Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
trelleborg
Registrerad
Apr 2013

vatten kylning öppet system.

hallå. jag har haft lite funderingar på att bygga om min dator med ett öppet vatten system ist för dom slutna från corsair ect. en är lite osäker på om det är värt det samt om det är mycket jobb med att hålla rent. hur ofta måste man byta vätskan i ett öppet system?

// Mikael

Asus Sabertooth 990FX Amd FX 8350 clockad till 5,0GHZ 16GB Corsair vengence 1600MHZ Asus Radeon HD 7950 DirectCUII Top OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

för att göra det kort:

- det är väldigt dyrt jämfört med annan kylning
- det kommer ta ett tag att planera allt, vad du ska köpa och hur detta ska monteras
- det kommer ta ett tag att montera och har du slarvat med planeringen kan det bli fel
- när det väl är monterat är det inte så farligt om du inte har problem, byt vätska och gör rent en eller två gånger om året kanske
- komponentbyte blir genast ett betydligt större projekt än det är i vanliga datorer
- du kommer få överlägset låga temperaturer och ljudnivå om du planerar det rätt
- det kan bli väldigt snyggt

om du verkligen vill och är redo att lägga ner tiden och pengarna som krävs så kan det bli jättebra. är du en nybörjare på datorbyggande eller är ute efter en prisvärd och smidig lösning så är det dock helt fel.

Stationär: Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX750i | EVGA Z170 FTW | i7 6700K Delid 4,8GHz | EVGA GTX 1080 2126MHz | Custom Loop | Corsair Dominator Platinum 16GB 3000MHz | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q/AOC q2770Pqu | Logitech G600 | Corsair Vengeance K70 | Sennheiser HD598 | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
trelleborg
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av versions:

för att göra det kort:

- det är väldigt dyrt jämfört med annan kylning
- det kommer ta ett tag att planera allt, vad du ska köpa och hur detta ska monteras
- det kommer ta ett tag att montera och har du slarvat med planeringen kan det bli fel
- när det väl är monterat är det inte så farligt om du inte har problem, byt vätska och gör rent en eller två gånger om året kanske
- komponentbyte blir genast ett betydligt större projekt än det är i vanliga datorer
- du kommer få överlägset låga temperaturer och ljudnivå om du planerar det rätt
- det kan bli väldigt snyggt

om du verkligen vill och är redo att lägga ner tiden och pengarna som krävs så kan det bli jättebra. är du en nybörjare på datorbyggande eller är ute efter en prisvärd och smidig lösning så är det dock helt fel.

okej. finns det kompletta paket till cpu eller man måste köpa allt del för del? om det finns kan ni rekomendera något? vill först få ner min temp på min cpu då den ligger mkt högre än vad jag vill även när jag har standard clock på den ligger den närmre 70 grader när jag spelar och 45-50 i idle så mitt slutna system gör inte riktigt det jag vill.
brukar handla på Inet.se

Asus Sabertooth 990FX Amd FX 8350 clockad till 5,0GHZ 16GB Corsair vengence 1600MHZ Asus Radeon HD 7950 DirectCUII Top OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2012

Om du inte orkar välja ut delar samt beställa så finns det bra kit från EK:
https://www.inet.se/kategori/683/kit

Dock blir det snyggare om man väljer egna delar så allt passar precis som man vill

Lycka till!

PC Specifications & Custom water cooling equipment:
i7 4790k @ 4,6GHz | MSI GTX 1080 Sea Hawk EK | MSI Z97 Gaming 5 Socket 1150 | HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB | 240Gb SSD | 2Tb HDD | Fractal Design Newton R3 1000W | Creative Sound Blaster ZxR | Fractal Design Define S |
EK-CoolStream 240 EK-CoolStream 360 | EK-HD PETG Tube 12/16 | EK-Supremacy EVO | EK-XRES 140 D5 PWM | EK-HDC 16mm G1/4 | EK-Ekoolant EVO Blood Red | x5 Noctua NF-F12 120 PWM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
trelleborg
Registrerad
Apr 2013

okej tackar för all info får fundera lite på det. kan ni säga mig vad tempsen på min cpu kommer ligga på cirkus då den ligger på 45-50 idle 70+ under gaming med en Corsair h80I som jag har den idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Har min burk vattenkyld med tre grafikkort gtx970 och cpu i7 5930k max temp på cpu 54 grader gafikkorten 51 grader har två stycken 480mm radiatorer.
Så var inte snål med radiatorn om du vill ha den tyst vist de kostar .

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
trelleborg
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Jygge:

Har min burk vattenkyld med tre grafikkort gtx970 och cpu i7 5930k max temp på cpu 54 grader gafikkorten 51 grader har två stycken 480mm radiatorer.
Så var inte snål med radiatorn om du vill ha den tyst vist de kostar .

okej. tänkte att jag skulle börja med detta sen koppla till grafikkortet när jag uppgraderar det. https://www.inet.se/kundvagn/visa/9418230/ tror inte jag har missat något till att kunna driva det till min cpu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av TheZerg1989:

okej. tänkte att jag skulle börja med detta sen koppla till grafikkortet när jag uppgraderar det. https://www.inet.se/kundvagn/visa/9418230/ tror inte jag har missat något till att kunna driva det till min cpu

kolla på lådan hur du tänker montera sakerna så inte du kommer att sakna vinklar 45 och 90 graders
sen ta så stor radiator du kan montera in i lådan större desto bättre avkylning
ps glöm inte en avtappar så du kan lätt tömma systemet med typ en T-koppling

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT