Permalänk

Vad gör grafikkortet för skillnad?

Hej! Jag undrar vad för skillnad ett nytt grafikkort gör? Kanske en dum fråga men förbättrar den bilden på min datorskärm? Jag vet att det förbättrar min fps I spel osv med förbättrar det bilden också?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludwigstridh:

Hej! Jag undrar vad för skillnad ett nytt grafikkort gör? Kanske en dum fråga men förbättrar den bilden på min datorskärm? Jag vet att det förbättrar min fps I spel osv med förbättrar det bilden också?

Tack!

Nej den förbättrar inte bilden om du inte kör med något extremt dåligt grafikkort över analog signal. Om skärmen är inkopplad med HDMI, DVI, eller DP så vinner du inget på det. I spel kan man tänka sig att den förbättrar bilden då du kan vrida upp detaljnivån högre. Men enkelt sagt så påverkar grafikkortet fpsen i ditt spel. Fps beror i sin tur på upplösning, spel, och detaljnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Android98Geek:

Nej den förbättrar inte bilden om du inte kör med något extremt dåligt grafikkort över analog signal. Om skärmen är inkopplad med HDMI, DVI, eller DP så vinner du inget på det. I spel kan man tänka sig att den förbättrar bilden då du kan vrida upp detaljnivån högre. Men enkelt sagt så påverkar grafikkortet fpsen i ditt spel. Fps beror i sin tur på upplösning, spel, och detaljnivå

Edit: Vissa grafikkort exempelvis nVidia Quadro kan visa 10bitar färger medans "vanliga" grafikkort endast kan visa 8 bitar. Detta är dock inget du märker i spel och för att det överhuvudtaget ska fungera måste du ha en skärm som stödjer det också

Permalänk

@SaltyLiquorice: Okej, tack för svar!

Permalänk
Medlem

Nja, det beror väl lite på vad du menar med "förbättrar bilden". Om ditt nuvarande grafikkort inte orkar med så höga inställningar på grafikinställningarna i de spel du spelar så kan ett nytt, kraftigare, grafikkort göra det möjligt för dig att få fler detaljer, högre upplösning på texturer, bättre skuggor och häftigare ljuseffekter. Om det är det du menar med att förbättra bilden så ja. Använder du redan idag en digital signal mellan grafikkort och skärm så kommer det inte att bli bättre bild i betydelsen skarpare.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster