Permalänk

Vilken router är bra på VPN

Hej på er.
Kan någon rekommendera en prisvärd router som är bra på VPN och har bra räckvidd på wifi?
Har just nu Asus N56U, men får bara ca 10 Mbit när jag kör VPN i routern, vilket jag vill göra. Kan ju lätt mångdubbla denna hastighet när jag kör VPN i datorn i stället. Denna Asus routern har jag varit nöjd med i övrigt på sistone då jag kört den med Padavan mjukvara. Med orginal-firmware var den värdelös. Den gick ner på knäna så fort man fick gäster hemma som skulle koppla upp sig mot Wifi. Har sneglat lite på RT-AC66U. Frågan är om den har så mycket kraftigare processor än den jag har nu eller om jag måste kosta på mig något dyrare?

Permalänk
Medlem

@Beautiful_Barca: Vilket/vilka VPN protokoll förväntar du dig köra?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

@Beautiful_Barca: Vilket/vilka VPN protokoll förväntar du dig köra?

OpenVPN med AES 256 bit kryptering.

Permalänk

Kan denna AC66U från Asus vara prisvärd kanske?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Permalänk

Finns ingen vanlig konsumentrouter som når över40-50MBit/s, de har för klena processorer.
Vill du ha bättre saker så kolla på pfsense eller liknande routerOS.

Sida där man diskuterar hastigheter på olika routrar:
https://www.privateinternetaccess.com/forum/discussion/2845/o...

Permalänk
Medlem

Det mest prisvärda om man som vanlig konsument vill ha router som ger höga vpn hastigheter är att köpa en passivt kyld "industri pc" från typ ali express..

För typ 2000-2500 får man en passivt kyld i5u/i7u med 8gb ram, 64gb ssd disk samt dubbla nics så lägger man in pfsense

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk

Tack för era tips. 40-50 Mbit/s duger egentligen för mig. Problemet är att jag i dagsläget ligger på max 10-12 Mbit/s. Efter lite forskning så har jag kommit fram till att jag ska beställa en RT-AC68U i stället för RT-AC66U. Då får man en dubbelkärnig CPU som ska göra att man når hastigheter över 50 Mbit. Borde vara värd de 500 kr extra som den kostar.

Permalänk
Medlem

Kommer du verkligen ha användning av AC? Om inte, varför inte satsa på N66U "Dark Knight", i min mening fortfarande en av de bästa routrarna på konsumentsidan.

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31687-asus-rt-n66u-dark-knight-dual-band-wireless-n900-gigabit-router-reviewed

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elyxiator:

Det mest prisvärda om man som vanlig konsument vill ha router som ger höga vpn hastigheter är att köpa en passivt kyld "industri pc" från typ ali express..

För typ 2000-2500 får man en passivt kyld i5u/i7u med 8gb ram, 64gb ssd disk samt dubbla nics så lägger man in pfsense

Någon specifik du har erfarenhet av? Det lät intressant! länka gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

Det mest prisvärda om man som vanlig konsument vill ha router som ger höga vpn hastigheter är att köpa en passivt kyld "industri pc" från typ ali express..

För typ 2000-2500 får man en passivt kyld i5u/i7u med 8gb ram, 64gb ssd disk samt dubbla nics så lägger man in pfsense

Nej det får du inte eftersom dessa nätverkskort är realtek ... inte intel!

Jag letar själv efter en billig liten enhet med två intel NICs, än så länge har jag inte hittat någon.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Kommer du verkligen ha användning av AC? Om inte, varför inte satsa på N66U "Dark Knight", i min mening fortfarande en av de bästa routrarna på konsumentsidan.

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31687-asus-rt-n66u-dark-knight-dual-band-wireless-n900-gigabit-router-reviewed

Från vad jag kan läsa så verkar inte N66U vara något vidare på VPN. Har läst halva dagen om RT-AC68U och Netgear R7000. Nu verkar jag hittat rätt med en RT-AC56U. Verkar vara en riktigt snabb router när det kommer till VPN.
http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=11380

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Nej det får du inte eftersom dessa nätverkskort är realtek ... inte intel!

Jag letar själv efter en billig liten enhet med två intel NICs, än så länge har jag inte hittat någon.

Finns gott om enheter med Inte NICs också. Här har du två exempel:

http://www.aliexpress.com/item/Partaker-I4-Mini-Computer-Fanl...

http://www.aliexpress.com/item/DIY-Mini-PC-Industrial-control...

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Någon specifik du har erfarenhet av? Det lät intressant! länka gärna

Jag kör på ett sånt här kort. Billigt, dubbla NICs och bra prestanda med 2-core 1,6Ghz. Intel prollen som sitter på kortet är passivt kyld och har bla stöd för AIS(New)

https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/integreradp...

Antar att det är valfritt vad man sen vill köra för router mjukvara men eftersom jag inte pallar sitta och skriva nördig unix/linux i bash för att konfa så valde jag att köra Sophos UTM (gratis för upp till 50 ip)

Detta funkar för mig ljusår bättre än allt annat "hemma" skit jag testat.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

@Beautiful_Barca:

Netonnet har R7000 för 1290kr just nu ifall den fortfarande är intressant.

Permalänk
Medlem

Köpte för övrigt en AC87U i lördags som jag kör Merlin FW på och den fungerar klockrent.

Permalänk
Skrivet av moire:

Nej det får du inte eftersom dessa nätverkskort är realtek ... inte intel!

Jag letar själv efter en billig liten enhet med två intel NICs, än så länge har jag inte hittat någon.

Ursäkta lite OT, men varför är det så viktigt med Intel NIC's?

Jag köpte själv en "industri pc" från ali, med just realtek och det har funkat för mig än så länge...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AxF:

Jag kör på ett sånt här kort. Billigt, dubbla NICs och bra prestanda med 2-core 1,6Ghz. Intel prollen som sitter på kortet är passivt kyld och har bla stöd för AIS(New)

https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/integreradp...

Antar att det är valfritt vad man sen vill köra för router mjukvara men eftersom jag inte pallar sitta och skriva nördig unix/linux i bash för att konfa så valde jag att köra Sophos UTM (gratis för upp till 50 ip)

Detta funkar för mig ljusår bättre än allt annat "hemma" skit jag testat.

Intressant kort, jag kör faktiskt också Sophos UTM hemma och digger det rejält. Dock på en HP Microserver i en VM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Intressant kort, jag kör faktiskt också Sophos UTM hemma och digger det rejält. Dock på en HP Microserver i en VM.

Ja, jag tycker det funkar utmärkt. Jag kör det i ett litet node 304, proppat i 8gig ram och en ssd. Låddan agerar fw, router, dhcp, vpn-gateway och använder faktiskt endpoint protection delen också. Tryckt ut Sophos antivirus på alla mina egna och ungarnas burkar hemma, sedan kan man managera allt snyggt från UTM.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Ursäkta lite OT, men varför är det så viktigt med Intel NIC's?

Jag köpte själv en "industri pc" från ali, med just realtek och det har funkat för mig än så länge...

Skillnaden är äldre egentligen kompatibiliteten och hårdvaruaccelerat. Som jag har förstått det har intel nics bättre prestanda om flera nics ska installeras. Nicen innehåller en inbyggd enhet som utför beräkningar medan Realtek låter cpu göra detta så vid större installationer kan Realtek belasta cpu så mycket att den inte får någon prestanda över till annat. Realtek är även inriktade på konsument marknaden vilket gör att stödet för Windows brukar vara bra men för linux/unix kan det saknas drivrutiner helt och hållet.

Rätta mig gärna om jag har fel men jag förstått det så här.

Permalänk
Medlem

Men titta !! 2x Intel ,undra om man kan lita på. Tack för länkarna! Nu blirdet köp direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Ursäkta lite OT, men varför är det så viktigt med Intel NIC's?

Jag köpte själv en "industri pc" från ali, med just realtek och det har funkat för mig än så länge...

Sämre drivare, färre funktioner i hårdvara. Främst är det drivarna som påverkar vad man kan köra för mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av SaltyLiquorice:

Skillnaden är äldre egentligen kompatibiliteten och hårdvaruaccelerat. Som jag har förstått det har intel nics bättre prestanda om flera nics ska installeras. Nicen innehåller en inbyggd enhet som utför beräkningar medan Realtek låter cpu göra detta så vid större installationer kan Realtek belasta cpu så mycket att den inte får någon prestanda över till annat. Realtek är även inriktade på konsument marknaden vilket gör att stödet för Windows brukar vara bra men för linux/unix kan det saknas drivrutiner helt och hållet.

Rätta mig gärna om jag har fel men jag förstått det så här.

Skrivet av moire:

Sämre drivare, färre funktioner i hårdvara. Främst är det drivarna som påverkar vad man kan köra för mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Sämre drivare vet jag inget om, men att det brukar kunna saknas stöd/drivare för *nix kan jag tänka mig, men för de korten som satt i burken jag köpte fanns det stöd "out of the box" i pfSense 2.3 (freebsd 10.3) men inte i tidigare versioner.

Vad jag förstod av den efterforskningen jag gjorde innan jag köpte min box är den stora skillnaden att Intel har möjlighet till "hardware checksum verification" vilket många realtek nic's helt saknar eller har en väldigt dålig funktion för, men för en hemma-router spelar ju detta otroligt liten roll då det handlar om väldigt liten belastning på CPU med de nätverkshastigheter som finns i hemmen idag.

Jag har idag en 100/100 uppkoppling och jag kan ju säga att fullt belastad åt båda hållen med massor av anslutningar (torrent) så kryper inte i5:an i maskinen över 10% användning i pfSense.
Gjorde en test med OpenVPN precis när jag hade köpt den med 256bit AES kryptering, och jag fick ut ca. 400Mbit i en anslutning och pfSense visade på mellan 30-40% CPU (bara anslöt och använde sedan Windows SMB för att föra över en "stor" fil)

Jag kan ju villigt erkänna att jag hade föredragit att ha Intel NIC's i maskinen, men det är ju inte enbart det som avgör köpet för min del iaf. (Tyckte det var viktigare med passiv kylning och en skaplig processor, det är ju ändå inte direkt trafiken över nätverkskorten som är den stora lasten, det är ju de tjänsterna man vill köra, OpenVPN, Suricata, squid, pfblocker osv som använder mest "kraft" i maskinen)
Dessutom kommer dom ju ofta med lediga mini-PCIe platser så om man verkligen vill så kan man ju göra ett frankensteinbygge....