HTC Vive - Upplösningsmässigt en besvikelse?!

Permalänk

HTC Vive - Upplösningsmässigt en besvikelse?!

Sitter fortfarande i väntans tider på en Vive. Beräknad födsel i juni.. Nåväl, två saker jag reagerat på runt om på forum: det ena är "wow va ballt-faktorn" det andra är jag lite mer oroad över. Upplösningen. Testade en Gear VR i helgen och tyckte absolut att det var ballt men att upplösningen inte var särskilt imponerande. Inget som störde mig rejält dock.
Känns Viven ännu mer pixlig om man ställer de båda bredvid varandra? Ni som testat båda dessa produkter:

ÄR HTC Vive en besvikelse gällande upplösningen eller är det överkomligt att navigera sig runt i pixliga världar med tanke på den upplevelse man faktiskt får?!

Tacksam för respons.

Permalänk

Nu har jag ingen Vive ännu utan bara provat den en halvtimme.

Om man skulle jämföra upplösningen på Viven med tex en 24" 1080p-skärm så är Vivens upplösning riktigt dålig. Däremot är inlevelsen i spelen så enormt mycket bättre, att det inte är något större problem. Ta ett spel som Space pirate trainer tex, som skulle vara urtrist med handkontroll eller mus/tangentbord. Det blir plötsligt hur kul som helst i VR, eftersom du inte längre spelar ett spel utan står på ett rymdskepps "lastbrygga" och skjuter flygande robotar.

Permalänk
Medlem

Beror helt på spelet/applikationen. I vissa spel bryr man sig inte alls medans andra så saknar man nödvändig detaljrikedom (Ex. Minecraft vs Elite Dangerous).

Jämför inte med Gear VR, dom spelar i helt olika ligor.

Permalänk
Inaktiv

Upplösningen är, i min högst personliga uppfattning, verkligen inget att gnälla över. Tänker nu på Vive och inget annat. Upplösningsnacket har verkligen fått för stora proportioner.

Det är överkomligt som du säger. När du väl är inne i världen o spelar exempelvis The Lab, Fantastic Contraption, Call of the Starseed och Irrational Exuberance så är det detaljrikedomen som avgör. Inte att upplösningen inte är 10K.

Att döma en VR enhet efter enbart upplösning är som att döma en bils _prestanda_ efter dess färg.
Det här är något nytt och helt annat än att sitta o lira framför en vanlig skärm eller tv.

Permalänk
Medlem

Någon som testat om DSR och dylikt verkar hjälpa? Lär väl dock kräva saftigare prylar än ett 970 för de flesta spelen.

Permalänk
Medlem

Vågar påstå att efter att testat själv så kan jag TYDLIGT konstatera att upplösningen också beror på avståndet på det man tittar på.

Upplösningen på objekt längre bort får lägre upplevd upplösning än ett föremål inom armlängds avstånd. Antar att det har med konvergeringen av ögonen att göra. Man stirrar ju på två olika bilder på närliggande objekt och kanske kan man summera upplösningen på dessa bilder.

Däremot på objekt som ligger längre bort, så är det två identiska bilder man tittar på..

Testa gärna själv: Enklast är att ha ett enfärgat rött objekt (Lägst upplösning) som du först bedömer på nära avstånd för att sedan kasta iväg det..

Permalänk
Medlem

Spännande tråd, är också riktigt nyfiken hur bra grafiken verkligen är. Har enbart testat Gear VR.

Ni som testat både Vive och Gear VR, är det stor skillnad mellan upplösningen, och isåfall ungefär hur stor?

Fick en riktig "Wow"-känsla när jag testade Gear VR. Var inte beredd på att få den upplevelsen från en mobil. Därför är jag väldigt nyfiken hur stor skillnad det faktiskt är om man köper Vive + en bra dator.

Mvh,
Bondadde

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Vågar påstå att efter att testat själv så kan jag TYDLIGT konstatera att upplösningen också beror på avståndet på det man tittar på.

Upplösningen på objekt längre bort får lägre upplevd upplösning än ett föremål inom armlängds avstånd. Antar att det har med konvergeringen av ögonen att göra. Man stirrar ju på två olika bilder på närliggande objekt och kanske kan man summera upplösningen på dessa bilder.

Däremot på objekt som ligger längre bort, så är det två identiska bilder man tittar på..

Testa gärna själv: Enklast är att ha ett enfärgat rött objekt (Lägst upplösning) som du först bedömer på nära avstånd för att sedan kasta iväg det..

Att objekt längre bort från dig har lägre upplösning är ju för att det tar upp färre pixlar ju mindre det är... Inte konstigare än på en vanlig monitor.

Eller menade du att ett objekt som fyller t.ex. 50 % av ditt synfält när det är 10 m bort har lägre upplevd upplösning än ett objekt som fyller 50 % av ditt synfält som är 2 m bort (dvs att de ritas ut med exakt lika många pixlar)? I sådant fall skulle jag tro att det beror på texturer och mipmapping.

/hulle

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Visst är det låg upplösning, det är det, men nästan värre med den dåliga kontrasten och bilddynamiken över lag. Om 9.4k är fickpengar för dig så är det inget snack, KÖP! Men om det tryter skulle jag vänta till Gen 2.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Att objekt längre bort från dig har lägre upplösning är ju för att det tar upp färre pixlar ju mindre det är... Inte konstigare än på en vanlig monitor.

Eller menade du att ett objekt som fyller t.ex. 50 % av ditt synfält när det är 10 m bort har lägre upplevd upplösning än ett objekt som fyller 50 % av ditt synfält som är 2 m bort (dvs att de ritas ut med exakt lika många pixlar)? I sådant fall skulle jag tro att det beror på texturer och mipmapping.

/hulle

För att göra det enkelt kan man ha ett rött objekt utan textur. Man upplever betydligt mindre SDE (Screen Door Effect) på objektet när det befinner sig några centimeter från ögonen, än om det befinner sig på oändligt avstånd.

Tittar på enskilda pixlar på ytan av objektet, så storleken på objektet spelar inte så stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondadde:

Spännande tråd, är också riktigt nyfiken hur bra grafiken verkligen är. Har enbart testat Gear VR.

Ni som testat både Vive och Gear VR, är det stor skillnad mellan upplösningen, och isåfall ungefär hur stor?

Fick en riktig "Wow"-känsla när jag testade Gear VR. Var inte beredd på att få den upplevelsen från en mobil. Därför är jag väldigt nyfiken hur stor skillnad det faktiskt är om man köper Vive + en bra dator.

Mvh,
Bondadde

Svår jämförelse men Gear VR har något högre upplösning. Tror faktiskt den har bättre paneler överlag (Super Amoled vs OLED?) Den har dock bara en skärm medans Viven har två separerade skärmar och det hade varit intressant om man hade känt till dess fördelar eftersom jag tror mer på att man skulle behöva överlappa panelerna snarare än att separera dom?

Dessutom brukar man bara rendrera 2x 1024x1024 till Gear VR för att få bättre prestanda och man kan köra lite längre innan överhettning.

Gear VR har vanliga linser medans Viven har fresnel-linser...

Vad jag själv upplevt så har Gear VR mindre SDE än Viven. Den är också skönare att ha på sig då den behöver klämma åt lika hårt. Vad det beträffar prestandan så har ju en PC betydligt mer muskler, så man får anpassa det grafiska innehållet mer men av dom egna tester jag gjort i Unity så är det inte så stor skillnad som jag ändå hade trott.

Men annars är det två helt olika saker. Gear VR saknar ju dessutom positionering och man får nöja sig med en vanlig joystick-kontroll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Svår jämförelse men Gear VR har något högre upplösning. Tror faktiskt den har bättre paneler överlag (Super Amoled vs OLED?) Den har dock bara en skärm medans Viven har två separerade skärmar och det hade varit intressant om man hade känt till dess fördelar eftersom jag tror mer på att man skulle behöva överlappa panelerna snarare än att separera dom?

Super Amoled är bara ett varumärke som Samsung använder på sina OLED-skärmar, som S-LCD och liknande. Skärmarna på Samsungs telefoner som kan användas i GearVR har betydligt sämre pixel fill än de i Vive/Rift.

Fördelen med två skärmar var faktiskt att minska överlappet då detta ledde till slöseri på pixlar/upplösning, medge fysisk IPD-justering och antagligen göra det enklare att tillverka skärmarna i sig.

Överlag håller jag med om att upplösningen i Vive/Rift inte är toppen som isolerad spec, men jag tycker inte detta påverkar användningen nämnvärt. Men då kör jag inte heller bilspel som väl är den kategori spel där upplösningen märks allra mest då man tittar långt bort mot horisonten en stor del av tiden.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Super Amoled är bara ett varumärke som Samsung använder på sina OLED-skärmar, som S-LCD och liknande. Skärmarna på Samsungs telefoner som kan användas i GearVR har betydligt sämre pixel fill än de i Vive/Rift.

Fördelen med två skärmar var faktiskt att minska överlappet då detta ledde till slöseri på pixlar/upplösning, medge fysisk IPD-justering och antagligen göra det enklare att tillverka skärmarna i sig.

Överlag håller jag med om att upplösningen i Vive/Rift inte är toppen som isolerad spec, men jag tycker inte detta påverkar användningen nämnvärt. Men då kör jag inte heller bilspel som väl är den kategori spel där upplösningen märks allra mest då man tittar långt bort mot horisonten en stor del av tiden.

/hulle.

Flygsimulatorer lär ju bli mest lidande. Spotting är redigt svår även utan lågupplöst VR. Vilket är trist då det är vad jag främst är intresserad av.

Endless Ocean 3 hade vart intressant i VR. Under vatten är det naturligt att siktavstånden minskar förvisso så bygger det ju på spotting det med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vive har bättre upplevd upplösning än GEAR VR, av egen erfarenhet.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk

Man ser pixlarna tydligt, dels pga screendoor, dels pga för få pixlar. Men som så många sagt innan mig så glömmer åtminstonne jag det väldigt snabbt när man väl börjar spela nåt. Upplevelsen tar över.

Permalänk
Medlem

Satt som vanligt och labbade i Unity igår och såg inga som helst pixlar när man jobbar med objekt inom någon meters avstånd... Här räcker det gott och väl med 960x1200x2 för att få en bra upplevelse.

Problemet är som jag tidigare nämnt mycket större om man blickar på lite längre avstånd, speciellt om man skall urskilja detaljer och text..

Permalänk
Avstängd

Håller inte riktigt med, ett rödpunktsikte i vårt vapen tex blir ganska fort pixligt och den har man ändå uppe direkt framför ögat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker vives upplösning upplevs som gamla goda 640x480-800x600.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dblade:

Svår jämförelse men Gear VR har något högre upplösning. Tror faktiskt den har bättre paneler överlag (Super Amoled vs OLED?)

Super AMOLED är en typ av OLED. Att säga "SAMOLED vs OLED" är som att säga "IPS vs LCD".

Man bör dra öronen åt sig när man hör SAMOLED, eftersom de i princip alltid har PenTile-subpixelmönster. Det ser ut som skit i 1080p @ 5″ och det blir sju resor värre i till exempel Oculus Rift DK2 (1920x1080), som är det PenTile-VR-headset jag provat.

Har inte provat Vive, men 1920x1080 som ORDK2 har är alldeles för lite för en bra VR-upplevelse. Konceptet och inlevelsen är dock hur häftiga som helst, så jag väntar ivrigt på tillräckligt högupplösta headsets.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Ungefär VGA

Om man gör lite överslag så kan man jämföra Vive och Occulus med VGA på en 24-tumsskärm på normalt betraktningsavstånd (om man bara jämför upplösning alltså, du har ju ett otroligt mycket större synfält i Vive jämfört med en 24-tumsskärm på armslängsavstånd.

Vive:
Vive har ca 1000 pixlar horisontellt per öga på ca 110 grader vilket ger:
10px/grad

FullHD 1080p:
En 24-tumsskärm på armsländsavstånd i 1080 har ca 2000 pixlar på ca 50 grader vilket ger:
40px/grad

VGA:En 24-tumsskärm på armsländsavstånd i VGA har ca 500 pixlar på ca 50 grader vilket ger:
10px/grad

4K/Öga framtida VR:
En framtida Vive med 4k per öga, dvs ca 4000px på 110 grader skulle ge:
40px/grad

För att matcha en 24" FullHD(1080) i upplösning krävs 4k per öga. Så det funns utrymme för förbättringar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Super AMOLED är en typ av OLED. Att säga "SAMOLED vs OLED" är som att säga "IPS vs LCD".

Tack det var bra att få lite tillrättavisning här

Skrivet av Alling:

Man bör dra öronen åt sig när man hör SAMOLED, eftersom de i princip alltid har PenTile-subpixelmönster. Det ser ut som skit i 1080p @ 5″ och det blir sju resor värre i till exempel Oculus Rift DK2 (1920x1080), som är det PenTile-VR-headset jag provat.

Jag tycker man borde spec:a subpixlar istället för pixlar, då det inte är alls orimligt nu när man verkligen kan urskilja enskilda subpixlar!

Såg att PSVR skriver 1920x1080xRGB i specifikationerna och det är helt rätt därför att detta innebär fler subpixlar än Rift och Vive som har 2160x1200xG + 1356x848xR + 1356x848xB

RB har hälften så många pixlar som G men troligen samma förhållande (0.8) mellan X/Y leder till 1356*848 ( 0.8*sqrt(2160*1200) x sqrt(2160*1200))

Skrivet av Alling:

Sen kan jag inte jämföra upplevd upplösning då man tydligen skall vara mer känslig för dom gröna pixlarna, men det beror ju helt på vad det är som presenteras. Tycker helt klart att röd eller blå text ser sämre ut än grön text på en pentile matris.
Har inte provat Vive, men 1920x1080 som ORDK2 har är alldeles för lite för en bra VR-upplevelse. Konceptet och inlevelsen är dock hur häftiga som helst, så jag väntar ivrigt på tillräckligt högupplösta headsets.

Med rätt mjukvara tycker jag dom som finns är bra nog. Man anpassar sig snabbt och man vill alltid ha bättre av allt! Se på hur lång tid det gick att komma från 1080p till 4K på bildskärmar. Själv tycker jag livet är för kort för att vänta in morgondagens teknik hela tiden.

Nej, jag är väldigt nöjd med nuvarande VR lösning och problemet kanske istället gör att jag får svårt att känna samma glädje i att spela på en platt men högupplöst skärm framöver...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

problemet kanske istället gör att jag får svårt att känna samma glädje i att spela på en platt men högupplöst skärm framöver...

Tur jag har en Sony HMZ så man kan spela i stereo 3d med nvidia stereo vision för gammeltänkspel

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Håller inte riktigt med, ett rödpunktsikte i vårt vapen tex blir ganska fort pixligt och den har man ändå uppe direkt framför ögat

Prova att förstora punkten något? Tror det är lämpligt att försöka få bort fokus på enskilda pixlar..

Permalänk
Skrivet av Gladaminer:

Sitter fortfarande i väntans tider på en Vive. Beräknad födsel i juni.. Nåväl, två saker jag reagerat på runt om på forum: det ena är "wow va ballt-faktorn" det andra är jag lite mer oroad över. Upplösningen. Testade en Gear VR i helgen och tyckte absolut att det var ballt men att upplösningen inte var särskilt imponerande. Inget som störde mig rejält dock.
Känns Viven ännu mer pixlig om man ställer de båda bredvid varandra? Ni som testat båda dessa produkter:

ÄR HTC Vive en besvikelse gällande upplösningen eller är det överkomligt att navigera sig runt i pixliga världar med tanke på den upplevelse man faktiskt får?!

Tacksam för respons.

Kommer från en dk2 till vive, så min uppfattning är jiippie vilken skillnad. Allt går att läsa och grafiken är sjukt bra, men man bör tänka på att ställa in ipd och bära viven högt upp på huvet ( just under ögonen)
fyrarna måste ochså sitta rätt o hårt. Jag använder synckabel för att alltid ha kontakt-funkar mycket bättre än utan.

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Medlem

Klart upplösningen är ett problem. Det är gigantiska mellanrum mellan pixlarna så massiv SDE. Kan knappt föreställa mig hur illa det måste vart på DK 2n.

Men trots det testar jag ex Far Cry 4 i theater mode alltså ingen headtracking och funderar om det banne mig inte är en bättre upplevelse totalt sett. Det når absolut upp till en minimigräns där det är spelbart. Får scopa lite mer för att se saker på håll bara.

Får större bild än på min 35" vilket är en delförklaring. Den andra är 3Dn som inte lider av de problem speciellt LCD TVs lider av och allting har helt plötsligt korrekt skala. Ingen ghostning och känner då inte av något kontrasttapp heller då det är separata skärmar och HTC kör inte BFI misstänker jag. Sedan är det ju ett absolut plus att även om jag mörklägger så lyser ju själva monitorn upp så jag kan skönja att jag sitter i mitt sovrum hela tiden och tittar på en skärm. I theater mode har jag en mer avskalad salong sen kan jag väl byta miljöer också om jag vill.

Responstiden när det inte stuttrar (VR är krävande även på x 1080 emellanåt) upplever jag som bättre än någon monitor jag någonsin ägt. Ifall det är headsetet eller X 1080t kan jag inte svara på.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Super AMOLED är en typ av OLED. Att säga "SAMOLED vs OLED" är som att säga "IPS vs LCD".

Man bör dra öronen åt sig när man hör SAMOLED, eftersom de i princip alltid har PenTile-subpixelmönster. Det ser ut som skit i 1080p @ 5″ och det blir sju resor värre i till exempel Oculus Rift DK2 (1920x1080), som är det PenTile-VR-headset jag provat.

Har inte provat Vive, men 1920x1080 som ORDK2 har är alldeles för lite för en bra VR-upplevelse. Konceptet och inlevelsen är dock hur häftiga som helst, så jag väntar ivrigt på tillräckligt högupplösta headsets.

Super AMOLED är dessutom bara ett varumärke. Det är som SLCD på Sonys mobiler, också bara ett varumärke.

Vive och Rift använder båda skärmar från Samsung med PenTile.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det klart att Vive har låg upplösning. Men ser det inte som ett hinder. Var Pac-Man tråkigt bara för att det var pixligt? Var Doom (1993) värdelöst?

Nej, visst skulle det vara mycket bättre med högre upplösning (och det kommer ju), men att det skulle utgöra ett hinder för att skaffa VR nu... NEJ.

Permalänk
Avstängd

Vi har problem att få ut 90hz utan drops så jag är rätt glad att upplösningen inte är högre, grafikmotorer, drivers, SteamVR SDK, osv, osv måste optimeras rejält innan vi kan nå högre upplösningar, 1 (EN)! enda missad frame märks direkt i VR

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Vi har problem att få ut 90hz utan drops så jag är rätt glad att upplösningen inte är högre, grafikmotorer, drivers, SteamVR SDK, osv, osv måste optimeras rejält innan vi kan nå högre upplösningar, 1 (EN)! enda missad frame märks direkt i VR

Det är mycket märkligt att dom inte implementerat adaptive sync.

Man har bara 11ms på sig att räkna fram en bildruta. Om det skulle hamna på 12ms vid någon enstaka bildruta, borde den vänta med bilduppdateringen i 1ms och fortsätta som vanligt. Tror inte man skulle märka något Däremot om man missar en hel frame och den måste vänta in nästa, klart det skulle märkas. Känns lite som att dom bara kör med Vsync påslaget...

Sedan är det ju det också att när det segar till, så visar den ju steamvr-dash-boarden, och om man då har bytt den till någon ljus variant, så bryter den inlevelsen totalt.

Hoppas på bättre optimering av detta framöver!

Man funderar på om OVR med ATW är bättre på att hantera detta.

Permalänk
Medlem

I Elite och Project Cars man märker av upplösningen. Allt annat jag testat funkar.

Skickades från m.sweclockers.com