Har inte längre koll - behöver hjälp från experterna med uppgradering

Permalänk
Medlem

Har inte längre koll - behöver hjälp från experterna med uppgradering

Hej alla glada klockare! Barnen har fått lördagsgodis och tittar storögt på bilar 2 och jag får en lugn stund att skriva ner detta efter att det i veckan rasslar lite i "köpa elektroniknerven". Skulle behöva lite hjälp med ev. köptips eller om ni ser något galet eller enkel fix för att få ut lite mer prestanda.

Senast har jag kört the division och har väl känt att det skulle vara mojsigt att dra på lite mer och öka FPSen. Sitter på en PS4 också men polarna kör ju bara PC så vill kunna hänga med. Homefront och Warhammet total war är väl det kommande jag kommer spela.

Utöver spel är det bara lite bildbehandling men inget direkt krävande.

Har läst lite på andra trådar och mest valuta för pengarna verkar vara att behålla proppen och köpa ett beggat 970 alternativt 1070 när den kommer. Eller har jag tänkt helt galet?

Budget, tja svårt att säga, kan tänka mig att lägga upp emot 6-7 men räcker ett beggat 970 ett år och sedan byta till 1070 så kan frugan få något fint istället så jag kan lira.

Har inte petat på några inställningar alls eftersom det var väl typ 10 år sedan jag hade tiden och intresset, gör det gärna men tar mer än gärna hänvisning till bra ställa att börja för att sätta mig in igen. Gärna lite enklare då jag börjar bli lite gammal och tar hellre lättare metoder.

Fractal Define R5
Antec kuhler H20 920
PSU Corsair gs600

Intel Core i7 2600K @ 3.40GHz (bios turbo drar väl upp den upp till 3,8ish?)
ASUSTeK Computer INC. SABERTOOTH P67 (LGA1155)
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24) (4x4gig)
MSI gtx 760 (2gig)

Kör uteslutande 1080p till TV (panasonic referenceTV så vill gärna kräma på med najs effekter).
Kör SSD för OS och spel, några lagrigsdiskar med.

tack på förhand! Över och out!

Permalänk
Medlem

Om du bara uppgraderar kortet och då till ett 1070 så får du ju rejäl prestanda för ögongodis, överklocka cpu så den inte halkar efter. Klarar säkert 4.4GHz eller något, sett många med sådan klock med Sandybridge. Mer behöver du nog inte göra skulle jag vilja påstå.

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att köra en performance test innan du uppgraderar, ibland kan det va lite skumma saker, typ buggiga minnen som sänker datorn. Har du win 7 funkar det inbygda bra för det. Sen skulle jag nog säga att du tänkt rätt i övrigt. Eventuellt att man istället går på ett amd r9.
alternativt kolla på att köra SLI?

Permalänk
Medlem

Klocka upp processorn till 4,3GHz eller något liknande då du har kylning samt vänta på GTX 1070, vill du ha prestanda NU så skulle du nog köpa ett till 760 och inte förlora allt för mycket pengar OM dem spelen du ska spela supportar SLI

https://www.blocket.se/alvsborg/MSI_GeForce_GTX_760_66572918....

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av buellen:

Hej alla glada klockare! Barnen har fått lördagsgodis och tittar storögt på bilar 2 och jag får en lugn stund att skriva ner detta efter att det i veckan rasslar lite i "köpa elektroniknerven". Skulle behöva lite hjälp med ev. köptips eller om ni ser något galet eller enkel fix för att få ut lite mer prestanda.

Senast har jag kört the division och har väl känt att det skulle vara mojsigt att dra på lite mer och öka FPSen. Sitter på en PS4 också men polarna kör ju bara PC så vill kunna hänga med. Homefront och Warhammet total war är väl det kommande jag kommer spela.

Utöver spel är det bara lite bildbehandling men inget direkt krävande.

Har läst lite på andra trådar och mest valuta för pengarna verkar vara att behålla proppen och köpa ett beggat 970 alternativt 1070 när den kommer. Eller har jag tänkt helt galet?

Budget, tja svårt att säga, kan tänka mig att lägga upp emot 6-7 men räcker ett beggat 970 ett år och sedan byta till 1070 så kan frugan få något fint istället så jag kan lira.

Har inte petat på några inställningar alls eftersom det var väl typ 10 år sedan jag hade tiden och intresset, gör det gärna men tar mer än gärna hänvisning till bra ställa att börja för att sätta mig in igen. Gärna lite enklare då jag börjar bli lite gammal och tar hellre lättare metoder.

Fractal Define R5
Antec kuhler H20 920
PSU Corsair gs600

Intel Core i7 2600K @ 3.40GHz (bios turbo drar väl upp den upp till 3,8ish?)
ASUSTeK Computer INC. SABERTOOTH P67 (LGA1155)
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24) (4x4gig)
MSI gtx 760 (2gig)

Kör uteslutande 1080p till TV (panasonic referenceTV så vill gärna kräma på med najs effekter).
Kör SSD för OS och spel, några lagrigsdiskar med.

tack på förhand! Över och out!

Som du säger så behåll cpu, kan ju ev klocka den lite om du behöver mer prestanda, men den duger bra fortfarande.
Hade dock skippat 970 nu när 1070 är på väg, kommer troligen hamna runt 4K när dom kommer samt att dom presterar ungefär som ett 980Ti.
Med den budgeten blir det ett 1070 till dig och något fint till frugan utan problem

Visst räcker ett 970 i ett år (har själv ett) men med tanke på prestandan och minnes biten kan jag inte med gott hjärta rekommendera ett 970 idag.
970 har ju 4GB minne men utnyttjar endast 3,5GB till max prestanda, sen blir det segt.
1070 kommer ju få 8GB minne vilket man kan ha nytta av i många spel, sen kan du även behålla 1070 i minst 2-3 år även om du byter resten av sakerna senare.