Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gjorde bort mig som installerade Windows 10. Hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Gjorde bort mig som installerade Windows 10. Hjälp uppskattas

Hej alla!

Jag fick för mig att jag skulle installera Windows 10 eftersom att jag fick upp ett förslag på det i datorn. Sagt och gjort. Jag laddade ner det från Microsofts hemsida och installerade det. Jag valde att spara alla mina gamla filer i tron om att det skulle bli som vanligt, bara att jag kör Windows 10 istället för Windows 8, men ack så fel jag hade.

Alla ikoner på skrivbordet finns kvar, men de flesta går inte att öppna och de är helt vita ikoner. Några går fortfarande att öppna konstigt nog. Sökt runt lite på hårddisken, har kvar alla filer på min (D:) disk, men de ligger i en mapp som heter Windows.old. Finns det något man kan göra för att det ska bli som det var förut, eller måste jag formatera om datorn nu?

Tack för svar
Mvh

Permalänk
Medlem

Går att backatillbaka till Windows 8 genom att gå till: Inställningar, uppdateringar och säkerhet och där finner du återställning eller liknande för att gå tillbaka till Windows 8

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv

Gör en ren installation av 10an istället och kör in programmen sen.

10an är mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Gör en ren installation av 10an istället och kör in programmen sen.

10an är mycket bättre

Jag får hålla med dig där. Jag gjorde först en update och provade lite, sedan körde jag ren install ist och då blev det mkt trevligare

Dock gillar jag även 8.1, det är det som jag använder på skol laptopen samt på min LIA men hemma är det 10 som gäller

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

10an är mycket bättre

Vi är många här som inte skulle hålla med dig i det påståendet. Själv ser jag inga fördelar alls i 10:an om man räknar bort DirectX 12.

Mycket av det "nya" i 10:an fanns redan i 8.1 Update 1. Övrigt har istället blivit sämre enligt mig. Kör man Windows 10 Home, vilket jag hoppas trådskaparen kan undvika, så är man även direkt i händerna på Microsoft.

Använder Windows 10 Pro på min stationära dator samt kör 8.1 Pro Update 1 på min laptop-hybrid (touch är värdelöst i 10:an).

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av anon200632:

Gör en ren installation av 10an istället och kör in programmen sen.

10an är mycket bättre

Jag kanske ska göra det, men jag tänkte kolla hur man går till väga om man vill spara alla bokmärken och alla cookies och sånt man hade i Google Chrome? Är det bara att kopiera hela Chrome mappen som finns i Windows.old och sen lägga på extern hårddisk och klistra in den när man installerat om Windows 10?

Permalänk
Hedersmedlem

@virr0x: Chrome har inbyggd (aktiverad) synkronisering som standard, så bara du loggar på med samma google-konto bör dina gamla bokmärken dyka upp. Även appar mm synkroniseras, se under inställningar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kolla i windows.old efter gamla filer, eller så gör du bara en lista med allt du vill ha, installerar windows 10 på nytt och ladda ner allt.

Visa signatur

i5 3350 3.10hz, GeForce Gtx 750ti, Corsair 4x2 DDR3 RAM, 2tb Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk

gjort en systemavbildning/backup med win8?

själv kör jag med säkerhetskopiering av mina filer 1gg/v...hade du det på?