Speldator 23000kr (inkl skärm) 1080FE

Permalänk
Medlem

Speldator 23000kr (inkl skärm) 1080FE

Hej alla kunniga! Nu behöver jag er hjälp att få ihop en tyst,kyld,bra och framtidssäker speldator. Tänker ha ett 1080 i den men vill vara väl förbered så man kan beställa den direkt på fredag.
Jag kan väldigt lite när det kommer till komponenter så tar gärna emot så mycket feedback och hjälp som möjligt.
Jag vill även att Inet bygger ihop datorn. (dom har just nu en fri monteringskampanj om man väljer asus moderkort samt grafikkort. Är det värt de eller går man ner mycket i prestanda om man väljer just asus?)
OS fixar jag på annat håll.
Budget: runt 23k.(inkl skärm) Går att gå upp om det ger väldigt mycket mer, men går gärna också ner om man får lika bra prestanda.

Här är lite av de jag tror är bra av vad jag sätt i andra trådar.
CPU:Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB(välja något av uppgraderingspaketen?)
CPU-kylare:be quiet! Pure Rock
Moderkort:?
Minne: 16gb eller behöver man mer?
GPU: 1080 FE (asus?)
SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB(har en 5TB externhårddisk)
PSU:?
Chassi: Bryr mig inte om själva utseendet på chassit utan tänker mer på att vilja ha ett ljuddämpat och funktionellt chassie.
Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q G-Sync

Permalänk
Medlem

GTX 980ti ligger i korgen för att symbolisera priset för GTX 1080.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9420041/

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för så snabbt svar! Kan man ta bort Windows då jag redan har en kod till de?
Undrar även om "Fractal Design Define S Svart" chassiet är lika bra? Behöver inte platsen till en optisk läsare.

Permalänk
Medlem

@M.L.: Ja du kan ta bort windows. De monterar även utan OS.
Define S är ett bra chassi, men R5 är mer gediget.

Permalänk
Medlem

Är det någon stor skillnad på "Uppgraderingspaket - Maximus VIII Hero + Intel Core i7 6700K"? Är de värt de extra pengarna då man även får med Doom där?

Permalänk
Medlem

Hur ser detta ut?: (1080 istället för 980ti)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9421827/

Eller ska jag välja Z170 Pro Gaming + Intel Core i7 6700K istället? (Vet inte skillnaden på de två moderkorten)
Är det en bra skräm?
Ett tips på en bra musmatta till en razer naga?(behöver inte vara från inet)
Finns de något som borde ändras, läggas till eller kan man öka prestandan om man lägger till 1000kr?
Kommer den fria monteringskampanjen gälla med 1080 (denna: https://www.inet.se/produkt/5400032/asus-geforce-gtx-1080-founders-edition-8gb/#merinfo)

Permalänk
Skrivet av M.L.:

Eller ska jag välja Z170 Pro Gaming + Intel Core i7 6700K istället? (Vet inte skillnaden på de två moderkorten)

Det är inte mycket som skiljer de två moderkorten åt. Hero-kortet har väl lite mer "lull-lull".

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

@M.L.: Ja du kan ta bort windows. De monterar även utan OS.
Define S är ett bra chassi, men R5 är mer gediget.

Vad är det som är mer gediget med R5?

Tycker Define S är grymt mycket snyggare samt mycket bättre planerat...

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Litet förslag, vet att det går över men går ner i lådvolym då det knappast behövs atx storlek längre, klev även ner i ssd kapacitet, bara å byta ut om behovet för 500gb finns men skulle annars vänta med att köpa en till så länge som möjligt då priserna konstant faller.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9422998/ borde glida in på precis under 23 000 då gpun som ligger där är ngt dyrare än ett 1080FE.

hittade fel i länken.
Visa signatur

Signatur, vad e det? Kan jag äta den? :)

Permalänk
Medlem

@Pinney: otroligt dumt att inte köpa en normalstor låda om man inte behöver en mindre av speciella behov då det blir klart varmare i ett mindre chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Pinney: otroligt dumt att inte köpa en normalstor låda om man inte behöver en mindre av speciella behov då det blir klart varmare i ett mindre chassi.

sitter i dagsläget med en ixt maskin och en atx maskin, använder ixt maskinen bra mycket mer av den simpla anledningen att jag är å lanar och då e det lättare att ta ngt som får platts i ryggan, men visst det blir lite varmare dock inte till den grad så det påverkar speciellt mycket.

Sen finns ju alltid alternativet att köra på matx som är ngt av ett mellansteg mellan atx och mitx.

Visa signatur

Signatur, vad e det? Kan jag äta den? :)

Permalänk
Medlem

@Pinney: Jag är också i tankarna på att byta chassistorlek, sitter just nu på ett Fractal Design Define Mini från 2011/2012 och funderar på att antingen köpa ett R5 eller ett Define Nano, alltså ATX eller ITX. Men jag vet inte hur jag ska göra Blir det store värmeskillnad mellan de om jag har ca 3 - 4 chassifläktar?

Permalänk
Medlem

@Guybrush82
Behöver man de "lull-lull-et"(vad de nu är ), är de värt de extra kronorna? eller ska jag välja Z170I PRO GAMING?

@Pinney Jag kommer låta lådan stå på sin plats, lanar inte och att ha möjligheten till SLI känns bra. Så tror Fractal Design Define S Svart passar mig bäst.

Är PSU jag valde inte bra? (https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w/#specs) Dom extra 100kr för ett 750w är väl värt de, eller finns det ett bättre PSU att välja?

Vad är det för skillnad på de två olika RAM? Finns det bättre? behöver man mer än 16gb?

Någon anledning varför du inte satta ihop moderkortet och CPU i Uppgraderingspaket - Z170 Pro Gaming + Intel Core i7 6700K? Blir väl billigare så?

Tror jag kommer behöva 500gb SSD direkt då spel börjar ta väldigt mycket plats. Men annars smart tips att vänta på priserna.

Är be quiet! Pure Rock en bra kylare?

Kommer FE vara ett "dåligt" val eller ska man vänta den ovetande tiden till de andra kylarna på korten osv kommer?
(alla dessa frågor är inte endast riktad till Pinney att svara, tar emot så mycket hjälp jag bara kan få då det börjar närma sig att beställa hem)

Om budgeten är på 24000kr finns de mycket mer prestanda att hämta?(måste inte vara prick 24000)

Permalänk
Master of Overkill

Köp inte gamla swift över nya.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@M.L.:

Hade å göra med att det inte fanns ngt uppgraderings paket till mitx(såg att det fanns ett nu såg det inte tidigare...) men om du endå inte ska göra något med burken kan jag förstå att mitx inte e like upphetsande, ssd e bara att anpassa efter det man behöver så kör på den du tror kommer passa dig, Pure rock är en bra "billig" kylare sen finns det ju självklart dubbel torn(två torn med kylflänsar m. fläktar osv) men att en Pure Rock skulle ha problem kan jag inte tro på.

Sen när "3rd party cooler" kommer något gång i slutet/efter sommaren så är det om du nu inte ska gibba intensivt över sommaren värt att vänta de två/tre månaderna. Pratar om 1080 här.

Och det är inte speciellt stor skillnad mellan de billigare ramtyperna men att köra på 8gb i en 23 000 kronors maskin känns bortkastat(speciellt när prisskillnaden är så liten).

Att köpa ett Hero VIII(IIX?) över ett "vanligt z170" mobo är som att kasta pengar i sjön om du inte specefict behöver något de billigare modellerna inte har.

FÖrtydligande
Visa signatur

Signatur, vad e det? Kan jag äta den? :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Köp inte gamla swift över nya.

@tvelander
För att?
Är den nya mycket bättre? Vet att det är ISP-panel och 165Hz istället, men samtidigt 4ms responstid istället för 1ms. Kommer datorn att klara av att köra en så bra skärm? Är de värt de extra 1400kr?
(Går ifrån en 1080 59Hz LG skärm så båda kommer ju känns som en stor uppgradering)

@Pinney
Kommer spela som mest under sommaren så tror de får bli ett FE och hoppas man inte blir besviken

Tänkte mer om man skulle gå upp till 32gb men kanske är lite overkill? Men annars hur vet man vilka 2133Mhz ram man ska välja, alla ser likadana ut för mig. Bara olika priser.

Vet inte om jag behöver de dyrare moderkortet då jag inte vet skillnaden, men tror z170 räcker väl.

Permalänk
Medlem

@M.L.:

Kör med ngt i stilen med https://www.inet.se/produkt/v100628/uppgraderingspaket-z170-p... så kommer du inte att ha några prooblem.

Nu har jag inte spelat spel sen tidernas begynnelse men hitils har jag hittat ett spel som chokats av 1600MHz ddr3 så kör på ett passande 16gb kit ex https://www.inet.se/produkt/5310272/corsair-16gb-4x4gb-ddr4-2... kommer inte ha några problem med det.

Visa signatur

Signatur, vad e det? Kan jag äta den? :)

Permalänk
Medlem

@Pinney

Inet sätter endast ihop datorer med minnen på max 2133Mhz.
Kanske ska välja: https://www.inet.se/produkt/5310206/kingston-hyperx-16gb-2x8gb-ddr4-2133mhz-cl13-savage-black/#specs eller https://www.inet.se/produkt/6110151/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2133mhz-cl13-vengeance-lpx-svart/#recensioner då de är 2st istället för 4st, så man har plats att utöka i framtiden om det behövs. (men vet inte vilka som är bäst)

Permalänk
Medlem

@M.L.: Kör på corsairminnerna inga fel på dem.

Visa signatur

Signatur, vad e det? Kan jag äta den? :)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av M.L.:

@tvelander
För att?
Är den nya mycket bättre? Vet att det är ISP-panel och 165Hz istället, men samtidigt 4ms responstid istället för 1ms. Kommer datorn att klara av att köra en så bra skärm? Är de värt de extra 1400kr?
(Går ifrån en 1080 59Hz LG skärm så båda kommer ju känns som en stor uppgradering)

@Pinney
Kommer spela som mest under sommaren så tror de får bli ett FE och hoppas man inte blir besviken

Tänkte mer om man skulle gå upp till 32gb men kanske är lite overkill? Men annars hur vet man vilka 2133Mhz ram man ska välja, alla ser likadana ut för mig. Bara olika priser.

Vet inte om jag behöver de dyrare moderkortet då jag inte vet skillnaden, men tror z170 räcker väl.

4MS VS 1MS kan du inte kolla på.

Ja datorn klarar av det och ja det är värt extra pengarna. Jag haft 3x Swift gamla, och ja den nya är mer nice du vill inte bara ha 1x DP utgång.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

@Pinney: otroligt dumt att inte köpa en normalstor låda om man inte behöver en mindre av speciella behov då det blir klart varmare i ett mindre chassi.

Jag har mitx chassi för jag tycker de är lättare att hålla svalare då det går fortare att byta ut luften i det mindre chassit, dock om man kan montera fläktar i front och top.

Permalänk
Medlem

Ser detta färdigt ut?(med 1080FE):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9423384/

Inte helt 100 än på vilken skärm.
Något som ska ändras? Allt funkar tillsammans? Det blir en grym dator värt pengarna? Köp redo(med 1080)?

Permalänk
Medlem

@M.L.: Japp, det där blir en grym dator! Jag skulle definitivt ta IPS-skärmen om jag vore du. Bytte nyligen till en IPS-gamingskärm (ASUS MG279Q i mitt fall) och jag tycker lätt att det är värt det när du ändå är i en så hög prisklass!

Permalänk
Avstängd

Ser ut som en riktigt bra dator, det du skulle kunna göra om du vill spendera lite mer är att använda en snabbare ssd typ som https://www.inet.se/produkt/4305126/samsung-950-series-pro-51...