Tips på bästa laptop-köp runt 3-5k?

Permalänk

Tips på bästa laptop-köp runt 3-5k?

Ska nu sälja min speldator och hålla mig till spelande på min PS4. Ska därför köpa en bärbar enkel dator som jag bara ska använda för diverse skrivande och surfande/streamande till PS4. Den ska gärna vara tunn och Mac är uteslutet.

Krav är en SSD disk (behöver inte vara stor alls) och minst 4GB ram. Helst 8.

Vill helst inte lägga mer än 3-5k på den, och den ska vara prisvärd.

Har heller inte koll på vilka märken jag bör se upp för eller titta efter då jag enbart byggt stationära datorer själv tidigare.

Har funderat på dessa:

https://www.netonnet.se/art/dator/ba...x/227898.8908/

https://www.inet.se/produkt/1978138/lenovo-u31-70-i3-8gb-128g...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/243510-l...

Vilken av dessa tror ni skulle vara bäst och mest prisvärd? Kom gärna med andra förslag.

Rubrik förtydligad, inlägg smått rensat. // MOD
Permalänk
Medlem

Länken från webhallen är borta. Jag skulle hellre rekommendera att du köper en dator med en mekanisk hdd och sen köper till en ssd utöver det, det är billigare i de flesta fallen. De använder sig båda av 2.5" diskar så det ska passa utan problem.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

Länken från webhallen är borta. Jag skulle hellre rekommendera att du köper en dator med en mekanisk hdd och sen köper till en ssd utöver det, det är billigare i de flesta fallen. De använder sig båda av 2.5" diskar så det ska passa utan problem.

Nu ska alla länkar fungera. Skärmstorlek är inte jätteviktigt. Vad menas med mekanisk HDD? Jag är såpass van att jobba och boota i en SSD då jag gjort detta i mina tidigare datorer att jag tycker det är enorm skillnad jämförelsevis med tiden då jag inte hade SSD, jag har en 500GB Extern hårddisk jag kan förvara saker på.

Har ni förslag på andra datorer i den prisklassen så kom gärna med förslag. Fanns en tid jag var väldigt insatt i datorvärlden men tyvärr kom livet emellan.

Permalänk

Jag skulle tipsa om att använda prisjakt och klicka i alla krav du har och se vad det finns för alternativ. Jag vet att det finns t.ex. lenovo datorer med i5 5200U i den prisklassen(möjligt att det varit specialerbjudande). Att klämma in en ssd och 8gb då kommer du nog få gå över 5kkr. Men som sagt använd prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wreplai06:

Nu ska alla länkar fungera. Skärmstorlek är inte jätteviktigt. Vad menas med mekanisk HDD? Jag är såpass van att jobba och boota i en SSD då jag gjort detta i mina tidigare datorer att jag tycker det är enorm skillnad jämförelsevis med tiden då jag inte hade SSD, jag har en 500GB Extern hårddisk jag kan förvara saker på.

Har ni förslag på andra datorer i den prisklassen så kom gärna med förslag. Fanns en tid jag var väldigt insatt i datorvärlden men tyvärr kom livet emellan.

Mekanisk HDD är en hårddisk med magnetiska skivor och en läsarm som kännetecknas över att den är relativt stor, klumpig och oftast låter en del. SSD är som en jättestor USB-sticka där läs- och skrivhastigheten är mycket snabbare. Jag skulle säga att du försöker hitta en bra dator som har en mekanisk HDD och därefter köper en SSD, nuförtiden kan man få 240 GB ssd för runt 400 kr.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

Kan man hitta begagnade MacBooks för ca 3000?

Permalänk
Medlem

Här har du en prisvärd dator med SSD och en i3 processor
Är inte heller dator proffs men så mycket bättre än det där går det nog inte att få.

https://www.dustinhome.se/product/5010958383/b50-50#specifica...

Kanske någon kunnig kan kommentera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simmedahl:

Kan man hitta begagnade MacBooks för ca 3000?

Möjligtvis om de är urgamla eller trasiga.