Inet Kundvagn, 15k, hjälp att sänka pris

Permalänk
Medlem

Om du inte har super bråttom, vänta på amd r480? Som släpps väldigt snart och ska vara sjukt prisvärt 199 usd för ett kort som nästan är lika bra som 1070.bara där sparar du 3000

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av philipborg:

Hellre medel inställningar och högre upplösning än höga inställningar med lägre upplösning. Skaffar du ett 1070 så bör du verkligen inte skaffa en 1920x1080 panel, då prioriterar du lite galet enligt mig.

Personligen säger jag: Hellre höga inställningar och högre uppdateringsfrekvens än högre upplösning och lägre inställningar/lägre uppdateringsfrekvens.

Men visst, det kan ju diskuteras huruvida ett GTX 1070 klarar av 2560x1440@144Hz.
Jag tycker inte det beroende på vilka inställningar man vill ha såklart.
Och en sådan skärm kostar också mycket mer än en 1920x1080@144Hz-skärm.

Men 60Hz går ju i alla fall inte för sig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Köp en Define S istället , den är några hundra billigare
I5 är ett alternativ också
890:- på ett tangentbord med tajt budget kan jag inte förstå

Skrivet av rinosaur:

Har en från kinguin och den har hittills funkat utmärkt.

För övrigt är det nog bättre att ta ett billigt tbord etc. nu i början och köpa till det vid nästa löning. Betydligt mindre krångel att byta tbord än grafikkort som måste säljas etc.

Ni har rätt! Borde välja ett billigare tangentbord, men kunde inte låta bli, den ser så stabil ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Klart man använder HDD 2016 till lagring.

Han vill pressa priset och då är väl inte 2st SSD nödvändigt?
Bättre köpa en och komplettera senare.

*Hon faktiskt Jag har väldigt lätt att fylla upp hårddiskar så måste nog köra på HDD ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nameloc:

Ni har rätt! Borde välja ett billigare tangentbord, men kunde inte låta bli, den ser så stabil ut

Jag tänker tvärtemot, när jag byggde min dator var den absolut billigaste komponenten grafikkortet vilket på sin tid var ett GTX 460 jag tog med från mitt förra bygge för om man inte har råd med grafikkort i dagsläget är det ju den absolut enklaste delen att uppgradera senare utan några större problem!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Om du inte har super bråttom, vänta på amd r480? Som släpps väldigt snart och ska vara sjukt prisvärt 199 usd för ett kort som nästan är lika bra som 1070.bara där sparar du 3000

Ja, den kan nog bli ett bra alternativ, blir intressant att se testerna som kommer! Borde nog vänta till att den släpps den 29:e, men kanske inte klarar av det, är väldigt otålig på att byta upp mig från konsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nameloc:

Hmm, ja alltså, en Asus ROG Swift PG278Q eller liknande skulle ju vara fantastiskt, men den är ju väldigt dyr. Men, du tycker alltså att ett GTX 1070 skulle vara för bra för att spela på 1080p? Nya GTX verkar ju bra värde för pengarna vs prestandan man får, så därför känns det lite bakåtsträvande att köpa tex ett 970.

Jag skulle säga att köpa en ny 1920x1080 skärm idag med en sådan här relativt stor budget är mer bakåtsträvande. Du bör däremot absolut inte skaffa ett 970 eller något annat äldre kort.

Skrivet av Sisyfos:

Personligen säger jag: Hellre höga inställningar och högre uppdateringsfrekvens än högre upplösning och lägre inställningar/lägre uppdateringsfrekvens.

Men visst, det kan ju diskuteras huruvida ett GTX 1070 klarar av 2560x1440@144Hz.
Jag tycker inte det beroende på vilka inställningar man vill ha såklart.
Och en sådan skärm kostar också mycket mer än en 1920x1080@144Hz-skärm.

Men 60Hz går ju i alla fall inte för sig.

Med tanke på @Namelocs prioriteringar så tror jag fortfarande >1920x1080 är ett bättre val, men självklart är inte 120/144Hz fel.

Skrivet av Nameloc:

Jag kommer främst köra spel som The Witcher, Fallout, The Divison osv. Spel som kräver väldigt mycket. Vill helst kunna köra dem helt maxade på 1080p med 60+ fps!

Mer till svar på detta även, ha aldrig som mål att "maxa". Det är meningslöst men framför allt så är det väldigt ospecifikt. För pratar vi riktig maxning så är det SSAA som gäller och det gör spelen löjligt tungdrivna. Sedan brukar vissa inställningar tag extremt mycket prestanda men är knappt märkbara som bäst.

Vill du få den bästa upplevelsen så skulle jag nog väntat tills RX 480(X), skaffat en sådan och sedan köpt någon trevlig freesync 2560x1440@120/144Hz kanske till och med icke TN. Givetvis så får vi även se exakt hur RX 480(X) presterar, men det bådar väldigt gott och MSRP ligger på 199/239$ för respektive modeller vilket ger dig cirka 3000kr till att röra dig med. Helt plötsligt så är skärmar i en helt annan prisklass väldigt rimligt.

Vet att det är rätt många som köper koreanska "defekta" paneler och överklockar dem. Det handlar då oftast om att dem inte riktigt håller måttet på exempelvis färgåtergivningen så de kan säljas för ett rejält mycket lägre pris.

Men allt detta är givetvis ditt val hur du vill göra. Jag anser däremot att spendera ~3000kr för en 1920x1080 TN panel idag inte är någon höjdare... Skulle hellre skaffat ett grafikkort som är något klenare (återstår att se hur mycket) och sedan en riktigt trevlig skärm. Du lär ju även troligen behålla skärmen längre än grafikkortet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Personligen säger jag: Hellre höga inställningar och högre uppdateringsfrekvens än högre upplösning och lägre inställningar/lägre uppdateringsfrekvens.

Men visst, det kan ju diskuteras huruvida ett GTX 1070 klarar av 2560x1440@144Hz.
Jag tycker inte det beroende på vilka inställningar man vill ha såklart.
Och en sådan skärm kostar också mycket mer än en 1920x1080@144Hz-skärm.

Men 60Hz går ju i alla fall inte för sig.

Ja, 144Hz har jag förstått är det som gäller i alla fall! Får se hur mycket pengar jag kan lägga ner, men det lutar nog fortfarande åt en ASUS 24" VG248QE!

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Jag skulle säga att köpa en ny 1920x1080 skärm idag med en sådan här relativt stor budget är mer bakåtsträvande. Du bör däremot absolut inte skaffa ett 970 eller något annat äldre kort.

Med tanke på @Namelocs prioriteringar så tror jag fortfarande >1920x1080 är ett bättre val, men självklart är inte 120/144Hz fel.
Mer till svar på detta även, ha aldrig som mål att "maxa". Det är meningslöst men framför allt så är det väldigt ospecifikt. För pratar vi riktig maxning så är det SSAA som gäller och det gör spelen löjligt tungdrivna. Sedan brukar vissa inställningar tag extremt mycket prestanda men är knappt märkbara som bäst.

Vill du få den bästa upplevelsen så skulle jag nog väntat tills RX 480(X), skaffat en sådan och sedan köpt någon trevlig freesync 2560x1440@120/144Hz kanske till och med icke TN. Givetvis så får vi även se exakt hur RX 480(X) presterar, men det bådar väldigt gott och MSRP ligger på 199/239$ för respektive modeller vilket ger dig cirka 3000kr till att röra dig med. Helt plötsligt så är skärmar i en helt annan prisklass väldigt rimligt.

Vet att det är rätt många som köper koreanska "defekta" paneler och överklockar dem. Det handlar då oftast om att dem inte riktigt håller måttet på exempelvis färgåtergivningen så de kan säljas för ett rejält mycket lägre pris.

Men allt detta är givetvis ditt val hur du vill göra. Jag anser däremot att spendera ~3000kr för en 1920x1080 TN panel idag inte är någon höjdare... Skulle hellre skaffat ett grafikkort som är något klenare (återstår att se hur mycket) och sedan en riktigt trevlig skärm. Du lär ju även troligen behålla skärmen längre än grafikkortet.

Men är inte rx 480 tänkt att prestera mellan gtx 970-980, var det inte det de sa? Och 199 dollar är endast för 4gb versionen den för 239 är för 8gb, inte sagt priset för 480x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av philipborg:

Men allt detta är givetvis ditt val hur du vill göra. Jag anser däremot att spendera ~3000kr för en 1920x1080 TN panel idag inte är någon höjdare... Skulle hellre skaffat ett grafikkort som är något klenare (återstår att se hur mycket) och sedan en riktigt trevlig skärm. Du lär ju även troligen behålla skärmen längre än grafikkortet.

Ptja, jag håller väl med om att just runt 3000kr är lite i överkant för en sådan skärm idag men Acer'n för 2300kr som länkades förut är ju lite mildare.
Kompromissen mellan ett RX 480 (beroende på prestandan) och en kvalitativ 2560x1440@144Hz-skärm skulle ju dock kunna gå för sig med lägre inställningar men det beror ju på vad TS prioriterar.

Det jag tycker är ett problem med 2560x1440 är inte själva upplösningen i sig för flera pixlar är ju såklart bra men det är det att skärmarna i stort sett exklusivt säljs som 27-tummare.
I och med det så blir själva pixeldensiteten alltså "skärpan" på skärmen bara liiiite skarpare än 1920x1080 på en 24"-skärm.

Men visst, vissa gillar ju 27"-skärmar och då är det ju bara välkommet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Hellre medel inställningar och högre upplösning än höga inställningar med lägre upplösning. Skaffar du ett 1070 så bör du verkligen inte skaffa en 1920x1080 panel, då prioriterar du lite galet enligt mig.

Jag har varit nyfiken på detta ett litet tag nu.
Varför skulle det vara bortkastat att köra ett GTX1070 med 1080p skärm?
Det finns många spel fortfarande är väldigt tungdrivna i 1080p när det gäller de högre inställningarna.

Personligen har jag beställt ett GTX1080 för att köra på min 1080p 144Hz skärm.
Upplys mig om varför det är bortkastat?

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag skulle säga att köpa en ny 1920x1080 skärm idag med en sådan här relativt stor budget är mer bakåtsträvande. Du bör däremot absolut inte skaffa ett 970 eller något annat äldre kort.

Med tanke på @Namelocs prioriteringar så tror jag fortfarande >1920x1080 är ett bättre val, men självklart är inte 120/144Hz fel.
Mer till svar på detta även, ha aldrig som mål att "maxa". Det är meningslöst men framför allt så är det väldigt ospecifikt. För pratar vi riktig maxning så är det SSAA som gäller och det gör spelen löjligt tungdrivna. Sedan brukar vissa inställningar tag extremt mycket prestanda men är knappt märkbara som bäst.

Vill du få den bästa upplevelsen så skulle jag nog väntat tills RX 480(X), skaffat en sådan och sedan köpt någon trevlig freesync 2560x1440@120/144Hz kanske till och med icke TN. Givetvis så får vi även se exakt hur RX 480(X) presterar, men det bådar väldigt gott och MSRP ligger på 199/239$ för respektive modeller vilket ger dig cirka 3000kr till att röra dig med. Helt plötsligt så är skärmar i en helt annan prisklass väldigt rimligt.

Vet att det är rätt många som köper koreanska "defekta" paneler och överklockar dem. Det handlar då oftast om att dem inte riktigt håller måttet på exempelvis färgåtergivningen så de kan säljas för ett rejält mycket lägre pris.

Men allt detta är givetvis ditt val hur du vill göra. Jag anser däremot att spendera ~3000kr för en 1920x1080 TN panel idag inte är någon höjdare... Skulle hellre skaffat ett grafikkort som är något klenare (återstår att se hur mycket) och sedan en riktigt trevlig skärm. Du lär ju även troligen behålla skärmen längre än grafikkortet.

Hmm, ja du har kanske rätt. Har funderat mycket över det där med G-sync funktioner och Hz och upplösning. Verkar ändra mig hela tiden!

Har inte tänkt på den kombinationen innan, med bättre skärm och billigare grafikkort. Kan vara någonting! Beror ioförsig på om RX480 kan prestera tillräckligt bra för att utnyttja all den extra bildskärmskraften?

Förstår vad du menar gällande maxande. Tänker mest att jag vill få ut så mycket jag kan av spelet, att det blir en verkligt bra PC-upplevelse. Antar att ibland är max-inställningarna små ändringar som du säger, men tänkte det var tydligast att skriva maxat då jag verkligen vill kunna spela tex Witcher 3 med riktigt bra prestanda och grafik.

Tack för hjälpen!

Permalänk

För övrigt om man vill spara på skärmen kan man hålla utkik efter en skärm här på marknaden, ibland kan man hitta riktiga kap, en 144hz skärm (med 1080p) kan man få för nästan halva nypriset utan märkbara nackdelar om några ens.

Permalänk
Inaktiv

Fattar inte hur folk fortfarande kan sitta på fula TN-paneler...
Min IPS-skärm för typ 1500 kr har ju t.o.m. bättre färger än en 7000 kr TN-skärm jag testade.

Inet har flera IPS-skärmar under 3000 kr. Visst, man får inte 144 Hz, men jag personligen anser att bildkvalitet är viktigare.

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Har kollat på den där Acer 24" Predator GN246HL ja! Nackdelen med den jämfört med ASUS-monitorn är att den saknar höj och sänkbar fot, högtalare och stöd för Display Port. Men tydligen är Predatorn väldigt populär, så kan vara ett alternativ ändå!

Edit: Nu hittade jag den här också. Den har G-sync också. Verkar vara väldigt bra pris jämfört med GN246HL! https://www.inet.se/produkt/2205385/acer-24-predator-xb240h/#...

Permalänk

@Nameloc:

Har du tänkt spela FPS spel så är det ju skönt med 144hz men även med ett gtx 1070 eller 1080 så kommer du ju inte att få ut 140 fps på "max" grafik. Trots detta är det ju inte som vissa säger bortkastade pengar att köpa en 1080p skärm och jag misstänker att de fortfarande kommer vara "standarden" i något/några år till. Fortfarande en liten minoritet med högre upplösning. Mitt förslag till dig är att om du kan så testa båda alternativen, 1440p eller 144hz 1080p, att få en 1440p med 144hz är i min åsikt på tok för dyrt om man inte har en mycket större budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nameloc:

Hmm, ja du har kanske rätt. Har funderat mycket över det där med G-sync funktioner och Hz och upplösning. Verkar ändra mig hela tiden!

Har inte tänkt på den kombinationen innan, med bättre skärm och billigare grafikkort. Kan vara någonting! Beror ioförsig på om RX480 kan prestera tillräckligt bra för att utnyttja all den extra bildskärmskraften?

Förstår vad du menar gällande maxande. Tänker mest att jag vill få ut så mycket jag kan av spelet, att det blir en verkligt bra PC-upplevelse. Antar att ibland är max-inställningarna små ändringar som du säger, men tänkte det var tydligast att skriva maxat då jag verkligen vill kunna spela tex Witcher 3 med riktigt bra prestanda och grafik.

Tack för hjälpen!

R480 ska motsvara ett Fury / 970-980. Du klarar lätt av 1080p på 144hz.

Jag menar, jag klarar av 96hz 1440p på ett 7970 på de flesta spelen. (Dock på senaste tiden har jag börjat få gå ner till high). Så ett r480 kommer klara det utan problem.

Vänta på R480. Det är värt det. Om inte, kommer du inte ångra dig att du spenderade 3000kr extra.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FBGKimpan:

Jag menar, jag klarar av 96hz 1440p på ett 7970 på de flesta spelen.

Det där är jag extremt tveksam till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det där är jag extremt tveksam till...

Du får vara hur tveksam du vill

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FBGKimpan:

Du får vara hur tveksam du vill

Alltså, det låter som ren lögn om du inte förstod

Permalänk

@FBGKimpan:

Och vad spelar du? Inte en chans att du får det på GTA 5, The Witcher 3, eller några nya spel med fin grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juan Pablo:

@FBGKimpan:

Och vad spelar du? Inte en chans att du får det på GTA 5, The Witcher 3, eller några nya spel med fin grafik.

Läste du ens mitt inlägg? Gör om, gör rätt.
Notera några nyckelord som "de flesta spelen" och "Dock på senaste tiden har jag börjat få gå ner till hig".

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

280X är ju ett 7970 GHz Edition med nytt namn, typ:

Lägg märke till att dessa är 1080p

Skrivet av FBGKimpan:

Läste du ens mitt inlägg? Gör om, gör rätt.
Notera några nyckelord som "de flesta spelen" och "Dock på senaste tiden har jag börjat få gå ner till hig".

Fast det klarar ju inte det i typ något modernt spel, i stort sett.

Permalänk
Medlem

@Nameloc: För spel: Minimal, pga att de flesta spel bara är single trådade.
För rendering och dylikt (och en del multithreaded benchmarks) kan det vara större skillnad.

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juan Pablo:

Men är inte rx 480 tänkt att prestera mellan gtx 970-980, var det inte det de sa? Och 199 dollar är endast för 4gb versionen den för 239 är för 8gb, inte sagt priset för 480x

Såvitt jag vet har dem endast demonstrerat det mest ospecifika prestandatestet genom tiderna. Rörande prissättningen har du mycket troligen rätt.

Skrivet av Sisyfos:

Ptja, jag håller väl med om att just runt 3000kr är lite i överkant för en sådan skärm idag men Acer'n för 2300kr som länkades förut är ju lite mildare.
Kompromissen mellan ett RX 480 (beroende på prestandan) och en kvalitativ 2560x1440@144Hz-skärm skulle ju dock kunna gå för sig med lägre inställningar men det beror ju på vad TS prioriterar.

Det jag tycker är ett problem med 2560x1440 är inte själva upplösningen i sig för flera pixlar är ju såklart bra men det är det att skärmarna i stort sett exklusivt säljs som 27-tummare.
I och med det så blir själva pixeldensiteten alltså "skärpan" på skärmen bara liiiite skarpare än 1920x1080 på en 24"-skärm.

Men visst, vissa gillar ju 27"-skärmar och då är det ju bara välkommet.

Givetvis är det upp till TS prioriteringar. Sedan har du garanterat rätt rörande skärmstorlek, hade faktiskt inte ens tänkt på saken. Föredragen skärmstorlek är verkligen personligt.

Skrivet av Brunbeck:

Jag har varit nyfiken på detta ett litet tag nu.
Varför skulle det vara bortkastat att köra ett GTX1070 med 1080p skärm?
Det finns många spel fortfarande är väldigt tungdrivna i 1080p när det gäller de högre inställningarna.

Personligen har jag beställt ett GTX1080 för att köra på min 1080p 144Hz skärm.
Upplys mig om varför det är bortkastat?

För att, i min åsikt, så har du redan passerat punkten där en högre upplöst skärm skulle ge mer även om den körde i lägre inställningar med samma resulterande bildfrekvens. Höga inställningar har "diminishing returns" väldigt snabbt. Vill klargöra däremot att om du redan sitter på en skärm så är det en helt annan situation, men i TS fall handlade det om att köpa ny. Men om vi håller diskussionen till nyköp utav skärm.

Gjorde en väldigt snabb och symbolisk graf över hur situationen ser ut. Blå=1920x1080 och grön=2560x1440. Dem numeriska värdena är alltså inte korrekta. Ivf, y-axeln representerar grafisk kvalité och x-axeln representerar grafisk belastning per renderad bild.

Enligt mig så har du redan passerat punkten där QHD går om FHD i samma belastning per frame. Som du ser så får du mer om du trycker in mer kraft även i FHD, men det avtar. Jag vet inte hur tydlig jag var här, men jag hoppas att bilden får fram vad jag menar. Understryker igen att den är symbolisk och skalan samt alla värden är helt skeva men dem beror även givetvis på spelet i fråga. (Gäller väl även för raycasting och sådant, men då lägger man sig extremt långt ut till höger ivf.)

Funktionerna i fråga är:
FHD(x) = tanh((x - 4) / 2) + 1 + x / 60
QHD(x) = tanh(x - 4) + 1 + x / 20
och skulle säga att den är korrekt 0<X<10.

Dold text
Skrivet av Nameloc:

Hmm, ja du har kanske rätt. Har funderat mycket över det där med G-sync funktioner och Hz och upplösning. Verkar ändra mig hela tiden!

Har inte tänkt på den kombinationen innan, med bättre skärm och billigare grafikkort. Kan vara någonting! Beror ioförsig på om RX480 kan prestera tillräckligt bra för att utnyttja all den extra bildskärmskraften?

Alternativet med RX 480 beror givetvis på hur RX 480 presterar, det återstår att se. Beslutet är ditt. Personligen hade jag troligen väntat tills korten släpps. Möjligen köpt allt annat och sedan kört ett gammalt grafikkort eller den integrerade GPU'n tills vidare. Både 1070 och 480 släpps inom 20 dagar från varandra eller något sådant ändå. (Minns ej exakta datum.) Sedan lär priserna troligen hinna falla lite på 1070 tills dess, dem första dagarna brukar vara riktigt dyra pga ÅF.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Tack för utförligt svar!! Kommer vänta på de där RX480-testerna!

Permalänk

@Nameloc: Jag tror att det är helt vettigt att köpa ett 1070 för 1080p. Man kan ju tänka att det är overkill idag, men målet med datorn är väl att den ska funka bra imorgon också, då spelen mer krävande.
Så jag skulle köra på 1080p och sedan köra ordentligt med AA istället. Sedan om något år har du fortfarande kräm till att maxa de nyaste spelen.
Därför tycker jag att du ska köpa ett 1070.

(Glömde rx480) Kan vara värt att vänta. Men det är upp till dig.

Permalänk
Medlem

Tycker absolut inte att ett GTX 1070 är overkill om du ska köra i 1920 x 1080. Spel som The Witcher 3, Arkham Knight, Crysis 3, Ryse, Star Citizen och Tomb Raider (nyaste) är oerhört krävande. Även om du med ett GTX 970 får bra fps rent generellt kan dessa kort under intensiva scener droppa massivt i fps, vilket kan ge ett hoppigt intryck. Nyare spel kommer dessutom att kräva betydligt mer vram även i de lägre upplösningarna. Om du sedan skulle snöa in på VR så har du ett grafikkort som är anpassat för detta och lite till. Du får dessutom inte glömma att du med ett GTX 1070 kan nerskala från 2560 x 1440 (självklart även högre) till 1920 x 1080 vilket ger en oerhört fin bild. I The Witcher 3 ser detta fantastiskt ut, och då menar jag verkligen fantastiskt! Om du sedan gillar att modda spel såsom Fallout 4 och Skyrim kan du aldrig få för mycket prestanda. Ett GTX 1070 är absolut inte "ett för bra grafikkort" för 1080p. Allt handlar om vad du kommer att använda grafikkortet till.

Permalänk
Medlem

@MrJulmust
@Fiklm

Tack för era synvinklar! Känns skönt att höra att 1080p ändå är ett alternativ.