Fury X rea, värt det?

Permalänk
Medlem

Fury X rea, värt det?

Hejsan, såg nyss att netonnet och Siba har fury X på 900 kronors rea vilket innebär att det kostar 5500. Tänkte fråga vad ni tycker om huruvida det är värt det. Själv hade jag egentligen tänkt vänta tills polaris och köpa 490(x) eller motsvarande pascal om det blev bättre, men det här är ju ett ganska bra kap. Polaris verkar ju dessutom inte ha några high-end kort så fury x lär ju fortsätta vara amds snabbaste tills vega kommer ut. Tänkte fråga vad ni tycker, framförallt med tanke på att nano som oftast kostar cirka 5000 har nästan samma prestanda som fury x, hur mycket brukar priser sänkas inför nya lanseringar, eller sänks inte high-end alls om de inte ens ska ersättas? Är det värt det eller borde jag lugna ner mig och vänta tills polaris/pascal för att se hur det blir då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niceboot:

Hejsan, såg nyss att netonnet och Siba har fury X på 900 kronors rea vilket innebär att det kostar 5500. Tänkte fråga vad ni tycker om huruvida det är värt det. Själv hade jag egentligen tänkt vänta tills polaris och köpa 490(x) eller motsvarande pascal om det blev bättre, men det här är ju ett ganska bra kap. Polaris verkar ju dessutom inte ha några high-end kort så fury x lär ju fortsätta vara amds snabbaste tills vega kommer ut. Tänkte fråga vad ni tycker, framförallt med tanke på att nano som oftast kostar cirka 5000 har nästan samma prestanda som fury x, hur mycket brukar priser sänkas inför nya lanseringar, eller sänks inte high-end alls om de inte ens ska ersättas? Är det värt det eller borde jag lugna ner mig och vänta tills polaris/pascal för att se hur det blir då?

Nano kostar väl 3990kr på Netonnet nu om jag inte minns fel.

Jag hade dock väntat.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att det är sjukt ovärt. Vad har du för behov? 1080p, 1440p eller 2060p? Vad spelar du för spel? mm..

Men oavsett så tror jag pascal får ett billigare kort alltså typ x70 eller x80 som kommer prestera både bättre och ha mer vram.

summa summarum skulle jag inte köpa ett fury x för mer än 4k.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

med tanke på att ryktet sweclockers publicerade pratade om att 490x ska kosta 300 dollar (vilket då gissningsvis blir drygt 3000kr) och presterar som ett 980 ti så är det kanske inte ett lika stort kap ändå. nu vet vi ju inte exakt hur siffrorna ser ut just nu men det här är återförsäljarna som försöker göra sig av med grafikkort som ingen kommer vilja köpa när de nya har släppts. håll i pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niceboot:

Hejsan, såg nyss att netonnet och Siba har fury X på 900 kronors rea vilket innebär att det kostar 5500. Tänkte fråga vad ni tycker om huruvida det är värt det. Själv hade jag egentligen tänkt vänta tills polaris och köpa 490(x) eller motsvarande pascal om det blev bättre, men det här är ju ett ganska bra kap. Polaris verkar ju dessutom inte ha några high-end kort så fury x lär ju fortsätta vara amds snabbaste tills vega kommer ut. Tänkte fråga vad ni tycker, framförallt med tanke på att nano som oftast kostar cirka 5000 har nästan samma prestanda som fury x, hur mycket brukar priser sänkas inför nya lanseringar, eller sänks inte high-end alls om de inte ens ska ersättas? Är det värt det eller borde jag lugna ner mig och vänta tills polaris/pascal för att se hur det blir då?

Fury X är riktigt jäkla starkt, det gör sig dock bäst i högre upplösningar. Så det beror lite på vad du har för monitor.
Oavsett så kan du ju köpa en ny monitor sen med högre upplösning om du sitter på 1080p.

Men jag skulle säga kör så det ryker, du kommer att klara dig ett bra tag på Fury X.

Det är samtidigt snart dags för nästa upplaga av GPUer, så det är lite som att sikta långt med hagelbössa.
Gör som du känner för helt enkelt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen än så länge, vill nämna att jag bara kör i 1080p för tillfället, men kan absolut tänka mig att uppgradera i framtiden. Men vill egentligen bara ha ett starkt kort så jag klarar mig ett tag (kör för tillfället på ett stackars 670 som börjar bli lite för gammalt nu). Jag tror heller inte på ryktet att 490x ska prestera som ett 980ti, det verkar mest som hype och hopp kring nya generationen. Ska man ha något som slår fury x tror jag man får vänta på "1080 ti" eller liknande, vilket nog dröjer ett tag. Om jag ska köpa nano istället för fury x undrar jag bara hur illa fläktljudet egentligen är med tanke på att det ofta verkar vara maxat vid full load. Någon med erfarenhet som kan uttala sig? Dessutom undrar jag om någon har någon aning hur mycket kort brukar sänkas i pris vid nya lanseringar. Om jag kan få bättre rea senare när korten väl släpper väntar jag ju hellre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av versions:

med tanke på att ryktet sweclockers publicerade pratade om att 490x ska kosta 300 dollar (vilket då gissningsvis blir drygt 3000kr) och presterar som ett 980 ti så är det kanske inte ett lika stort kap ändå. nu vet vi ju inte exakt hur siffrorna ser ut just nu men det här är återförsäljarna som försöker göra sig av med grafikkort som ingen kommer vilja köpa när de nya har släppts. håll i pengarna.

Instämmer, såvida det inte är panik så är det nog klokt att vänta lite till. Nya kort borde finnas på marknaden inom två månader förhoppningsvis, priserna på befintliga kort kan mycket väl sjunka ytterliggare innan de försvinner från marknaden samt, förstås, att de nya modellerna kan vara bättre val.

Risken är ju att man köper något nu och ångrar valet om någon månad när de nya produkterna kommit ut som förmodligen ger mer för pengarna. Så pass nära så dumt att riskera.

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart väntat. Jag tror att det nya 490x mycket väl kan vara prestandamässigt i samma härad som Fury X och då betydligt mindre W-törstigt.
Det värsta som kan hända om du väntar en liten stund till är att Fury X går ned ytterligare i pris.

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Precis som Frostulv sa, om det nya inte lever upp till förhoppningarna så har dagens grafikkort blivit ännu billigare. Jag skulle väntat. Du har inget att förlora

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Vänta på Pascal/Polaris. Förmodligen kommer de grafikkorten att vara ännu mer prisvärda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hade helt klart väntat, om du nu inte är av något större behov av ett nytt grafikkort ASAP. Vänta sisådär en månad så kommer vi säkert få veta om Polaris/Pascal lever upp till hypen!

På tal om vad som väntas släppas om en månad av Nvidia är väl just ersättarna till 970, 980 och 980ti?

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

intressant kan det vara så att det redan om en månad kommer en ersättare till Fury X??

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

intressant kan det vara så att det redan om en månad kommer en ersättare till Fury X??

Nej, men samtidigt kommer de korten bli mindre intressanta när 490X släpps troligtvis.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Nej, men samtidigt kommer de korten bli mindre intressanta när 490X släpps troligtvis.

Jag har ett Fury X i 1080 så maxar du 99,9% av alla spel. Då du vet att AMDs grafikkort även imponerar stort i DX12 så kommer du att få än mer prestandard med tiden. Fördelen med Fury X är att all värme som kortet avger åker ut från lådan direkt utan att värma övriga komponenter. Så ett vattenkylt kort i denna prisklass kommer du nog inte kunna hitta billigare. Prestandarden som detta kort ge kommer att räcka länge. (det kommer alltid komma nyare snabbare kort. Ska man hela tiden vänta så kan man aldrig köpa ett nytt kort)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@Niceboot: Livet är för kort för att övertänka alla beslut. Köp du ett Fury X, det kommer prestera hur bra som helst ska du se.

Permalänk
Medlem

Köp Inte, Vänta Polaris.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Avstängd

@versions: brukar inte alla dollarpriser vara exkl skatter i USA?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad du sitter på nu? Fury X skiner ju ffa i 144p och 4K, men i 1080 är prestandavinsten inte lika stor. Är skillnaden mot det du har värt 5500 spänn?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig ha köpt nu, vänta till de nya korten kommer ut!

Permalänk
Medlem

Vänta och om du kör med 1080p så lär ett 980 ti vara bättre än ett Fury x. Fury x är väldigt bra på höga upplösningar men kassare på låga. Men lagret för Fury x lär gå så snabbt ut och butiker kan inte rea ut så mycket så troligtvis lär de gå billigare efter Polaris och inte nu. Som sagt har du inget att förlora, det är få som äger ett Fury x jämfört med 980 ti och 390/970 och där av lär det inte vara en stor försäljning på begagnade.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Genx031:

@versions: brukar inte alla dollarpriser vara exkl skatter i USA?

Är det inkl moms så står det "VAT incl."

Men sen när du får hem det så kan du slänga på 25% på totalpriset och frakten. Så om kortet kostar 3500 inkl moms och 500 i frakt så får du i slutändan betala 5000 + några procent i tullavgift.

Ringde häromdagen till tullverket för att ha koll på allt. Alla saker har olika koder och olika procents påslag... ett chassi har ingen tullavgift medan fläktar har ett gäng procent, radiator en viss procent, kylvätska en visst procent osv osv

Permalänk
Avstängd

@Zpnk: damn, hur kommer d dig att det skiljer sig så mkt i tullavgifter?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Entusiast

@Genx031 alltså tullavgiften är utöver de 25% moms. Den avgiften är som sagt olika beroende på vad du beställt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fury X för under 5000kr måste vara ett kap. Ett grafikkort med vattenkylning för under 5000kr har det hänt förut? http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2397

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

@Niceboot: Så länge du kan köpa ett GTX 980 Ti till ett 1000:- lägre pris är Fury x ingen bra köp.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3455354

Permalänk
Medlem

Fury X är ett riktigt bra kort, och oavsett vad så kommer det fungera väl nästkommande 2-3 år i 1080P och 1440P, utan tvekan, Polaris kommer inom kort och om du väntar i två veckor kommer du sannolikt kunna köpa ett Fury X för under 5000 kr.

Dessutom får du riktigt bra kylning, det sitter en AIO på kortet och för 5490 kr på Netonnet är det prisvärt. Kortet är tyst och svalt oavsett belastning, och AMD har hög kvalité på komponenterna och PCBn, i slutändan är det en premiumprodukt och det förändras inte, Fury X kommer vara snabbare än RX480.

Vega kommer i höst / vinter och det kommer bli snabbare än Fury X.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

980 Ti är betydligt mera prisvärt. Flera hundringar billigare och presterar mycket bättre efter överklockning.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Finns ju inte en chans att ett fury för 4500-5000kr är lönt att köpa. Finns inte en chans att det är värt över 4k, antagligen värt kanske 3500.

Permalänk
Avstängd

Fyndade ett 980ti Strix för 4190kr själv i helgen. Hade inga planer på att uppgradera egentligen men det ryckte för mycket i köptarmen.

Nöjd med köpet i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek