Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

datorn fryser

jag har bytt ut min grafikkort från gtx 560 till gtx 970. min föra processor amd till amd fx 9590. och sen bytte jag till en nyare processor kyllare som tar upp 1 ramminnes slot. sedan bytte jag ut nättagregat till ett 750 w för mitt gamla för det var el fel. men det nya nätagregatet hade en annat utag till moderkortet så jag bytte ut det också. till ett 970a sli. och sen bytte jag en processor kylare som var mindre så jag fick plast med två 4x2 g ramminnen. och då fungerade det bättre men efter krävande saker som tex counter strike frös den. jag har problemet att den fryses sig när jag spelar och när jag är inne på nättet ibland. jag stresstesta mina ramminnen med prime95 ungefär 10 ingen hände men när jag skulle stopa arbetarna så crasha datorn. jag måste stänga av den för hand efter den fryst. kan över frysa i bios. tack på förhand för all hjälp

Permalänk
Medlem

@Flickie: Okej, det kan ju vara många olika saker som har hänt när du bytt så många komponenter, MEN jag skulle börja med att kolla RAM minnena ordentligt.
Gör så här:

1. Ta ut alla ram minnen förutom ett, testa det med t.ex prime som du gjorde.
2. Testa alla Ram minnen ett och ett och se att alla klarar åtminstone 10 minuter Prime.
3. Återkom med resultatet.

(skriv även gärna hur varm din processor blir när du kör prime)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Flickie
Ingen felkod eller liknande vid kraschen?
Sitter cpu kylaren korrekt?

Tycker de låter som att cpu:n inte får tillräckligt med kylning och därav kraschar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: 20 grader vid start och 50 vid spel den den fryser och sen måste jag stänga av den för hand

Permalänk
Medlem

@Flickie: Om datorn fryser så skulle den nog uppskatta en filt eller duntäcke!

Ah okey riktigt torr humor, MEN - Kan det inte ha och göra med windows-uppdateringar?

Permalänk
Medlem

@Orisons: stresstestet fungerade bra när jag tåg bort ena ramminen inget frös en så länge

Permalänk
Medlem

@Flickie: Okej bra, testa med bara den andra stickan i då, kan vara den som spökar...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Orisons: när jag stresstestade mitt andra ramminne så frös hela datorn efter kanske 5-7 minuter

Permalänk

@Flickie: Hej!
Hittade detta på ett annat forum, problemet verkar likna ditt problem väldigt mycket. Hoppas det kan hjälpa dig
http://www.tomshardware.co.uk/forum/306031-31-freezes-randoml...

Permalänk
Medlem

@Flickie: Där har du ju något som kan vara ett problem, kör datorn ett tag med bara den "friska" stickan och se om problemen fortsätter. Gör det inte det så är det bara till att skaffa lite ram och köra på.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Orisons: jag har köpt nya ramminnen och den fryser sig fårtfarande och det var inge problem med dom nya ramminnenna.

Permalänk
Medlem

@Flickie: Jahapp, det var ju tråkigt. Trodde verkligen att du hittat felet där... Då du testade RAM minnena testade du alla i samma slot?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Orisons: jag testade dom i slot 1 och 3

Permalänk
Medlem

Om du inte har installerat om windovs så gör det först.

Permalänk
Medlem

@abki: om installerade datorn för 1 vecka sedan

Permalänk
Medlem

Ibland klarar inte BIOS alla minnen och CPU:er.
Det går att kolla att köra på din BIOS-version både CPU och minnen.

Kanske att du får för mycket värme från CPU som går över i ena minnesstickan eller att BIOS blir överhettat. Själva CPU:n brukar gå ner i varv om den blir för varm men jag vet inte om det är dålig kontakt mellan CPU och kylare så kanske det kan hända något ändå.
(Kylpasta ska vara ca 1 riskorn i mängd, när man sätter på kylaren ska man trycka lite och vrida en del så att pastan sprider sig.)
Försök att ha en monitor igång så att du ser alla temperaturer (CPU, Minne , BIOS) när du kör.