Permalänk

Hjälp med seg dator

Tjenare jag har stött på ett väldigt plötsligt problem. För någon månad sedan bestämde jag mig för att omformatera min dator för den började kännas lite full. hade inte plats på mitt SSD minne och tycker om att göra om allt för en fräsch start. iallafall. innan hade jag windows 10 nu har jag windows 10 Pro. Mitt problem är att innan jag gjorde om datorn kunde jag utan problem spela battlefield 4, starwars battlefront 3 eller grand theft auto 5 på hyffsad grafik mellan Medium och High utan vidare problem. på fpsn hade jag konstant 80/90+ fps oavsett vad som hände i spelet. och gta gick aldrig under 60fps. nu efter att jag gjort om min dator och laddat ner alla drivrutiner till mitt grafik kort så klarar jag knappt av att köra battlefield 4 på absolut lägsta grafik under 1920x1080 över 50fps.. 30 när det blir häktiskt. Jag vet inte vart ja ska börja så jag börjar med att fråga på forumet.
mina specs är
Operativsystem: Windows 10 Pro 64-bit (10.0, Build 10586)
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz (8 CPUs), ~4.0GHz
Moderkort: MSI B85M-E45
Minne: 16384MB RAM
Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming HDMI DP 2xDVI 4GB
Temperaturer: grafik kortet brukar vara runt 50+c konstant. en av mina fläktar funkar inte pga av för liten modekort
¨
Jag har väldigt lite koll om datorer och dess delar. alla delar jag har rekommenderades till mig och har funkat perfekt för mig upp tills nu.

Permalänk
Medlem

@YoungNasty

Du har även installera drivrutiner för tex moderkortet (Chipset)?

När omformaterade gjorde du de genom Windows 10 eller boota du från usb/skiva samt tog du bort de gamla partitionerna och skapade nya?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Jag har inte installerat drivrutiner för modekortet, när jag omformaterade min dator gjorde jag det via windows hemsida, man kunde ladda ner en gratis version av windows 10 så det var det jag gjorde. vissa grejer stannade kvar. nu har det endå gått en månad men jag tror mycket av bilder, gamla mappar och videos stannade kvar på min ssd, den som jag bara planerat att ha endast biosen installerad på för snabb start. så det var inte en hel omformatering om det är så det heter. Som sagt väldigt dålig med datorer och termer.

Permalänk

låter som du gjort en uppgradering från win10 till win10 pro bara.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk

Jo det är vad jag hade hoppats på också. fast då skulle inte min dator vara så seg som den är väll?