är bättre, andra är sämre. I vissa kan du skriva ut lika många kontrollavgifter som din utrustning tillåter, i andra kanske du inte ens når upp till din dagskvot om du försöker. Nästa vecka eller nästa dag är du på annan plats och situationen är omvänd.

Det är inte speciellt attraktivt för en markägare att låta rövare gå runt och sätta kontrollavgifter på allt med 2 eller fler hjul. De får skit de med.

Väntar på bevisning att felaktiga kontrollavgifter uppmuntras från chefsnivå och att fusket skulle vara utbrett. Som tidigare sagt är bittra ex-anställda inte trovärdiga källor.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag är inte 15 år längre, så jag bryr mig inte om "ranking" i datorspel. Sedan är jämförelsen mycket haltande till att börja med då ett spel är ett faktiskt tävlingsmoment medan ett arbete är ett arbete. Jag tävlar inte med mina kollegor i snabbast reglerventilbyte eller störst antal meter ventilationskanal monterat på en arbetsdag.

Du har missat en av de stora grejerna inom arbetslivet, Gamification.

Det gör jättestor skillnad att använda dessa koncept i arbetslivet. Många gillar att tävla och även utav de som inte gillar att tävla så är det många som gillar att ta badges och tjäna poäng. Kolla bara på Webhallens nya system med xp, levlar osv. Finns en post här på forumet med mycket info.

Men det gäller att man belönar rätt saker, för om din arbetsgivare tex börjar föra statistik över vem som byter flest reglerventiler på en vecka så kan man ge sig på att någon börjar dra genvägar för att kunna byta fler vilket kan medföra att kvaliteten blir sämre. På samma vis ska man inte mäta antalet utskrivna boter om det inte är det man vill uppnå. För folk kommer att hitta sätt att se bra ut i mätningen. Det kan vara så enkelt som att slippa se på ett papper att man inte nådde upp till sin kvot.

Och för den delen är jag 42 och triggas fortfarande av att komma högst på en ranking. Jag använder det dessutom mer eller mindre dagligen på olika sätt i teamet som jag är chef över och det funkar fantastiskt bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Istället för att begära att jag ska bevisa det negativa påståendet att ingen uppmuntras att fuska, bevisa istället att p-vakter uppmuntras att fuska. Och nej, sparkade ex-anställda räknas inte som trovärdiga i frågan.

Varför hävdar du då att ingen uppmuntrats fuska? Du kan inte angripa de ex anställdas påstående om att de uppmuntras fuska utan någon insikt i deras situation och avfärda kritiken med att de är sparkade.

Bolag som skapar mätsystem som endast mäter lappade bilar (pengar in) och inte hur väl de anställda utför sina arbeten, där ex anställda hävdar att de uppmuntras fuska samt ett antal rättsfall visar på extremt manipulerade bevis från bolagens sida är om något högst misstänkt. Detta är inget du kan avfärda för att du inte vill tro på de som intervjuats, vill du angripa detta får du komma med något mer konkret.

Det hela är tillräckligt misstänkt för att systemet borde ses över, det är bolagen som skall bevisa att bilen är felparkerad och det måste till någon översyn av denna bevisning, är bilarna faktiskt felparkerade vore det inte svårare än det är idag att utfärda kontrollavgifter. Något säger mig att bolagen inte alls skulle vara speciellt sugna på sådana förändringar dock.

Permalänk
Medlem

D:

Hela 3 fall. Vilken epidemi.

Skrivet av Aktsu:

Varför hävdar du då att ingen uppmuntrats fuska? Du kan inte angripa de ex anställdas påstående om att de uppmuntras fuska utan någon insikt i deras situation och avfärda kritiken med att de är sparkade.

Bolag som skapar mätsystem som endast mäter lappade bilar (pengar in) och inte hur väl de anställda utför sina arbeten, där ex anställda hävdar att de uppmuntras fuska samt ett antal rättsfall visar på extremt manipulerade bevis från bolagens sida är om något högst misstänkt. Detta är inget du kan avfärda för att du inte vill tro på de som intervjuats, vill du angripa detta får du komma med något mer konkret.

Det hela är tillräckligt misstänkt för att systemet borde ses över, det är bolagen som skall bevisa att bilen är felparkerad och det måste till någon översyn av denna bevisning, är bilarna faktiskt felparkerade vore det inte svårare än det är idag att utfärda kontrollavgifter. Något säger mig att bolagen inte alls skulle vara speciellt sugna på sådana förändringar dock.

Ex-anställda, som avskedats, hävdar att de uppmuntrats att fuska. Om du tycker att det är ett trovärdigt vittnesmål så har jag inte mycket mer att säga.
Jag vet inte vilket fall man hänvisar till där ett bolag (vilket?) ska ha manipulerat bilder.

Kontakta din lokala politiker för lagändringar. P-bolag följer de förordningar som finns. Jag har inga som helst problem med att foton där hela rutan inte ses ogiltigförklaras på studs. Låt P-vakter ta ett extra foto.

Kvoten är inte problemet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ex-anställda, som avskedats, hävdar att de uppmuntrats att fuska. Om du tycker att det är ett trovärdigt vittnesmål så har jag inte mycket mer att säga.
Jag vet inte vilket fall man hänvisar till där ett bolag (vilket?) ska ha manipulerat bilder.

Kontakta din lokala politiker för lagändringar. P-bolag följer de förordningar som finns. Jag har inga som helst problem med att foton där hela rutan inte ses ogiltigförklaras på studs. Låt P-vakter ta ett extra foto.

Man kan inte förkasta vittnesmål bara för att de avskedats, skulle alla tänka som dig skulle vi ha galet många felaktigheter som aldrig dragits fram i ljuset. Att vara avskedad gör inte att alla anklagelser du kommer med skall ses som sådana utan substans.

Skrivet av Valiumballong:

Kvoten är inte problemet.

Rent logiskt tillför den dock ingenting för bolagen förutom ett sätt att se hur mycket pengar varje anställd drar in till bolagen. Den mäter inte om de jobbar eller ej. Så från första början är den vinklad till att fungera på ett vis som uppmuntrar fusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Man kan inte förkasta vittnesmål bara för att de avskedats, skulle alla tänka som dig skulle vi ha galet många felaktigheter som aldrig dragits fram i ljuset. Att vara avskedad gör inte att alla anklagelser du kommer med skall ses som sådana utan substans.

Nej, men ett vittnesmål från en avskedad anställd räcker inte som bevisning för systematiskt fusk.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

[quote postid="16136605" userid="146340" name="Valiumballong"]
D:

Hela 3 fall. Vilken epidemi.

Nej knappast, men jag tror detta är toppen av isberget. De som blir felaktigt bötfällda men betalar i tysthet är säkert många. Vet av egen erfarenhet hur pengakåta och lappbenägna dessa bolag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej, men ett vittnesmål från en avskedad anställd räcker inte som bevisning för systematiskt fusk.

Sluta halmgubba dig, ja de var avskedade, de är dock bara en bit av pusslet. När man har system som är uppriggat för att främja fusk framför faktiskt arbete, bildbevis som är uppenbart tagna för att fuska, bolag som hotar med domstol direkt och tidigare anställda som vittnar om fusk är det klart man skall bli misstänksam. Många stora fusk som bolag utfört har dragits fram i ljuset av tidigare anställda, man måste självklart ta i beaktande att de kan ha en vendetta men att avfärda allt de säger vore bara korkat.

Permalänk
Medlem

@giplet: Bara nyfiken om du vet något jobb som har tävlingar där deras jobb inte är att försälja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Sluta halmgubba dig, ja de var avskedade, de är dock bara en bit av pusslet. När man har system som är uppriggat för att främja fusk framför faktiskt arbete, bildbevis som är uppenbart tagna för att fuska, bolag som hotar med domstol direkt och tidigare anställda som vittnar om fusk är det klart man skall bli misstänksam. Många stora fusk som bolag utfört har dragits fram i ljuset av tidigare anställda, man måste självklart ta i beaktande att de kan ha en vendetta men att avfärda allt de säger vore bara korkat.

Vad i systemet främjar fusk? De uttalanden man sett handlar om avskedade (inte uppsagda) personer som uttalar sig. Man bör vara väldigt tveksam till vilken vikt dessa personers uttalanden får. Vad säger CoC för de företagen?

Fast hur ska ett bolag hantera en tvistig fordran annat än TR (och FT-mål)? Ska företag bara släppa fordringar som man har utestående för att motparten inte håller med.

"Men jag skulle ju bara in snabbt", "Men jag är ju mindre i vägen på trottoaren än i körbanan". Eller personer som inte vet vad skillnaden är mellan att stanna och parkera. Eller för den sakens skull personer som anser att de inte parkerat då föraren sitter kvar i fordonet.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Vad i systemet främjar fusk? De uttalanden man sett handlar om avskedade (inte uppsagda) personer som uttalar sig. Man bör vara väldigt tveksam till vilken vikt dessa personers uttalanden får. Vad säger CoC för de företagen?

Ett system där bolagens största intäktskälla är kontrollavgifter och där det finns kvoter på antalet utfärdade sådana är ett system som främjar fusk. Att utfärda kontrollavgifter är inte deras huvudsakliga uppgift så det är skevt att mäta hur många sådana de utfärdar. Det vore som att mäta min arbetsinsats med hur många möten jag går på eller liknande dumt.

Skrivet av Henrik21:

Fast hur ska ett bolag hantera en tvistig fordran annat än TR (och FT-mål)? Ska företag bara släppa fordringar som man har utestående för att motparten inte håller med.

"Men jag skulle ju bara in snabbt", "Men jag är ju mindre i vägen på trottoaren än i körbanan". Eller personer som inte vet vad skillnaden är mellan att stanna och parkera. Eller för den sakens skull personer som anser att de inte parkerat då föraren sitter kvar i fordonet.

När de själva ser att deras bevisning är bristfällig (foton tagna i skumma vinklar så biljetter omöjligt kan synas, blixtar som reflekteras i rutan osv) så skulle ett seriöst bolag backa och inte dra ärendet vidare när motparten kan presentera en köpt biljett eller dylikt. Att då försöka få folk att betala genom att hota med domstol är något man endast förväntar sig av skumraskbolag som fuskar.

Sen kan vi prata om hur skumt det är att bolagen vinner i domstol när bilden inte funkar som bevis men parkeringsvakten säger att det inte låg en biljett där. Vore det sant skulle det ju varit enkelt att bevisa med en korrekt bild.