Permalänk
Medlem

Experimentell fotografi?

Har provat en del IR-fotografering på sistone och känner att jag vill experimentera lite mer, Brukar ta en del naturbilder och även då och då försöka mig på lite astrofotografi. Tittade runt lite och hittade bland annat B+W's 403 filter som lät intressant.

https://infraredatelier.wordpress.com/2010/11/16/exploring-th...
http://www.schneiderkreuznach.com/en/photo-imaging/product-fi...

Men innan man går all in tänkte jag kolla om någon här har erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem

Har endast testat IR på diggikamera och resultatet blev "experimentellt" dvs. sisådär, rent tekniskt. Påminner om van Gogh.

Det jag läst är att de riktiga IR nördarna skickar in kameran till verkstad i USA där man för dyra pengar byter ut sensorn. Somliga filmar natthimlen och ser saker våra ögon inte ser, ljusfenomen som ingen kan förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Det jag läst är att de riktiga IR nördarna skickar in kameran till verkstad i USA där man för dyra pengar byter ut sensorn.

Det vanliga förfarandet är ju annars att bara ta bort glasfiltret som sitter framför sensorn, som normalt filtrerar bort UV och IR. Jag har själv gjort det på en Sony NEX-5 tidigare, och senast på en NEX-7. Har man inte lust att själv skruva isär sina kameror så kan man så klart låta någon annan göra det, oftast för en saftig avgift, och då är det väl som sagt främst företag i USA som gör det. Vill man använda en DSLR så bör man också ersätta glasfiltret med ett neutralt filter, eftersom fokuseringen annars inte fungerar korrekt, men det är ett mycket mindre problem på spegellösa kameror som fokuserar efter vad sensorn ser.

Skrivet av Aene:

Har provat en del IR-fotografering på sistone och känner att jag vill experimentera lite mer, Brukar ta en del naturbilder och även då och då försöka mig på lite astrofotografi. Tittade runt lite och hittade bland annat B+W's 403 filter som lät intressant.

Men innan man går all in tänkte jag kolla om någon här har erfarenhet av detta?

Vad är det egentligen som du tycker verkar intressant med 403? Det verkar ju främst vara menat för UV-foto, vilket vad jag vet kräver speciella och dyra objektiv eftersom vanliga objektiv normalt inte släpper igenom UV särskilt bra. För IR-foto så verkar det vad jag kan se ge lite för mycket effekt, jag tycker inte att exempelbilden i artikeln du länkade till är särskilt snygg med sina utfrätta partier och den konstiga gradienten på himlen. Men det är ju bara min åsikt så klart, jag föredrar lite mer lågmäld IR (se t.ex. några av mina bilder här). Jag fotar mest med 720nm-filter, men har även 850nm och 950nm som jag sällan använder eftersom jag föredrar de lite mer "färgrika" bilderna från 720nm.

När det gäller IR-foto så skulle jag säga att prio 1 är att skaffa en full-spektrum eller IR-konverterad kamera, om du inte redan har det. Det är en rejäl skillnad på att foto med en riktig IR-kamera jämfört med en kamera som har IR-filtret kvar framför sensorn. Om du redan har en sån kamera så kan säkert ett 403-filter vara intressant att testa, men det beror så klart på vad du redan har för filter och vilken effekt du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ser bra ut det där! Saknar tekniska data: Kamera, modifikationer, EXIF, objektiv, filter mm.

Hur stor betydelse har filtrets kvalitet, finns ju från nån hundring upp till tusenlappar?

Nåt du kan/vill dela med dig av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ser bra ut det där! Saknar tekniska data: Kamera, modifikationer, EXIF, objektiv, filter mm.

Nåt du kan/vill dela med dig av?

Kamera står i bildinfon på varje sida, det är antingen en NEX-5 eller NEX-7 som jag tagit bort glasfiltret framför sensorn på (dvs de är konverterade till fullt spektrum). Objektivet är i samtliga bilder ett Sigma 30/2.8 EX DN, och filtret ett Haida 720nm. Jag fotar inte IR särskilt seriöst, så NEX + Sigma 30/2.8 är en liten men riktigt bra kombination som man kan slänga med i fotoryggsäcken.

Angående kamerorna så är förresten NEX-7 helt överlägsen NEX-5 när det kommer till IR. IR brusar ju mer än synligt ljus, eftersom man i stort sett bara använder den röda kanalen på sensorn. Med NEX-5 så gick jag inte gärna över bas-ISO på 200, medan NEX-7 är helt OK upp till ISO 800 (och har även lägre bas-ISO).

Permalänk
Medlem

UV funkar, som sagt, inte så jättebra med "vanliga" objektiv. Antireflexbehandlingen på dem gör att UV blockas tämligen effektivt.
Äldre objektiv med sämre antireflexbehandling kan funka lite bättre och för den tålmodige så går det faktiskt att polera bort antireflexbehandlingen.

Hur som helst går det att läsa en hel del om både IR- och UV-foto på Bjørn Rørsletts hemsida (http://www.naturfotograf.com/index2.html). Han har utforskat/använder en del alternativa tekniker.

Vad gäller kamera så kan en del äldre kameror funka även utan modifiering. Det finns en del exempel på det på ovanstående sida åxå. Bäst resultat lär man ju dock få om man moddar sin kamera. Man kan ju köpa en en begagnad kamera som är något äldre om man inte vill riskera sin vanliga kamera.

Permalänk
Medlem

1. Har en NEX-6, vet du var den hamnar efter konvertering, som 5 eller 7?
2. Efter konvertering, hur blir bilderna utan IR-filter?
3. När glaset tas bort, måste man demontera bakifrån? Hur fast sitter glaset? Risk för skador på sensorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

1. Har en NEX-6, vet du var den hamnar efter konvertering, som 5 eller 7?

NEX-6 är ju trots namnet nyare än NEX-7, så jag förväntar mig att den är minst lika bra.

Skrivet av jookeer:

2. Efter konvertering, hur blir bilderna utan IR-filter?

Sök på "full spectrum photography" (hmm, borde experimentera lite mer med det kanske...). Vitbalansen blir helt åt skogen, men korrigerar man den efteråt så kan man få bilder som ser någorlunda normala ut. Vill man ta vanliga bilder så kan man sätta på ett filter som spärrar IR (och eventuellt UV också).

Skrivet av jookeer:

3. När glaset tas bort, måste man demontera bakifrån? Hur fast sitter glaset? Risk för skador på sensorn?

Man måste ta ut sensorn bakifrån, här är en guide för hur man gör det på en NEX-6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Riktigt läckra bilder. Tack för det!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!