Om inte sagda P-vakt har en kvot att fylla om hen vill ha kvar sitt jobb.
Ohh, ännu en person utan insikt i sektorn som tvärsäkert uttalar sig om "kvoter".
Bodde några år i Linköping och parkeringsvakterna där är ju helt galna. Hörde att de hade provision på böterna, så det kan ju förklara en del...
Droppen var när p-vakten lappade min bil typ 4 minuter efter att min månadsbiljett hade gått ut.
Hade satt en påminnelse i telefonen och jag var ute och skulle köpa ny biljett 10 minuter senare, då jag hade blivit upptagen i ett telefonsamtal.
Många rykten om "provision", men när det kommer till kritan så är det ju månadslöner som gäller för personerna, alternativt timanställning. Hur många p-anmärkningar/kontrollavgifter som skrivs ut är sekundärt. Men sett till hur illa personer känner till regler avseende parkering så skulle vem som helst kunna utfärda rätt ordentligt antal p-anmärkningar/kontrollavgifter på otroligt kort tid.
Fast du hade ju gjort fel.
Om de verkligen har en kvot att gå efter så är väl det ganska sjukt i sig? Deras jobb går officiellt ut på att tjäna trafiksäkerhet och framkomlighet. Om systemet fungerade optimalt så skulle alla parkera helt rätt, vilket skulle göra parkeringsbolagen/vakterna helt onödiga. Deras inofficiella mål är att ha kvar jobbet samt dra in pengar.
Lite som med dieselpriset, som var betydligt lägre än bensin för många år sedan. När alla går över till diesel så höjde man priset i samma takt. Trots tjatet som fanns förut om att diesel ger mindre CO2.
Eller miljöbilspremier som blir jobbigt oekonomiska när alla helt plötsligt köper miljövänligt...
Eller elförbrukningen som går ner när alla kör led lampor och energisnåla kylar/frysar mm. Det elbolagen förlorar på förbrukning tar de igen på elskatt och nätavgifter i lika hög grad. Min kostnad för nätavgift och diverse andra påslag är numera nästan i nivå med själva elförbrukningskostnaden.
Fast nu har vi ju två skilda lagstiftningar, dels FelP men även LKOP som till viss del tjänar olika syften. Tyvärr är det ju så att folk generellt inte kan a) parkera b) känner till pareringsregler.
a+b => intäkter. Gör folk inte fle så är det ju inget problem. Sen om vi då rör oss på platser med stor parkeringsefterfrågan så får vi ju höjda avgifter istället för att minimera söktrafiken.
Myndigheter är en annan femma. Men jag förstår samtidigt inte varför de skulle kräva betalning när det skett något fel. Dvs förutsatt att bestridande faktiskt har bäring. Det borde bli mindre administration att reda ut skulden först och straffet därefter.
Därför att lagtexten som behandlar det säger så? Sen är det inte så stor adminstration att återbetala när polisen sagt att det ska undanröjas betalningsansvar.
Det absolut enklaste är ju att inte parkera fel, eller? Vilket inte är särskilt svårt om man känner till TrF samt VMF. Men när man ser vilka frågor man får på jobbet så är det en utopi. Stanna/parkera i T-korsning, mot färdriktning, Terräng, det är alla för svåra saker för många som säger sig ha körkort.
-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF