jävla microsoft. påtvingad win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Päronens laptop fick W10 nu häromdagen, den blev typ "brickad". Finns ingen info kvar alls på datorn, går inte att gå tillbaka till W8, går inte att komma framåt till W10, finns ingen återställningspartion eller någon säkerhetskopia som man kan återställla datorn till. Så nu måste vi installera in ett os på den då den är helt tom. Bra windows...

Det positiva där är ju att Windows 10 är lätt att ladda hem, och installationen från USB är skitenkel. Nakdelen är förstås att det är skit att de gör saker på egen hand på det där viset, och det är rätt jobbigt att återgå till Windows 7 om man inte har något återställningsmedia.
Fast... Varför har ni inget återställningsmedia? Det borde vara det första man skapar, även om datorn har återställningspartition. Vad tänker folk annars göra om disken ballar ur, eller något virus gör den o-bootbar?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Våldtäckt

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det positiva där är ju att Windows 10 är lätt att ladda hem, och installationen från USB är skitenkel. Nakdelen är förstås att det är skit att de gör saker på egen hand på det där viset, och det är rätt jobbigt att återgå till Windows 7 om man inte har något återställningsmedia.
Fast... Varför har ni inget återställningsmedia? Det borde vara det första man skapar, även om datorn har återställningspartition. Vad tänker folk annars göra om disken ballar ur, eller något virus gör den o-bootbar?
B!

Men va faen man kan ju inte förbereda sig för att O-respekterat företag skall utföra våldtäckt på sin Egen dator. Detta är så lågt att ALLA oavsett om man gillar MS eller inte borde bojkotta dom och gå över till Ex.vis Linux bara av princip som Solidaritetsåtgärd så att MS helst går i konkurs eller sargas oerhört mycket. Jag har inte i Hela mitt 69-åriga liv upplevt ett så jävla skitigt företag som MS, och då räknar jag också in Djävulens kompis Google och även vissa andra. Åt helvete med Microsoft, jag bjuder på biljetten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Men va faen man kan ju inte förbereda sig för att O-respekterat företag skall utföra våldtäckt på sin Egen dator. Detta är så lågt att ALLA oavsett om man gillar MS eller inte borde bojkotta dom och gå över till Ex.vis Linux bara av princip som Solidaritetsåtgärd så att MS helst går i konkurs eller sargas oerhört mycket. Jag har inte i Hela mitt 69-åriga liv upplevt ett så jävla skitigt företag som MS, och då räknar jag också in Djävulens kompis Google och även vissa andra. Åt helvete med Microsoft, jag bjuder på biljetten.

Redan gjort...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Men va faen man kan ju inte förbereda sig för att O-respekterat företag skall utföra våldtäckt på sin Egen dator. Detta är så lågt att ALLA oavsett om man gillar MS eller inte borde bojkotta dom och gå över till Ex.vis Linux bara av princip som Solidaritetsåtgärd så att MS helst går i konkurs eller sargas oerhört mycket. Jag har inte i Hela mitt 69-åriga liv upplevt ett så jävla skitigt företag som MS, och då räknar jag också in Djävulens kompis Google och även vissa andra. Åt helvete med Microsoft, jag bjuder på biljetten.

Jag tror han menade mer att man ska ha skapat en återställningsdisk oavsett vad. Vad hade ni gjort om hårddisken hade dött? Det är mer det han försöker säga

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tror han menade mer att man ska ha skapat en återställningsdisk oavsett vad.

Oddsen för att Microsoft ska ställa till det känns betydligt lägre än att någon annan orsak gör att datorn slutar boota, och återställnings funktionen inte fungerar, speciellt "för längesedan" när man faktiskt köpte sagda laptop ny.
Så man bör definitivt ha skapat sina återställningsmedia. Det var precis så jag menade.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Oddsen för att Microsoft ska ställa till det känns betydligt lägre än att någon annan orsak gör att datorn slutar boota, och återställnings funktionen inte fungerar, speciellt "för längesedan" när man faktiskt köpte sagda laptop ny.
Så man bör definitivt ha skapat sina återställningsmedia. Det var precis så jag menade.
B!

Självklart skall man ha ett återställningsmedia, men jag vänder mej mot att vara påtvingat detta av rädsla för att leverantören av innehållet som jag skapar möjligheten till återställning av skall vara en Quisling (kollabboratör) och förråda mitt systemmedia med metoder liknande hackare och sabotörs metoder. Det skulle inte förvåna mej om MS kommer att stämma ALLA användare av andra versioner av MS-sytem än W10. Domedagen och domstolen väntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Självklart skall man ha ett återställningsmedia, men jag vänder mej mot att vara påtvingat detta av rädsla för att leverantören av innehållet som jag skapar möjligheten till återställning av skall vara en Quisling (kollabboratör) och förråda mitt systemmedia med metoder liknande hackare och sabotörs metoder.

Fast det är nu inte därför man skapar mediat. Däremot hade det ju varit ett bra utgångsläge att starta från i dagsläget, när nu laptopen inte fungerar längre... Om man inte vill ha Windows 10 då, eftersom det snällt installerar från USB, tankat på nätet, utan större problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag var mer nyfiken på varför ni inte gillade win10 som OS. Gummybear gav ett par anledningar. Någon som har några fler (förutom app store)?

Har själv nämnt att stödet för pekskärmar är betydligt sämre i Windows 10 än 8.x på hybriddatorer. Speciellt det nya touch-läget är fruktansvärt att använda. Som tur är går det inte ens att aktivera på en dator utan pekskärm, men jag ville även utplåna skräpet på min Lenovo Yoga. Windows 10 tillför ingenting för mig som 8.1 Update 1 användare.

Microsoft fick mycket kritik för Windows 8, men jag anser att de i dagsläget misslyckats ännu mer med Windows 10. 8:an med Classic Shell är en betydigt trevligare upplevelse enligt mig och långt mer likt Windows 7.

Jag kör även Windows 10 Pro på en stationär dator, men att bli frågad om att ge feedback på exempelvis miniräknaren är vansinne. Detta trots att jag flera ggr valt bort att bli tillfrågad. 10:an har även en tendens att nollställa vissa inställningar efter uppdateringar, vilket gör att systemet inte känns pålitligt.

Hade varit intressant att få reda på vad som är så bra med 10:an egentligen...

Permalänk
Medlem

Har en kompis samt min mors man som båda har blivit påtvingade Win10, undra om man kan skicka en faktura på en bilresa fram och tillbaka till Microsoft som tack för min söndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade varit intressant att få reda på vad som är så bra med 10:an egentligen...

Med risk att jag får massa skit på mig nu för jag tycker om windows 10:

* Stabilitet
* Snabb även på äldre hårdvara
* Snab installation
* Drivrutiner
* Osynliga uppdateringar
* Säkerhet inbyggd
* Bash inbyggd
* Meddelande fält diskret med "quiet hours"
* Fullskärms start meny (ja, jag gillar den. Ja, jag använde windows 7, windows xp, windows 3.1 och microsoft DOS. Ja, jag hatar windows 7 minimalistiska pilliga startmeny där man måste scrolla fram och tillbaka för att hitta saker. I windows 10 trycker jag start och ^bam^ kan se alla mina applikationer på en enda skärm. )
* Multipla skrivbord
* Airplane mode
* Bättre stöd för WWAN
* Uppgradera från Win 7/8 utan att installera om (wtf hur har de ens lyckats med det?)
* Gratis uppdatering från Win 7/8
* Bättre implementering av cmd ui
* Fullt integrerat (nästan iaf) med microsoft account <3

Vad jag inte gillar
* Apparna. Jag förstår inte varför MS envisas med dessa för desktop, då ALLA i princip är sämre än deras motpart på desktop-programvaran.
* Windows store. Fylld med skräpappar.
* Unified platform. Tydligen värdelös att utveckla på.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (meningslösa tramsinlägg) i enlighet med §1.6 i forumreglerna*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Med risk att jag får massa skit på mig nu för jag tycker om windows 10:

* Stabilitet
* Snabb även på äldre hårdvara
* Snab installation
* Drivrutiner
* Osynliga uppdateringar
* Säkerhet inbyggd
* Bash inbyggd
* Meddelande fält diskret med "quiet hours"
* Fullskärms start meny (ja, jag gillar den. Ja, jag använde windows 7, windows xp, windows 3.1 och microsoft DOS. Ja, jag hatar windows 7 minimalistiska pilliga startmeny där man måste scrolla fram och tillbaka för att hitta saker. I windows 10 trycker jag start och ^bam^ kan se alla mina applikationer på en enda skärm. )
* Multipla skrivbord
* Airplane mode
* Bättre stöd för WWAN
* Uppgradera från Win 7/8 utan att installera om (wtf hur har de ens lyckats med det?)
* Gratis uppdatering från Win 7/8
* Bättre implementering av cmd ui
* Fullt integrerat (nästan iaf) med microsoft account <3

Vad jag inte gillar
* Apparna. Jag förstår inte varför MS envisas med dessa för desktop, då ALLA i princip är sämre än deras motpart på desktop-programvaran.
* Windows store. Fylld med skräpappar.
* Unified platform. Tydligen värdelös att utveckla på.

Uppdateringen går inte smärtfritt för alla, osakar problem, Sen är detta inget unik för Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Uppdateringen går inte smärtfritt för alla, osakar problem, Sen är detta inget unik för Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag tacksamt inte upplevt än. Det har gått smärtfritt på alla arbetsstationer jag uppdaterat win 8.1->10. Cirka 15 på jobbet och 10 privat. Det var 1 som inte ville uppdatera alls iof, fick köra clean install.

Vilka typ av problem är det som förekommer?

Det är inte unikt för windows. Men det är nytt för windows - många verkar ju jämföra med andra windows versioner här, främst windows 7. Ville du installera windows 7 när den lanserades fick du blåsa din xp disk och börja om.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Det har jag tacksamt inte upplevt än. Det har gått smärtfritt på alla arbetsstationer jag uppdaterat win 8.1->10. Cirka 15 på jobbet och 10 privat. Det var 1 som inte ville uppdatera alls iof, fick köra clean install.

Vilka typ av problem är det som förekommer?

Det är inte unikt för windows. Men det är nytt för windows - många verkar ju jämföra med andra windows versioner här, främst windows 7. Ville du installera windows 7 när den lanserades fick du blåsa din xp disk och börja om.

dom problem som kan komma är att program inte fungerar och det inte finns någon version som funkar för 10an..
drivrutiner som kraschar routrar som inte vill samarbeta längre, skrivare där det plötsligt inte finns drivrutiner.

äldre personer som inte orkar lära sig nytt igen, dom spelar inte nya spel och äldre spel då ska det användas Dosbox och annan tredjeparts programvara för att fungera.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Om jag uppgraderar till win 10 och sen nedgraderar igen, kommer jag då fortfarande få uppmaningen att återgå till 10.an??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Om jag uppgraderar till win 10 och sen nedgraderar igen, kommer jag då fortfarande få uppmaningen att återgå till 10.an??

Om du laddar ner dom uppdateringar som uppmanar till det, ja naturligtvis.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

"Instabilitet, buggar, "barnsjukdomar", inte finns stöd för program, mm. " är det någon som skrev om 10:an...

ÄR DET NÅGON HÄR SOM ENS TESTAT DET?????????

Jag kör på win10 sen det kom. Provade det. Gillade det. Gick för första gången i mitt liv till en butik och köpte windows på en USB-sticka. 1000 väl spenderade kronor.

Kompatibelt med all min hårdvara. Startar snabbt. Verkar inte mer ostabilt än Win7/8. Och sen finnst stöd för DX12. Fungerar med mitt Focusrite Solo ljudkort (vilket va lite osäkert) och mina gamla musikprogram. Alla spel jag spelar fungerar 100%. Deus Ex invisible war funkar inte, men det gör det inte heller på win7 utan massa trixande.

Det gnälls på varje windows version när det kommer. Men förr eller senare kommer ni få uppgradera er ifrån Win7. Ni kan köra Linux åsså, förvisso.

Ett sista ord: Ok. Det kan vara att ni vet en massa som jag inte vet. Jag har tagit av foliehatten, avslutat facebook, fått en dotter och blivit svensson deluxe på senare. Det är underbart.

Och ni som är IT-admins på era jobb. Vilka program funkar inte på Win10? IBM Client Access?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av serverfel:

"Instabilitet, buggar, "barnsjukdomar", inte finns stöd för program, mm. " är det någon som skrev om 10:an...

ÄR DET NÅGON HÄR SOM ENS TESTAT DET?????????

Jag kör på win10 sen det kom. Provade det. Gillade det. Gick för första gången i mitt liv till en butik och köpte windows på en USB-sticka. 1000 väl spenderade kronor.

Kompatibelt med all min hårdvara. Startar snabbt. Verkar inte mer ostabilt än Win7/8. Och sen finnst stöd för DX12. Fungerar med mitt Focusrite Solo ljudkort (vilket va lite osäkert) och mina gamla musikprogram. Alla spel jag spelar fungerar 100%. Deus Ex invisible war funkar inte, men det gör det inte heller på win7 utan massa trixande.

Det gnälls på varje windows version när det kommer. Men förr eller senare kommer ni få uppgradera er ifrån Win7. Ni kan köra Linux åsså, förvisso.

Ett sista ord: Ok. Det kan vara att ni vet en massa som jag inte vet. Jag har tagit av foliehatten, avslutat facebook, fått en dotter och blivit svensson deluxe på senare. Det är underbart.

Och ni som är IT-admins på era jobb. Vilka program funkar inte på Win10? IBM Client Access?

Jag har tappat kompatibiliteten med en streckodsläsare och vad gäller buggar så försvann min startmeny för en dryg månad sedan så nu använder jag classic shell i stället för originalmenyn i win 10, hibernation fungerar inte och datorn gör en del "brutala" saker tex har alla program avslutats och jag blivit utloggad ett par gånger och omstarter pga uppdateringar verkar helt styras av MS, datorn verkar inte bry sig om vad jag ställer in fastän jag kör win 10 pro utan "bara utför dem närhelst den önskar"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det har jag tacksamt inte upplevt än. Det har gått smärtfritt på alla arbetsstationer jag uppdaterat win 8.1->10. Cirka 15 på jobbet och 10 privat. Det var 1 som inte ville uppdatera alls iof, fick köra clean install.

Vilka typ av problem är det som förekommer?

Det är inte unikt för windows. Men det är nytt för windows - många verkar ju jämföra med andra windows versioner här, främst windows 7. Ville du installera windows 7 när den lanserades fick du blåsa din xp disk och börja om.

Startmenyn försvann och reparation hjälpte inte (som jag hitta på nätet hur man kunde göra) och testa reset men det gjorde os:et korrupt, så fick göra ren installation.

Var inte lätt att få tag i inställningar, för det mesta var trasigt.

Nu klagar Windows på att den behöver omstart (trots jag stänger av den datorn ofta). Så den verkar vägra installera uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har tappat kompatibiliteten med en streckodsläsare och vad gäller buggar så försvann min startmeny för en dryg månad sedan så nu använder jag classic shell i stället för originalmenyn i win 10, hibernation fungerar inte och datorn gör en del "brutala" saker tex har alla program avslutats och jag blivit utloggad ett par gånger och omstarter pga uppdateringar verkar helt styras av MS, datorn verkar inte bry sig om vad jag ställer in fastän jag kör win 10 pro utan "bara utför dem närhelst den önskar"

Va det en ren installation? Kan inte mycket av det bero på något som gått fel eller inställningar i bios? Jag har som sagt inga problem alls, men har hagt problem med strömspararversioner i alla tidigare windows då och då. Men då var det andra komponenter.

Ang. Streckkodsläsaren. Är den usb och att den inte hittas/fattas drivrutin? Eller är den en som går via com-port? Vad är det för någon? Vi har en del streckkidsläsare på jobb, och de kan vara meckiga som fan att få igång.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

"Instabilitet, buggar, "barnsjukdomar", inte finns stöd för program, mm. " är det någon som skrev om 10:an...

ÄR DET NÅGON HÄR SOM ENS TESTAT DET?????????

Jag kör på win10 sen det kom. Provade det. Gillade det. Gick för första gången i mitt liv till en butik och köpte windows på en USB-sticka. 1000 väl spenderade kronor.

Kompatibelt med all min hårdvara. Startar snabbt. Verkar inte mer ostabilt än Win7/8. Och sen finnst stöd för DX12. Fungerar med mitt Focusrite Solo ljudkort (vilket va lite osäkert) och mina gamla musikprogram. Alla spel jag spelar fungerar 100%. Deus Ex invisible war funkar inte, men det gör det inte heller på win7 utan massa trixande.

Det gnälls på varje windows version när det kommer. Men förr eller senare kommer ni få uppgradera er ifrån Win7. Ni kan köra Linux åsså, förvisso.

Ett sista ord: Ok. Det kan vara att ni vet en massa som jag inte vet. Jag har tagit av foliehatten, avslutat facebook, fått en dotter och blivit svensson deluxe på senare. Det är underbart.

Och ni som är IT-admins på era jobb. Vilka program funkar inte på Win10? IBM Client Access?

-HTPC hemma (välskött 4 år gammal dator med standardprylar och mkt få program installerade) strular med startmenyn som för så många andra. Att MS inte ens får en så grundläggande del att fungera stabilt tyder ju på mkt stora problem med arkitekturen. Jag misstänker att startmenyn är gjord med "Universal Windows Platform" (?)...

-Gdrive-appen craschar ofta på HTPCn, hände inte i W8.1

-Min bärbara dator har problem med att uppdateringar inte går att installera sedan i höstas, det är också en dator som har en ren installation och mest används som surfdator. Dual boot med Linux Mint på annan partition löste problemen bra på den datorn iofs (W10 ska tas bort på den datorn).

-Jag har själv småbarn och fokus är att det bara ska fungera utan strul, speciellt HTPCn som hela familjen använder. Och MS har inte levererat på den punkten. Både W8.0 och W8.1 fungerade stabilare på den burken.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande strul med två eller flera skärmar i windows 10. Kan inte ha något rörligt (video, spotify, inte ens teamspeak) på 'skärm 2' samtidigt som jag har ett spel på 'skärm 1' utan att det laggar och hackar. Har inte hittat någon lösning alls till detta..

Hade 3 skärmar med 3 olika frekvenser (144, 120, 60) tidigare med windows 7 utan några problem.

Mycket talar för att det är aero som krånglar, vilket inte går att stänga av i win 10.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av serverfel:

Va det en ren installation? Kan inte mycket av det bero på något som gått fel eller inställningar i bios? Jag har som sagt inga problem alls, men har hagt problem med strömspararversioner i alla tidigare windows då och då. Men då var det andra komponenter.

Ang. Streckkodsläsaren. Är den usb och att den inte hittas/fattas drivrutin? Eller är den en som går via com-port? Vad är det för någon? Vi har en del streckkidsläsare på jobb, och de kan vara meckiga som fan att få igång.

Det var ren installation av 10an och modell på streckkodsläsaren kan jag inte utantill men den är usbansluten, personligen tycker jag win 10 är den winversion som strulat överlägset mest, överallt.
Win 8 var tekniskt ok tills de tog bort startmenyn och alla protester och klagomål började på allvar, efter det så har inget varit lättanvänt och för varje ny version MS släppt så verkar det bara bli sämre och sämre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

-HTPC hemma (välskött 4 år gammal dator med standardprylar och mkt få program installerade) strular med startmenyn som för så många andra. Att MS inte ens får en så grundläggande del att fungera stabilt tyder ju på mkt stora problem med arkitekturen. Jag misstänker att startmenyn är gjord med "Universal Windows Platform" (?)...

-Gdrive-appen craschar ofta på HTPCn, hände inte i W8.1

-Min bärbara dator har problem med att uppdateringar inte går att installera sedan i höstas, det är också en dator som har en ren installation och mest används som surfdator. Dual boot med Linux Mint på annan partition löste problemen bra på den datorn iofs (W10 ska tas bort på den datorn).

-Jag har själv småbarn och fokus är att det bara ska fungera utan strul, speciellt HTPCn som hela familjen använder. Och MS har inte levererat på den punkten. Både W8.0 och W8.1 fungerade stabilare på den burken.

Mycket märkligt att det funkar på vissas datorer men inte på andras. Om koden är direkt felskriven borde alla ha problem.

Sen har jag fått fixa många datorer med xp/w7/8 åt folk via jobb och privat. Så instabilitet är inget unikt för 10:an. Men tråkigt att du har problem. Själv har jag 2 datorer med 10:an utan några bekymmer. Tvärtom.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var ren installation av 10an och modell på streckkodsläsaren kan jag inte utantill men den är usbansluten, personligen tycker jag win 10 är den winversion som strulat överlägset mest, överallt.
Win 8 var tekniskt ok tills de tog bort startmenyn och alla protester och klagomål började på allvar, efter det så har inget varit lättanvänt och för varje ny version MS släppt så verkar det bara bli sämre och sämre.

Ja och det är här det blir konstigt. Jag upplever det precis tvärtom. 8an strulade som tusan på dotterns pc. Men ett nytt nätaggregat fixa den biten. Så det va inte 8:an.

Jag kan ha haft tur, för många är ni som har problem.

Win10 behöver kanske tid på sig för att mogna.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av serverfel:

Ja och det är här det blir konstigt. Jag upplever det precis tvärtom. 8an strulade som tusan på dotterns pc. Men ett nytt nätaggregat fixa den biten. Så det va inte 8:an.

Jag kan ha haft tur, för många är ni som har problem.

Win10 behöver kanske tid på sig för att mogna.

Det krävs även att MS byter inställning och inte spionerar och att de ger användarna kontroll över datorn igen och det är tragiskt att de inte kan få till ett uppdateringssystem som fungerar smidigt, att man ska behöva starta om hela tiden och att MS bestämmer när det ska ske är inte acceptabelt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd smått rensad.*

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Jag kör på win10 sen det kom. Provade det. Gillade det. Gick för första gången i mitt liv till en butik och köpte windows på en USB-sticka. 1000 väl spenderade kronor.

Detta får mig att undra lite över ifall det är någon skillnad på de versioner som säljs mot de som är "gratis". MS kanske behandlar sina betalande kunder (företag är uppenbart särbehandlade) bättre.

Mycket foliehatt över dessa funderingar, men vore intressant med en undersökning här på Sweclockers vilka som har mest problem av dessa två kategorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Mycket märkligt att det funkar på vissas datorer men inte på andras. Om koden är direkt felskriven borde alla ha problem.

Sen har jag fått fixa många datorer med xp/w7/8 åt folk via jobb och privat. Så instabilitet är inget unikt för 10:an. Men tråkigt att du har problem. Själv har jag 2 datorer med 10:an utan några bekymmer. Tvärtom.

Nu tänkte du nog inte färdigt innan du svarade
Om alla har problem så hittas det ju långt innan det går till slutanvändare. De problemen hittas oftas redan av utvecklaren själv innan koden checkas in annars finns det ju testavdelning på MS. De buggar som finns kvar är just dom som har lite oväntade och komplicerade beroenden.
Och varenda windowsinstallation är unik, det finns oändligt många varianter av HW, SW, inställningar etc.

Men jag är inte överraskad att det fungerar bra för andra, det brukar variera. För mig fungerade t ex Vista rätt bra, det var inte alla som tyckte direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nu tänkte du nog inte färdigt innan du svarade
Om alla har problem så hittas det ju långt innan det går till slutanvändare. De problemen hittas oftas redan av utvecklaren själv innan koden checkas in annars finns det ju testavdelning på MS. De buggar som finns kvar är just dom som har lite oväntade och komplicerade beroenden.
Och varenda windowsinstallation är unik, det finns oändligt många varianter av HW, SW, inställningar etc.

Men jag är inte överraskad att det fungerar bra för andra, det brukar variera. För mig fungerade t ex Vista rätt bra, det var inte alla som tyckte direkt...

Jo men är w10 sämre än andra os då?

Jaja. Det här kan man snacka sönder i all evighet...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli