Behöver jag koppla in ATX12v1 från nätagg till moderkortet?

Permalänk

Behöver jag koppla in ATX12v1 från nätagg till moderkortet?

Har bekymmer med datorn som går igång, men dör inom 1 sekund. Har provat koppla ur det mesta, och det som verkar göra att den dör är när jag har kopplat in kablarna från nätaggregatet in i kontakten som heter ATX12v1 på moderkortet. Det är 2st 4poliga kontakter som sitter bredvid varandra på moderkortet.

Behöver jag använda dessa? Och vad har dom för funktion?

Och nästa fråga, är det nätaggregatet som strular när det är sådär, eller kan det vara någon annan komponent i burken som jävlas och som kanske är kopplad till ATX12v1?

Har bara testat att slå igång och sen slå av burken snabbt då jag inte vet om det är farligt att köra utan dom där kontakterna, men den går betydligt längre iaf än 1 sekund, så verkar vara det som är felet.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 2500K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASRock Z77 Extreme6
Minne: 4x8 GB DDR3 Vet ej märket!
Grafikkort: XFX Radeon HD 6950
Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD
Nätaggregat: Tror det är ett ZALMAN ZM750-HP 750W

Hojta till om ni behöver mer uppgifter

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem

Ja, ATX12V är absolut nödvändig, den är till för att förse CPUn med ström. Om datorn bara dör när den är inkopplad så är något väldigt fel. Har du sett till att det sitter distanser under moderkortet, så att det inte kortsluts mot chassit?

Permalänk

Det kan alltså inte vara nätaggregatet som strular då?

Har inte rört datorn sen jag monterade i SSD disken för något år sedan. Har fungerat klockrent sen jag köpte och byggde den för 3 år sen eller något sådant.

Distanser finns, och allt är rätt monterat vad jag vet.

Finns ju en bredare ATX koppling också. Fick för mig att atx12v1 bara var för att ge stabilare ström eller för om man hade kraftigare grafikkort eller dyl som krävde extraström. Där har jag fel alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk

Riktigt skumt.

Provade dra ut allt och starta, ingen skillnad. Började ta ur minnena (4st) och starta, då gick det men fick ingen bild.

Satte i dom 1 och 1, ingen skillnad, den stängde av.

Men gjorde om det igen och tog ut alla minnen och satte i dom 1 och 1 och nu verkar den fungera som den ska igen..

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk

Lyckan höl i sig i ett dygn. Nu när jag skulle starta datorn igen så beter den sig på samma sätt.

Ska prova minnena som jag gjorde sist. Men kan det vara något minne som strular med tanke på att den inte dör om atx12v1 är urkopplad? Finns det något sätt att ta reda på det utan att köpa nya först?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dece_Grillen:

Men kan det vara något minne som strular med tanke på att den inte dör om atx12v1 är urkopplad?

Hur datorn beter sig utan ATX12V inkopplad kan du helt bortse ifrån, det är normalt att datorn då ser ut att starta utan att något egentligen händer. Samma om du försöker starta datorn helt utan minne, det är nödvändigt för att datorn över huvud taget ska fungera.

Men du testade alltså att köra med ett minne i taget? Testade du då även att sätta minnet i olika socklar, så att det inte är en av minnessocklarna som strular? Kolla också att kontakterna på minnena ser ok ut. Det låter ju lite som att det blir kortslutning någonstans, så att moderkortet skyddar sig genom att stänga av sig.

Hade det varit en ny dator så hade jag rekommenderat att du tog loss CPUn och kontrollerade så att inga stift är böjda i CPU-sockeln på moderkortet. Men om jag förstår dig rätt så har CPUn varit monterad i flera år, så det låter ganska osannolikt. Men det kostar ju å andra sidan inget att kolla det, förutom lite kylpasta.

Det kan också vara moderkortet eller nätagget som håller på att ge upp, men eftersom du fick igång datorn igen så är det nog troligare med kortslutning eller glapp någonstans.

Permalänk

Det var nätaggregatet som började ge upp. Så ett nytt sådant ska nu inhandlas

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma