Permalänk
Medlem

Skumt hårddiskproblem

Har ett relativt skumt problem med min dator. Min gamla lagringsdisk gick kaputt för ett tag sedan. Jag köpte då en ny, som jag inte kommit mig för att montera förrän igår. Under tiden tog jag en gammal hårddisk från min laptop som byttes ut när SSD inhandlades. Nåväl, laptopdisken har funkat utan problem, men när jag ska koppla in den nya så hittas den inte av systemet, varken i bios eller i diskhanteraren. Har kopplat in den med exakt samma kablar som den gamla satt i, som även laptop hdd satt i. Testat olika portar på moderkortet, nada. Men kopplar jag i laptop hdd så återfinner datorn den direkt, även testat med andra 2,5 hdd/ssd, och de hittas. Testat med annan 3,5 hdd - den hittas inte.

Jag har funderat på om det är nå vajsing med nätaggregatets sladd så att den inte klarar av att driva en 3,5 och en 2,5 men klarar 2x2,5 diskar. Låter skumt imo, men vad vet man med datorer. Någon som haft liknande problem?

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn, sätt i disken, starta datorn, högerklicka på den här datorn -> Tryck på hantera (manage) -> Storage/Disk management.

Finns disken där ? Hör du att disken snurrar igång?

Permalänk
Medlem

@critaL: Den hittas inte i diskhanteraren, vilket jag skrev i texten Hör inte om den snurrar igång heller, vilket jag inte gjort med någon av de andra testdiskarna heller. Men den funkade när den testades i annan dator.

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort en hel del tester. Jag börjar klura på om det är moderkortet som jävlas. Har testat alla sata-kablar och portar som finns på moderkortet, inget får igång 3,5 hdd:n. Även testat med olika strömkablar från nätaggregatet. Nada funkar.

Men om jag kopplar i 2,5 hdd:n från min gamla laptop så kickar det igång direkt. Skumt indeed.

Permalänk
Medlem

Ser du disken i uefi/bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Molotov]:

Ser du disken i uefi/bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, den syns varken i bios, bootmanager, utforskaren eller diskhanteraren.

Permalänk
Medlem

Sådär ja. Då var detta löst. Efter att ha uppdaterat burken med nytt moderkort, processor och ram så kvarstod detta problem. Fick tag i en adapter som gör att man kan köra hårddisken med ström från eluttaget istället för nätaggregat, och tänka sig, då hittade datorn den. Så gav den en enhetsbeteckning och hoppades på det bästa. Stängde av datorn, kopplade in strömsladd från nätaggregatet i hårddisken och startade upp datorn. Och tada, där fanns den. Hua vad skönt.