GPU för Cities Skylines?

Permalänk
Medlem

GPU för Cities Skylines?

Hejsan

Som okunnig frågar jag några som vet bättre. Har sökt en massa på nätet om CPU:er och GPU:er för Cities Skylines. Då spelet är väldigt CPU-krävande - har en i7 4770k - som ska räcka en bit iallafall.
Men frågan gäller vilken GPU jag ska gå efter? Vissa skriver att spelet inte kräver nån högre grafisk prestanda alls. Vissa hävdar att mycket VRAM gör susen. Jag tillhör dom som inte tvekar att ladda ned assets. Ligger idag runt 850-900 assets(rensat 3 ggr dessutom) och ca 60 moddar installerade.
En loading-screen-mod visar över 13GB laddas inför varje session. Använder mig också av dynamic resolution för högre upplösning(anti-aliasing). Uttrycker jag mig korrekt nu tro gällande anti-aliasing? Finns fler moddar som gör spelet visuellt bättre som önskas installeras. Som sagt, inte så haj på detta.

Såg ett Titan X 12GB på sweclockers marknad i Stockholmsområdet. Är det bättre än tex ett nytt 1080 med 8 GB VRAM för Cities Skylines, eller räcker tex ett Radeon R9 390/390X? Prestanda per krona gäller som utgångspunkt
För mig är detta en ren djungel. Uppskattar alla tips och råd. Sitter utöver en i7 4770k på ett GTX 770 2GB och 16 gig ram om någon undrar över det.

Mitt första inlägg men hämtat information från forumet och sajten under en längre tid utan att synas själv då jag inte har något att tillföra.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Testa själv? Skulle tro att det funkar fint med ditt 770.

Permalänk
Medlem

Det du behöver är inte enbart Vram i detta fallet utan ett snabbare kort. 980ti/1080/Titan

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk

Jag har kört Cities Skylines med en haswell 4670 k och 770 på upplösningen 2560 x 1440. Det fungerade bra. Jag laddade visserligen inte mer mycket assets eller moddar, men det blev en del.

Jag tror att en titan eller 1080 är overkill om det endast är till Skylines.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tänk på att vi inte tillåter handel via forumet:

Citat:

§9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att detta ämnet togs upp! Har grottat ner mig totalt det senaste året i vad som vore det bästa. Sålde mitt 970 och nu har tankarna riktat sig på 980ti/1070 och från idag har jag börjat kika på 390, vilket dem flesta verkar vara väldigt nöjda med. Dessutom betydligt billigare än 980ti.
Har även mina tankar på en 6700k. Men vet inte hur mycket vinst det är i en uppgradering från min i5 4690k..
Kör på relativt många assets, ~400 och har reducerat modsen till ~25. (81tiles ett måste)

Har egentligen inget bra svar..
980ti lockar mest i prestanda.
1070 för vram och nyare.
390 för pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem

@Ink7
Lägg till kommande RX 480 för pris Prestanda strax över 980 referens vad det verkar. I referensutförande

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG:

Ja. I samma klass som 390x men halva strömförbrukningen vilket låter väldigt trevligt om man nu ska gå över till amd och slippa övervarma kort😓

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Fantastiskt att detta ämnet togs upp! Har grottat ner mig totalt det senaste året i vad som vore det bästa. Sålde mitt 970 och nu har tankarna riktat sig på 980ti/1070 och från idag har jag börjat kika på 390, vilket dem flesta verkar vara väldigt nöjda med. Dessutom betydligt billigare än 980ti.
Har även mina tankar på en 6700k. Men vet inte hur mycket vinst det är i en uppgradering från min i5 4690k..
Kör på relativt många assets, ~400 och har reducerat modsen till ~25. (81tiles ett måste)

Har egentligen inget bra svar..
980ti lockar mest i prestanda.
1070 för vram och nyare.
390 för pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Ju mer man grottat ned sig ju mer förvirrande blir det. 4-6 GB vram räcker säkerligen långt idag. Men om några månader? Har sett 4k texturer i workshop:en på byggnader. Man vill ju skjuta på ännu en uppgradering pga för lite vram känner jag.

Kan man se hur mycket vram spelet käkar/behöver idag för optimal prestanda? Har sökt en del men finner inget konkret. Förvirrande är det.

Permalänk
Medlem

@REWplayFF:

https://m.prisjakt.nu/product/3440863

Tror jag slår till på 390x. Kan inte vänta på 480.
Även om man får ett 980ti LE för 4490kr så är fan frågan om jag skulle märka av särskilt mycket. Tycker ändå 3k för ett sapphire 390x med 8gb låter tillräckligt bra. Kör i 1440 60hz.

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem

@Ink7:

Installerat MSI afterburner och tänkte kolla hur mycket VRAM som används plus lite annat. Kanske inte kommer ge några direkta ögonbrynshöjande resultat då min population ligger på 10-15k i nuläget.

Problemfritt är ingen garanti när jag är i farten ska tilläggas. Min högstanivå är väldigt låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

@Ink7:

Installerat MSI afterburner och tänkte kolla hur mycket VRAM som används plus lite annat. Kanske inte kommer ge några direkta ögonbrynshöjande resultat då min population ligger på 10-15k i nuläget.

Problemfritt är ingen garanti när jag är i farten ska tilläggas. Min högstanivå är väldigt låg.

Har kört några omgångar med Sapphire 390x. Presrandan är perfekt, men det låter som ett jetplan när man spelar. Tror det blir att lämna tillbaka och slå till på 1070 sen efter sommaren. Att hitta vattenblock till sapphire kortet va ju lättare sagt än gjort. Finns till msi där jag läste att någon kommit ner på 40-45grader vid spelande. Är uppe och nosar på 73grader när jag kör nu. Inget konstigt med den temperaturen men backplaten blir stekhet. Sitter i ett node 304 förvisso.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem

Tror definitivt inte att 1080 behövs för spelet. 1070 räcker nog ett lååångt tag fram över. Både i vram och kraft.
Hoppas bara att fläktljudet är tystare än på 390x!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Har kört några omgångar med Sapphire 390x. Presrandan är perfekt, men det låter som ett jetplan när man spelar. Tror det blir att lämna tillbaka och slå till på 1070 sen efter sommaren. Att hitta vattenblock till sapphire kortet va ju lättare sagt än gjort. Finns till msi där jag läste att någon kommit ner på 40-45grader vid spelande. Är uppe och nosar på 73grader när jag kör nu. Inget konstigt med den temperaturen men backplaten blir stekhet. Sitter i ett node 304 förvisso.

Skickades från m.sweclockers.com

Om blott 4 dagar kommer ju RX 480 som ger samma prestanda som 390X till halva värmeutvecklingen och dessutom lägre pris Tillgången väntas vara rätt god och kommer troligtvis gå att få tag på direkt på släppdagen även i Sverige.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Om blott 4 dagar kommer ju RX 480 som ger samma prestanda som 390X till halva värmeutvecklingen och dessutom lägre pris Tillgången väntas vara rätt god och kommer troligtvis gå att få tag på direkt på släppdagen även i Sverige.

Sant! Kan nog verkligen vara värt att testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem

@Ink7: Någon grästrimmer i lådan vill man undvika. Att ett sånt litet kort kan föra sånt oväsen imponerar nästan.

Läst lite på andra forum. Där en lirare skriver "At the moment in my city with 100K cims I use 13GB of RAM and 5.5GB VRAM".
Övervakningen av mitt GTX 770 är lite menlös. Dom två giggen vram slår i taket omgående. Dippar några mb här och där enligt afterburner. Vet inte hur vram jobbar gentemot andra minnen etc eller om vram kör ett eget race. Sånt är överkurs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av REWplayFF:

Hejsan

Som okunnig frågar jag några som vet bättre. Har sökt en massa på nätet om CPU:er och GPU:er för Cities Skylines. Då spelet är väldigt CPU-krävande - har en i7 4770k - som ska räcka en bit iallafall.
Men frågan gäller vilken GPU jag ska gå efter? Vissa skriver att spelet inte kräver nån högre grafisk prestanda alls. Vissa hävdar att mycket VRAM gör susen. Jag tillhör dom som inte tvekar att ladda ned assets. Ligger idag runt 850-900 assets(rensat 3 ggr dessutom) och ca 60 moddar installerade.
En loading-screen-mod visar över 13GB laddas inför varje session. Använder mig också av dynamic resolution för högre upplösning(anti-aliasing). Uttrycker jag mig korrekt nu tro gällande anti-aliasing? Finns fler moddar som gör spelet visuellt bättre som önskas installeras. Som sagt, inte så haj på detta.

Såg ett Titan X 12GB på sweclockers marknad i Stockholmsområdet. Är det bättre än tex ett nytt 1080 med 8 GB VRAM för Cities Skylines, eller räcker tex ett Radeon R9 390/390X? Prestanda per krona gäller som utgångspunkt
För mig är detta en ren djungel. Uppskattar alla tips och råd. Sitter utöver en i7 4770k på ett GTX 770 2GB och 16 gig ram om någon undrar över det.

Mitt första inlägg men hämtat information från forumet och sajten under en längre tid utan att synas själv då jag inte har något att tillföra.

Tack på förhand

Skylines behöver minne framför GPU.
Framförallt om man köttar assets. Lirade sj med 1600 assets ~100 mods och tuggade 15GB RAM och över 22GB pagefile.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Mitt GTX 770 surnar vid för mycket buskar och träd tillsammans med övriga byggnader av högre klass som workshopen erbjuder. Detaljarbetet får inte begränsas som idag. Utöver det vill jag spela med högre upplösning och addera fler moddar som gör spelet visuellt bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av REWplayFF:

@Lothbrok: Mitt GTX 770 surnar vid för mycket buskar och träd tillsammans med övriga byggnader av högre klass som workshopen erbjuder. Detaljarbetet får inte begränsas som idag. Utöver det vill jag spela med högre upplösning och addera fler moddar som gör spelet visuellt bättre.

Har du pengarna, köp ett 1080.
Har du tid, vänta på 1080Ti.

Med mitt 980Ti så kör jag i 4K (Dynamic Res modden) med just nu 1000 assets ~100 mods. Och det flyter på fint. Inte direkt 60fps, men alltid över 30.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Spelet är nästintill ospelbart utan Dynamic Res modden. Skärmen blir full av massa korsstygn i default. Återkommer erbjudandet på titan x för fem lakan blir det nog ett sånt. 4k texturer har börjat dyka upp workshopen har jag sett. Ligger själv runt 60 moddar och ca 850 assets efter tre rensningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Skylines behöver minne framför GPU.
Framförallt om man köttar assets. Lirade sj med 1600 assets ~100 mods och tuggade 15GB RAM och över 22GB pagefile.

Med hjälp av msi afterburner så drog jag ner på fläkthastigheten och nu låter det inte ens nämnvärt mycket! Temperaturen toppar på 71 och snittar runt 63 när jag kört 2timmar. Pagefile use är på 13900 och ram 10500.
Kör 1440p o dynamic res 150% vilket ger 40-50fps och räcker för mig. Kanske behåller 390x trots allt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Med hjälp av msi afterburner så drog jag ner på fläkthastigheten och nu låter det inte ens nämnvärt mycket! Temperaturen toppar på 71 och snittar runt 63 när jag kört 2timmar. Pagefile use är på 13900 och ram 10500.
Kör 1440p o dynamic res 150% vilket ger 40-50fps och räcker för mig. Kanske behåller 390x trots allt..

Skickades från m.sweclockers.com

Övervakar du hur mycket vram spelet sväljer genom afterburner? Skulle vara kanon om resultatet delgavs när du numera har 8GB. Som jag tidigare nämnt slår mina 2GB vram i taket omgående.

Vad betyder "pagefile" för en icke insatt?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Övervakar du hur mycket vram spelet sväljer genom afterburner? Skulle vara kanon om resultatet delgavs när du numera har 8GB. Som jag tidigare nämnt slår mina 2GB vram i taket omgående.

Vad betyder "pagefile" för en icke insatt?

Tack på förhand

Vram ligger endast på 1,7-2gb.. Men när jag körde på mitt 970 så låg jag konstant på 3,5-3,6gb. Märker att ju mer population man har i sin stad ju mer får cpun att göra. Hoppar mellan 90-99% när man kör på White cape city som finns i workshopen (75k invånare)
Laggar en del när man rör sig runt där.
Kan det va så att cpun sätter stopp? Tyckdr ändå att 4690k bör räcka, men kanske måste fixa en 4790 istället om det nu bottleneckar gpun?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem

@Ink7: Av det jag läst på olika forum är det ett väldigt cpu-krävande spel. Cpu:n får jobba i takt med ökande population och antal bilar i omlopp. Vissa hävdar att en fyrkärnig processor presterar bättre än en tvåkärnig i just detta spel.
Mycket att ta hänsyn till. Moddar/assets tex. Traffic++ ska tydligen vara ganska krävande. Använder själv Traffic Manager: President edition. Har inga erfarenheter av Traffic++ ska tilläggas. Det finns påståenden så det räcker där ute. Rush Hour är ett måste, likaså 81 tiles.

Att Skylines gillar RAM vet vi. Min gissning är att cpu:n kastar in handduken före gpu:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

@Ink7: Av det jag läst på olika forum är det ett väldigt cpu-krävande spel. Cpu:n får jobba i takt med ökande population och antal bilar i omlopp. Vissa hävdar att en fyrkärnig processor presterar bättre än en tvåkärnig i just detta spel.
Mycket att ta hänsyn till. Moddar/assets tex. Traffic++ ska tydligen vara ganska krävande. Använder själv Traffic Manager: President edition. Har inga erfarenheter av Traffic++ ska tilläggas. Det finns påståenden så det räcker där ute. Rush Hour är ett måste, likaså 81 tiles.

Att Skylines gillar RAM vet vi. Min gissning är att cpu:n kastar in handduken före gpu:n

A Rush o 81 är måste. Körde traffic+ai innan men president edition är trevligare! Vore kul att veta om en 5960x eller annan värsting modell får spelet på ännu bättre flyt:)
Vill ändå tro att ett bättre grafikkort hjälper mycket! Om inte vram så tror jag verkligen minnesbuss, minneshastighet, cudakärnor/ minnesprocessorer spelar stor roll. Men en i7a kanske vore nåt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ink7:

A Rush o 81 är måste. Körde traffic+ai innan men president edition är trevligare! Vore kul att veta om en 5960x eller annan värsting modell får spelet på ännu bättre flyt:)
Vill ändå tro att ett bättre grafikkort hjälper mycket! Om inte vram så tror jag verkligen minnesbuss, minneshastighet, cudakärnor/ minnesprocessorer spelar stor roll. Men en i7a kanske vore nåt

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar som att spelet även suger i sig mycket arbetsminne (vanligt ram), hur mycket har din maskin?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar som att spelet även suger i sig mycket arbetsminne (vanligt ram), hur mycket har din maskin?

Har 16gb. Ligger på 10gb ungefär under spelande och pagefile usage ~15000

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ink7:

Har 16gb. Ligger på 10gb ungefär under spelande och pagefile usage ~15000

Skickades från m.sweclockers.com

16GB borde räcka enligt vad jag vet.
edit Såg föresten att det är rea på Steam av CS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om någon mot förmodan är ovetande är DX9 att föredra. Tempen på cpu och gpu sjunker med 15-20 grader direkt. Mindre belastning möjligen? Inställningen görs via steam. Kanske finns andra vägar att gå, vad vet jag.
Skillnaden mellan DX9 framför DX11 är för mig oklart idag. Förutom den uppenbara temperaturskillnaden på komponenterna. Ha det i åtanke under årets varmaste månader.

Om någon mer kunnig vet fördelar resp. nackdelar mellan DX9 kontra DX11 i Skylines får dom gärna delge det här i tråden.

Tack

Permalänk
Medlem

Höger klicka på spelet i ditt bibliotek i steam> properties>set launch options. Där skriver man in -force-d3d9

Testat det innan utan att märka någon skillnad. men måste fan se om temp och om nåt mer ändras:))

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating