Datorn gick i sovläge utan hibernation fil?!

Permalänk
Medlem

Datorn gick i sovläge utan hibernation fil?!

Jag har nyligen installerat Windows 7 på en 256gb SSD disk, då jag har 64gb ram och inte vill ha möjligheten att lägga datorn i sovläge såg jag till att inaktivera hibernate, dock så såg jag att jag glömt i energispar inställningar lägga att aldrig sov på datorn.

Dock så känns det ändå konstigt att datorn kan gå i sovläge utan hibernation filen?

har pagefile.sys fil på 64gb.

Asus X99-a
DDR4 4*16= 64gb
5820k i7
SSD 850pro 256gb
EVGA 750w

Permalänk
Medlem

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/sleep-and-hiberna...

Låter mer som datorn hamnat i strömsparläge eller hybridströmsparläge?

Permalänk
Medlem

Hibernation och sleep är två olika saker. Sleep försätter bara datorn i lågenergiläge, stänger ner saker som inte behöver vara igång och håller data i ram. Försvinner strömmen vid strömavbrott då är allt borta. Hibernation sparar ner datorns state på disk och stänger av helt. När den sedan startar igen läser den in datorns state från disk och återupptar driften från det läget. Hibernation klarar således strömavbrott.

P. S. Jag hade även statiskt satt en lägre gräns på din pagefil. 4GB exempelvis hade rätt fint. Det enda man skall akta sig för är att avaktivera den helt då en del program är skrivna så att de lägger saker där.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

P. S. Jag hade även statiskt satt en lägre gräns på din pagefil. 4GB exempelvis hade rätt fint. Det enda man skall akta sig för är att avaktivera den helt då en del program är skrivna så att de lägger saker där.

1 GB bruka man säga när man har mycket minnet.

För några gick det bra med ännu mindre. Man kan testa sig fram med en lägre gräns och se om något program, spel ger mer problem än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

1 GB bruka man säga när man har mycket minnet.

För några gick det bra med ännu mindre. Man kan testa sig fram med en lägre gräns och se om något program, spel ger mer problem än tidigare.

Det där med att ha liten växlingsfil eller inte beror mycket på hur och till vad man använder datorn till.

Generellt kan man ha ganska liten fil om man använder datorn som dom flesta gör om man har gott om RAM, men tex om man använder det till program och stora inlästa filer eller många sådana, tex vid bildbehandling med många lager eller 4K videredigering, CAD osv så kan en liten växlingsfil motverka och göra att man får dålig prestanda, då datorn inte kan spara ner minnesinnehåll och frigöra RAM som egentligen skulle behövas för att utföra uppgifter och beräkningar på aktiva filer, lager osv

Dock i sådana lägen kan man ofta se om man har för liten växligsfil på att aktivt RAM är nästan fullt eller helt fullt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300